1 Kyberšikana KKyybbeerrššiikkaannaa –– zneužití ICT, zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně ohrozit, ublížit mu. Úmyslné chování, kdy je oběť napadána útočníkem nebo útočníky. Co není kyberšikana …  Kyberstalking – pronásledování prostřednictvím moderních technologií. Zahrnuje opakované a intenzivní telefonování, psaní SMS, e-mailů, vzkazů na sociálních sítích apod.  Kybergooming – nebezpečné chování dospělých osob, které se prostřednictvím manipulativních technik a navázáním „přátelství“ v internetovém prostoru snaží dostat své oběti na schůzku v reálném světě. Cílem jejich počínání bývá sexuální zneužití, točení a focení pornografie, nucení k prostituci. Nejohroženější skupinou jsou děti a dospívající ve věku 6-15 let.  Happy Slapping – volně přeloženo jako „veselé fackování“. Jde o obětí nevyprovokovaný útok, kdy útočník využije momentu překvapení náhodně vybrané osoby (v parku, na ulici, …), kterou následně zbije. Komplic vše natáčí na mobilní telefon a video se rvačkou je poté umístěno na internetu, např. na YouTube.  Sexting – distribuce fotografií a videomateriálů intimního charakteru bez souhlasu zobrazené osoby. Buď tyto materiály pořizují oběti samy, s úmyslem zaujmout nebo vyhovět svému partnerovi, nebo jsou pořizovány bez vědomí. Útočník tyto materiály pak buď rozesílá všem svým známým pro „pobavení“, nebo se stanou prostředkem vydírání oběti. Zvláštnosti kyberšikany  Anonymita;  Čas;  Místo;  Proměna profilu agresora;  Problémy s řešením kyberšikany. Typy kyberšikany  Přímý kyberšikana: útočník  oběť;  Kyberšikana v zastoupení: útočník  tření osoba  oběť. Oběť a pachatel kyberšikanyěť  Děti závislé na internetu, mobilním telefonu;  Děti, které sociální kontakty navazují především ve virtuálním světě.otivy  Uvolnění;  Uznání;  Posílení pocitu sounáležitosti;  Demonstrace síly; 2  Strach. Příčiny a spouštěče  Je to „normální“;  Nuda;  Kulturní konflikty;  Spory ve třídě;  Rozpad přátelství;  Proměna třídního kolektivu;  Zveřejnění osobních informací. Kdy se škola má začít zabývat kyberšikanou Vždy, když se o ní dozví; základní úkol je zmapování konkrétního případu; Tři základní otázky pro správný postup řešení:  Týká se kyberšikana žáka mé školy?  Jak jsem se informaci dozvěděl?  Děje se kyberšikana během vyučování? Kdo řeší a s kým spolupracuje  Školní metodik prevence s výchovným poradcem, školní psycholog, třídní učitel, školské poradenské zařízení pediatr;  Legislativa; odpovědnost školy; Jak postupovat z pozice školy  Co může dělat škola v oblasti prevence?  Co může dělat pedagog v oblasti prevence? Co dělat v případě výskytu kyberšikany  Zajistit ochranu oběti;  Zajistit dostupné důkazy s podporou IT kolegy;  Důkladně vyšetřit a požadovat odbornou pomoc;  Opatření;  Informování a poučení rodiče;  Žádat konečný verdikt a informace;  Postihy. Doporučeníoběť  Neodpovídala;  Ukládala důkazy; 3  Mluvila o tom, co se jí děje.odiče  Poučení dítěte o pravidlech chování;  Učit děti vhodnému chování na internetu;  Být vzorem a sledujte aktivity svých dětí;  Použijte filtrační a blokační software;  Otevřená komunikace s dětmi;  Všímejte si varovných signálů;  Kdy kontaktovat OSPOD?  Kdy kontaktovat P ČR? Jak uchovat důkazy kyberšikany?  Používejte Google (www.google.cz);  Klávesové zkratky:  Klávesa Print screen (Print Scrn);  Ctrl C, Ctrl V;  Ctrl A;  Ctrl F;  Ctrl P;  Adresa – odkaz.  Mobil;  Internet; PPoouužžiittéé zzddrroojjee:: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/dokumenty-13 http://www.odrogach.cz/ Kolář M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Sdružení Linka bezpečí (116 111), www.linkabezpeci.cz Společenství proti šikaně, www.sikana.org Internet poradna, www.internetporadna.cz www.saferinternet.cz (Informace na téma kyberšikana, ochrana osobních údajů aj. V sekci „Ke stažení“ výsledky výzkumu chování dětí na Internetu) …………………………………………………………………………………………… www.bezpecne-online.cz (Stránky pro teenagery, rodiče a učitele s informacemi o bezpečném používání internetu, prevenci a řešení kyberšikany; výukové materiály) …………………………………………………………………………………………… www.protisikane.cz (Informace o kyberšikaně a jejích projevech, tipy pro rodiče) …………………………………………………………………………………………… 4 www.minimalizacesikany.cz (Praktické rady pro rodiče, učitele a děti, jak řešit šikanu a jak jí předcházet. V sekci „Pro média“ tisková zpráva s výsledky šetření o kyberšikaně na školách) …………………………………………………………………………………………… http://prvok.upol.cz (Centrum prevence rizikové virtuální komunikace UPOL, v sekci „Výzkum“ výsledky výzkumného šetření Kyberšikana u českých dětí) ………………………………………………………………………………………… www.sikana.org (Stránky občanského sdružení Společenství proti šikaně – aktuality z oblasti, související odkazy apod.) E-Bezpeci (www.e-bezpeci.cz) – projekt zaměřený na prevenci rizikového chování na Internetu (kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking, sociální sítě, sociální inženýrstvi, sexting atd.). Poradna E-Bezpeci (www.napisnam.cz) – poradenská linka zaměřená na prevenci rizikového chování na Internetu, jen za letošní rok řešila pres 100 případů kyberšikany, stalkingu, sextingu apod. projekt E-Nebezpeci pro učitele (www.e-nebezpeci.cz), který obsahuje řadu prezentací pro učitele www.hoax.cz http://www.bezpecnykraj.cz/ebezpecnost Kyberšikana a její prevence, příručka pro učitele http://www.kapezet.cz/index.php?object=General&articleId=211&leveMenu= Přehledový list Kyberšikana ke stažení (E-bezpečí) - http://cms.ebezpeci.cz/component/option,com_docman/task,cat_view/gid,45/Itemid,2/lang,czech Leták Bezpečný Internet (E-bezpečí) http://cms.ebezpeci.cz/component/option,com_docman/task,cat_view/gid,45/Itemid,2/lang,czech/ Příručka pro rodiče a vychovatele (Saferinternet) http://www.saferinternet.cz/data/articles/down_696.pdf