Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015 Interpretace leteckých a satelitních snímků •2013 •výzkumné šetření pro skupinu studentů a žáků •motivace výzkumu - zjistit, jak uživatelé, kteří jsou již od mladého věku konfrontováni se satelitními snímky na internetu či v televizi, jsou schopni interpretovat letecké snímky a družicové snímky v pravých či nepravých barvách Cíle výzkumu Číslo cíle Formulace cíle Zpracování výzkumu vizuální interpretace leteckých snímků a družicových snímků u starších dětí a adolescentů Úkoly 1 Porovnat úspěšnost vizuální interpretace leteckého snímku a mapy stejného území u starších dětí a adolescentů. 2 Porovnat úspěšnost vizuální interpretace satelitního snímku v pravých barvách a satelitního snímku v nepravých barvách u starších dětí a adolescentů. 3 Vyhodnotit subjektivní vnímání obtížnosti čtení různých typů snímků, preferenci mapy či snímku u starších dětí a adolescentů, jejich zkušenost s využíváním snímků ve výuce. 4 Zhodnotit výsledky výzkumu s ohledem na možnosti využití snímků v pedagogické praxi Příprava a zpracování testu •test sestávající ze tří hlavních částí: 1.úlohy k vyhodnocení úspěšnosti interpretace leteckých snímků a map, 2.vyhodnocení úspěšnosti interpretace satelitních snímků, 3.subjektivní hodnocení 4. •dva odpovídající si soubory testů – varianta A a varianta B. Testované materiály •základní topografická mapa, měřítko 1:10 000, •letecký snímek kolmý, rozlišení 0,5 m, •satelitní snímek v přirozených barvách (LANDSAT 7, RGB 321), měřítko 1:100000, rozlišení 30 m, •satelitní snímek v nepřirozených barvách (LANDSAT 7, RGB 742), měřítko 1:100000, rozlišení 30 m, •dvojice satelitních snímků z družice LANDSAT (RGB 742) z roku 1984 a 2005, ESA School atlas, •archivní letecký černobílý letecký snímek z 50. let 20. století, výřez z mozaiky. • Test •Identifikace zadaných objektů na leteckém snímku/na mapě •Zakreslení linie ( cesty) •Výčet prvků, počet identifikovaných prvků z podkladu •Identifikace land use na satelitních snímcích •Přiřazení výřezu ze snímku do mapy •Identifikace objektů a míst na ČB historických snímcích •Identifikace změn na satelitních snímcích s časovým posunem (Krušné hory) Ukázky úloh Respondenti věk respondenti 11 15 19 celkový počet 108 134 136 dívky 59 61 60 chlapci 49 73 76 ročník a škola 6. ročník základní školy 9. ročník základní školy 1. ročník bc. studia, PdF MU počet tříd/ročníků 4 4 2 Testovanými osobami byli žáci a studenti ve věku 11, 15 a 19 let. Celkově bylo testováno 378 respondentů, 198 chlapců a 180 dívek. Dílčí závěry k vizuální interpretaci leteckých snímků u starších dětí a adolescentů •interpretace objektů na leteckém snímku a na mapě ve smyslu úspěšnosti není shodná, objekty na leteckém snímku byly úspěšně identifikovány v 64 – 80 %, shodné objekty na mapě byly úspěšně identifikovány v rozmezí 53 – 70 %, •pro věkovou skupinu respondentů v rozmezí 11 a 19 let – nelze jednoznačně konstatovat, na kterém podkladu (mapa nebo snímek) jsou úspěšnější, •poměr úspěšnosti dvojice snímek – mapa se s věkem respondentů vyrovnával, největší rozdíl v prospěch snímku měli žáci v 11 letech (+ 16 %). V 19 letech už zaznamenáváme o něco vyšší úspěšnost na mapě (+ 4 %), viz obr • věk má významný vliv na objektivní úspěšnost interpretace a projevuje se i v subjektivním vnímání obtížnosti interpretace. Žáci ve věku 11 let jsou úspěšnější v práci s leteckým snímkem, snímek také preferují a vnímají ho jako snadněji čitelný (interpretovatelný). 19-letí studenti mají výsledky interpretace na mapě a na snímku poměrně vyrovnané, •výsledky testů potvrdily, že s věkem se rozvíjí schopnost abstraktního myšlení, které ulehčuje čtení mapy – převedení kódovaného obrazu na mapě do hodnocení reálné situace, úspěšnost interpretace objektů na mapě s věkem rostla, •srovnáme-li výsledky respondentů podle pohlaví, pak na snímcích byla úspěšnost vyrovnaná , chlapci byli s přibývajícím věkem úspěšnější na mapě (obr. 8.3), •celá věková skupina 19letých respondentů – dívek i chlapců – výrazně preferuje mapu. Snímek a mapa – úspěšnost jejich identifikace v závislosti na věku respondentů úspěšnost jejich identifikace v závislosti na pohlaví respondentů letecká data - nahoře mapa - dole letecká data mapa Snímek a mapa – počet identifikovaných objektů Snímek a mapa – úlohy zakreslení liniových a bodových objektů. Dílčí závěry k vizuální interpretaci družicových snímků v pravých a nepravých barvách u starších dětí a adolescentů. •vizuální interpretace satelitních snímků různé barevnosti není shodná, úspěšnost oscilovala v rozmezí 69 – 94 % v průměru, •úspěšnost interpretace byla oproti očekávání mírně lepší na snímku v nepravých barvách, •rozdíly v úspěšnosti intepretace snímku v pravých a nepravých barvách ale byly malé, rozdíl podle věkových kategorií respondentů byl maximálně 5 %, • potvrdil se předpoklad, že použití snímku v barevné kombinaci zdůrazňující některou vlastnost objektu (zde voda, navíc modrá barva na snímku ji asociuje s realitou) umožní i laikům jeho úspěšnější interpretaci, •tvarově či barevné výrazné objekty respondenti identifikovali lépe, •vizuální intepretace snímků s ohledem na pohlaví je velmi vyrovnaná, •vizuální intepretace snímků podle věku ukazuje, že s věkem úspěšnost vizuální interpretace v období dospívání roste. Úspěšnost identifikace objektů na snímku v přirozených a na snímku v nepřirozených barvách •Úspěšnost identifikace objektů na snímku v přirozených barvách podle pohlaví • • • • •Úspěšnost identifikace objektů na snímku v nepřirozených barvách podle pohlaví •Úspěšnost interpretace typů ploch (land use) na satelitních snímcích podle barevnosti. • • • • •Úspěšnost identifikace jednotlivých typů land use na snímku v přirozených barvách podle věku. Subjektivní vnímání obtížnosti čtení různých typů snímků, preferenci mapy či snímku, zkušenost s využíváním snímků ve výuce. •žáci vnímají mapu a barevný letecký snímek jako poměrně dobře identifikovatelné, •mění se vnímání obtížnosti interpretace s věkem respondentů, •barevnost je vnímána velice pozitivně pro identifikovatelnost informací ze snímku, •přestože respondenti interpretovali objekty na snímku v nepřirozených barvách o něco lépe než na snímku v přirozených barvách, označili snímek v nepřirozených barvách jako velmi obtížně interpretovatelný, •respondenti se snímky pracují na internetu, činnost je pro ně zajímavá a zábavná, •ve škole se se snímky pravidelně zatím pracuje jen málo. • Subjektivní hodnocení obtížnosti čtení leteckých snímků a mapy. •Subjektivní hodnocení obtížnosti čtení družicových snímků. •Prohlížení snímků na internetu ve volném čase. •Práce s družicovými snímky ve škole - subjektivní hodnocení žáků. Shrnutí výsledků •Výzkum ukázal, že letecké a družicové snímky jsou srozumitelný podkladem pro starší děti a dospívající, zvláště 11-leté děti preferují letecké snímky. •Nepravá barevnost není překážkou čtení snímků. •Podle zkušeností z vlastního testování je práce se snímky pro žáky zajímavá, je to jiný podklad než více známá mapa, čtení snímku vyžaduje i větší aktivitu – při identifikaci snímků, při popisování objektů například ve spolupráci s mapou. •Letecká a satelitní obrazová data jsou vhodným podkladem pro rozvíjení kartografických dovedností. Děkuji za pozornost J. E:\1_PROJEKTY\1_ESF UCITEL PRIRODOVEDY\webovky\UCITEL_FOTO NA WEB\101_0342.JPG E:\7 PUBLIKACE_PRÁCE\ČLÁNKY A POSTERY KVĚTEN 2013\DIG DĚTI\FOTO\IMAG0101.jpg