Ohlasy jungovských témat v současné psychologii osobnosti: teorie interakce osobnostních systémů (PSI) Tomáš Kohoutek Východiska dominantních paradigmat a jejich změn v psychologii osobnosti Akademická oblast (tradičně převaha jednoúrovňových konstruktů): „hlavní“ komponenty – základní rysy (dimenze – Eysenckovo pojetí temperamentu, lexikálně odvozené rysy – „Big Five“) dílčí konstrukty jako potenciálně zásadní pro danou oblast (represe-senzitizace, nezdolnost, sebepojetí…) Značná závislost na (heuristické?) metodě Analytická psychologie (od počátku více úrovní): Obecný popis typů – obecné typy zaměření („směr pohybu libida“, extroverze/introverze), funkční typy (myšlení, cítění, vnímání, intuice), vědomé a nevědomé zaměření Tavistocké přednášky: ektopsýché („systém vztahů mezi obsahy vědomí a fakty a daty, přicházejícími z prostředí“ – funkce vnímání, myšlení, cítění, intuice), endopsýché (vztahy mezi obsahy vědomí a nevědomými procesy – paměť, subjektivní komponenty vědomých funkcí, emoce a afekty,invaze) Důraz na „vztah přizpůsobení“, dynamické vztahy popisovaných systémů, vysvětlení paradoxních stavů,,. Posuny v akademické psychologii v posledních desetiletích Reakce na nízkou prediktivní hodnotu tradičně sledovaných konstruktů Renesance důrazu na adaptaci Rozlišování více úrovní sledovaných konstruktů,důraz na vzájemné interakce Brandtstätter, Skinnerová et al.: pojetí „akce“ neznamená jen určitou libovolnou jednotku chování, ale komplexnější konstrukt, který „chování sice zahrnuje, vyžaduje však současně mít na zřeteli emoce, pozornost a cíle jednotlivce“ Kuhl: pojetí interakcí v rámci osobnosti „staronové pojetí“: „Nikoli myšlenka sama s něčím pohne, nýbrž jen taková myšlenka, která vzbudí pro věc vůli a která je svázána s konáním (tzn. která je ,praktická‘)“ (Aristoteles – překl. dle Kuhla) důraz na zaměření (ve smyslu intence) kognitivní i subkognitivní instance, procesy a vlivy dynamiku vzájemného působení Julius Kuhl (∗∗∗∗1947); spoluautoři: M. Kazén (PSSI), M. Beckmann, N. Baumann, P. Gröpel, M. Quirin… Základní předpoklad: dynamika (posuny od prvotní reakce k dalším fázím) Základní předpoklad: dynamika Teorie PSI (Persönlichkeits-System-Interaktionen) Existence dvou nezávislých afektivních systémů: pozitivní afekty (energetizují akci), negativní afekty (inhibují) zde navazuje na klasické představy o temperamentu (Hippokrates, Galenos) i na moderní rysové teorie (Eysenck, Gray) Pro výslednou podobu akce je však důležité i zapojení kognitivních systémů jejich popis odpovídá Jungovu členění „ektopsychických funkcí“: vnímání, intuice, myšlení a cítění Vztah mezi afektivními a kognitivními systémy, „dynamický parametr“, lze popsat pomocí tzv. „modulačních hypotéz“ (viz níže) v souvislosti s obecně nízkou prediktivní validitou osobnostních dotazníků cituje z Aristotelovy Nikomachovy etiky: „Nikoli myšlenka sama s něčím pohne, nýbrž jen taková myšlenka, která vzbudí pro věc vůli a která je svázána s konáním (tzn. která je ,praktická‘)“ (dle Kuhl, 2000, s. 6) Jednotlivé styly představují ustálené funkční vzorce vztahu mezi afektivními a kognitivními systémy; nevýhodou může být jednostranné zvýraznění určitého stylu stejně jako jeho absence; jako výhodná se jeví možnost přecházení mezi styly v závislosti na nárocích situace PSI – charakteristiky kognitivních systémů Kognitivní a afektivní systémy - lapidárně IBC (intuitivní regulace) odpovídá za akce, které není potřeba plánovat („poškrábat se za uchem“) nebo jsou již naplánované. IM (intenční paměť) za jejich plánování, registraci „úkolů“ („plánovací kalendář“) EM (extenzívní paměť) za kontakt s vlastními obsahy, sebepojetím, rezervoárem tvořivých řešení, celkem životní zkušenosti OR (rozpoznávání objektů) za registraci chyb a informací, na které je systém zkušeností „krátký“ (nečekané, překvapivé, neznámé, zatížené obranami…) Pozitivní afekty mají význam pro regulaci chování – jejich přítomnost „energetizuje“ akci, „říká START“, nepřítomnost podporuje promýšlení, strategické plánování, pozdržení předčasné akce Negativní afekty mají význam pro utváření zkušenosti, protože umožňují „vypnout“ celostní cítění (EM) a věnovat se nečekaným, překvapivým, rušivým (diskrepantním) informacím – vnímat je, „učit se z chyb“ PSI – modulační hypotézy 1) První modulační hypotéza: kladné emoce a odpovídající aktivace systému odměn tlumí plánovité, analytické myšlení (IM) a razí cestu intuitivnímu usměrňování chování (IBC) 2) Druhá modulační hypotéza: negativní emoce a odpovídající aktivace systému trestů tlumí vliv cítění (EM) na prožívání a aktivují funkci vnímání (senzitivní vnímání diskrepantních obsahů, konfliktů… - OR) Důsledky: - pro realizaci akce nebo udržení vlastního záměru je důležitá přítomnost (generování) pozitivní emoce a/nebo naopak redukce negativní emoce ; - pro zaznamenání nebezpečí, narušení neadekvátního schématu…, tzn. pro učení je nezbytná přítomnost negativní a/nebo redukce pozitivní emoce; - je třeba umět „přecházet“ mezi pozitivními a negativními afekty a emocemi. Systémodměn Systémtrestů Utvářenínávyků nezávislenapodnětech E le m e n t á r n í Z pě tn á v a zb aC h o v á n í OOOO P E R A C EP E R A C EP E R A C EP E R A C E A V N Í M Á N ÍA V N Í M Á N ÍA V N Í M Á N ÍA V N Í M Á N Í M axM a x R e g u la c e c ho v án í MMMM O T IV A C EO T IV A C EO T IV A C EO T IV A C E ,,,, E M O C E A V Ů L EE M O C E A V Ů L EE M O C E A V Ů L EE M O C E A V Ů L E R e g u lac e p ro ž ív á n í L ev o k o r tik á ln íL ev o k o r tik á ln íL ev o k o r tik á ln íL ev o k o r tik á ln í P ra vo k o rtiká ln íP ra vo k o rtiká ln íP ra vo k o rtiká ln íP ra vo k o rtiká ln í KKKK O G N I C EO G N I C EO G N I C EO G N I C E M y š le n í a c h tě ní ( IM )( IM )( IM )( IM ) C í tě n í a v ě do m í (E M )(E M )(E M )(E M ) S e k ve n č n í p lá no v itá ko o rd in ac e c ílů a o p e r a c í (s e s t u p n á r eg u la c e ) I nt e g ro v a n á , k o n t ex t ov ě z a m ě ře ná m o d u la c e p e rc ep č ní h o a e m o čn íh o z pr a c o vá n í (s e st up n á re g u la c e ) O b la s tO b la s tO b la s tO b la s t F u n kc e V y so c e in fer e n čn í V ů lí re g u lo v a n é d o s a h o v á ní c ílů G lo b áln í (s e b e )u v ě do m ěn í ( s e b e re a liz ac e ) M inM in V n í m án í ob je k tů (O R )(O R )(O R )(O R ) I n t uitivn í re g u la c e c h o v á ní (I B C )(I B C )(I B C )(I B C ) A u to m a t ic k á re gu la c e o p e ra cí (in t uic e ) (v z e s tu p n á re g u la c e ) A u to m at ic k é z p ra c ov á ní př ed m ě tů v y vo lá v a jíc í ch d is k re pa n c i ( vč . z m ě n p re s p e k tiv y) (v z e s tu p ná re g u lac e ) P ro s tře d í V ý s le de k ++++ ---- Teorie PSI Základní schéma: Interakce osobnostních systémů PSI – charakteristiky systémů (jinak) Aplikace: akční a stavová orientace Akční orientace (action orientation): založená na seberegulaci/sebeaktualizaci („vnitřní demokracie“) prospektivní akční orientace (prospektive Handlungsorientierung – HOP) zahrnuje schopnost obnovit pozitivní emoci (udržet motivaci, „bojovou morálku“) při hrozících potížích nebo frustraci; retrospektivní akční orientace (misserfolgsbezogene Handlungsorientierung – HOM) umožňuje regulovat ve frustrujících situacích (např. po neúspěchu, při frustraci, k níž již došlo) negativní emoce. Stavová orientace (state orientation): založená na sebekontrole („vnitřní diktatura“); chronická varianta inhibovaného přístupu k sobě prospektivní stavová orientace (prospektive Lageorientierung – LOP) vyjadřuje deficit ve schopnosti navodit nebo obnovit pozitivní afekt při hrozícím stresu (typ hesitation – charakteristická je váhavost, prokrastinace); retrospektivní stavová orientace (misserfolgsbezogene Lageorientierung – LOM) spočívá v deficitu schopnosti kompenzovat nebo zvládat negativní afekty po neúspěchu nebo při frustraci (typ preoccupation – charakteristické jsou ruminace). Vysvětlení některých „klasických“ fenoménů na základě PSI Intrinsická a extrinsická motivace: motivace na základě facilitace prostřednictvím self – seberegulace (EM) a prostřednictvím vůle – sebekontroly (IM) Naučená bezmocnost: „přesvědčení“ spíše jako důsledek funkcionálního deficitu než jeho příčina Sebeinfiltrace a sebeodcizení: osoby s (chronicky) inhibovaným cítěním mají tendenci zaměňovat vlastní a cizí záměry; snadněji si tak nechají „vnutit“ cizí záměr,případně si mohou být vědomy vlastních zájmů, ale chybí jim schopnost regulace prostřednictvím self – tedy schopnost své záměry realizovat. Symbiotické vztahy: funkce regulace negativních afektů není osobě vlastní a je „delegována“ na druhé lidi. Ruminace, prokrastinace: slabý systém self nedokáže „rozpoznat“ zda je myšlenka, pocit nebo aktivita pro osobu skutečně prospěšná,nebo reaguje jen na dílčí potřebu; není tak schopen od nevýhodných „akcí“ upustit nebo záměry ignorovat. Posttraumatický rozvoj: rozšiřování sémantické sítě self na základě extrémního zážitku Schopnost (sebe)relaxace: schopnost generovat pozitivní afekt v reakci na afekt negativní („nezdolnost“,smích v reakci na úlek) Histrionské „přehrávání“, obsedantní „akcionismus“: vývojově ranější obdoby seberelaxace Narcistické či disociální sebeprosazování: deficit ve schopnosti „připustit“ negativní afekt a „dezaktivovat“ tak idealizované self Paranoidní vztahovačnost: způsob aktivace „self“ v konfrontaci s ohrožujícími obsahy Aplikace v pedagogické praxi: zapojení různých funkcí a regulace afektů při plnění náročného úkolu 1 vnímání problému OR <=> A- 2 realistické nastavení cílůůůů (kontrola relevance k sobě) A(-) <=> EM 3 vytrvalé úsilí o dosažení cíle A(+) <=> IM 4 monitorování v souladu s cíli EM <=> A(-) 5 self-management emocí a motivace EM ->A(-)/EM ->A+ 6 plánování, řřřřešení problémůůůů A+ ->IM (EM ->A+) 7 iniciativa: realizace záměěěěrůůůů IM | A+ <=> IBC 8 zpěěěětná vazba a její zpracování OR ->A(-) ->EM Podrobnější rozbor je v textovém souboru „PSI_Konativní cyklus“ Děkuji za pozornost!