KARTOGRAFICKÉ POMŮCKY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE/NIŽŠÍM GYMNÁZIU Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit s šetřením týkající se využívání kartografických pomůcek ve výuce zeměpisu na Vaší škole. Výzkum je realizován v rámci oborové praxe studentů oboru Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy. Cílem výzkumu je zmapovat využití kartografických pomůcek ve výuce zeměpisu se záměrem reagovat na měnící se studijní osnovy a připravit tak vhodně budoucí učitele zeměpisu na jejich pedagogickou praxi. Předem děkujeme za Váš čas věnovaný krátkému interview /vyplnění dotazníku/. S přátelským pozdravem Mgr. Darina Mísařová, Ph.D. garant výzkumného týmu oborové praxe Katedra geografie Pedagogická fakulta Masarykova univerzita Poříčí 7 603 00 Brno CZECH REPUBLIC Jméno tazatele: Název základní školy: Jméno respondenta: 1. KARTOGRAFICKÉ POMŮCKY – TIŠTĚNÉ MAPY Jaké využíváte ve výuce zeměpisu atlasy? (ČR, svět, Atlas dnešního světa… atd. ) - název, vydavatelství, rok …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… Jaké využíváte ve výuce zeměpisu nástěnné mapy? (ČR, svět… ) - název, vydavatelství, rok – lze zobecnit …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… Využíváte ve výuce zeměpisu Základní mapy ČUZK 1:10 000, 1:25 000 či další? Vypište …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… K výuce jakého tématu tyto mapy využíváte? …………………………………………………………………………………………………. Jakým způsobem žáci s mapou pracují? …………………………………………………………………………………………………………. Využíváte ve výuce zeměpisu některé další níže uvedené tištěné produkty: ANO NE Geologická mapa Půdní mapa Vodohospodářská mapa Turistická mapa Katastrální mapa Mapa pro orientační běh Další (vypište)….. 2. KARTOGRAFICKÉ POMŮCKY – WEBOVÉ MAPY Využíváte ve výuce zeměpisu webové mapy – mapové servery? ANO NE Pokud ano, jaké? Vypište (Např. geoportál CUZK, mapy.cz, mapy google, geoportál Jihomoravského kraje a další) …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… Používáte webové mapy vy, jako učitel, pro přípravu na výuku? …………………………………………………………………………… Chodíte s žáky pracovat do počítačové učebny? Jak často? Pracují s těmito webovými mapami také žáci? …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… Využívají tyto webové mapy žáci v domácí přípravě (referáty, domácí úkoly)? …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… Využíváte ve výuce nějaký GIS software, případně ArcGIS online? …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… 3. OSTATNÍ KARTOGRAFICKÉ POMŮCKY Využíváte některé z níže uvedených pomůcek? Konkretizujte… ANO NE Buzola počet ks na škole, konkretizujte způsob použití ve výuce: GPS počet ks na škole, typ/značka, konkretizujte způsob použití ve výuce: Tablety počet ks na škole, konkretizujte způsob použití ve výuce: Pásmo počet ks na škole, konkretizujte způsob použití ve výuce: Dalekohled počet ks na škole, konkretizujte způsob použití ve výuce: Krokoměr počet ks na škole, konkretizujte způsob použití ve výuce: Letecké a historické snímky území počet ks na škole, konkretizujte způsob použití ve výuce: Další …. (mobily a aplikace) 4. VYUŽITÍ POMŮCEK V RŮZNÝCH FORMÁCH VÝUKY Využíváte kartografické pomůcky v terénní výuce? Konkretizujte. (školní výlet, projektová výuka, exkurze atd.) …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… V kterém ročníku žáci kartografické pomůcky v terénu využívají? …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… Jaké konkrétní kartografické pomůcky používáte při výuce v terénu? …………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………… 5. KOLIK JE U VÁS VE ŠKOLE UČITELŮ PODÍLEJÍCÍ SE NA JEJÍ VÝUCE ZEMĚPISU? Existuje u vás na škole něco jako regionální kabinet? Skříň s pomůckami, nebo má každý učitel pomůcky u sebe v kanceláři? …………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………….. Půjčují si kartografické pomůcky učitelé jiných oborů? ……………………………………………………………………………………………….. Jak dlouho vykonáváte pedagogickou praxi? Jak dlouho vyučujete zeměpis? …………………………………………………………….. Máte k tématu další připomínky, náměty? ………………………………………………………………………………………………………………….. Děkuji mockrát za Váš čas