MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 > Mladší školní věk •začíná vstupem do školy •před nástupem do školy se zjišťuje školní zralost Øtělesná zralost: • - změna tělesných proporcí • - hlava není proti tělu již tak velká • - hrudník je protažený, trup je zploštělý • - děti dosáhnou rukou přes hlavu na ušní lalůček = filipínská míra • - vyspělost hrubé i jemné motoriky (koordinace zraku a ruky,lateralita) • - míra zralosti CNS Økognitivní vývoj: • - vyvinuty poznávací procesy, hotový základní vývoj řeči • - dítě by mělo umět dodržet pokyny, vůlí ovládaná pozornost (krátkodobá) • - mělo by již vnímat detaily • > Mladší školní věk Ømotivační a sociální zralost: • - dítě musí být schopno odloučit se od rodiče • - schopno orientace na činnost, kontrola okamžitých nápadů a impulzů • - kooperační schopnosti při činnostech • - umět se podřídit jiné dospělé osobě (nejen rodičům) ØKernův test školní zralosti: • - kresba mužské postavy • - napodobování psacího písma • - obkreslení skupiny bodů • + počítání do 10 (20) • + básnička, říkanka > Mladší školní věk •Tělesný vývoj a rozvoj motoriky •období latence (klidu), zpomalení růstu i hmotnosti (kolem 8. roku věku) •posiluje se odolnost organismu, zvyšuje se objem srdce, hmotnost mozku, zdokonaluje se činnost svalů a kloubů •pohyby – účelnější, přesnější, rychlejší, koordinovanější, (radost z pohybu) •zájem o sport, pohybovou aktivitu •Vývoj poznávacích procesů •dítě chce pochopit a poznat svět (ne pasivní příjem informací, ale aktivní účast na poznávání) •vytrvalost, zvídavost •vnímání – cílevědomé, zaměřené na poznávání vlastností předmětů a jevů •10.-11.rok – vnímání stejně přesné jako u dospělého (zraková ostrost, rozlišení barev a velikosti, sluchová a hmatová citlivost) > Mladší školní věk •představivost – dítě rozlišuje fantazii od skutečnosti •paměť • - na počátku šk.docházky – neúmyslná, mechanická, bezprostředně spojená s vnímáním (názornost) • - později – záměrné zapamatování, racionalita, logický úsudek •pozornost – rozhoduje o kvalitě ostatních poznávacích procesů (úspěšnost x neúspěšnost ve škole) • - na počátku šk.docházky – krátkodobá, spontánně zaměřená, převládá vzruch nad útlumem (neschopnost odolávat rušivým vlivům) • - vůlí ovládaná pozornost je vyčerpávající (čím nižší šk.ročník – tím častější buzení pozornosti, krátkodobé úkoly, různé formy práce, relaxační chvilky, hra ve výuce) > Mladší školní věk •Myšlení •stadium konkrétních operací • - dítě dokáže pochopit zahrnutí prvků do tříd, rozřazuje předměty podle kritéria, chápe zachování množství, příčinné vztahy • - dítě je schopno pracovat v názorně předmětové rovině (musí vidět skutečné předměty nebo jejich zobrazení) • •Řeč •dítě prakticky ovládá mateřský jazyk (interindividuální rozdíly ve slovní zásobě, skladbě řeči, výslovnosti) – záleží na podnětnosti prostředí (zejména rodiny) •učí se psát a číst – zpočátku velmi náročné – vyžaduje souhru funkcí analyzátorů (sluchového, zrakového, kinestetického) – podmíněno kvalitou smyslů > Mladší školní věk •Emocionální vývoj a socializace •ústup lability a impulzivity, schopnost seberegulace •dítě chápe širokou škálu citů, emocionální stránka má vliv na úspěšnost a spokojenost (i ve škole) •rozvoj vyšších citů (estetické, etické, sociální, intelektové) •trvá značná citová ovlivnitelnost •hodnotová orientace a sociální kontrola – zpočátku labilní, závislé na situaci a autoritě • •morální vývoj – silně ovlivněn výchovnými postupy •sebepojetí – kladné hodnocení – významné pro duševní výkonnost i celkové zdraví dítěte + vytváření vlastní identity •podstatný je subjektivní pocit úspěšnosti či neúspěšnosti ve škole (trvalejší neúspěch – ohrožení hodnoty vlastního „já“ – pocity méněcennosti, bezmocnosti, úzkosti) > Mladší školní věk •Školní docházka – role žáka •období extraverze, kolektivního života a vztahů •pro dítě – nové společenské postavení, odpoutávání se od rodiny, zájem o sebe a o úspěch ve škole, později zájem o kolektiv ve třídě, pocit odpovědnosti, rozvoj kamarádských vztahů, trvalých přátelství •oddělené chlapecké a dívčí skupiny (rozdílné aktivity) •vztah k učiteli – zpočátku velmi nekritický (obdiv, náklonnost, ale i strach) • •Hlavní činnosti ml.škol.věku •učení a práce – plnění zadaných úkolů •hra – diferencovanější, oblíbené hry: konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské (se složitějšími pravidly) • - slouží k relaxaci a odreagování od školních povinností •počátky zájmů – zpočátku přechodný charakter, dítě zkouší různé aktivity >