GEOGRAFICKY VZDĚLANÝ ČLOVĚK SI OSVOJÍ: JAK LIDSKÁ ČINNOST OVLIVŇUJE PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (návrhy pro 1. stupeň ZŠ) GEOGRAFIE a ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (Vybráno z geografických standardů - NGS) Přírodní vs. životní (nahradit všude?) Téma 1: Změny přírodního prostředí —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Určit a popsat příklady lidské činnosti v přírodním prostředí v okolí školy nebo ve svém sousedství (např. stavění budov, stavění mostů, odstraňování nebo sazení stromů a keřů,...). —Popsat změny přírodního prostředí v minulosti a současnosti, např. pomocí leteckých snímků nebo satelitních obrázků stejných lokalit (např. dělení polnohospodářské půdy, tradiční městská centra měnící se v novější obchodní centra,...). —Popsat příklady změn, které by mohly nastat, kdyby se lidé rozhodly vystavět novou silnici, vodní park, nebo nákupní centrum v blízkosti žákova bydliště (např. změny v krajině, změny infrastruktury obce,...). Infrastruktura – najít vhodnější pojem pro 1. stupeň ZŠ Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Identifikovat a popsat příklady lidské činnosti v přírodním prostředí v okolí školy nebo ve svém sousedství (např. stavění budov, stavění mostů, odstraňování nebo sázení stromů a keřů,...). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – výstavba budov —Úkol: najdi ve svém okolí příklady výstavby nových budov na brownfieldech a/nebo greenfieldech, porovnej změny, které po výstavbě nastali, nebo mohou nastat (dopad na přírodní prostředí před a po výstavbě, změna infrastruktury, vliv na život lidí,...) http://www.malirskesablony.cz/215-111-thickbox/budovy.jpg Celkem složité příklady pro žáky na 1. stupni – popřemýšlet o přesunu na 2. stupeň nebo gymnázia. Potřeba vysvětlit nové pojmy – greenfieldy a brownfieldy. http://www.gotobrno.cz/data/images/thumb/2322_575a379d97.jpg —Obchodní centrum Letmo v Brně vystavěno na místě vyhořelého kasina oproti Hlavnímu nádraží – můžeme stavbu pokládat za příklad rekonstrukce brownfieldu? — — —Uveď důvody, proč myslíš, že výstavba téhle nové budovy netrvala tak dlouho v porovnání s nevyužitými budovami na okraji města? http://i.idnes.cz/11/063/cl6/DMK2da6a4_124803_3187496.jpg Příklad – výstavba mostu —Břežanský most přes Ohří —Úkol: jaký vliv může mít výstavba mostu na řeku, širší okolí a život lidí v okolí? — http://g.denik.cz/11/ba/brezany-most-5_galerie-980.jpg Příklad – odlesňování a zalesňování —Odlesněná vyvýšenina Pod Novou Studnicí (vlevo) a zalesněný hřeben Oblík (vpravo), obě lokality na Šumavě —Úkol: uveď podobné příklady ze svého okolí a vysvětli negativní i pozitivní dopady těchto změn na přírodní prostředí i život lidí http://www.tisicovky.cz/exp/sumava/pod-novou-studnici-vv73c/42233E5E-C8F1-4E0E-8C49-AA9E2043CDF6big .jpg http://www.tisicovky.cz/exp/sumava/jezernice-hlv73/A662F4B7-AF1D-458E-AE37-8533772E6A4Bbig.jpg Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat změny přírodního prostředí v minulosti a současnosti, např. pomocí leteckých snímků nebo satelitních obrázků stejných lokalit (např. dělení polnohospodářské půdy, tradiční městská centra měnící se v novější obchodní centra,...). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – proměna zemědělské půdy —Vložit letecké snímky lokalit, kde je vidět transformaci zemědělské půdy na zastavěné plochy — —Úkol: najdi ve svém okolí příklad na proměnu zemědělské půdy, kdy z tradičních ploch obdělávaných pro potřeby obživy obyvatelstva jsou teď průmyslné parky nebo jiný typ využití území. —Letecké snímky areálu ČZU v Praze v roce 1953 a 2007 — — —Vidíš, co všechno se v průběhu času změnilo a jaký vliv mohly mýt změny na životní prostředí? http://www.izun.eu/sites/default/files/images/czuspojeno.jpg Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat příklady změn, které by mohly nastat, kdyby se lidé rozhodly vystavět novou silnici, vodní park, nebo nákupní centrum v blízkosti žákova bydliště (např. změny v ekosystému, změny infrastruktury obce,...). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – výstavba dálnice přes území obce —Úkol: staví se někde ve tvém okolí dálnice nebo jiná silnice nižšího řádu? Popřemýšlej, jaký vliv má tahle činnost na určené území a jeho životní prostředí, širší okolí a lidi, kteří v tomhle prostředí žijí. https://s3.amazonaws.com/rapgenius/1351549678_highway2.jpg http://www.geoconsult.sk/foto/21.jpg —Plán dálnice D1 přes území obce Lietavská Lúčka v Žilinskom kraji na Slovensku Úkol: jak stavba dálnice ovlivní život zdejších obyvatel? Téma 2: Využívání technologií —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Popsat a vysvětlit příklady technologií využívaným v různých druzích průmyslu v České republice (např. high-tech technologie v polnohospodářství a zavlažování, povrchová těžba, ropné vrty). —Vysvětlit, jak je možné využít technologie v každodenním životě (např. orba v zahradě, aplikace umělých hnojiv, čerpadla na studniční vodu, vůči chorobám odolná semena), které mohou pomoci lidem dostat z přírodního prostředí to, co potřebují. —Popsat a vysvětlit, jak vynálezy pomáhají lidem osídlovat a obdělávat rozsáhlá území (např. železnice, ocelový pluh, mlátička,...). Popřemýšlet nad technologiemi typickými pro ČR Mlátička, železnice,... - jsou to dobré příklady? Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit příklady technologií využívaným v různých druzích průmyslu v České republice (např. high-tech technologie v polnohospodářství a zavlažování, povrchová těžba, ropné vrty). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Popřemýšlet nad technologiemi typickými pro ČR Příklad – technologie v průmyslu ČR —Úkol: jaké technologie se využívají v strojírenském průmyslu při výrobě automobilů? V potravinářském průmyslu je potřeba spousty různých technologií, jakých třeba? Co za technologie jsou využívány při zpracování dřeva? Podobně uvažuj o různých druzích průmyslu. — TYPY PRŮMYSLU: Dopravní průmysl Automobilový průmysl Letecký průmysl Automatizace a robotizace Biotechnologický průmysl Elektrotechnický průmysl Chemický průmysl Energetický průmysl Hutnický průmysl Stavební průmysl Potravinářský průmysl Sklářský průmysl Textilní a oděvní průmysl, strojírenství Spotřební průmysl (všechno spotřební zboží) Průmysl námořní dopravy Farmaceutický průmysl Jaderný průmysl Výroba materiálů Naftový a těžební průmysl http://www.bvv.cz/public/galleries/7/6754/t-l.jpg?43b5cc1d1c0dbb1b0cf47514a241ff5e —Systém zavlažování se využívá v zemědělství v letních měsících v čase nedostatku přirozené vláhy. — —Úkol: jaká jsou rizika zavlažování? Co všechno tenhle systém obnáší? http://www.travniky.cz/wp-content/gallery/zavlahy/4_postrik-vysete-plochy-fotbalove-hriste.jpg Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Vysvětlit, jak je možné využít technologie v každodenním životě (např. orba v zahradě, aplikace umělých hnojiv, čerpadla na studniční vodu, vůči chorobám odolná semena), které mohou pomoci lidem dostat z přírodního prostředí to, co potřebují. — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – využití technologií v každodenním životě —Úkol: jaké technologie využíváte doma vy nebo vaši sousedé pro to, aby jste z přírody v okolí načerpali to, co potřebujete k životu? Podívej se na obrázky a popřemýšlej. http://www.sklenikypech.cz/images/hlinikove-skleniky-venus2.jpg http://media.novinky.cz/115/141152-article-s8ba2.jpg http://www.inforoznava.sk/wp-content/uploads/2009/09/Pokosena-trava.jpg http://budujesz.info/pliki/image/artykuly/choroby-i-szkodniki/duze/oprysk-przeciw-mszycom508.jpg http://oidnes.cz/12/042/cl6/BMA426f8d_20110617_IMG_00740_cmyk.jpg Mimo zahrádky např. co? Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit, jak vynálezy pomáhají lidem osídlovat a obdělávat rozsáhlá území (např. železnice, ocelový pluh, mlátička,...). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Podívat se na americkou verzi a zamyslet se nad správným překladem, popřípadě zvolit jiné příklady. Téma 3: Důsledky pro lidstvo a životní prostředí —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Určit a popsat změny lokálního výskytu způsobené následkem lidských aktivit. —Identifikovat a popsat, co lze využít z okolní přírody pro výživu (co jíme). —Uvést příklady, jakým způsobem doprava mění krajinu (fragmentace krajiny – ploty, mosty, náspy,...). Lokální výskyt – co se tím myslí, jaké změny třeba? Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Identifikovat a popsat změny lokálního výskytu způsobené následkem lidských aktivit. — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Jaké jsou třeba změny lokálního výskytu? Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Identifikovat a popsat, co lze využít z okolní přírody pro výživu (co jíme). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – jsme to, co jíme —Zamysli se nad původem a složením toho, co denně jíš. — —Úkol: které ovoce na obrázcích pochází z naší oblasti? Myslíš, že je pro naše zdraví lepší konzumovat spíš zdejší ovoce, nebo ho kombinovat s exotičtějšími druhy? Proč? https://lh6.ggpht.com/rOeWt1W0TcokHfh53gqc1F5XXT8cm_i9lHv84gQlSOnSOariG8Ri7Scv_S-O-YbVTQ=h900 http://www.importeg.eu/data/hostedit2/userfiles/images/ovoce12.jpg Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Uvést příklady, jakým způsobem doprava mění krajinu (fragmentace krajiny – ploty, mosty, náspy,...). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – výstavba silnic a migrující zvěř —Výstavba silnic má za následek změny přírodních prostředí, v nichž žijí lesní živočichové, jako třeba tato srna na fotografii. Silnice rozdělují prostor, po kterém se kdysi volně a bezpečně pohybovaly. — —Úkol: jakými způsoby může výstavba různých komunikací narušovat život živočichů? Jaká jsou rizika a důsledky těchto změn? Jaká by mohla být řešení? http://g.denik.cz/62/c7/srna_silnice_nehoda_231210_denik-380.jpg http://g.denik.cz/1/bc/znacka_lesni_zver_jelen_denik-605.jpg Příklad – migrační koridory —Příkladem řešení předešlé situace jsou migrační koridory určené hlavně pro velké savce. Stavějí se na nebezpečných úsecích, jako jsou třeba rychlostní silnice, kde zvěři hrozí velké nebezpečí při průchodu přes tyto „hranice“. — —Úkol: popřemýšlej, jaké opatření by měli splňovat migrační koridory, aby byli v co největší míře podobné přírodnímu prostředí. http://galerie.vlastovka.info/albums/userpics/10001/ekodukt_-_Grunbrucke_B_31.jpg http://i.lidovky.cz/11/021/lngal/SPA38ec44_02.jpg http://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/usa_mex_hranice_1.jpg Příklad – omezení pohybu na hranicích —Mezi Mexikem a USA lidé vystavěli hraniční plot, aby zastavili vlny migrantů. Důsledkem však je nejen bránění pohybu lidem, ale také stovkám ohroženým druhům živočichů, kteří tak ztratili kontakt se zbytkem území, po kterém se normálně pohybovali. — —Úkol: jak by se dalo pomoct zvířatům v přechodu přes takovéhle bariéry? —