Obecná didaktika Ostatní taxonomie Při stanovování cílů jde učiteli hlavně o to, CO KONKRÉTNĚ SI Z JEJICH HODINY ODNESOU ŽÁCI • •Funkce cílů •orientační •motivační •realizační •regulační • •konzistentní – tzn. nižší (bližší, konkrétnější) cíle musí směřovat k dosažení cílů vyšších ( vzdálenějších, obecnějších) a současně jsou nižší c. z vyšších c. odvozeny. Měly by být: prostupné a kumulativní. ( např. hlavním cílem matematiky je rozvoj logického myšlení a schopnosti řešit problémy → nemohou být cíle témat. celků, témat a hodiny zaměřeny jen na pamětní osvojování definic a vzorců, ale na rozvíjení schopnosti analýzy, syntézy, aplikace , dovednosti formulovat a řešit problémy) •jednoznačné - tzn. jejich formulace by neměla připouštět různý výklad •přiměřené - tj. odpovídat reálným možnostem jednotlivých žáků i celé třídy, ale i učiteli a vnějším podmínkám •kontrolovatelné – tj. formulovat je tak,aby bylo možno ověřit zda jich bylo dosaženo Opáčko… Přesné cíle? Opáčko – chyby při vymezování •ztotožnění cíle s tématem hodiny (např. české národní obrození, tok řeky Vltavy) •záměna cíle s popisem činnosti učitele (vysvětlit pojem eroze, předvést činnost parního stroje) •příliš obecné vymezení, není stanovena kvalita nebo jiná kritéria žákova výkonu (poznat ptáky, kteří u nás přezimují, vyvození rovnice hyperboly) • Typy edukačních cílů – taxonomie cílů •Kognitivní (vzdělávací) •Afektivní (postojové) •Psychomotorické (výcvikové) •Sociální (komunikační) • > Psychomotorické cíle – dovednosti a jejich taxonomie •Jak se je učíme? Od nuly k úplnému zvládnutí? •Jaké jsou tam fáze? H. Daeve (1968) - taxonomie psychomotorických cílů 1. imitace (nápodoba) impulzivní nápodoba, vědomé opakování 2. manipulace (praktická cvičení) manipulace podle instrukce, výběru, za účelem zpevňování 3. zpřesňování reprodukce a kontrola 4. koordinace sekvence a harmonie 5. automatizace částečné zautomatizování, úplné Royl (1978) – taxonomie sociálně-komunikativních cílů 1. vyhledat si kontakt/napojení na určitou skupinu 1. jít ke skupině 2. rozvoj zájmu o účast na činnostech skupiny 3. akceptovat možnosti jednání 4. zpracovávat reakce členů skupiny 2. akceptovat návrhy na spolupráci 1. přiklonit se ke členovi skupiny, který navazuje pozitivní kontakt 2. mít radost z nabídek ke spolupráci 3. ověřovat slučitelnost nabídek se skupinovými normami 4. ve dvou provést nějakou skupinově konformní aktivitu 3. činit návrhy na spolupráci 1. vyhledávat vícero členů skupiny 2. vykazovat pozitivně hodnotící pocity ve vztahu ke spolupráci 3. navrhovat společnou činnost/jednání 4. společné uskutečnění plánu/činnosti 4. rozšiřování spolupráce 1. shromažďovat se po vícero členech 2. sdělit své stanovisko - zájmy 3. analyzovat bariéry spolupráce 4. solidarizovat s ostatními 5. učit se různé sociální role 1. napodobovat způsoby chování (v jejich jevové/výrazové podobě) specifické pro určitou roli 2. rozvíjet cit pro pozitivní hodnoty jiné sociální role 3. vymezit jedno chování vůči jinému 4. aplikovat diferencovaný akcept chování 6. snažit se o sociálně-kulturní inovace 1. sbírat informace o vůdčích idejích 2. považovat sociální změnu za cennou 3. sjednocovat nové vůdčí myšlenky s principy sociálního pokroku 4. pomáhat při uskutečňování inovativních projektů •Jak se je učíme? Od nuly k úplnému zvládnutí? •Jaké jsou tam fáze? • Afektivní cíle – postoje a jejich taxonomie Postoje ® návyky •Jsme tím, co opakovaně děláme. Dokonalost není čin, ale zvyk. Aristoteles. •Zvyk je tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost