Didaktika geologického učiva Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU jelinkova se psem Rudické propadání Osnova seminářů •Po 15:45 -17:15 •2 seminární skupiny (sudý a lichý týden) l •exkurze (14.10.) •výuka ve třídě: •26.9.2016 – společná výuka pro obě skupiny •celkem 3 x za semestr výuka v seminárních skupinách •lichý týden: 10.10., 24.10., 7.11. •sudý týden: 3.10., 17.10., 31.10. ¡ Podmínky udělení zápočtu ¡maximálně 1 neúčast na výuce ve třídě ¡účast na terénní exkurzi ¡návrh terénního cvičení nebo exkurze ve vybrané geologické lokalitě (okolí bydliště) mimo lokality, které uvidíte na exkurzi lrozsah min 2 strany lkaždý zpracuje samostatně a na jinou lokalitu lpráci je třeba odevzdat v tištěné formě (dr. Vodová) lpřihlašování k tématům od 26.9. do 30.11. 2016 ltermín odevzdání: do 17.12. 2016 ¡ Osnova seminární práce •Exkurze (terénní cvičení) do …. např. lomu Hády •Typ exkurze a její zaměření: • komplexní jednopředmětová (živá a neživá příroda Morav. krasu) • komplexní vícepředmětová (Př + Ze geologická stavba a tvary reliéfu na území Moravského krasu) • tematická (horniny Moravského krasu) • • •Třída: •Škola: •Počet učitelů: •Místo realizace: (kam s nimi půjdete) •Časová dotace: (45 min., 90 min, …) •Prostředky výuky: (učební pomůcky a technické výukové prostředky) •Vybavení žáka: (co pro výuku v terénu potřebuje) • Osnova seminární práce •A) Přípravná část •Zařazení do výuky dle RVP • Vzdělávací oblast: • Vzdělávací obor: • Tematický celek: • Průřezová témata: • •VVC: formulujte pro Vaši konkrétní exkurzi, neopisujte očekávané výstupy z RVP ZV! • •Analýza učiva •1. Pojmy: • opěrné: • nové: •2. Dovednosti: •3. Mezipředmětové vztahy • Osnova seminární práce •Organizační záležitosti: Ø kdy nahlásíte vedení školy a rodičům – dostatečný časový předstih (další dozor, změny v rozvrhu, rodiče) Øplán trasy s terénem (vstup do zařízení, zajištění průvodce) Øzajištění jízdenek, vstupenek, dozoru atd. Øpotvrzení účasti dítěte na akci od rodičů (cca 14 dni dopředu nechat zapsat do ŽK, poté kontrola podpisu rodičů). Osnova seminární práce •Realizační část • •Úvod: •instrukce pro žáky: téma, místo, čas, oblečení, obutí, pomůcky, zásady BOZP a chování během exkurze (nechodit ke hraně lomu, netrhat chráněné rostliny apod.), výstupy z exkurze - žáci si mají vést poznámky (datum, místo, druhy). Pokud lokalita podléhá zvláštní ochraně, je třeba zjistit podmínky pro pohyb na lokalitě. • •Expozice: •– rozpracování scénáře hodiny •– vlastní teoretická příprava na hodinu §svými slovy na základě věrohodných literárních pramenů (viz zdroje) §osnova: • - zasazení do širšího kontextu (ČR, region, geologické jednotky) • - minerály, horniny (případně zkameněliny) území a jejich vznik • - zajímavosti a praktické věci vztahující se ke konkrétním geologickým pojmům (žáci si je snadněji zapamatují) • Osnova seminární práce •závěrečné shrnutí: -nové poznatky a jejich aplikace do výuky -kázeň • •výstup z exkurze: -Např. plakát, nástěnka -funkce: zopakování, informace pro rodiče, výzdoba třídy atd. • •použitá literatura v Chlupáč, Ivo, Brzobohatý, Rostislav, Kovanda, Jiří et Stráník, Zdeněk (2011): Geologická minulost České republiky. 2. opravené vyd. Praha: Academia, 436 s. ISBN: 978-80-200-1961-5. • vRegionalne geologická klasifikace Českého masivu • vRegionálně geologická klasifikace Západních Karpat Literární a informační zdroje pro odbornou část I. začlenění do geologických jednotek: geol Gel •Vávra, Václav et Štelcl, Jindřich (2014): Významné geologické lokality Moravy a Slezska. Brno: Masarykova univerzita, 286 s. • •Vávra, Václav, Štelcl, Jindřich et Malý Karel (2009): Průvodce po geologických zajímavostech kraje Vysočina. Jihlava: Muzeum Vysočiny Jihlava, 145 s. • •GÁBA, Zdeněk, HLADILOVÁ Šárka, HOUZAR Stanislav, SKUPIEN Petr, VAŠÍČEK Zdeněk a ZIEGLER Václav (2002): Geologické vycházky. Praha: Karolinum, 493 s. • • •Literární a informační zdroje pro odbornou část II. Charakteristika vybraných geologických lokalit •MOTYČKA, Vladimír (2012): Geologické zajímavosti České republiky. Praha: Academia, 364 s. • •ZIMÁK, Jiří et al. (1995): Průvodce ke geologickým exkurzím: Střední a severní Morava, Slezsko. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 76 s. • •ZIMÁK, Jiří et al. (1997): Průvodce ke geologickým exkurzím: Morava - střední a jižní část. Olomouc: Vydavatelství University Palackého, 130 s. • •Literární a informační zdroje pro odbornou část II. Charakteristika vybraných geologických lokalit • •Košťák, Martin et Mazuch, Martin [eds. ] (2011): Putování našim pravěkem. Praha: Granit, 191 s. • •Multimediální mieralogicko-petrografický průvodce po území Čech • •Mineralogicko-petrografický exkurzní průvodce po území Moravy a Slezska •Literární a informační zdroje pro odbornou část II. Charakteristika vybraných geologických lokalit •Literární a informační zdroje pro odbornou část III. Zařazení do širšího kontextu – typ hornin a jejich vznik •ZAPLETAL, Jan (1998): Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 • •ZIMÁK, Jiří (1998): Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. • •KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav (2002): Historická geologie. 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 199 s. • •SEJKORA, Jiří, KOUŘIMSKÝ, Jiří (2005): Atlas minerálů České a Slovenské republiky. Praha : Academia, 375 s. ISBN: 978-80-200-1317-0 • •NOVÁK Václav et al. (1992): Vlastivěda moravská: neživá příroda. 1.vyd. Brno: Vlastivědná a muzejní společnost, 242 s. • •Pek, I., Vašíček, Z., Roček, Z., Hajn, V., Mikuláš, R. (1996): Základy zoopaleontologie. - UP Olomouc, 263 s vgeologická mapa v tištěné podobě • celá ČR - 1:500 000 • oblasti ČR – 1:200 000 • pro popis konkrétního území raději 1:50 000 nebo 1:25 000 • - textové vysvětlivky – další zdroj informací • • vgeologické mapy na internetu např.: •http://www.geologicke-mapy.cz/ • Literární a informační zdroje pro odbornou část IV. Minerály, horniny a fosílie dané lokality •Na základních školách v v 9. ročník společně se základy ekologie (hodinová dotace 1-2 hod/týdně) v RVP ZV •Výuka geologického učiva v českých školách • •Učivo § Země – vznik a stavba Země § nerosty a horniny – vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití • zástupců, určování jejich vzorků; principy krystalografie § vnější a vnitřní geologické procesy – příčiny a důsledky § půdy – složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, její hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace § vývoj zemské kůry a organismů na Zemi – geologické změny, vznik života, výskyt • typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí § geologický vývoj a stavba území ČR – Český masiv, Karpaty § podnebí a počasí ve vztahu k životu • vVzdělávací oblast: Člověk a příroda vVzdělávací obor: Přírodopis vTematický celek: Neživá příroda ¡Žák Øobjasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života Ørozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím ¡ určovacích pomůcek Ørozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody Øporovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě Ørozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků Øuvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi •NEŽIVÁ PŘÍRODA •Očekávané výstupy • Kabinet učitele geologie üvzorky minerálů, hornin üsbírka zkamenělin ügeologická mapa ČR ügeologické kladivo ülupa (zvětšení min 5x) üknihy a časopisy ü Přírodniny v geologickém vyučování ¡Učitel si vytváří sbírku přírodnin (regionální princip – okolí školy) ¡Mineralogické burzy a výstavy ¡ ¡ODBĚR VZORKŮ ¡Vzorky se formátují geologickým kladivem (multiplikáty 6x4 cm, výstavky 14x10cm) ¡ zvětralé x čerstvé nerosty a horniny (demonstrace jejich změn) ¡Vzorky balíme do papíru a doplníme popisem (lokalita, datum ¡Určení nerostů a hornin (určovací klíče, on-line klíč) ¡ •1. Minerály a horniny • Přírodniny v geologickém vyučování ¡Školní sbírky vSystematická sbírka – na viditelném místě, aby si ji žáci mohli prohlížet (vitríny na chodbách, učebna přírodopisu) vPracovní sbírka – kabinet učitele, učebna přírodopisu vMultiplikáty v přírodnina nebo její část v každý žák může pozorovat v žák zapojuje více smyslů v levné, malé, snadno opatřitelné (učitel si je může vyrobit sám – průběžné vytváření sbírek – několik let) v běžné - musí obsahovat typické přírodniny ¡ v ¡ •1. Minerály a horniny • Přírodniny v geologickém vyučování ¡Objasnění vzniku (ichnofosilie, koprolity, pravé zkameněliny; jádro, otisk, výlitek, odlitek) – výroba sádrového odlitku, otisku z plastické hmoty ¡Kolekce zkamenělin pro názornou ukázku ¡Multiplikáty ¡ ¡ ¡ •2. Zkameněliny image066 •1 - pohřbení schránky a zaplnění dutiny sedimentem •2 - kamenné jádro •3 - vyloužení schránky a zaplnění uvolněného prostoru minerální látkou (výlitek) •4 - vnější jádro •5 - pravá zkamenělina v užším slova smyslu, 6 – deformace •7 - fyzikálně chemický rozklad •8 - mechanická destrukce •9 - rozevření schránky •10 - oddělení misek •11 - pohřbení a zachování izolované misky, 12 - pohřbení schránky bez zaplnění vyprázdněné dutiny sedimentem •13 - rozpuštění původní schránky - po rozbití horniny obdržíme její otisk (negativ); •a - nezpevněný sediment, b – hornina. •Možnosti fosilizace schránky mlže (Kumpera, Vašíček, 1988) > Přírodniny v geologickém vyučování ¡Co demonstrujeme: lstromovité plavuně – karbon (v uhlí) Sigilllaria, Lepidodendron ¡ ¡ Sigillaria_sp •2. Zkameněliny 7984D burian_sigillaria Přírodniny v geologickém vyučování ¡Co demonstrujeme: ltrilobiti – národní princip, jinde ve světě se na ZŠ neučí ¡ •1. Zkameněliny image021 trilobit Literatura pro učitele geologie Geologické procesy ¡COENRAADS, Robert R. (2007): Tajemství Země. Praha: REBO, 304 s. ¡DINWIDDIE, Robert, LAMB, Simon a REYNOLDS, Ross (2012): Bouřlivá planeta Země. Praha: Fortuna Libri, 360 s. ¡LOŽEK, Vojen (2011): Zrcadlo minulosti: Česká a slovenská krajina v kvartéru 2. vyd., Praha: Dokořán, 200 s. ISBN: 978-80-7363-340-0. ¡LOŽEK, Vojen (2011): Po stopách pravěkých dějů. 1. vyd., Praha: Dokořán, 184 s. 978-80-7363-301-1. detail_zrcadlo-minulosti-vojen-lozek 382682 http--d----l----l--img ¡Mocné síly planety Země. Dokument BBC. Velká Británie 2007, 5 DVD, celková délka 252 min. ldisk 1 – sopky, ldisk 2 – atmosféra, ldisk 3 - led, ldisk 4 – oceány, ldisk 5 vzácná planeta. mocné síly planety Země •Literatura pro učitele geologie Geologické procesy Literatura pro učitele geologie Skripta ¡ZAPLETAL, Jan (1998): Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 ¡ZIMÁK, Jiří (1998): Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. ¡ZIMÁK, Jiří (2001): Ložiska nerostných surovin. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 98 s. ISBN: 80-244-0230-0. ¡KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav (2002): Historická geologie 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 199 s. ¡ Literatura pro učitele geologie Skripta ¡ZAPLETAL, Jan (1998): Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 ¡ZIMÁK, Jiří (1998): Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. ¡ZIMÁK, Jiří (2001): Ložiska nerostných surovin. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 98 s. ISBN: 80-244-0230-0. ¡KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav (2002): Historická geologie 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 199 s. ¡ ¡AUGUSTA, Josef (2005): Zavátý život., Praha: Albatros, 2005, 160 s. ¡ŠPINAR, Zdeněk V. (2005): Velká kniha o pravěku. 5. vyd., Praha: Aventinum, 2005, 256 s. ¡ZÁRUBA, Bořivoj (1997): Otisky času. 2. vyd., Praha: Aventinum, 1997, 359 s. ISBN: 80-7151-163-3. Zavátý život Velká kniha o pravěku Otisky času •Literatura pro učitele geologie Vývoj života Literatura pro učitele geologie Vývoj života ¡STEYER, Sebastian (2011): Země před dinosaury. Praha: Ottovo nakladatelství,. 200 s. ¡ZÁRUBA, Bořivoj (2008): Svět pravěku. 2. vyd., Praha: Albatros, 2008, 152 s. ISBN:978-80-00-02099-0. ¡ZÁRUBA, Bořivoj: 777+1 zajímavost z historie Země [CD ROM]. ¡ZÁRUBA, Bořivoj a BURIAN, Zdeněk (2008):Putování po pravěku: Dobrodružná cesta do úsvitu Země. Praha: Albatros, 31 s. ¡ ¡ ¡ Svět pravěku Literatura pro učitele geologie náměty pro výuku geologie ¡ALTMANN, Antonín (1975): Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. upravené vyd., Praha: SPN, 157 s. ¡DOBRORUKOVÁ Jana a kol. (2008): Člověk a příroda inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. Scientia, Praha 2008, 203 s. ¡Kolektiv autorů (2011): Fascinující pokusy pro každý den. Praha: REBO 368 s. ¡PAUK, František (1979): Didaktika geologických věd. 1. vyd., Praha: SPN, 253 s. ¡ ¡ ¡ ¡Použité obrázky ¡http://www.krevetka.cz/shop/files/products/005-trilobit.jpg ¡http://nd01.jxs.cz/693/107/e3285eb524_18914525_o2.jpg ¡http://www.topdiamanty.cz/wp-content/gallery/vyuziti/vyuziti-diamanty-8.jpg ¡http://www.arara.cz/i/imgs/419/121419.jpg ¡http://www.academia.cz/img/knihy/obalky2/tn/atlas-mineralu-ceske-a-slovenske-republiky.jpg ¡http://www.azknihy.cz/data/products/detail_zrcadlo-minulosti-vojen-lozek.jpg ¡http://www.november.cz/i/imgs/682/382682.jpg ¡http://www.svet-kamenu.cz/files/image183[3].jpg ¡http://www.online-knihy.cz/UserFiles/zbozi/obrazky/tajemstvi-zeme-0074910.jpg ¡http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Sigillaria_sp.5_-_Carbonifero.JPG ¡http://web8.orcaserver.de/ecco/stories/articles/prehistoric/burian_sigillaria.jpg ¡http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/zoopaleontologie/ANNELIDA/Trilobita_soubory/ima ge021.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_181124_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_239293_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_250356_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_287324_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_204253_orig.jpg ¡http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/Vznik%20a%20mo%C5%BEnosti%20zachov%C3%A1n%C3%AD %20fosili%C3%AD1.htm ¡http://www.zskomtu.cz/vyuka/biologie/olympiady/olympiada2006/horniny/obrazy/trilobit.jpg ¡http://www.dvd-premiery.cz/exec/ShowImage.aspx?img=http://www.dvd-premiery.cz/fotocache/bigorig/10 3801.jpg&title=Mocn%C3%A9%20s%C3%ADly%20planety%20Zem%C4%9B%20kolekce%20-%205xDVD%20-%20BBC%20(pap% C3%ADrov%C3%BD%20obal) ¡ Učebnice 1. skupina Fraus NŠ Scientia Prodos Počet stran 8 4 2 3 Mapa geologické stavby stáří a hlavní typy hornin, zlomy 2 ČM: typy hornin ZK: geol.j. Ano Stáří hornin Typy hornin Ano Stáří hornin a typy hornin Samostatně vývoj ČM a ZK V textu nerozlišeno ano Ano V textu odděleno Ano V textu odděleno Geologické jednotky v ČM Moldanubikum Barrandién Lužický pluton + zeměpisné jednotky 1) oblasti: Moldanubikum Středočeská oblast Krušnohorská oblast Moravskoslezská oblast 2) Povariský vývoj Moldanubikum Barrandién Vídeňská pánev Barrandién Názvy zeměpisných jednotek Geologické jednotky v ZK Vnější flyšové Karpaty Karpatská předhlubeň Vídeňská pánev Vnější karpatské příkrovy Karpatská předhlubeň Vídeňská pánev Vnější Karpaty Názvy zeměpisných jednotek RVP ZV Učivo - Geologický vývoj a stavba území ČR Očekávané výstupy -rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané horniny - rozlišuje jednotlivá geologická období podle znaků Učebnice SPN - staré vydání SPN - nové v. ČGS Počet stran 5 6 2 Mapa geologické stavby Ano Stáří Typy hornin zlomy Ano Typy hornin a stáří Dvě mapy: 1)vrásnění 2)geolog. jednotky Samostatně vývoj ČM a ZK Ano V textu odděleno ano ano Geologické jednotky v ČM Moldanubikum Barrandién + názvy zeměpisných jednotek Barrandién Moldanubikum Česká křídová pánev Podkrušnohorské pánve + názvy zeměpisných jednotek Moldanubikum Saxothuringikum Bohemikum Lugikum Moravosilezikum Geologické jednotky v ZK flyšové pásmo Názvy zeměpisných jednotek Flyšové pásmo Karpatská čelní předhlubeň + názvy zeměpisných jednotek Karpaty RVP ZV Učivo - Geologický vývoj a stavba území ČR Očekávané výstupy -rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané horniny - rozlišuje jednotlivá geologická období podle znaků •Na základních školách v v 9. ročník společně se základy ekologie (hodinová dotace 1-2 hod/týdně) v RVP ZV •Výuka geologického učiva v českých školách • •Učivo § Země – vznik a stavba Země § nerosty a horniny – vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití • zástupců, určování jejich vzorků; principy krystalografie § vnější a vnitřní geologické procesy – příčiny a důsledky § půdy – složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, její hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace § vývoj zemské kůry a organismů na Zemi – geologické změny, vznik života, výskyt • typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí § geologický vývoj a stavba území ČR – Český masiv, Karpaty § podnebí a počasí ve vztahu k životu • vVzdělávací oblast: Člověk a příroda vVzdělávací obor: Přírodopis vTematický celek: Neživá příroda ¡Žák Øobjasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života Ørozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek Ørozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody Øporovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě Ørozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků Øuvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi •NEŽIVÁ PŘÍRODA •Očekávané výstupy • Učebnice 2. skupina Fraus NŠ Scientia Prodos Počet stran 8 5 3 3 Mapa geologické stavby Ano Stáří + některé horniny+ zlomy 2 Geologická stavba ČR Bloková stavba ČM a příkrovová stavba ZK Ano Horniny + stáří Ano Stáří + horniny Samostatně vývoj ČM a ZK dohromady zvlášť Stavba zvlášť Vývoj dohromady dohromady Geologické jednotky v ČM Moldanubikum Barrandién Podkrušnohorské pánve Lužický pluton ČKP Moldanubikum Středočeská oblast Krušnohorská oblast Moravskoslezská Lugická oblast Moldanubikum Barrandién Geologické jednotky v ZK Hornoslezská p. Vnější Karpaty Karpatská přehlubeň Karpatské příkrovy RVP ZV Učivo - Geologický vývoj a stavba území ČR Očekávané výstupy -rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané horniny - rozlišuje jednotlivá geologická období podle znaků Učebn 2. skupina SPN - staré vydání SPN - nové v. ČGS Počet stran 5 6 2 Mapa geologické stavby Ano Stáří hornin + skupiny hornin + zákres moldanubika + zlomy Ano Stáří hornin Typy hornin Zlomy a jiné tektonické poruchy Ano (na předsádce) stáří + skupiny hornin Samostatně vývoj ČM a ZK zvlášť zvlášť Úvod společný, pak samostatný popis Geologické jednotky v ČM Moldanubikum Barrandién Krkonošsko-jizerský masiv ČKP + geografické názvy pohoří Moldanubikum Barrandién + geografické názvy Moldanubická Saxothuringikum Bohemikum Moravosilezikum Lugikum (oba názvy – česky i latinsky) Geologické jednotky v ZK horská pásma Pálava Vnější Karpaty + Pálava RVP ZV Učivo - Geologický vývoj a stavba území ČR Očekávané výstupy -rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané horniny - rozlišuje jednotlivá geologická období podle znaků