Didaktika učiva biologie člověka Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Žemličková s kostrou Osnova seminářů n45 min seminář – každý týden nCelkem 9 x n19.9., 26.9., 3.10., 10.10., 17.10., 24.10., 31.10., 7.11., 14.11. - nNáplň seminářů: n 1) didaktické zpracování témat z biologie člověka s využitím aktivizujících metod výuky n - každý seminář 1 téma (celkem 8 témat) n - téma zpracovává vždy skupina (3 studenti) n 2) diskuze nad tématy n 3) workshop nápadů pro výuku biologie člověka Podmínky udělení zápočtů §Seminář - maximálně 1 neúčast §Příprava a prezentace didaktického zpracování tématu z biologie člověka na 1 vyučovací hodinu (45 min) – zpracuje skupina o 3 studentech, celkem 8 skupin §Do přípravy a realizace výuky se zapojí každý člen skupiny §K zápočtu skupina odevzdá podrobně rozpracuje přípravu pro výuku zvoleného tématu §Přípravu je třeba odevzdat nejpozději do 17.12. 2016 § § Všichni členové skupiny si tuto přípravu mohou založit do svého portfolia •Ke SZZ Jak zpracovat přípravu na vybrané téma: nDle osnovy pro přípravu hodiny do pedagogického deníku ØPostavení tématu v rámci přírodopisného učiva (RVP ZV) ØSprávně formulované výukové cíle ØAnalýza učiva: Øpojmy nové a opěrné ØMezipředmětové vztahy ØTeoretická příprava na hodinu (např. výklad) ØAktivizace žáků ØKontrolní otázky na závěr hodiny ØNáměty na praktická cvičení a exkurze vztahující se k tématu nBIOLOGIE ČLOVĚKA nOčekávané výstupy nŽák Øurčí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy Øorientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka Øobjasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří Ørozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby Øaplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla •Učivo §fylogeneze a ontogeneze člověka - rozmnožování člověka §anatomie a fyziologie - stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla, orgány, orgánové soustavy (opěrná, pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací a rozmnožovací, řídící), vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti §nemoci, úrazy a prevence - příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy §životní styl - pozitivní a negativní dopad na zdraví člověka • 1.Fylogeneze člověka 2.Prenatální vývoj člověka 3.Postnatální vývoj člověka 4.Tkáně 5.Kosterní soustava 6.Svalová soustava 7.Oběhová soustava 8.Dýchací soustava 9.Trávicí soustava 10.Vylučovací soustava 11. Kožní soustava •Přehled témat ke zpracování •12. Nervová soustava •13. Smyslová soustava •14. Pohlavní soustava •15. První pomoc: Hudečková, Koňaříková, Třešňáková – 26.9. •Přehled témat ke zpracování Přihlašování k tématům přes IS: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=6586;studium=271427;kod=Bi2MP_DPBC;predmet= 893309;sorter=vedouci;balik=276541 Přihlašování otevřeno od 19.9. 18:00 do 30.9. 2016 Rozvržení témat během semestru n26. září: (3 studenti): nstudenti: Hudečková, Koňaříková, Třešňáková n3. října: (3 studenti): téma z rozpisu nstudenti: Konečná, Kopecká a Odehnalová n10. října: (3 studenti): nstudenti: Petřík, Petříková a Vařachová n17. října: (3 studenti): téma z rozpisu nstudenti: Vachutková, Vranková a Lišková n n Rozvržení témat během semestru n24. října: (3 studenti): téma z rozpisu nstudenti: Zogatová, Hvězdová a Janková n31. října: (3 studenti): téma z rozpisu nStudenti: Svobodová, Spáčilová a Rabenseifner n7. listopadu: (3 studenti): téma z rozpisu nstudenti: Grmelová, Homolková a Houšťová n14. listopadu: (4 studenti): téma z rozpisu nstudenti: Hedbávná, Žákovská, Vitouchová a Havlíková Literatura na toto téma nALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 288 s. nALTMANN, Antonín: Pomůcky pro výuku biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1971, 132s. nALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 285 s. nALTMANN, Antonín, HORNÍK, František : Vybrané kapitoly z didaktiky biologie I. 1. vyd., Praha: SPN, 1985, 217 s. nDOBRORUKOVÁ Jana a kol.: Člověk a příroda inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. Scientia, Praha 2008, 203 s. n n nPoužité obrázky nhttp://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg nhttp://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg nhttp://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg nhttp://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 nhttp://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg n