Proudy ve výtvarné pedagogice 80. léta 20. století •Dochází ke dvěma protichůdným liniím ve výuce výtvarné výchovy: • –Duchovní a smyslové pedagogika •Důraz je kladen na kontakt s matriálem, vlastní tělesnou schránkou a prostorem • –Vizuálně komunikativní výtvarná pedagogika •„..zaměřena na kultivaci převážně vizuálních uměleckých i neuměleckých forem.“(babyr. S. 14)muzeum 4 – • •Další tendencí, která se ve výtvarné pedagogice objevuje se Pedagogika výtvarných projektů, která tyto dva proudy částečně propojuje. • •tendence inspirované anglickou školou –(propojení smyslů a racionálního myšlení) 80. léta 20. století Věra Roeselová •průkopnice projektové metody • •Publikace: • • •Inspiračním činitelem pro ni byl profesor Igor Zhoř a doktorka Hana Dvořáková. –Tyto metody se poprvé objevily v publikaci Škola výtvarného myšlení I (II). –„Obrazová část publikace vypráví o hledání cesty k výtvarnému myšlení, ukazuje, že výtvarně tvořit neznamená jen zobrazit, ale i do hloubky poznat, pochopit a proměnit. Nabízí cestu za prohloubeným poznáním, která vede skrze rozšířené vědomí.“ –[ZHOŘ, Igor. Škola výtvarnéhomyšlení. (I) Metodický materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno : 1987, s. 1.]. – •Projektová metoda byla užívána převážně výtvarníky-pedagogy • 90. léta 20. století •snaha o nastolení nových možností ve výuce výtvarné výchovy •Posílení autonomie učitele i žáka, ne ovšem pouze v pohledu svobody, ale i závazku a zodpovědnosti během výuky • •1991- založení profesního sdružení pedagogů –Asociace výtvarných pedagogů –snaha o zprostředkování didaktiky výtvarné výchovy a teoretických poznatků mezi učitele v praxi Čtyři pojetí výtvarné výchovy •Pojmenovány Janem Slavíkem: • •„..i přes zřetelnou rozrůzněnost a svébytnost jsou všechny pevně zakotveny ve sféře jedinečných vlastností výtvarného projevu, zejména v jeho uměleckých polohách a v jeho expresivitě.“ (slavík160) • •Pluralitní tendence v současné výtvarné výchově Čtyři pojetí výtvarné výchovy (dle Slavíka) •Art- centrické pojetí • •Video-centrické • •Gnozeo-centrické • •Animo-centrické • Art-centrické pojetí •Zážitek-dialog-interpretace • •Snaha posílit uměleckou a estetickou formu. •Snaha o oživení vztahu mezi profesionální výtvarnou tvorbou a výchovou umění a lepšímu pochopení významu umění, poezie, tance a jiných uměleckých • •V USA- termín „art literacy“- umělecká gramotnost •Prof. Horáček •Igor Zhoř •Publikace: V dialogu s uměním •„Prvořadým úkolem je probuzení zájmu o umění…prostřednictvím poutavých detailů pak umění nabízí citový zážitek a otvírá prostor pro osvojování informací o vývojových etapách dějin umění..“ (hor 1994- str 9-10 • •Dále jako cíl stanovuje schopnost číst významy uměleckého díla • •Art-centrické tendence mají blízko k francouzskému hnutí Nové výchovy- např. využívají termín animátor a tatáž k myšlence : Zážitek-dialog-interpretace •Také se nachází blízko k pojetí galerijní animace • Art-centrické pojetí Art-centrické pojetí: Osobnosti • Gnozeo-centrický proud •Umění a tvorba má být prostředkem výrazové komunikace- jedinec tím poznává nejen sám sebe, ale také okolní svět • •Inspiračními téma je oblast umělecké výtvarné tvorby • •Orientace na každodenní zkušenost dítěte –Tu chce tento směr obohacovat, mapovat a obzvláštňovat skrze výtvarnou tvorbou –Výtvarná tvorba se stává pro dítě výpovědí a prostředkem objevování světa okolo něj (Roeselová, 1993) •Výtvarná tvorba není pouhým cílem, ale prostředkem k objevování sebe sama i okolního světa • •Publikace: Námět ve výtvarné výchově •Tématické řady: •Důležitým prvkem je námět a komunikativní vlastnosti výtvarného projevu •tvorba probíhá v rámci „zřetězení“ do výtvarných řad a projektů. Ty mají sloužit k podpoře výtvarného myšlení. Tyto řady vedou k lepším a hlubšímu pochopení tématu z několika stran. Trvají delší dobu Gnozeo-centrický proud Video-centrický proud •Těžiště výtvarné výchovy spatřuje v jejím vizuálním charakteru •Důraz je kladen na proces výtvarného vnímání •Příklon elektronických médiím • •Navazuje na přednášku S.T.Coombse (teoretik výtvarné výchovy)prezentované v roce 1981 na světovém kongresu INSEA v Rotterdamu. Dle Coombse by výtvarná výchova měla vést mladého člověka myslet vizuálně. Razí důraz na vizuální komunikaci a vizuální gramotnosti • •„Vizuální gramotnost je obecná schopnost dívat se kulturníma očima, zohledňovat a uvědomovat si kulturní prizmata, jejichž prostřednictvím vnímáme svět a která jsou od prvopočátku civilizace formována uměleckými projevy.“ (slavík 162) Video-centrický proud Vančát •Publikace: •Proč potřebujeme výtvarnou výchovu, 1991 •Výtvarná výchova v době postmodernismu, 1991 • •Důraz na uměleckou kultivaci obyvatel jakožto celospolečenské nutnosti • Podobnosti Art-centrismu a Video-centrismu •Mají těsný vztah k výtvarnému umění a jeho různým výrazovým prostředkům • •„ Zároveň se obě pojetí obracejí k umění především jako k laboratoři, v níž kultura zkoumá své vztahy ke světu a vybírá ty vzorce vnímání, které nejpřiléhavěji vyhmatávají vývoj společnosti. Není náhodou, že oba programy se zajímají především o moderní umění, v němž jsou všechny proměny nejlépe patrné.“(slavík 163) Animo-centrické •Důraz na poznání sebe samého jakožto tvůrce i příjemce výtvarného díla •Výtvarná tvorba je prostředkem poznávání vlastního nitra •Snaha nalézat cestu sám k sobě, ale i k ostatním lidem •Má blízký vztah k psychoterapii •Oproti video-centrické tendenci je smyslový zážitek vnímán • •Důraz na expresivitě výtvarné tvorby •Učitel má blízko artetrapeutovi nebo psychoterapeutovi Představitelé: •J. David- •Publikace. •Duchovní a symslová výchova •Výtvarná výchova jako smaslový a duchovní fenomén •M. Pohnerová •J. Slavík od výrazu k dialogu Teorie současné výtvarné výchovy • • • • •