■á Hovořte spatra pivě, že právě v tomto směru často pohoří ostřílení matadoři z extrovertní části populace, zvyklí na neustálou záři reflektoru. Tím však totálně selžou u třetího kritéria úspěšných vystoupeni - orientace na posluchače. Co vlastně znamená empatie při veřejném vystoupení? Vraťme se ještě jednou k Martinovi, který má promluvit při rozlučce s panem Troškou. Díky tomu, že j< empatický člověk, dokáže Martin ve své řeči... • ... zohlednit, jaký názor na pana Trošku mají kolegové. U nich je oblíben] a budou ho postrádat - což Martin ve své řeči vyzdvihne a konkrétně po jmenuje. • ... odhadnout, co je pro publikum zvlášť zajímavé. V tomto případě je to on sám ve své nové roli. • ... zajistit, aby publikum získalo přístup k němu jako řečníkovi. K tomu mu poslouží vylíčení společných prožitků s amatérským sochařem Troškou. • ... zapojit publikum do dané události. Na závěr svého proslovu požádá tř nejbližší spolupracovníky pana Trošky, aby přišli na pódium a vlastními slov) mu předali dárek, který pro něj divize pořídila. Zároveň se Martin rozhodne řídit iradou, kterou dostal od svého kouče. Bud< hovořit spatra, přičemž oporou mu bude jen několik heslovitých bodů. Vyhne s< tak nutkání pečlivě připravenou řeč číst z listu a vyhýbat se kontaktu (překážka 9; s publikem. Zároveň bude dbát na udržování očního kontaktu, aby si všímal re? akcí posluchačů a mohl je případně:zohlednit. Pro empatického řečníka je každ< vystoupení dialogem. i 1 Otázka pro vás Jaké osobní přednosti můžete uplatnit speciálně při proslovech na veřejnosti? Heslovitě si poznamenejte, jak konkrétně se tyto přednosti dají využít. lze využít pro: Přednost 1: obezřetnost □......................................................... Přednost 2: podstata □ ........................................................ Přednost 3: soustředěnost □......................................................... Přednost 4: naslouchání □ Přednost 5: klid □ Přednost 6: analytické myšlení □ Přednost 7: nezávislost □ Přednost 8: vytrvalost □ Přednost 9: psaný projev □ Přednost 10: empatie □ Jiná přednost:...................................... □ □ Překonejte překážky úspěšných prezentací Zatím to vypadá velmi dobře -j zjistili | jim pomáhají při výstupech rU veřej: íosíi nerado hovoří před publikem? A proč je ten nejpůsóbivější dojem? Sklony ti nebo přímo mezi čtyřma očima né i opačný příklad - vynikající kum doslova strhnout, taky nutně sme, že tiší lidé mají špecifické přednosti, které i. Proč tedy ale tolik introvertů jen velmi mezi nimi tolik řečníků, kteří nezanechávají lidí hovořit raději s malými skupinkami důvodem. Potvrzuje to ostat-, kteří dokážou zaplnit celé haly a své publi-í problémy s hovorem mezi čtyřma očima. cliých nemc hou být jediným řečníci; nemají Odpověď na tuto stěžejní otázku j é opět třeba hledat v obvyklých překážkách tichých lidí. Pojďme se nyní na některé z těchto obtíží podívat podrobněji. Překážka 1: Strach Strach může v souvislosti s veřejnými proslovy nabývat více různých podob. Jednou z nich je i tréma - neklid, který se znatelně šíří tělem před veřejným výstupem a někdy i během něj. V mnoha příručkách pro zlepšování řečnických dovedností se v této souvislosti objevuje číslovka 75 - tolik procent všech lidí má mít údajně obavy z veřejných vystoupení. Již z tohoto údaje je tedy jasné, že tréma nemůže být jen doménou tichých lidí. Zároveň vůbec nezáleží na tom, jak zkušený nebo kompetentní je člověk pociťující trému. Před svými výstupy jí Tréma 186 SÍLA INTROVERTŮ VEŘEJNÉ PROJEVY - JAK SI USETftIT NERVY A STUDENÍ POT 187 Překonejte strach vystoupit trpí i ti nejostřílenější herci, nej inteligentnější profesorky nebo nejtalentovanější hudebníci. Ostatně, jedná se v první řadě o tělesnou reakci. Když se ale trémou zabýváme detailněji, zjistíme, že čím více toho o ní víme, tím méně je pro nás „osudovým neštěstím" a tím lépe se s ní také dokážeme vypořádat. Tréma je umírněným projevem strachu před výstupem. Má dokonce i své výhody. Už při mírném přísunu adrenalinu působí člověk před publikem zcela svěže a energicky. Biologicky není zkrátka a dobře možné být unavený a znuděný, kdyř, se vám do těla vyplavuje hormonální životabudič adrenalin. Tréma: Jak v těle vzniká a působí? - Tréma není nic jiného nežstresová reakce. Tělo se snaží zajistit schopnost pohotových reakcí, které mu pomohou vypořádat se se situací vnímanou jako nebezpečí. Nehraje ■ přitom vůbec žádnou roli, zda je tímto nebezpečím bojový pes utržený ze řetězu nebo ■:-:•!;: proslov před publikem; ve fyziologické rovině probíhá v těle vždy totéž. ; . j - Spouštěčem této reakce je sympatikus; část vegetativního nervového systému/kťerii má i v případě potřeby za úkol zvyšovat ale i během útoku či útěku. ! výkonnost organismu 7- napríklad při nenadálé zátěži; ■li 10Q Sympatikus vy volá uvolňování1 hor nonu adrenalinu z dřeně nadledvin.>Zároveň se jako* druhý stresový hormon uvolňuje kortizol. ; Tělo se působením obou hormonfromezí na několik máloreakcí; které mu pomohou vypořádat se s hrozícím nebezpečím (alespoň tedy v případě útočícího bojového psa). Těmito reakcemi jsou útok, útěk nebo strnulost , , Stresové hormony mají krom toho i další účinky, jejichž přesná podoba se člověk od •, i člověka liší. Mezi možné projevy vlivu stresových hormonů patří například zvýšení ," ; 'srdečního tepu,zrychlené dýchání, změny krevního oběhu (as nimi související zrudnutím či zblednuto, ztuhnutí či třesot určitých častítěla; potíže zažívacího ústrojí {nevolnost,'%iu plynatost, říhání, průjem, potřeba močení) nebo i problémy nervového systému (zvýšená:; potivost, časté mrkání, bolesti hlavy či závratě). '[ Stejně jako u mnoha jiných látek záleží i v případě adrenalinu na jeho dávce. Skutečné problémy začínají, když tréma přeroste ve strach vystoupit, který je druhou, rozvinutější formou trémy a projevy na veřejnosti výrazně ztěžuje. Strach vystoupit člověka již blokuje; cítí se vydán napospas okolnostem a vnímá, že situaci nemá pod kontrolou. Nedokáže už říci, co vlastně chce, a ukázat cíl /l IMTDmjCDTň všechno, co umí. V důsledku špatného (stresového) dýchání, nahromadění krve v končetinách (místo mozku!) a zvýšeného duševního stresu může při těchto stavech docházet k poruchám koncentrace a někdy i k náhlým výpadkům paměti. Kontakt s publikem začne být obtížnější. A veškerá snaha působit suverénně a kompetentně je při pociťování opravdového strachu vystoupit téměř vždy ) odsouzena k nezdaru. j Zjevná otázka tedy zní: Jak je možné tyto obavy - jak trému, tak strach vystoupit -I ■ a jejich negativní projevy překonat? Jak ukazuje pohled na tělesné projevy účinku ' stresových hormonů, není síla vůle a vojenská disciplína příliš slibným řešením. Se symptomy, jako jsou bolesti hlavy, červenání a nevolnost, se toho vědomými rozhodnutími zkrátka a dobře mnoho dělat nedá. Protistresová strategie 1: Mluvte často před publikem Určitá protiopatření ale podniknout lze, ato hned ve třech rovinách. Tou první Uvolněte se díky je faktor zběhlosti. Postarejte se o to, abyste pravidelně měli dostatek praxe. Ob- praxi zvláště důležité projevy si můžete vyzkoušet například před přáteli nebo kolegy, kterým věříte a kteří jsou vám blízcí. Když se budete neustále vědomě věnovat veřejným projevům, začne to pro vás být z láma situace a vaše mozkové centrum strachu bude opakovaně přijímat informace, že mluvení na veřejnosti zvládáte bez jakýchkoliv negativních důsledků. Iriti mzita strachu proto; poleví a spolu s ní i jeho přímé projevy Činnost, kterou jste dříve považovali za něco neznáiného a nebezpečného, se pro vás postupně stí ne běžnou zvyklostí. Tomuto jevu se říká desenzibilizace. Díky zkušenostem zs čněte být uvolněnější a jistější. Vnitřní odpor, který pociťujete při veřejných vystoupeních, sice nikdy nezmizí úplně, ale bude stále menší a menší. Strach nad vánii bude ztrácet svou moc. Dobrou a zároveň nepřekonatelně výhodnou možností, jak pravidelně mluvit na Toastmasters veřejnosti, je členství v některém klubu organizace Toastmasters. Cílem těchto spolků (které často fungují jak v češtině,; tak angličtině) je udělat z jejich členů lepší řečníky a vedoucí. Měsíční členské poplatky nebývají nijak vysoké a používanou metodou je takzvaný „peer coachirig", kdy výkon mluvčích je po skončení proslovu zhodnocen jejich kolegy z klubu. Mimo to se takto naučíte i posuzovat vlastní výkon, mluvit spatra nebo moderovat jednání - zkrátka hovořit v různých situacích před publikem. Kluby organizace Toastmasters působí po celém světě. Více informací můžete zjistit pomocí odkazu uvedeného v závěru knihy. Na závěr ještě jedno doporučení - pokud trpíte obzvláště silným strachem vystupovat na veřejnosti, mohu vám vřele doporučit, abyste kontaktovali odborníka. Zkušený psycholog vám při desenzibilizáci může velmi pomoci. VEŘEJNÉ PROJEVY - JAK SI UŠETŘIT NERVY A STUDENY POT 189 Protistresová strategie 2: Využívejte duševní strategie Využívejte Druhým způsobem, jak omezit svůj strach z mluvení na veřejnosti, je zapojení vědomé vědomého přemýšlení. Pamatujete si? Vědomí může ovlivnit některé tělesné popřemýšlení chody {viz podkapitola Překážka 1: Strach kapitoly 3). ■ Myšlenkové rozpoložení proti strachu: Jsem dobře připraveny)! Nejprve věnujte náležitou pozornost pečlivé přípravě. Když si už předem budete moci říci, že jste dobře připraveni, můžete tímto myšlenkovým rozpoložením své. obavy značně zmírnit. Předpokladem úspěchu zde je ale to, že jste se skutečně poctivě připravovali. Takto můžete ulevit své krátkodobé paměti, která u tichých lidí pociťujících stres funguje o něco omezeněji. Zároveň budete mít více prostoru k improvizaci, pokud by se stalo něco neočekávaného. a Další myšlenkové rozpoložení proti strachu: Obsah za tohle riziko stojí! Tímto přístupem apelujete na své „vyšší já". Pomůže vám přesunout pozornost od vlastní osoby k určitému vyššímu cíli; Obsah vašeho projevu je tak důležitý, že za přemáhání a osobní nepohodlí spojené s výstupem na veřejnosti rozhodně stojí. Je zajímavé, že právě na introverty má tato strategie častp velmi uklidňující vliv Kůra velkého mozku zjevně Idokáže zklidnit centrum'strachu. Zkuste to i vy - ono to totiž vážně funguje. Blackout Protistresová strategie 3: Podporujte své tělo Na závěr uveďme ještě jeden případ, který je pro mnoho mých tichých klien ■ naprostou katastrofou:; takzvanýbláckout Tímto pojmem, který lze volně přeložit jako výpadek paměti, označujeme stav, kdy naprosto zapomenete, co jste chteh říci, zato si však velmi dobře pamatujete, co už jste řekli. Již jednou řečené se tal stává jakousi kotvou - a lidé v takové situaci obvykle zopakují, co už říkali, net ■ přijdou se shrnutím těch nejdůležitějších bodů. Zhluboka dýchejte Když zažijete blackout, měli byste tedy nejdříve znovu začít zhluboka dýchat. Budete-li vědomě a pomalu dýchat až „do břicha" (tedy tak, aby vám vzduch proudil až do oblasti pod žebry), přinese vám to hned dvě další výhody. Váš hlas získá na síle a vy se celkově uklidníte a uvolníte. A to doslova - napětí povolí a myšlenkový tok začne být pravidelnější. Není náhodou, že všechny meditační techniky na světě využívají jako svou hlavní součást právě dýchání! Ideální nicméně je pomalu a zhluboka dýchat již před výstupem a na začátku svého projevu. Najděte si nějaký klidný kout - i kdyby to měly být třeba toalety! - a začněte zhluboka a klidně dýchat! Takto získáte potřebnou energii. Před publikum pak budete schopni předstoupit s větším vnitřním klidem (přednost 5!) a zapůsobíte na něj suverénním dojmem. Tělo a duch se vzájemně ovlivňují. jMenrálními zprávami můžete vyvolat tělesné změny (například uvolnění popisoýané v protistresové strategii 2). Totéž ale platí i naopak - dýchání může vést k duševnímu uvolnění. Obdobně však prostřednictvím svého těla můžete působit i na svůj strach - třeba tím, že budete „dělat jakc^ Zaujměte pozici, kterou obvykl? mají suverénní řečníci. Položte si nohý vedle ;sebe na zem, rozdělte svou váhu rovnoměrně a stůjte rovná Narovnejte pátera hlavu držte zpříma. Sebevědomý postoj dokáže v mozku hotové zázraky!. Začne| vaší suverenitě „věřit", jelikož tělo ji vytváří. Ij když vám tel třeba bude nejprjýe připadat zvláštní a nepřirozené, nebojte se to vyzkoušet - a uvidíte sami, Tato taktika má ještě jeden hezký vedlejší efěktr publikuinivás budei vnímat jako suverénního člověka - protože tak vypadáte! '.; i Zároveň jé dobré vědět, žé i když tř ?ba ha chvíli zčervenáte, není to nic špatného! Lidé, kteří červenají a projevují tak rozpaky, působí podle studie psychologa Dacherá Keltnerá (2009) sympaticky. Důvodéíh je skutečnost, že zčervenáním člověk ukazuje; že mu lidé kolem nejsou lhostejní - áa komunikaci s nimi mu skutečně záleží! Pokud se to stane i vám, udělejte zároveň ještě něco navíc - začněte dýchat. Přesneii [ j| Překážka 2: Prii iŠnýdůraz na detaily řečeno, začněte dýchat zhluboka a pomalu. Tato rada má velmi konkrétní důvoc Takovéto nenadálé výpadky paměti jsou způsobovány nedostatečným zásobováním mozku kyslíkem (tedýnedostatečným průtokem krve). Za snížení přísunu kyslí n do mozku přitom může výše popisovaná stresová reakce vyvolaná adrenaline i Ten způsobuje hyperventilaci, tedy krátké a povrchové dýchání. Pokud v takovém případě nepodniknete potřebná protiopatření, nedostane se vám vzduch v t< le dále než do hrudníku! Ve spojení s vylučovaným koktejlem stresových hormonů se jedná o fatální kombinaci - omezený přísun kyslíku vyvolává: výpadky paměli' 190 SÍLA INTROVERTŮ Přílišný důraz na detaily jde při veřejných vystoupeních často ruku v ruce s překážkou 1 - strachem. Přednášející hledá jistotu v mnoha podrobnostech, kterým dobře rozumí a které považuje za spolehlivé. Proto je i Martin při rozlúčkové řeči v pokušení vzít si ku pomoci kariéru pana Trošky a začít pokud možno co nejpodrobněji líčit její průběh. Věcně by sice všechny informace byly naprosto y pořádku, přesto by však Martin své publikum téměř s jistotou uspal nebo unudil k smrti a nikdo by si z jeho řeči po chvíli nic nepamatoval. VEREJNÉ PROJEVY - JAK SI UŠETŘIT NERVY:A STUDENÝ POT 191 Když nechcete myslet na termíny Vlivy přílišného důrazu na podrobnosti lze často pozorovat především při vědeckých a odborných přednáškách. Některým z mých klientů a účastníků seminářů připadá důležité, aby do svých přednášek (a prezentací!) začleňovali co možná nejvíc podrobností a maličkostí. Tím sice mohou podpořit dosažené výsledky, také ale velmi lehce ztratit publikum, které v prezentaci přestává vidět příslovečnou červenou nit. I ta nejlepší červená nit je pak k ničemu, když nepřispívá k orientaci, když se ztrácí v množství detailů, třebaže ji má řečník v hlavě. Následující tři doporučení vám pomohou najít vhodnou rovnováhu mezi nezbytnou mírou přesnosti a zaměřením na to podstatné. Přesnost a celek - jak posluchačům umožnit vidět stromy i les 1. Držte se při přednášce připravené struktury. Tento bod je opravdu jednoduchý -zkrátka žádné odbočky! 2. Orientujte se podle svého klíčového sdělení. U veškerého věcnéhoobsahu,, všech příkladů, podrobností a historek se ptejte: Pomáhá tato'informace předávat mé klíčové sdělení? Povolený jsou pritom prostředky, které vedoujči pomáhají dospěj ke'1 klíčovému sdělení, klíčové sdělení názorně vysvětí ujínebo líqjeho dus edky (vírtaké podkapitola Tři základní kritéria úspěchu této kapitoly, pasáž věnovaná druhérhij 1 kritériu úspěchu). 1 : 1 i I ■ 3. Vezměte si s sebou více materiálu, než chcete skutečně použít vpi ojeyu. { Zejména vědci a pracovníci státníspravy se často sami sebe ptají, zda jejich příspěvek obsahuje dostatek čísel, faktů, dat a podobných „tvrdých" informací. Klidně si tyto , podklady vezměte s sebou - buďna samostatných přehledech, nebo dodatečných : snímcích prezentace. Když pak po vaší prezentaci bude někdo z publitca chtít znát podrobnosti, budetevýbomě připraveni - aniž byste přímo při projeyu museli přetěžovat posluchače, kteří tuto úroveň detailů nepotřebují! , Překážka 5: Útěk m Když jsou tiší lidé vystaveni stresu, má mnoho z nich silné nutkání dát se na útěk. V souvislosti s veřejnými výstupy se to často projevuje tak, že na blížíc akci nechtějí myslet a přípravu odkládají tak dlouho, jak je to jen možné. Pak se však ke stresu z promluvy na veřejnosti přidává ještě časový tlak - což věce u rozhodně nepomůže! Opatření proti těmto tendencím je přitom velice jednoduché. Hned, jak budete mít potvrzené datum akce, začněte s přípravou tím, že si ji rozdělíte do menších dílčích kroků a určíte si pro ně terminy. Dílčí kroky nepůsobí tak hrozivě, dají se snáze zvládnout a pomáhají v dalším úsilí tím, že získáte pocit úspěšného zvládnutí úkolu i větší jistotu. Při přípravě jednotlivých kroků své řeči použijte doporučení v podkapitole Příprava - příležitost a možnost ochrany této kapitoly. Přímo během projevu se pak sklony k útěku mohou projevit tak, že se tichý člověk zcela upne k připravenému textu, a v důsledku toho začne zanedbávat kontakt s publikem a jeho potřeby. Toto nutkání začne být téměř k nevydržení, když máte před sebou projev napsaný slovo od slova. Skutečný oční kontakt je pak skoro nemožný, stejně jako živá intonace a styl odpovídající typicky jednoduché větné struktuře mluvené řeči (tedy ne složitému stylu psaných projevů, který při písemné přípravě proslovu mnoho lidí, kteří nejsou opravdovými profesionály, používá). Tomuto způsobu útěku můžete zabránit strategií, která vás přinutí k redukci. Je to přitom jednoduché - vždy si zapisujte jen heslovitou osnovu proslovu, tedy jeho hlavní body, nikoliv celý text! C ílem přitom není dokonalost. V mluveném projevu se vždy objevují drobné chyby ve volbě slov, stavbě vět nebo výslovnosti. Je však| třeba si uvědomit, že vjůbec »:záleží na vybroušených, formulacích. Záleží především na kontaktu. Chybičky, které se do našeho projevu' vloudí, si posluchači v duchu víceméně automaticky opraví. Pokud sě vám ale nepodaří?vybudovat kontakt, bude jim v hlavě probíhat jť n málo věcí souvisejících s vaším projevem. V takovém případě to budou spíš úvahy o tom, co je potřeba nakoupit nebo kam ; letos vyrazit na dovolenou... ! Poznali jste, jaké osobní překážky se při projevech před publikem týkají vás? Následující přehled vám umožní udělat si malou osobní inventuru. Co přesně vám hrozí? A jak tomu konkrétně můžete předcházet? 1Q3 ííl A INTROVERTŮ Otázka pro vás Jaké z typických překážek introvertů vám;mohou znepříjemnit výstup na veřejnosti? Zapište si vždy zároveň heslovitě i to, jaké konkrétní riziko vidíte a co proti němu můžete podniknout. Rozdělte si přípravu do dílčích kroků Zapište si jen hesla VEŘEJNÉ PROJEVY - JAK SI USETfiiT NERVY A STUDENÝ POT 193 Překážka 1: Strach □ nebezpečí:. mé protiopatření: Překážka 2: Přehnaný důraz na detaily □ nebezpečí:............................................ mé protiopatření: Překážka 3: Přílišná stimulace nebezpečí:..................................... Překážka 4: Pasivita nebezpečí:..................................... □ mé protiopatření: Překážka 6: Přílišný důraz na rozum nebezpečí:............................................ Překážka 7: Upozadbvání vlastní osoby nebezpečí:............................................ Překážka 8: Fixace nebezpečí:........................,................... 194 SÍLA INTROVERTŮ Překážka 9: Vyhýbání se kontaktům nebezpečí:............................................ Překážka 10: Obavy z konfliktů nebezpečí:............................................ □ mé protiopatření: □ mé protiopatření: Martin nakonec se svou rozlúčkovou, řečí siaví úspěch. Kolegové a podřízení jej poznávají jako vůdčí osobnost, která dbá o druhé a myslí na ně. Když zazní potlesk, který přece patří především jemu, je pan Troška, hlavní protagonista Martinovy řeči, dojatý a právem hrdý. Á propos, aplaus: nikdy před ním neutíkejte. Jedná se o poděkování vašeho publika - proto zůstaňte stát a zasloužený potlesk si vychutnejte! To nejdúležitější ve zkratce 8 MJioha.tídiým 'lidem připadá mluvení na veřejnosti jako opzvlašťtěžká d scipíína. . Oíšem přednášení se lze najučít - a čím více rutiny, budete mít; tím jednodušší vám to búde připadat, j { 1 ■ Proslov je zdařilý, když do něj řecn k dokáže vložit svou osobnost, jasně předat požadovanou zprávu a když je schjopeni přizpůsob t se obsahu a publiku.1 j Dobra příprava vycházející z uvedených kritérií úspěchu a jasné struktury dokáže významnou měrou snížit stres přimo pří vystoupení. j Autentický„tičhý;" řečnický styl je zijožen na osobních přednostech řečníka a eliminaci rizik spojených s i^dividúáltjímipřekážkdmi; Prvním krokem je pak právě identifikování těchto předností a překážek..', < , ! K typickým přednostem tichých lidí při veřejných vystoupeních patří smysl pro podstatu, soustředěnost a errtpátie. . ; Běžnými překážkami jsou strach, přehnaný důraz na detaily a útěk. VEŘEJNÉ PROJEVY - JAK SI UŠETŘIT NERVY A STUDENÍ POT 195