Praktikum č. 3-4: 1) Hod mincí: - heterozygot (Aa) - tvoří pohlavní buňky (gamety) nesoucí dominantní alelu (A) s pravděpodobností p = 0,5 (50%) → totéž platí pro recesivní alelu (a) - pomocí mincí budeme simulovat gametogenezi a oplodnění (fertilizaci) při křížení dvou monohybridů (heterozygotů) - „hlava“ - dominantní alela (A); - „lev“ - recesivní alela (a) - rozdělení do dvojic - jeden „představuje“ samčího jedince tvořícího gamety, druhý samičího jedince - každý sto hodů (každý „vytvoří“ sto spermií nebo vajíček) → výsledky průběžně zapisovat do pracovní tabulky - následně vypočítáme poměry jednotlivých genotypových a fenotypových frekvencí u „vzniklého potomstva“ (předpokládáme úplnou dominanci) → provedeme vyhodnocení - jde nám o srovnání zjištěných poměrů s teoretickým poměrem (POČET DOMINANTNÍCH HOMOZYGOTŮ - BEREME JAKO 1) pracovní tabulka po 10 hodech: gamety samičí gamety samčí A a A AA Aa a Aa aa pracovní tabulka po 100 hodech: gamety samičí gamety samčí A a A AA Aa a Aa aa tabulka výsledků: genotypy: poměr na 100 hodů (dvojici) praktikum - - celkový počet hodů ....… poměr pro celé praktikum teoretický poměr AA 1 1 Aa aa fenotypy: poměr na 100 hodů (dvojici) praktikum - - celkový počet hodů ....… poměr pro celé praktikum teoretický poměr A_ aa 2. Mendelův zákon zjištění teoretického poměru - genotypového: - fenotypového: Výpočet Chí-kvadrátu pro srovnání vašeho genotypového štěpného poměru po 10 hodech: Výpočet Chí-kvadrátu pro srovnání vašeho genotypového štěpného poměru po 100 hodech: Výpočet Chí-kvadrátu pro srovnání vašeho genotypového štěpného poměru po 600 hodech: Závěr: (srovnání štěpných poměrů po 10 hodech, 100 hodech a hodů celé skupiny)