ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. Zákon  Školský zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání,  ve znění pozdějších předpisů  Zákon č. 82/2015 Sb.  mimo jiné - dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  § 16 – úplně nově, 18, 19, 36, 37, 40-51, 55, 56, 116, 185 Pár informací k podpůrným opatřením Novela školského zákona č. 82/2015 Sb. 561/2004 sb. Školský zákon - §16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami  Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. Podpůrná opatření spočívají v  poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení,  úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů spec. ped. péče  úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, prodloužení studia  použití kompenzačních pomůcek, spec. učebnic a spec. učebních pomůcek,  využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob Podpůrná opatření spočívají v  úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených RVP a akreditovanými vzdělávacími programy,  vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu,  využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka, zapisovatele …  poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených – bezbariérovost ODPADÁ POVINNOST DOSAHOVAT SHODNÉ VÝSLEDKY SE VŠEMI ŽÁKY PODPORA HETEROGENNÍCH TŘÍD CESTA K INKLUZIVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ Podpůrná opatření  5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost  Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení  Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení  5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální  KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL – doporučuji postahovat  Systémová podpora inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf Další změny - 2016  Zrušení základních škol praktických???  Systémové úpravy – Zrušení přílohy RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP  Omezení počtu žáků z DŮVODU jejich integrace do běžných základních škol – slučování základních škol praktických ???  Zrušení přílohy by mělo usnadnit vzdělávání žáků  Ve stejné třídě mají žáci vzdělávání dle jednoho RVP Další změny - 2016  Pozice školního speciálního pedagoga  Stále nadstavbová součást školního poradenského pracoviště  Úvazek přímé práce legislativně 20 – 24 hod/týden  Klíčový v 1. stupni podpory  Výzkum UPOL – školy chtějí/potřebují navýšit úvazky spec. ped.  http://katalogpo.upol.cz/obecna-cast/personalni-podminky/12-2-3- skolni-specialni-pedagog Vyhlášky  Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, která se mění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb.  Poskytování poradenských služeb  Účel poradenských služeb  Školská poradenská zařízení  Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  Speciálně pedagogické centrum (SPC)  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  příloha č. 1-3  definuje poskytování a účel poradenských služeb  školská poradenská zařízení, dokumentaci, poskytování poradenských služeb ve škole Výchovný poradce  náplň práce  definuje školský zákon č. 561/2004 Sb.  vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb.  Standardní činnosti  příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb.  náplň práce  definuje školský zákon č. 561/2004 Sb.  vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb.  Standardní činnosti  příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb. Školní metodik prevence Školní psycholog  funkce vymezena vyhláškou 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb.  Standardní činnosti  příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb. Školní speciální pedagog  funkce vymezena vyhláškou 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb.  Standardní činnosti  příloha č. 3 k vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. 103/2014 Sb. Vyhlášky  Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných; ve znění pozdějších předpisů vyhl. č. 147/2011 Sb. vyhl. a 103/2014 Sb.  definují stupně podpůrných opatření  vyrovnávacích opatření  mimořádně nadaní  speciální vzdělávání  možnosti integrace inkluze v současných podmínkách  individuální vzdělávací plán (IVP)  asistent pedagoga  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání  část D; kapitola 8  vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním  žáků se sociálním znevýhodněním  část D; kapitola 9  vzdělávání žáků mimořádně nadaných  definují podmínky vzdělávání RVP pro ZV s přílohou LMP  vzdělávají žáky s lehkým mentálním postižením RVP pro základní školu speciální  vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. Legislativní opatření – jen pro orientaci  ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009)  na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010–2014)  koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010  Akční plán inkluzivního vzdělávání  na období 2016-2018 Středisko výchovné péče  definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění zákona č. 383/2005 Sb.  Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče  Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče Klasifikace MP (str. 291)  hloubku MR určujeme pomoci IQ  (úroveň rozumových schopností)  dle 10. revize MKN (MKN-10, ICD-10)  F 70 lehká mentální retardace LMR IQ 69 – 50  F 71 středně těžká mentální retardace STMR IQ 49 – 35  F 72 těžká mentální retardace TMR IQ 34 – 20  F 73 hluboká mentální retardace HMR IQ 19 a níže  F 78 jiná mentální retardace stanovení nesnadné pro přidružené postižení, těžké poruchy chování, pro autismus  F 79 nespecifikovaná mentální retardace MR prokázaná, ale nedostatek inf. pro zařazení do konkrétního stupně  Typ  eretický (nepokojný, dráždivý) x torpidní (apatický, netečný) x nevyhraněný Střediska rané péče (SRP)  dle zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách  novelizován – ve znění zákona č. 206/2009 Sb.  zák. č. 366/2011, ze dne 6. listopadu 2011, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony  Služby sociální rehabilitace Komunikační formy SP  zákon č. 155/1998 Sb. o znakové řeči  novela zákon č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob  úplné znění z. 155/1998 ve znění změn z. č. 384/2008 (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008)