Základní údaje o škole a učiteli: Jméno a příjmení Email, škola § počet let praxe: § aprobace: § muž *žena § věk § škola: v obci ·do cca 2 tis.obyv · 5 –50 tis . obyv. · 50 - 100 tis. obyv. · nad 100 tis obyv. § PC učebnu pro výuku zeměpisu ji ·využívám · nevyužívám. § Ve třídě ·mám ·nemám k dispozici dataprojektor. VYHODNOCENÍ: Název: Struktura respondentů podle…… STRUKTURA RESPONDENTŮ PODLE HODNOCENÝCH CHARAKTERISTIK,TABULKA A GRAFY Vlastní dotazník: 1. Setkali jste se s materiály dálkového průzkumu Země ( leteckými či satelitními snímky)během Vašeho studia? · Ano - podrobně ·Ano – jen okrajově ·Ne VYHODNOCENÍ: NÁZEV: práce s materiály DPZ v období studia učitelů TABULKA, GRAF, závislost s ohledem na počet let praxe resp. věk 2. Setkali jste se geografickými informačními systémy během Vašeho studia? · Ano - podrobně · Ano – jen okrajově · Ne VYHODNOCENÍ NÁZEV: práce s GIS v období studia učitelů : TABULKA, GRAF 3. Pracujete při výuce zeměpisu s leteckými nebo družicovými snímky? ·Ano – stahuji si snímky a používám je ve výkladu ·Ano – i žáci s nimi pracují, čtou snímky ·Ano, výjimečně a jen např. ze školního atlasu ·Ne VYHODNOCENÍ: název Využití leteckých a družicových dat ve výuce TABULKA, GRAF 4. Pracujete ve výuce s mapami z Internetu? ·Ano – stahuji si mapky a používám ve výkladu ·Ano – žáci s nimi pracují ·Ano – zcela výjimečně ·Ne VYHODNOCENÍ: TABULKA, GRAF 5. Zatrhněte, prosím, portály a zdroje, které příp. využíváte: o Národní geoportál INSPIRE, http://geoportal.gov.cz/web/guest/map o Mapy.cz, http://www.mapy.cz/. o Google maps, https://maps.google.cz/. o Český hydrometeorologický úřad o Google Earth (virtuální glóbus) o Mapový portál Jihomoravského kraje, http://mapy.krjihomoravsky.cz. o NASA – snímky z družice LANDSAT, http://zulu.ssc.nasa.gov/mrsid/. o Jiný – napište, prosím, přibližný obsah pro možnou identifikaci zdroje nebo přímo název či odkaz VYHODNOCENÍ: název : Využití mapových portáků ve výuce TABULKA, GRAF a slovní komentář 6. Domníváte se, že by (že je) práce s leteckými a družicovými snímky, digitálními mapami byla pro žáky zajímavá? ·Ano ·Ano, ale asi by je to moc nebavilo · Spíše ne · Nevím VYHODNOCENÍ: TABULKA, GRAF Název: Předpokládaná zajímavost práce s leteckými a satelitními daty a digitálními mapami pro žáky 7. Materiály DPZ využívám a mám tyto poznámky (uvítáme Vaše postřehy a rady): Sumář odpovědí, slovní zhodnocení 8. Prohlédněte si prosím obrázky v příloze a přiřaďte jim stupeň obtížnosti čtení ( škála 1 – 5, nejlehčí - nejobtížnější) pro VÁS: snímek dle typu Obtížnosti čtení Snímek 1 – Šikmý letecký snímek z okolí škol Snímek 2 – Kolmý letecký snímek z okolí školy Snímek 3 – Šikmý letecký snímek z neznámého prostředí ( plus mapa pro identifikaci) Snímek 4 – Kolmý letecký snímek neznámého prostředí s popisem Snímek 5 -Archivní černobílý snímek z místa bydliště Snímek 6 - Snímek satelitní v nepravých barvách Snímek Snímek satelitní v pravých barvách Klasická mapa VYHODNOCENÍ: TABULKA, GRAF, název: Subjektivní hodnocení obtížnosti čtení …., 1. Vše v jednom grafu, grafy po skupinách – letecké snímky, satelitní snímky, grafy – bez rozlišení prostoru – zda je to ze známého či z neznámého prostředí . 9. Podle obrázků – snímků zhodnoťte obtížnost čtení snímků pro Vaše žáky. Použité obrázky jsou na ukázku typu snímku, prosím, zvažte situaci, kdy žáci budou pracovat se snímky A)z okolí školy a využívat tak své znalosti známého prostředí B)se snímky z žákům málo známého prostředí a využívat mapu odpovídajícího měřítka nebo popisu ve snímku Poznámky: Čtením chápeme schopnost vyhledat zadaný objekt např. poznat konkrétní objekty - budovu své školy, vyhledat dům, kde bydlím, poznat řeku,nádraží v obci, rozeznat obecné objekty typu zástavba rodinných domů se zahrádkami, sídliště,les,pole, ukázat nejkratší cestu na nádraží apod. VYHODNOCENÍ 9.1 – 9.8: TABULKY, GRAFY s názvy Předpokládaná obtížnost čtení podkladů pro žáky Snímek 1 9.1 Šikmý snímek z okolí školy (ukázka je v příloze 1), - ÚKOL typu vyhledat budovu školy, ukázat řiště, místo nejbližší zastávky, řeku, park, koupaliště, ukázat cestu ze školy domů apod. Subj.hodnocení: Věková skupin 6.a 7.ročník: Věková skupina 8.a 9. ročník: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele a navedením na např. budovu školy a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 2 9.2 Kolmý snímek z okolí školy (ukázka je v příloze 2, - ÚKOL identický s 1) Subj.hodnocení: Věková skupina: 6.a 7.ročník: Věková skupina: 8.a 9. ročník: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele a navedením na např. budovu školy a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 4 9.3 Šikmý snímek z neznámého prostředí plus mapa - ÚKOL typu vyhledejte náměstí Svobody, ukažte kašnu, vyhledejte ulici Kobližnou apod. Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře samostatně minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele - ukázka vztahu snímek - mapa, a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb Snímek 5 9.4 Kolmý snímek s popisem - ÚKOL typu vyhledejte katedrálu Petrov, nádraží, náměstí Zelný trh, ulici Husovu, ukažte cestu z nádraží na Zelný trh apod. Subj.hodnocení Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele a navedením na např. jeden základní objekt ( např. Petrov) a dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb 9.5 Snímek 5 -Archivní černobílý snímek místa okolí bydliště – úkol typu Najděte střed naší obce, ukažte hlavní ulici, najděte náměstí, řeku, rybník, přehradu, pole, les, domy, ukažte plochy pole,lesa,které jsou dnes zastavěny. Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou s podporou učitele, dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb 9.6 Snímek 6 - Snímek nepravých barvách - úkoly typu Ukažte Brněnskou přehradu, řeku Svratku, pole, lesy, silnici, Masarykúv závodní okruh, obec Žebětín, Bystrc apod. Subj.hodnocení: Věková skupina: Věková skupina: Čtení zvládnou velmi dobře minimem chyb Čtení zvládnou po výkladu učitele a tréninku nezvyklé barevnosti, dál se zorientují sami Čtení snímku s obtížemi Nezvládnou, velké množství chyb 9.7 Podle věku: Mapy nebo snímky? V čem se dle Vás žáci lépe zorientují, na kterém z podkladů budou úspěšnější? věk mapy Letecké snímky První třída Třetí třída Pátá třída Šestá a sedmá třída Osmá a devátá třída 9.8 Podle věku : Mapy nebo snímky? Které podklady budou oblíbenější, co by si žáci vybrali? věk mapy Letecké snímky První třída Třetí třída Pátá třída Šestá a sedmá Osmá a devátá třída Rozdělení úkolů: 1. Koordinace úkolů, grafika: 2. Struktura respondentů, seznam, emaily, školy, graficky - rozložení škol 3. Otázky 1 – 4 4. Otázky 5-7 5. Otázka 8 6. Otázky 9.1, 9.2, 9.3 7. Otázky 9.4. 9.5 ,9.6 8. Otázky 9.7, 9.8 UKÁZKY VYHODNOCENÍ V EXCELU (JINÝ VÝZKUM), každá otázka na zvláštní list, tento list označit - pojmenovat číslem otázky