ENVIRONMENTÁLNÍ HAZARDY GEOGRAFICKÁ RIZIKA GEOGRAFIE Postavení geografie v systému přírodních věd DSP_rozsah zaberu J. Kolejka, 2008 Geografická rizika – prof. Demek —Přírodní -Atmosférická -Liotosférická -Hydrosférická -Pedosférická •Antropogenní rizika —Obecná percepce geografických rizik je v ČR obecně na velmi nízké úrovni a je velmi žádoucí změnit přístup obyvatelstva k této problematice. J. Demek (2015) — —ZAČÍNÁ TO ŠKOLOU Historická paměť Troubky 1997 Povodeň 2010 DSC00112 Příčiny —Jednou z příčin jsou antropogenní zásahy člověka do krajiny; —Změny ve využití ploch – zabetonování, zpevnění ploch; —Rychlý odtok; —Špatný stav čištění odpadních vod; —Absence vsakování. —SOUČASNÝ STAV – BUDOVÁNÍ ODDĚLENÉ KANALIZACE. Pojmy, souvislosti a geografie —Emise —Imise —Topoklima —Změna využití ploch —Vliv na zdraví obyvatel — http://i3.cn.cz/1394637950_P201403120661401.jpg Zpevňování povrchu Ilustrační foto Kvalifikovaná pracovní síla??? Ještě na začátku ledna byl pozemek zatravněný. Obyvatelé z okolí průmyslové zóny, kde by měl distribuční sklad vyrůst, upozornili na to, že na pozemcích, které stále patří Brnu, dělá developerská firma CTP Invest neoprávněné úpravy. (13. ledna 2014) Ještě na začátku ledna byl pozemek zatravněný. Obyvatelé z okolí průmyslové zóny, kde by měl distribuční sklad vyrůst, upozornili na to, že na pozemcích, které stále patří Brnu, dělá developerská firma CTP Invest neoprávněné úpravy. (13. ledna 2014) Brno —Mapy z let 1953, 2003, 2006 a 2013 ukazují postupný zábor orné půdy na úkor výstavby průmyslových areálů. 1953 2003 2006 Černovická terasa Areál Slatina CTP Brno South Zastavěná část Plánovaná část 2013 Slovníček pojmů —Emise a imise jsou pojmy, o kterých slovník cizích slov uvádí, že vyjadřují koncentraci smogu či jiných škodlivých látek ve vzduchu. Emise se měří přímo u zdroje znečištění (např. komín), kdežto imise v jeho okolí. —Slovo emise pochází z latinského slova e-mitto, znamenající vysílám, vydávám nebo vypouštím. V dnešní době se nepoužívá pouze v souvislostech s kvalitou ovzduší a nese s sebou mnoho významů z různých oborů. V oboru hygieny a ekologie slovo emise vyjadřuje uvolňování polutantů* do ovzduší. Pro bližší upřesnění jsou rozlišovány termíny primární a sekundární emise. Slovníček pojmů —Imise se neměří u zdroje znečištění, ale u jeho příjemce – například tedy na nějakém běžném místě, kde se pohybují lidé a dýchají vzduch. Imise se ukládají v půdě, rostlinách a organismech. Český hydrometeorologický ústav provádí měření imisí (tedy měření znečištění, resp. kvality ovzduší) pomocí 97 stanic, řadu dalších stanic provozují jiné organizace. Nejčastěji měřenými látkami jsou oxid siřičitý, oxidy dusíku a pevné částice PM10. Slovníček pojmů —Jako topoklima (místní klima) tak můžeme označit takové klima, které je ovlivněno charakterem georeliéfu, vlastnostmi aktivního povrchu (část krajinné sféry, na které dochází jak k odrazu slunečního záření, tak na ní probíhá přeměna radiační energie krátkovlnného slunečního záření na energii tepelnou, která je turbulentní výměnou nebo molekulárním vedením transportována zpět do atmosféry nebo do geologického podloží) a přítomných antropogenních vlivů. Slovníček pojmů —Specifickým typem místního klimatu je také klima měst. To se vytváří spolupůsobením aktivního povrchu s velkou přítomností antropogenních zdrojů energie, průmyslové a jiné činnosti. S ohledem na typ sídelní struktury může být plocha městského aktivního povrchu až několikanásobně vyšší než je ve volné krajině, protože je zvětšena zejména střechami a stěnami staveb, komunikacemi apod. Městské klima tak oproti okolí vykazuje teploty vzduchu vyšší o 2 – 5°C (někdy i více), vyšší přítomnost znečišťujících látek napomáhajících ke tvorbě smogu, vyšší teplotní amplitudy, nižší poměrnou vlhkost vzduchu, sníženou dohlednost, vyšší hodnotu oblačnosti i srážkových úhrnů aj. GEOGRAFICKY VZDĚLANÝ ČLOVĚK SI OSVOJÍ: JAK LIDSKÁ ČINNOST OVLIVŇUJE PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (návrhy pro 2. stupeň ZŠ) GEOGRAFIE a ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (Vybráno z geografických standardů - NGS) Téma 1: Změny přírodního prostředí —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Popsat a vysvětlit, jak výstavba přehrady na řece v jednom regionu ovlivňuje místa v jiných regionech – proti proudu a po proudu (např. dostupnost vody pro lidskou spotřebu a zemědělství, ochrana před povodněmi, výroba elektřiny, vodní a pobřežní ekosystémy). —Popsat, jak změny uskutečněné lidmi ve využití ploch mohou mít negativní dopad na jiná území (např. odlesňování a povodně, zanášení řek, půdní eroze). —Vysvětlit, jak průmyslové aktivity (např. produkce továren, výroba elektrické energie spalováním rostlin) ovlivňují jiné aspekty (např. kyselé deště, teplotní inverze, smog). — Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit, jak výstavba přehrady na řece v jednom regionu ovlivňuje místa v jiných regionech – proti proudu a po proudu (např. dostupnost vody pro lidskou spotřebu a zemědělství, ochrana před povodněmi, výroba elektřiny, vodní a pobřežní ekosystémy). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://www.pmo.cz/%20/download/vn-brno-008.jpg%20 Příklad – přehrada na řece Svratce, Brno —Úkol: jak výstavba přehrady ovlivňuje životní prostředí před i za hrází? Kdy a proč je na přehradě nejvíc odpadků? Momentálně z Přehrady mizí nečistoty a odpadky, které se tu za zimu nashromáždily. http://1url.cz/N66S http://1url.cz/e66v Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat, jak změny uskutečněné lidmi ve využití ploch mohou mít negativní dopad na jiná území (např. odlesňování a povodně, zanášení řek, půdní eroze). — C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://img7.rajce.idnes.cz/d0702/8/8221/8221729_146adca725db65e19b1ac539d9b8139b/images/panoram023. jpg?ver=0 Příklad - odlesňování Úkol: k jakým závažným změnám dochází po odlesnění značné části území, jako vidíme třeba na fotografii? (Kralický Sněžník, 5.2013) http://1url.cz/h66n Příklad – půdní eroze —V ČR je až 40% zemědělsky obdělávaných půd dotčeno erozí. — —Úkol: co je hlavním faktorem půdní eroze? Jaké nevhodné zacházení s půdou může podpořit rozšiřování eroze? (Pomoz si fotografií, která vznikla u Přerova nad Labem, 2009.) Eroze půdy http://1url.cz/7666 Příklad – zanášení řek —Úkol: jaké procesy způsobují zanášení řek? Čím jsou řeky zanášeny? Jaký to může mít dopad na biotop řeky? (Pomoz si fotografií tůní řeky Svratky, z kterých se snadno stávají bažiny. Proč myslíš, že je tomu tak?) http://projekty.krizanky.eu/sites/default/files/imagecache/foto_view/nodes-img-main/Rozvodn%C4%9Bn% C3%A9%20rycht%C3%A1%C5%99ky.jpg http://1url.cz/4668 Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Vysvětlit, jak průmyslové aktivity (např. produkce továren, výroba elektrické energie spalováním rostlin) ovlivňují jiné aspekty (např. kyselé deště, teplotní inverze, smog). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – kyselé deště http://ziva.avcr.cz/img/ziva/art2/lrg/kde-prezit-v-tezkych-casech-refugia-epifytickych-l-6.jpg —Úkol: popřemýšlej, jak vzájemně souvisejí všechny 3 fotografie. http://1url.cz/966x http://safe4work.org/wp-content/uploads/2011/09/Volcano-from-space-5.jpg http://autozacek.cz/img/press/emise.jpg http://1url.cz/266A http://1url.cz/Y68L http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2013/12/10/1386679419690/Smog-in-Lianyung ang-008.jpg Příklad – smog ve městech —Čína je jedním z největších znečišťovatelů ovzduší na Zemi. Na fotografii je čínské město Lianyungang ponořené do smogu. — — — —Úkol: Odkud smog pochází a kdy během dne je ho nejvíc? Proč? http://1url.cz/t68r Téma 2: Využívání technologií —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Popsat a vysvětlit, jak těžební technologie využívané v povrchových lomech mění přírodní prostředí ve Spojených státech (např. odstranění vrcholu hory v Západní Virginii, antracitové kaly v regionu severovýchodní Pensylvánie, hluboký kráter v povrchovém lomu Powder River Basin). —Popsat, jak změny technologií mohou ovlivnit způsoby a význam dopravy a také dopady na přírodní prostředí (např. výfukové emise, výstavba silnic, letiště – exhaláty a hluk letadel). —Popsat a vysvětlit, jak „zelené technologie“ mohou zvýšit úroveň udržitelnosti a redukovat míru dopadu lidské činnosti na přírodní prostředí (např. redukce využívání energie, využívání nových, trvalejších stavebních materiálů). Najít vhodné příklady pro těžbu v ČR. Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit, jak těžební technologie využívané v povrchových lomech mění přírodní prostředí ve Spojených státech (např. odstranění vrcholu hory v Západní Virginii, antracitové kaly v regionu severovýchodní Pensylvánie, hluboký kráter v povrchovém lomu Powder River Basin). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Najít vhodné příklady pro těžbu v ČR. Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat, jak změny technologií mohou ovlivnit způsoby a význam dopravy a také dopady na přírodní prostředí (např. výfukové emise, výstavba silnic, letiště – exhaláty a hluk letadel). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – exhaláty letadel —Na schématu je vidět, kolik letů najednou se uskutečňuje nad Západní a Střední Evropou a také nad celou Zemí v pondělí v 10 hodin dopoledne. — —Úkol: jaký vliv má stoupající objem vzdušné dopravy na atmosféru a poté i na zdraví lidí? (zamysli se také nad novým fenoménem – znečištění hlukem) http://www.flightradar24.com/25.97,49.93/2 Příklad – exhaláty z výfuků automobilů —Ne všechno směruje pouze k horšímu. Nové technologie jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí. — —Úkol: pomocí fotografií porovnej situaci exhalátů z automobilové dopravy v minulosti, současnosti a budoucnosti a zhodnoť význam tohoto druhu dopravy. https://www.ceskaposta.cz/documents/10180/0/Elektromobil-web.jpg/2dbe29cd-5c6e-479d-8547-469b0a86f0 e3?t=1343026442989 http://img.mediacentrum.sk/gallery/600/2179751.jpg http://1url.cz/668u http://1url.cz/Z681 http://im.novinky.cz/mynews/296/12966-top_foto1-4mfhq.jpg Příklad – typy silnic —Úkol: dle fotografií porovnej dopravní situaci na různých typech silnic (dálnice, rychlostní silnice, silnice I., II. a III. třídy, místní komunikace, veřejně přístupné účelové komunikace) z hlediska vlivu na ovzduší – objem exhalátů. http://i.idnes.cz/13/092/cl6/KHR4dee1b_dalnice.jpg http://www.top-expo.cz/domain/top-expo/files/cds-2011/fota-projekty-2011/28.jpg http://1url.cz/T68J http://1url.cz/d68e http://1url.cz/K68Q Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Popsat a vysvětlit, jak „zelené technologie“ mohou zvýšit úroveň udržitelnosti a redukovat míru dopadu lidské činnosti na přírodní prostředí (např. redukce využívání energie, využívání nových, trvalejších stavebních materiálů). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Nějaké nápady na fotografie a příklady? http://euroavia.eu/media/12951/windturbine.jpg —Úkol: uvažuj nad výhodami i nevýhodami „zelených technologií“, které vidíš na fotografiích. Jaké další znáš? http://www.hybrid.cz/i/auto/SEAT-solarni-elektrarna-strecha-tovarny-martorell.gif http://1url.cz/z68i https://40.media.tumblr.com/tumblr_m7cyh040041rwpca4o1_500.jpg http://1url.cz/b68w http://1url.cz/U68N Téma 3: Využívání technologií —Příklady toho, co by se žáci měli naučit: —Analyzovat pozitivní a negativní efekty lidské činnosti na litosféru (např. degradace a eroze půdy, zasolování půdy, acidifikace). —Analyzovat, jak zastavěná plocha mění a ovlivňuje přírodní prostředí (změna hydrického režimu, degradace půd, úbytek zeleně) a identifikovat tyto změny. —Analyzovat pozitivní způsoby lidské činnosti na přírodní prostředí (např. ochrana zeleně, obnovování mokřadů, zalesňování). Najít vhodné příklady pro těžbu v ČR. Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Analyzovat pozitivní a negativní efekty lidské činnosti na litosféru (např. degradace a eroze půdy, zasolování půdy, acidifikace). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://www.lowes.com/images/LCI/Planning/HowTos/Soil_Hero.jpg http://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/kourici_kominy01.jpg Příklad – okyselování půd —Úkol: jak mohou škodliviny vypouštěné továrnami ovlivnit půdu, když půda je na zemi a škodliviny stoupají do ovzduší? — — Jak souvisí fotografie zničeného lesa s půdou a vypouštěním emisí? — Obr. 2 Důsledky acidifikace – les v Jizerských horách zasažený kyselými dešti ? http://1url.cz/W68p http://1url.cz/r68G http://1url.cz/o68l Příklad – půdní eroze —Úkol: jaké činitele vplývají na rozrušování půdy? Zohledni jak lidskou činnost, tak i vnější podmínky. http://www.casopisstavebnictvi.cz/clankytop-foto/54_plosna-eroze-hl.jpg http://www.ekobydleni.eu/i/kuku%C5%99ice1-517x690.jpg http://1url.cz/L68R http://1url.cz/A68a http://1url.cz/l683 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Koppen_World_Map_BWh.png/1920px-Koppen_Wo rld_Map_BWh.png http://www.earthonlinemedia.com/ebooks/tpe_3e/images/lithosphere/eolian/desertification_africa_fao_ 11638.jpg Příklad – salinizace půdy —Zasolování půdy snižuje její kvalitu a tedy i úrodnost. — — — — — — —Úkol: pomocí fotografií a obrázků uvažuj —JAK, KDE a PROČ k tomuto jevu dochází. http://1url.cz/H68D http://1url.cz/Y68Z http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js10/antropog/web/img/obr124.jpg http://1url.cz/j68U http://monda.eu/images/modules/environment/soil/4.jpg http://1url.cz/268I http://www.vari.cz/res/data/049/005948_05_028326.gif?seek=1284698729 http://1url.cz/e68v Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Analyzovat, jak zastavěná plocha mění a ovlivňuje přírodní prostředí (změna hydrického režimu, degradace půd, úbytek zeleně) a identifikovat tyto změny. C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg Příklad – betonové kolosy —V Soulu (hlavním městě Jižní Koreje, vlevo) žije kolem 24 milionů lidí. Podobně je tomu v Sao Paolu (vpravo), největším městě Jižní Ameriky, kde jich žije přes 21 milionů. — —Úkol: již z fotografií je vidět, kolik prostoru zabírá zástavba a kolik bylo ponecháno zeleni. Jaké důsledky to má na ovzduší (počasí), půdu, přítomnost živočichů (ptáky, hlodavce,...), lidské aktivity apod. — http://www.globaltravelerusa.com/wp-content/uploads/2013/02/SaoPauloMar1.jpg http://1url.cz/8685 http://cdn3.benzinga.com/files/imagecache/1024x768xUP/images/story/2012/screen_shot_2015-02-28_at_7 .30.48_pm.png http://1url.cz/D689 Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu —Analyzovat pozitivní způsoby lidské činnosti na přírodní prostředí (např. ochrana zeleně, obnovování mokřadů, zalesňování). C:\Documents and Settings\Aleš Ruda\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I6CHDXW3\africa-globe[1].jpg http://bohemiaorientalis.cz/wp-content/uploads/2013/05/Halin-IMG_8155.jpg Příklad – zalesňování —Úkol: jakými způsoby se pečuje o les? Je vhodné vyčistit les od všech větví a padlých stromů? Proč? http://www.pardubice.eu/runtime/cache/images/lightbox/dsc_0067-kopie.jpg http://1url.cz/068c http://1url.cz/668Y Příklad – čištění jezírek —Projekt přeshraniční spolupráce pomohl vyčistit jezírko u obce Rudice. —Úkol: navrhni způsoby pozitivního zacházení s různými jinými biotopy. http://g.denik.cz/67/3a/5326074-rudice-projekt-human_galerie-980.jpg http://1url.cz/168n Premýšľam nad slovníkom pojmov, ktoré by mohli byť vysvetlené buď pod každým snímkom (napr. ako tu – čo je biotop), alebo až na konci prezentácie jako jeden slide s poznámkami.