1. STRUKTURA CHEMICKÉHO VZDĚLÁNÍ, RVP - struktura chem. vzdělání je stupňovitá ZŠ = obecná chemie, chemie v živých organismech SŠ = postupně vše (obecná, anorganická, organická ch. a biochemie) - specifika obecné chemie: = první obor chem. vzdělávání = vytváří pojmovou kostru pro další obory = vytváří představy o chemickém ději = vytváří představy o složení, struktuře, vlastnostech a chování chem. látek = metodologický zisk – učí metodologii včetně práce s teoriemi - dva principy přístupu k obecné chemii: 1) induktivní = skládání, syntéza: o složení látek o struktura látek o skupenství o chem. kinetika o termochemie o termodynamika = od lehčího ke složitějšímu (těžšímu) 2) deduktivní = rozklad, analýza: o termodynamika o termochemie o chem. kinetika o skupenství o struktura látek o složení l. = od složitějšímu k lehčímu (odvozování) - anorganická chemie: - motivem je učivo o periodické soustavě prvků - nutit studenty naučit se pracovat s tabulkou (= je to takový kompas v chemii) - dříve se učila anorganika před obecnou chemií (= na konkrétních věcech se naučily obecné vlastnosti) výhoda = obecnou chemii uměli studenti pak lépe nevýhoda = nerozuměli anorganice, učili se jí bez spojitostí = dříve čistě popisná, pamětní záležitost dnes se zdůrazňují trendy: a) ve skupinách (v per. tabulce) b) diagonála c) srovnání v rámci periody, rozdíl mezi 2. a 3. periodou = díky absenci d-orbitalů se analog. látky chovají velmi odlišně (markantní rozdíly ve struktuře) - analytická chemie: - na ZŠ se neučí, na SŠ také ne zvlášť, ale je součástí anorganiky nebo jiné chemie (z 99 %) - většinou se učí titrace - její mínus je v tom, že vyžaduje hluboké znalosti fyziky - organická chemie, biochemie viz příští seminář s Lichtenbergem pozn.: teď je IN protidrogová a protiteroristická výchova = podat základní informaci (video, výpovědi,…) = testovací soupravy na drogy (Je svěřenec pod vlivem?!) pozn.: RVP = rámcově vzdělávací program www.rvp.cz www.vup.cz (www.vuppraha.cz?) - na konkrétní škole je pak ŠVP (školní vzdělávací program) - předmětová komise: podle jakých učebnic bude učitel učit a jak, olympiády, osnovy (kapitoly a podkapitoly – v nich kompetence = dovednost) = to se předloží ředitelovi - učebnice by měla mít doložku ministerstva školství (učebnice s metodickou příručkou jsou nejlepší) - RVP prožitková metoda (např. cucání bonbonů) dramatická metoda (simulace Brownova pohybu–kmitání molekul)