Didaktika zoologiCKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) 2016/17 – 01 (liché Po, 26.9.) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) ... ... ... ... 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... Petříková 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Hudečková 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... Janková 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... Vařachová 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Třešňáková 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Odehnalová 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Petřík 9. Třída Savci (Mammalia): ... Svobodová II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Vždy 2 studenti Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Hvězdová Třešňáková 2. Tekoucí v. – potok a řeka ... ... ... ... Svobodová 3. Louka a step (lesostep) ... ... ... ... Janková 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Spáčilová Odehnalová 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) Rabenseifner Hudečková 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží ... ... ... ... Petřík 7. Moře Koňaříková Vařachová 8. Tropický deštný les Zogatová Petříková III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká), nálevníci (trepka velká) ... ... ... .. 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika: kmen Žahavci (nezmar hnědý) ... ... ... ... 3. Kmeny Ploštěnci (ploštěnka potoční) a Hlístice (škrkavka prasečí) ............... 4. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Rabenseifner 5. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Spáčilová 6. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod ... ... ... .. 7. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) Hvězdová 8. Kmen Členovci (Arthropoda) III: Podkmen stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní Zogatová 9. Kmen Členovci (Arthropoda) IV:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) ... ... ... .. 10. Kmen Ostnokožci (Ehinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. další) Koňaříková Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) málo vhodné (+-) d) nejhorší (--) Didaktika zoologiC. UČIVA (Bi2MP_DPZO) 2016/2017 – 02 (sudé Po, 19.9.) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) – okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) ... ... ... ... 2. Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) ... ... ... ... ... 3. Třída Paryby (Chondrichthyes): ... Vranková 4. Třída Paprskoploutvé ryby (Actionopt.): ... Vitouchová 5. Třída Svaloploutvé ryby (Sarcopt.) ... ... ... ... ... 6. Třída Obojživelníci (Amphibia): ... Žákovská 7. Třída Plazi (Reptilia): ... Vachutková 8. »Třída« Ptáci (Aves): ... Homolková 9. Třída Savci (Mammalia): ... Havlíková II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Vždy 2 studenti Strunatci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) Grmelová Vachutková 2. Tekoucí v. – potok a řeka Kopecká Homolková 3. Louka a step (lesostep) ... ... ... ... Havlíková 4. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) Houšťová Žákovská 5. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) Hedbávná ... ... ... ... 6. Lidská sídla: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží ... ... ... ... ... ... ... ... 7. Moře Lišková Vranková 8. Tropický deštný les Konečná Vitouchová III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika: kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká), nálevníci (trepka velká) Kopecká 2. Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika: kmen Žahavci (nezmar hnědý) ... ... ... ... 3. Kmeny Ploštěnci (ploštěnka potoční) a Hlístice (škrkavka prasečí) ............... 4. Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Lišková 5. Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Grmelová 6. Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod.) Hedbávná 7. Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) Houšťová 8. Kmen Členovci (Arthropoda) III: Podkmen stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní) ... ... ... ... 9. Kmen Členovci (Arthropoda) IV:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) ... ... ... ... 10. Kmen Ostnokožci (Echinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. další) Konečná Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost Výsledek: 4 kat.: a) nejlepší 1(++) b) vhodné 2(+) c) málo vhodné 3(+-) d) nejhorší 4(--) Didaktika zoologického učiva 02 – 2016/(2017) Po 9.20-11.00(10.50) h – sudý týden Týden: 38. 40. 42. 44. Jméno /termíny 19. 9. 3. 10. 17. 10. 31. 10. Strunat Bezobr Ekosyst O(S) B Č-t. pl. Z – datum Grmelová, Lenka / / / - Kroužko Ryb-O /!☺ 24.11. Havlíková, Michaela / / / / Savci Lou-B Hedbávná, Alena - / / / Klepítk Pole-O Homolková, Jana / / / / Ptáci Potok-B /! Houšťová, Eliška / -oml / / korýši Les-O /! Konečná, Marcela /26. / / / Ostnokož Trop.l.-O /!☺ 1.11. Kopecká, Lucie / / / / Prvoci Potok-O /!☺ 1.11. Lišková, Tereza / / / / Měkkýši Moře-S /!☺ 3.11. Vachutková, Tereza / / / - Plazi Ryb-B /!☺ 14.11. Vitouchová, Iveta /26. / /24. / Ryby Trop.l.-O Vranková, Žaneta / / / - Paryby Moře-B / ! ☺ 14.11. Žákovská, Eva / / / / Obojživ Les-B ? Odprezentována všechna témata. Didaktika zoologického učiva 01 – 2016/(2017) Po 9.20-11.00(10.50) h – lichý týden Týden: 39. 41. 43. 45. Jméno /termíny 26. 9. 10. 10. 24. 10. 7. 11. Strunat Bezobr Ekosyst O(S) B Č-t pl. Z – datum Hudečková, Hana / O / /30. Paryby Pole-B /!☺ 24.11. Hvězdová, Kateřina / / / / Korýši Rybn-O Janková, Petra / / / / Paprsko Louka-B /! Koňaříková, Nikola / / / - Ostnokož Moře-S /! Odehnalová, Petra / / / / Plazi Les-B /! Petřík, Filip / / / / Ptáci Lid.s.-B Petříková, Petra / O / / Mihule Trop.l.-B Rabenseifner, Micha / - / / Měkkýši Pole-O Spáčilová, Monika / - / / Kroužkov Les - O Svobodová, Jana / / / - Savci Tek.v.-B /! Třešňáková, Denisa / - / / Obojživ. Stoj.v.-B Vařachová, Táňa / / / - Svalopl. Moře-B /! Zogatová, Ivana / / - / Stonožk. Trop.l.-S /! ? Odprezentována všechna témata. Stav ke 14.11. 2016 Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie 01/2016 (lichý týden) (26.9., 10.10., 24.10., 7.11.) FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vlk, ŠKOLA Ry) PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Kruhoústí 4 1,27 3 4 1,18 1,63 2,27 1,8 Paryby 4 1,27 3,18 1,9 2,18 2 1,81 1,64 Svaloploutvé ryby 4 1,18 1,36 2 4 2,18 2,09 2,36 Paprskoploutvé ryby 1,56 1,27 2 1,91 1,09 2,45 2,27 1,54 Obojživelníci 2,63 2,63 2,27 1,45 1,81 2,27 2,09 1,63 Plazi 2,27 1,09 1,64 1,64 1,45 1,36 1,73 1,36 Ptáci 2,45 1,36 1,73 1,45 1,55 1,64 1,55 1,82 Savci 2,9 1,36 2 2,55 1,64 1,36 1,55 1 Strun. – celkem 23,81 11,43 17,18 16,90 14,90 14,89 15,16 13,15 Strunat.-celk. hodn. 2,98 1,43 2,15 2,11 1,86 1,86 1,90 1,64 S B Stojatá voda – rybník 2,8 1,81 1,2 2,09 4 4 1,4 4 1,1 1,45 3,3 4 2,4 4 4 4 Tek. v. - řeka,potok 4 4 3,6 4 1 3,4 4 4 Louka, step 1,55 4 1,73 4 1 4 4 4 Les 1,9 2,2 2,9 1,54 2,1 1,36 4 1,54 1,27 1,18 3,4 4 4 4 4 4 Pole,sady,zahr. 2,5 1,81 3,2 4 2 4 4 4 1 1,18 4 4 4 4 4 4 Lidská sídla 1,82 4 1,27 1,45 1 4 4 4 Moře 1,73 1,18 4 4 4 1,90 4 4 1,55 1 4 4 4 4 4 4 Tropický deštný les 1,45 4 4 4 4 4 4 4 1,18 1 4 4 4 4 4 4 Ekosystémy 10,38 17,37 15,3 27,6 16,1 21,9 17,4 27,0 6,1 8,81 18,7 31,4 18,4 32 20 32 Ekosyst. – celk. 28,75 42,93 37,96 44,39 14,91 50,1 48,67 52 Ekosyst.-celk. hodn. 2,21 3,30 2,92 3,41 1,15 3,85 3,74 4 Měkkýši 2,45 1,45 1,91 2,09 1,18 1,72 1,91 2,36 Kroužkovci 2,27 1,36 2,40 3,10 2,50 2,63 2,27 2,18 Čl.II: Korýši 2,60 1,50 2,80 1,30 1,20 2,50 1,60 2,50 Čl.III: Stonožkovci 4 1,81 4 4 1,52 4 2,63 3,09 Ostnokožci 4 1,45 2,36 2,55 1,55 4 1,91 2,36 Bezobr. – celk. 15,32 7,57 13,47 13,04 7,95 14,85 10,32 12,49 Bezobr.-celk. hodn. 3,06 1,51 2,69 2,61 1,59 2,97 2,06 2,50 Úplně celkem /26 67,88 61,93 68,61 70,33 37,76 79,84 74,15 77,64 Celk. průměr 2,61 2,38 2,64 2,71 1,45 3,07 2,85 2,99 Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie 02/2016 (sudý týden) (19.9., 3.10., 17.10., 31.10.) FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Paryby 4 1,18 3,45 2,45 2 2,09 2,82 1,64 Paprskoploutvé ryby 1,64 1,55 1,82 2,18 1,27 2,27 2 1,36 Obojživelníci 1,73 1,09 1,55 1,55 1,0 1,36 1,73 1,36 Plazi 1,82 1,18 1,64 1,73 1,18 1,64 1,82 1,36 Ptáci 2,9 1,54 2,27 1,91 1,36 2,09 2,0 1,64 Savci 1,9 1,18 1,81 1,81 1,18 1,63 1,63 1,27 Strun. – celkem 13,99 7,72 12,54 11,63 7,99 11,08 12,00 8,63 Strun.-celk. hodn. 2,33 1,29 2,09 1,94 1,33 1,85 2,00 1,44 S B Stojatá voda – rybník 1,55 1,64 2,00 2,36 2,36 4 2,36 4 1,27 1,09 2,82 4 2,55 4 2,55 4 Tek. v. -řeka,potok 4 4 4 4 4 4 4 4 1,36 1,2 4 4 4 4 4 4 Louka, step 1,63 3,9 2,63 4 1 2,63 3,9 4 Les 4 4 3 4 3 4 4 4 1 1 3 4 4 4 4 4 Pole 1,46 2,45 2,45 4 1,91 3,09 4 4 Moře 1,82 1,64 4 4 4 4 4 4 1,09 1,00 4 4 4 4 4 4 Tropický deštný les 1,45 4 1,36 4 2,18 4 4 4 1 1,27 2,9 4 4 4 4 4 Ekosystémy 14,28 16,91 16,81 22,26 17,99 22,63 22,36 24 7,63 6,56 19,81 22,63 22,55 23,9 22,55 24 Ekosyst. celkem 31,19 39,07 40,62 46,36 14,19 42,44 46,45 46,55 Ekosyst.-celk. hodn. 2,60 3,26 3,39 3,86 1,18 3,53 3,87 3,88 Prvoci 2,09 1,18 1,72 2,09 1,36 1,63 1,91 1,54 Měkkýši 2,27 1,09 1,36 1,73 1,18 1,27 2,00 1,45 Kroužkovci 3,00 1,55 2,09 2,00 1,27 2,36 1,55 1,82 Čl.I: Klepítkatci 1,91 1,55 2,27 2,27 2,36 1,55 2,18 1,55 Čl.II: Korýši 2,72 1,27 2,00 2,00 2,72 2,09 1,45 1,27 Ostnokožci 4,00 1,18 1,81 2,63 1,27 4,00 1,45 2,00 Bezobr.-celkem 15,99 7,82 11,25 12,72 10,16 12,90 10,64 9,63 Bezobr.-celk. hodn. 2,67 1,31 1,88 2,12 1,69 2,15 1,75 1,65 Úplně celkem 61,17/24 54,61 64,41 70,71 32,34 66,42 69,09 64,81 Celk. průměr 2,55 2,28 2,68 2,95 1,35 2,77 2,88 2,70 Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie shrnutí 2016 FORTUN. (Kvasničk.) FRAUS (Čabrad.) JINAN (Kočárek) NATURA (Malenin.) NOVÁ(Vl, ŠKOLA R PRODOS (Jurčák) SCIENT. (Dobror.) SPN (Černík) Str. – 1. skup(Σ/n=8) 23,81 11,43 17,18 16,90 14,90 14,89 15,16 13,15 x‾ 2,98 1,43 2,15 2,11 1,86 1,86 1,90 1,64 Str. – 2. skup(Σ/n=6) 13,99 7,72 12,54 11,63 7,99 11,08 12,00 8,63 x‾ 2,33 1,29 2,09 1,94 1,33 1,85 2,00 1,44 Strun.- Σ(1+2) 37,8 19,15 29,72 28,53 22,89 25,97 27,16 21,78 Strun.-celk.hodn. x‾ 2,7 1,37 2,12 2,04 1,64 1,86 1,94 1,56 Strun. - z průměrů 2,66 1,36 2,12 2,03 1,60 1,86 1,95 1,54 Ekosys.-1 sk.(Σ/5+8) 28,75 42,93 37,96 44,39 14,91 50,1 48,67 52 Ekosyst.- 1.sk.( x‾) 2,21 3,30 2,92 3,41 1,15 3,85 3,74 4 Ekosys.-2.sk.(Σ/6+6) 31,19 39,07 40,62 46,36 14,19 42,44 46,45 46,55 Ekosyst.- 2.sk. ( x‾) 2,60 3,26 3,39 3,86 1,18 3,53 3,87 3,88 Ekosyst.- Σ (1+2) 59,94 82,00 78,58 90,75 29,10 92,54 95,12 98,55 Ekosyst.-úplný x‾ 2,40 3,28 3,14 3,63 1,16 3,70 3,80 3,94 Ekosyst. – z prům. 2,41 3,28 3,14 3,64 1,17 3,69 3,81 3,94 Bezobr. – 1. skup(Σ/5) 15,32 7,57 13,47 13,04 7,95 14,85 10,32 12,49 x‾ 3,06 1,51 2,69 2,61 1,59 2,97 2,06 2,50 Bezobr. – 2. skup(Σ/6) 15,99 7,82 11,25 12,72 10,16 12,90 10,64 9,63 x‾ 2,67 1,31 1,88 2,12 1,69 2,15 1,75 1,61 Bezobr.- Σ(1+2) 31,31 15,39 24,72 25,76 18,11 27,75 20,96 22,12 Bezobr.-celk.hodn.x‾ 2,84 1,40 2,25 2,34 1,65 2,52 1,91 2,01 Bezobr.- z průměrů 2,85 1,40 2,28 2,37 1,64 2,56 1,91 2,06 Účeb. celkem (Σ/50) 129,05 116,54 133,02 145,04 74,37 146,26 143,24 142,45 x‾ 2,58 2,33 2,66 2,90 1,40 2,93 2,86 2,85 Učeb. celk. – z prům. 2,64 2,02 2,51 2,35 1,47 2,70 2,56 2,51 1 – 1,99 vhodné 2,0 – 2,49 ucházející 2,5 – 2,74 málo vhodné 2,75 a více nevhodné Proč to všechno? - pro svůj přehled o zoologii v dostupných učebnicích Přírodopisu - pro oficiální zhodnocení směrem k vedení Závěrečná zpráva pro vedení Základní školy ......................... k výběru učebnice Přírodopisu Vypracoval: Na základě hodnocení učebnic zeměpisu byla vybrána učebnice …........................................................................................... z následujících důvodů: