IDEOVÝ A TECHNICKÝ PLÁN VÝZKUMU Ideový plán by měl být formulací výzkumného záměru; týká se 1) Koncepce - myšlenkový náčrt toho, co chceme řešit; proč je to důležité, k čemu to může sloužit nejen obecně, ale i prakticky) 2) teoreticko-kritická analýza dosavadního stavu poznání - přehled dostupné literatury (např. formou anotací); vytvoření „kognitivní/mentální mapy“ o současném stavu poznání problému, který řešíme 3) prameny dat a faktů - popis oblasti výzkumu, tj. především výzkumného souboru (celá populace, na kterou je výzkum zobecněn) toto vše by se mělo podílet na vytvoření 4) vztahového rámce výzkumu (představy o důležitosti dat a faktů v kontextu dosavadního poznání, o povaze problému i výzkumného souboru; na základě znalosti vztahového rámce pak generujeme i metody, jeho jasná formulace udržuje vnitřní konzistenci práce) - hledisko, východisko (fenomenologické, strukturní, funkční) - operacionální (empirické) pojmy - teoretické pojmy – zakotvující konstrukty - metodologie, metody, metodiky zkoumání Technický plán představuje operacionalizaci našeho záměru (jak to udělat, aby zkoumání bylo validní a proveditelné); běžně zahrnuje i takové „drobnosti“, jako jsou náklady na výzkum, jeho personální zajištění, „odbyt“…; ve studentských pracích se zaměřujeme především na 5) typ výzkumu - kvalitativní či kvantitativní, konfirmační nebo explorační - pokud neprovádíme explorační výzkum, stanovíme hypotézy 6) užité metody - pozorování, rozhovor, dotazník, inventář, test, analýza produktů… 7) výzkumný vzorek - obecněji zdroj dat: pokud data sbíráme sami, zabýváme se především konstrukcí vzorku (náhodný, stratifikovaný nebo kvótní výběr), jinak uvádíme, odkud data máme a jak vzorek vznikl 8) metody zpracování dat - kvantitativní: uvědomíme si, na jaké úrovní měření (nominální, pořadové, intervalové) se pohybujeme; zvolené analýzy do značné míry závisí právě na tom; dá se sledovat frekvence (všude), klastrová analýza (všude), korelace jevů (u pořadových Spearmanova, u intervalových Pearsonova); ke srovnání skupin slouží např. t-test nebo ANOVA… - kvalitativní metody: obsahová analýza, diskursní analýza, narativní přístup… 9) prezentace výsledků - jak to udělat, aby byly výsledky přehledné; tabulky, grafy… Ke zprávě o výzkumu pochopitelně patří i 10) závěr, kde shrnujeme, k čemu jsme došli, kde prezentované výsledky komentujeme, porovnáváme s hypotézami (pokud je máme) nebo shrnujeme výsledky explorace, a 11) diskuse, kde se zamýšlíme nad začleněním výsledků výzkumu do širšího kontextu; formulujeme, co se dá na základě výsledků dělat, navrhujeme úpravy pro eventuální další výzkum dané oblasti, vyjadřujeme se i k nejasnostem ve vlastních výsledcích i postupech a k tomu, co je mohlo způsobit, srovnáváme svoje výsledky s dalšími, ať už shodnými, odlišnými či dokonce protikladnými a zamýšlíme se nad důvody shod nebo rozdílů (upraveno podle schématu prof. Vladimíra Smékala)