LSI (Dunn, Dunnová, Price, 1989; překlad a modifikace Mareš, J. LF UK, 1992) LSI je sestavený diagnostický dotazník zaměřený na komplexní zjištění výukových stylů žáků Dr. Ditou Dunnovou a Dr. Kenethem Dunnem a Dr. Gary E. Pricem. Tvorba dotazníku sahá až do roku 1960. Dotazník se stále vytvářel, modifikoval. V současné době dotazník stylů učení je určen nejen žákům, ale i lidem ve firemním prostředí, kteří chtějí zefektivnit učební procesy. Dá se konstatovat, že diagnostický dotazník sleduje šest preferencí ve vztahu k učení. Níže jsou uvedeny preference dle diagnostiky, které jsou uvedeny na oficiální www stránce Learning Styles | The Official Site of Dunn and Dunn Learning Styles. (jedná se o překlad autora) Percepční preference · Auditivní (poslech) · Vizuální – obrázky · Vizuální – text · Taktilní (hmat) · Kinestetické (pohyb) · Auditivní (řeč) Psychologické preference · Analytická / Globální · Reflektivní / Impulsivní Preference prostředí · Zvuk · Teplota · Osvětlení · Pracovní prostředí (židle, stůl) Preference fyziologické · Časně ráno · Pozdě ráno / časně odpoledne · Pozdě odpoledne · Večer · Konzumace něčeho · Pohyb při učení Preference emocionální · Motivace (vnitřní, vnější) · Vytrvalost v učení · Struktura při učení · Odpovědnost za výsledky v učení Preference sociální · Samostatně · V páru · Menší skupina · Velké skupina · S autoritou Jedna z dalších možností využití krátké verze LSI, který je také zaměřen na zjištění učebního stylu žáka. Níže je uvedený volný překlad dotazníku LEARNING STYLE INVENTORY, uvedeného nahttp://www.personal.psu.edu/bxb11/LSI/LSI.htm. Dostupný v Anglickém jazyce. Dotazník je zaměřen na lepší pochopení sebe sama se zaměřením na zpracování informací. Dotazník vyhodnocuje styly učení. Cílem dotazníku je napovědět testovanému jaké zvolit strategie, které zvyšují studijní potenciál. Tento níže uvedený dotazník není standardizovaným testem LSI (Dunnová, Dunn, Price). I přes to, že se nejedná o standardizovaný test, výsledkem jsou tři učební styly. Auditivní, Vizuální a Taktilní. Auditivní žák: zpracovává informace především poslechem. Vyhovují mu především přednášky, diskuze, nahrávky, rozhlas, televize atd. Žák si lépe zapamatuje učivo, když dojde k doplnění učiva pomocí taktilních nebo vizuálních prostředků. Vizuální žák: zpracovává informace především zrakem. Vyhovují mu obrázky, mapy, filmy, grafy, knihy, časopisy. Žák preferuje psanou formu. U těchto žáků by měla být v druhém sledu použita taktilní forma. Taktilní žák: si lépe zapamatuje učivo pomocí dotyku na věci. Je vhodné používat objekty, se kterými lze manipulovat. Je vhodné těmto žákům umožnit si plánovat a připravovat svoje projekty a pokusy s reálnými objekty. Ukázka testu, test nabízí tři typy odpovědí: nikdy, někdy často. 1. Pamatuji si více o tématu prostřednictvím přednášky, informace získané ústním vysvětlením a diskusí si lépe pamatuji. 2. Raději získávám informace, které jsou prezentovány za použití vizuálních pomůcek. 3. Rád si věci zapisuju a dělám si poznámky, abych se z nich mohl učit. 4. Dávám přednost tvorbě plakátů, modelů, praktickým cvičením, aktivitám ve třídě nebo skutečné praxi. 5. Potřebuji vysvětlit učivo pomocí diagramů, grafů, neb jinými obrázkovými prostředky. 6. Užijte si práci s rukama nebo dělat věci. 7. Jsem šikovný při tvorbě grafů a tabulek. 8. Dokážete říci, že poznáte, když zvuky ladí? 9. Pro zapamatování informací si potřebuji vše několika zapsat. 10. Dokáže porozumět a orientovat se podle map? 11. Vnímáte lépe teoretické informace poslechem na přednášce, nebo z audio zařízení než při čtení textu? 12. Hraješ si s mincemi nebo klíči v kapse? 13. Učíš se lépe opakováním nahlas, než když si vše píšeš? 14. Snadnění porozumím článku v novinách, než kdybych poslouchal rádio. 15. Při učení musím žvýkat žvýkačku nebo jíst. 16. V hlavě si představím snadno obrázky. 17. Při učení z textu si přejíždím prsty po slovech. 18. Raději poslouchám zajímavou přednášku nebo zajímavou řeč oproti čtení o stejných věcech v knize. 19. Jsem dobrý při skládání puzzle a řešení bludiště. 20. Hraju si s věcmi v ruce během učení. 21. Nezapomenu více informací z poslechu ráda než při čtení z novin. 22. Získávám informace o zajímavých věcech nejraději čtením z odborných časopisů. 23. Cítím se dobře, když se mě dotýkají ostatní, objímají, při pozdravu podají ruku atd. 24. Snadněji se mi plní ústní pokyny než psané. Dotazník stylu učení v ČR (LSI) Dotazník LSI dle R.Dunnové, K. Dunn a G. Price byl zpracován Institutem pedagogického-psychologického poradenství ČR. Publikace je složena s dotazníku, který má 71 otázek a manuálu s návodem jak dotazník použít a hodnotit. Zdroje Learning style [online]. 2010 [cit. 2013-01-17]. Dostupné z: http://www.learningstyles.net/ The Pennsylvania State University: LEARNING STYLE INVENTORY. The Pennsylvania State University[online]. 2010. vyd. 2010 [cit. 2013-01-17]. Dostupné z: http://www.personal.psu.edu/bxb11/LSI/LSI.htm