Kurikulární a vzdělávací politika Co je to vzdělávací politika? lČást veřejné politiky zaměřená na vzdělávání a výchovu populace. lZahrnuje jak konkrétní cíle a obsah vzdělávání (kurikulum), tak i způsob jeho provedení (legislativní rámec, organizace škol, financování atd.) l„(...)souhrn formálních i neformálních pravidel, norem a praktik, které řídí a ovlivňují jednání jednotlivců a institucí v oblasti vzdělávání" - Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Jaroslav Kalous, Arnošt Veselý. Praha : Karolinum, 2006. s. 8. ISBN 80-246-1260-7. Funkce vzdělávací politky lVýchovná funkce lVzdělávací funkce lSocializační funkce lKvalifikační funkce lZabezpečovací funkce l(Tělovýchovná a zdravotní funkce) l(Kulturní funkce) l(Inovativní funkce a tvorba nových poznatků) Principy vzdělávací politiky lPrincip celoživotního vzdělávání lPrincip rovných šancí v přístupu ke vzdělání l Princip individualizace a diferenciace ve vzdělání lPrincip internacionalizace ve vzdělávání lPrincip diferenciace vzdělávacích aktivit Kurikulární politika lKurikulum je „obsah vzdělávání (učivo) v širším slova smyslu a proces jeho osvojování, tj. veškerá zkušenost žáka (učícího se), kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením“ - MAŇÁK, Josef, JANÍK, Tomáš a ŠVEC, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. lO kurikulární politice rozhoduje MŠMT ČR, od poloviny 90. let kurikulární reforma lBílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice lRVP (Rámcový vzdělávací program) – od r. 2004 lŠVP (Školní vzdělávací program) Financování lVýdaje na vzdělání lVýdaje na vzdělání - graf lPlaty učitelů lRozpočet 2014 Strategie vzdělávací politiky 2020 lSnižování nerovnosti ve vzdělávání (odkaz) lPodpora kvalitní výuky a učitele lOdpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému lhttp://www.msmt.cz lRůzné systémy ve světě lJe potřeba nějakým způsobem regulovat počty studentů/učňů jednotlivých oborů? lMělo by zavedení školného pozitivní nebo negativní vliv na úroveň vysokého školství? Jsou kvalitnější státní nebo soukromé školy? lJe vzdělávací politika v ČR nastavena správně? Jsou potřeba zásadní reformy? Odkazy lhttp://www.eduin.cz/clanky/co-chcete-vedet-o-finskem-skolstvi/ lhttp://www.msmt.cz/ lhttp://www.oecd.org/education/ lhttps://is.muni.cz/th/123871/pedf_m/Diplom.prace_Benesova.txt