C-CV DAP Zeměpis pro základní školy Atributy: CCV_DAPZE_2011 Přehled studia se stručným komentářem k souvislé výuce Studium geografie je spojené s krátkodobými i dlouhodobými formami terénní výuky. V poznámkách pod čarou je uvedeno, jak lze její dobu upravit. Vždy je to však na domluvě s vyučujícími. Terénní výuku lze absolvovat i se studenty prezenčního studia v plném rozsahu. U komplexní terénní výuky, jakou je Exkurze po české republice a Zahraniční exkurze se studenti přímo podílí na přípravě a organizaci terénní výuky a vedou si k tomuto účelu i terénní deník, viz příloha č. 1. Integrovaná terénní výuka –Jedovnice je zaměřena didakticky na možnost vést terénní výuku v modelovém území. Termíny terénních praxí jsou upravovány každý rok a budou vyvěšeny na webových stránkách katedry do konce listopadu 2015, (www.ped.muni.cz/wgeo/. 1. semestr - povinné Kód Název předmětu Ze2RC_DOK1 Didaktika geografie 1 Ze2RC_KTK1 Kartografie Ze2RC_PZK1 Planetární geografie Ze2RC_SMK1 Statistické metody v geografii Ze2RC_USK1 Úvod do studia geografie 2. semestr - povinné Kód Název předmětu Ze2RC_GGK2 Geologie a geomorfologie Ze2RC_GGX2 Terénní kurz geologie a geomorfologie[1] Ze2RC_KHK2 Klimatologie a hydrogeografie Ze2RC_KTX2 Terénní kurz kartografie[2] Ze2RC_PBK2 Pedogeografie a biogeografie 3. semestr - povinné Kód Název předmětu Ze2RC_DKK3 Didaktika geografie 2 Ze2RC_GOK3 Geografie obyvatelstva a sídel Ze2RC_NKK3 Nauka o krajině a životní prostředí Ze2RC_NSK3 Geografie nevýrobní sféry Ze2RC_PPX3 Pedagogická praxe - zeměpis 1 Ze2RC_VSK3 Geografie výrobní sféry 4. semestr - povinné Kód Název předmětu Ze2RC_CRK4 Regionální geografie České republiky Ze2RC_CRX4 Exkurze Česká republika[3] Ze2RC_DFK4 Didaktika geografie 3 Ze2RC_ERK4 Regionální geografie Evropy a Společenství nezávislých států Ze2RC_GIK4 Geografické informační systémy 1 Ze2RC_OSX4 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice[4] Ze2RC_ZHX4 Zahraniční exkurze[5] 5. semestr - povinné Kód Název předmětu Ze2RC_AAK5 Regionální geografie Asie a Afriky Ze2RC_AMK5 Regionální geografie Ameriky, Austrálie polárních oblastí a oceánů Ze2RC_DSK5 Didaktika geografie 4 Ze2RC_GIK5 Geografické informační systémy 2 Ze2RC_PGK5 Politická geografie Ze2RC_PPX5 Pedagogická praxe - zeměpis 2 Ze2RC_ZP Závěrečná práce 6. semestr - povinné Kód Název předmětu Ze2RC_APK6 Aplikovaná geografie Ze2RC_DKK6 Didaktika geografie 5 Ze2RC_ZP Závěrečná práce Příloha č. 1 TERÉNNÍ DENÍK – výstup z terénních praxí KGE Odborná a didaktická část Přípravná fáze: - Popis plánované trasy nebo tras společně s mapovou přílohou, počtem kilometrů, převýšením a stručným nárysem komplexní geografické charakteristiky navštívených míst. - Zajištění dopravního prostředku. - Zajištění noclehů. - Propočet nákladů na jednoho účastníka. - Bezpečnost při cykloturistice, pěší turistice. - Dopis rodičům. Realizační fáze: - Vedení poznámek k trase, pořizování fotodokumentace. - Zastávkové a zajímavé body na trasách – atraktivity cestovního ruchu, dominanty, orientační body a jejich stručný popis. - Pokud je k dispozici GPS, exportovat prošlou trasu a její výškový profil trasy – korekce skutečně projeté trasy oproti plánované trase. - Cena a hodnocení kvality ubytování a dalších služeb. - Vypracování zadaných úkolů (zadaných na konkrétní praxi). - Vedení zadaných dnů odborně i technicky. - Hodnocení vedoucího dne. - Charakteristiku krajiny na trase můžete zpracovat podle návodu k hodnocení a rozpoznání struktury krajiny (uvedeno podle J. Kolejka, 3013. Přírodní neboli primární struktura krajiny – vzniká působením přírodních faktorů a procesů a sestává ze systému synergeticky propojených složek (komponenty: voda, vzduch, horniny a zeminy, reliéf, energie, půda a biota) a dílčích územních jednotek vykazujících zákonité stavy v prostoru a v čase. Ekonomická neboli sekundární struktura krajiny – představuje antropogenní nadstavbu tvořenou mozaikou forem využití ploch (land use, resp. land cover), jejíž podstatu dokládají prostorově uspořádané plochy lesa, orné půdy, luk a pastvin, zástavby různého určení, trvalých kultur a mnoha dalších, ovšem vždy diferencované kvality. Humánní neboli terciární, resp. sociální struktura krajiny – reprezentovaná rozmanitými v prostoru lokalizovanými společenskými a individuální zájmy, limity a rozvojovými motivy, ale také i demografickými a sociálními parametry území. Duchovní (spirituální neboli kvartérní) strukturu – symbolický prostorový vzor, emocionálně přijímaný jako "genius loci" krajiny daný jak imaginárními, tak skutečnými událostmi (bojiště, pobyty významných osobností, pověsti, hudba, pohádky apod. (Propojení FG a SG aspektů – FG charakteristika krajiny ve vazbě na hospodářské činnosti v krajině s využitím lokalizačních faktorů.) Závěrečná fáze · Zpracování dokumentace z realizační fáze výuky – doladění terénního deníku. Tvorba prezentace k realizované výuce. Obsahem bude i zhodnocení plánovaných a skutečně realizovaných cílů. · Pro který ročník by bylo možné realizovat podobně koncipovanou výuku – samostatný pohyb v terénu, samostatné plnění různých úkolů zaměřených na pozorování krajiny, vyhledávání, zpracování a interpretace informací? · Rozhodněte, jaké výhody a nevýhody s sebou nese, když skupina žáků (žák) pracuje samostatně, pouze na základě pokynů učitele. · Co by si podle vás měli žáci 2. stupně ZŠ z takto koncipované praxe odnést? (vědomosti, prožitky apod.) · Jak bys se měl/a na podobnou výuku se žáky učitel jako vy připravit (co musí vědět, zajistit, na co si dát pozor apod.)? · Jak byste mohli využít získaných poznatků ve vaší výuce? Reflexe realizované terénní praxe z pohledu studenta · Co vás na terénní praxi zaujalo? Byla pro vás přínosem? Co byste naopak změnili? · Jak byste hodnotili organizaci garantů daného dne? ________________________________ [1] - ^2 Student se účastní 2 dny terénní praxe s vyučujícím a 3 dny probíhá samostatná práce v terénu. [3] ^- 5 Jedná se opět o souvislou výuku jejíž délka bude upravena po dohodě s vyučujícími.