METODIKA ZPRACOVÁNÍ ZÁVĚREČNÉ PRÁCE 1 Účel práce; 2 Zadání, vedoucí práce, konzultant a oponent; 3 Termín odevzdání a rozsah práce; 4 Etapy zpracování BP/DP; 5 Formální úprava BP/DP; 6 Struktura práce; 7 Vzor BP/DP práce; 8 Obhajoba BP/DP práce; POUŽITÉ STUDIJNÍ PRAMENY ¢ČSN 01 6910 Úprava písemností zpracovaných textovými editory; ¢ČSN ISO 690 Dokumentace. Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura. ¢ČSN ISO 690-2 Informace a dokumentace – Bibliografické citace – Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části; ¢http://www.citace.com ¢http://www.evskp.cz/SD/4c.pdf ¢https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/46952359/Pokyn_dekana_c._1-2010__2_.pdf ¢http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#uvod ¢http://katedry.ped.muni.cz/knihovna/prakticke-informace/studenti/zaverecne-prace ¢(NĚMEC, Jiří; ŠEDINOVÁ, Petra. Doporučení ke zpracování diplomové (bakalářské) práce ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ 1 ÚČEL PRÁCE ¢ověřuje schopnost studenta samostatně zpracovat schválené téma; ¢práce řeší vymezený problém vztahující se ke studovanému oboru; ¢obsahově i metodicky rozšiřuje a prohlubuje obecně známé poznatky z příslušného studijního oboru; ¢práce musí být originální, vytvořená autorem při dodržení pravidel práce s informačními zdroji; nesmí být porušena autorská práva jiných autorů; 2 ZADÁNÍ, VEDOUCÍ PRÁCE, KONZULTANT A OPONENT ¢Zadání práce ¢Vedoucí práce ¢ ¢ ¢vhodnými metodami a prostředky řídí proces přípravy a zpracování práce; ¢poskytuje studentovi odborné rady při zpracování tématu a metodicky jej usměrňuje; ¢zpracovává posudek na vypravovanou práci; ¢Oponent práce ¢ ¢ ¢ ¢Konzultant práce (volitelný) ¢vypracovává posudek na studentem zpracovanou BP/DP práci; ¢ ¢ ¢může být určen školou nebo si student zvolí konzultanta podle potřeby sám; ¢hodnotí odbornou stránku práce; písemné vyjádření konzultanta může přiložit student k práci při jejím odevzdání; 3 TERMÍN ODEVZDÁNÍ A ROZSAH PRÁCE ¢Termín odevzdání práce ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Rozsah práce ¢ ¢BP 31. března 3. ročníku/bude upřesněno; ¢DP 31. března 2. ročníku/bude upřesněno; ¢Nahrání do Isu; dva výtisky, v tvrdých černých deskách; ¢ ¢text práce je vytištěn na kancelářském papíru formátu A4 pouze na jedné straně; ¢BP minimálně 40-60 stran textu; ¢DP minimálně 50-80 stran textu; ¢do rozsahu práce se počítají: úvod, hlavní text, závěr, seznam literatury; 4 ETAPY ZPRACOVÁNÍ PRÁCE BP/DP ¢Volba a schválení tématu práce ¢ ¢Navázání kontaktu s vedoucím práce ¢ ¢ ¢ ¢ ¢2. ročník – jarní semestr (BP); ¢1. ročník – jarní semestr (DP); ¢ ¢2. ročník – jarní semestr (BP); ¢1. ročník – jarní semestr (DP); ¢vymezení obsahového rámce zvoleného tématu; vymezení pramenů informací a metod zpracování práce; ¢Sbírání materiálů a zaznamenávání poznatků ¢ ¢do října 3. ročníku (BP); ¢do října 2. ročníku (DP); ¢ ¢ ¢Vlastní zpracování práce – průběžná konzultace s vedoucím práce ¢3. ročník říjen – březen (BP) ¢2. ročník říjen – březen (DP) ¢studium odborné literatury; ¢získání faktografického materiálu z informačních zdrojů; ¢zpracování teoretických poznatků, získaných materiálů a informací; ¢aplikaci poznatků na praktické příklady; ¢případné nepotvrzení stanovené hypotézy; ¢návrh nových možností řešení; atd. ¢ TYPICKÉ NEDOSTATKY V PRÁCI ¢nedodržení stanoveného rozsahu; ¢práce je zaměřena příliš široce; ¢student přejímá všechna fakta bez vyjádření vlastního stanoviska; ¢práce obsahuje velké množství elementárního výkladu; ¢chybí vysvětlení souvislostí a vazeb; ¢povrchní nebo nedostatečná argumentace; ¢při práci se statistickými daty chybí srovnání; ¢v práci není zdůrazněn její přínos; ¢používání nevhodných formulací – BP, DP není úvaha nebo esej, ale vědecká práce. ¢ ¢ ¢Konečné úpravy práce ¢3. ročník únor – březen ¢ ¢je vhodné provést s časovým odstupem; ¢zredigovat práci, provést korektury, zkontrolovat obsahovou stránku práce, rozčlenit práci na oddíly (kapitoly a podkapitoly), definovat nadpisy, upravit stránkování, provést jazykovou kontrolu, sjednotit způsob citace a doplnit poznámky pod čarou apod.; ¢doplnit seznam použitých pramenů, vytvořit obsah, doplnit přílohy; ¢ 5 FORMÁLNÍ ÚPRAVA PRÁCE ¢Formát stránky, písma a odstavce ¢ ¢formát papíru ¢ ¢písmo ¢ ¢ ¢ ¢A4 (jednostranný tisk); ¢ ¢základní části textu mají velikost písma 12 bodů – Times New Roman; ¢Názvy kapitol, podkapitol se píší zvětšeným písmem (14, 16 bodovým); ¢pro zvýraznění části textu lze využít změnu typu či řezu písma; ¢ ¢okraje ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢úprava konců řádků ¢ ¢ ¢na levé straně okraj 4 cm, na pravé straně 1,5 – 2 cm; ¢vzdálenost textu od horního a spodního okraje listu 3 cm se zahrnutím odkazů pod čarou; ¢ ¢na konci řádku nesmí zůstat: předložky, spojky; ¢konec řádku nesmí oddělit: §číselné údaje v datu (18. 3. 2012); §číselné údaje (1 238 521); §titul od jména a příjmení (JUDr. Marie Nováková); §názvy institucí ¢odstavce ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢číslování stránek ¢ ¢řádkování 1,5; ¢zarovnání do bloku, odsazení 1. řádku (5 prázdných úhozů); ¢mezi odstavci se používá mezera 3 nebo 6 bodů; ¢ ¢arabské číslice umístění v zápatí stránky (na střed stránky); ¢číslo stránek je psáno stejným typem písma, jako je hlavní text; ¢číslování nadpisů ¢víceúrovňové číslování, max. tři úrovně formátu číslování (1. úroveň 16 b tučné, 2. úroveň 14 b tučné, 3. úroveň 12 b. tučné); ¢použití arabských číslic (1, 1.2, 1.2.1) – za poslední číslicí se nedělá tečka; ¢hlavní kapitoly (první úroveň) vždy na nové stránce; ¢za nadpisy se nedělá tečka; ¢objekty ¢obrázky, tabulky, grafy, mapy atd.; ¢na každý objekt musí být odkaz v textu; ¢číslovány souvislou řadou arabských číslic a doplněny popisným textem (název objektu); ¢názvy tabulek se píší nad tabulky; ¢názvy ostatních objektů se píší pod objekty; ¢pozor na autorská práva (uvést autora, zdroj); ¢ 6 STRUKTURA BP/DP PRÁCE 7 VZOR BP/DP PRÁCE ¢http://katedry.ped.muni.cz/knihovna/prakticke-informace/studenti/zaverecne-prace ¢(NĚMEC, Jiří; ŠEDINOVÁ, Petra. Doporučení ke zpracování diplomové (bakalářské) práce ¢ 8 OBHAJOBA BP/DP PRÁCE ¢věcné odůvodnění volby tématu; ¢postup tvorby práce, zejména s důrazem na stanovené cíle, úkoly, hypotézy, zvolené metody a jejich naplnění; ¢těžkosti spojené se získáváním potřebných faktů a psaním práce; ¢Závěry a doporučení, ke kterým student dospěl, odborně praktický či teoretický přínos dosažených výsledků vlastní práce, případně naznačení nových problémů, které si autor nekladl za cíl řešení, ale v průběhu zpracování práce se objevily; ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost