Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost Tereza Lišková Tereza Vachutková http://www.msmt.cz/uploads/homepage-slidery/vzdelavani-skolstvi-v-cr.jpg •Vzdělávání - cílevědomý proces kultivace člověka, řízený, vedený a podporovaný společností prostřednictvím osob, na něž je delegována role vzdělavatelů, zpravidla realizovaný ve specializovaných institucích. • •Vzdělání - výsledek procesu vzdělávání. Vzdělávání x vzdělání •Jaký je rozdíl mezi pojmy vzdělávání a vzdělání? • Pojetí vzdělávání •Materiální • •Důraz především na učivo a obsahy vzdělávání, nejdůležitějším cílem a funkcí vzdělání je poskytnout žákům co největší množství učiva. •Formální • •Obsah ustupuje do pozadí není cílem, ale prostředkem v rozvíjení různých stránek osobnosti žáka, jeho rozumové schopnosti, paměť, schopnost pozorování, pozornost, … • • Další možné pojetí vzdělávání •progresivismus •Důraz spočívá ve vedení k samostatnému myšlení, nikoli na učení se konkrétnímu předmětu. • • esencialismus •Obhajuje tradiční systém školních vyučovacích předmětů uspořádaných podle vědních disciplín. • • •rekonstrukcionismus •Školy by měly připravovat budoucí dospělé členy společnosti na to, aby dokázali iniciovat společenské změny a spolupracovat na jejich realizaci. Cíle vzdělávání •Obecné cíle: •rozvoj osobnosti člověka •získávání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání •pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod •pochopení a uplatňování rovnosti žen a mužů ve společnosti •utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic •získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně primárně zaměřeny na vychovávaného jedince, který má dosáhnout požadované úrovně rozvoje Obsahy vzdělávání •vymezujeme jako něco, čeho se žák v průběhu učení zmocňuje •vychází k historicky osvědčeného učiva, zahrnout přípravu na život • • Učivo - 3 složky •Vědomosti •Dovednosti •Hodnoty, zájmy, přesvědčení a postoje žáka Kurikulární dokumenty •vymezeny cíle a obsahy vzdělávání Otázka: Je lepší RVP nebo přesné osnovy? (výhody, nevýhody, co by jste preferovali vy) Vzdělanost a její pojetí •dosažená úroveň vzdělanosti populace •vzdělanostní struktura různých skupin obyvatelstva •hustota sítě škol/počet obyvatel •kvalita vzdělávání z pohledu mezinárodních srovnávacích měření Dosažená úroveň vzdělání v ČR Použitá literatura •SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. rozš. Vyd. 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7. •PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ. J. Pedagogický slovník. 6. roz. vyd. 2009. Praha: Portál. 400 s. ISBN 978-80-7367-647-6. •Moodlinka. [online]. Dostupné z www: http://moodlinka.ped.muni.cz/mod/book/view.php?id=116394&chapterid=27564 •ÚROVEŇ VZDĚLÁNÍ OBYVATELSTVA PODLE VÝSLEDKŮ SČÍTÁNÍ LIDU. [online]. Dostupné z www: https://www.czso.cz/documents/10180/20536250/17023214.pdf/7545a15a-8565-458b-b4e3-e8bf43255b12?vers ion=1.1 • • • •Děkujeme za pozornost. •