Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí Seminář k obecné didaktice SZ7MP_ODI2/14 Veronika Pazderová - 411252 Terminologie •Termín „systém“ v uvedeném sousloví vyjadřuje řád, systematičnost, provázanost, odkazuje ke strukturovanému celku, v němž jsou jednotlivé části ve vzájemných vazbách. •Termín „vzdělávací soustava“ můžeme chápat v užším smyslu jako školskou soustavu, v širším smyslu jako soubor všech škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí. •Zde můžeme zařadit: •Mimoškolní vzdělávací instituce – kurzy, školení •Kulturní a osvětové instituce – muzea, knihovny • • • Vzdělávací a školský systém v ČR •Předškolní vzdělávání – mateřské školy, jesle •Základní vzdělávání – základní školy, gymnázia, konzervatoře, speciální školy •Střední vzdělávání – střední odborná učiliště, střední odborné školy, všeobecná gymnázia •Terciální vzdělávání – vyšší odborné školy, univerzity •Celoživotní vzdělávání – univerzity třetího věku •Systém vzdělávání v ČR, MŠMT ČR •Vzdělávání v ČR | NICM Mezinárodní standartní klasifikace vzdělávání - ISCED Kód Úroveň vzdělání Název úrovně 0 ISCED 0 Preprimární vzdělání 1 ISCED 1 Primární vzdělání 2 ISCED 2 Nižší sekundární vzdělání 3 ISCED 3 Vyšší sekundární vzdělání 4 ISCED 4 Postsekundární neterciární vzdělání 5 ISCED 5 Terciární vzdělání - první stupeň 6 ISCED 6 Terciární vzdělání - druhý stupeň https://www.czso.cz/documents/10180/23221020/ecblank.gif/116340a2-1639-433a-8939-4c34e496c81b Metodika -Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 | ČSÚ Škola jako součást školského systému ŠKOLA •Slovo „škola“ - původně „scholé“ = prázdeň, tzn. volnost, příležitost či možnost věnovat se vlastnímu vzdělávání. • •Vznik školy, organizované výuky – řadíme do období před 5 tisíci lety na území Mezopotámie a Egypta, přičemž klíčovou roli zde sehrál objev písma • •Škola = společenská instituce, která poskytuje vzdělání žákům příslušných věkových skupin v organizovaných formách, dle určitých vzdělávacích programů. Funkce školy personalizace kulturace socializace Otázky k zamyšlení 1.Různá očekávání Která z hlavních funkcí školy hraje klíčovou roli? 2. Problém proměny školy Je třeba něco změnit? Je nutná reforma? A pokud ano, na co konkrétně se zaměřit? Zdroje •http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/book/index.php?id=2224 •http://www.msmt.cz/ •http://michalslavik.wz.cz/vzdelavaci_system_v_cr.htm •http://flek.cz/clanky/do-zahranici/skolske-systemy-v-zahranici •WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, S. 301-502. ISBN 80-731-5083-2.