1.1. Pojem a
charakteristika vyučovací metody
Pod pojmem
vyučovací metoda
bývá obvykle chápán způsob dosahování
cíle vyučování nebo také cesta (metoda = cesta) uspořádání určitým způsobem tak,
aby student (žák) dosáhl poznání. Už u
J. A.
Komenského
se nachází pokusy o vymezení funkce a pojmu metody a charakterizuje ji jako
způsob a druh činnosti
učitele a žáka.
G. Lindner
definuje metodu jako cestu,
po níž jde učitel se žákem, aby dosáhl vyučovacího cíle.
O. Chlup
pokládá metodu za
cílevědomý, promyšlený způsob nebo
postup, kterého učitel
soustavně užívá
a jímž usiluje v souhlasu s podstatou vyučování o
dosažení výchovně-vzdělávacího cíle.
Český pedagog
O. Kádler
považuje metodu za
plánovitý a promyšlený postup výchovné činnosti
a podle S. Vrány
je metoda způsob, jak při
vyučování naučit látce, tj. vědomostem, dovednostem a návykům.
Z. Pešek
vyvozuje pojem vyučovací metody ze vzájemných vztahů učitele a žáka. Metoda je
podle něj způsob, jímž
učitel posiluje a řídí proces osvojování vědomostí a dovedností.
Nosným prahem všech definic je
heterodidaktické chápání
pojetí vyučovací metody, čímž definice neumožňují zařadit do systému metod –
metody autodidaktické, kdy se žák stává sám sobě učitelem.
O objasnění pojmu vyučovací metoda se
pokouší také E. Stračár
a pod tímto pojmem rozumí
záměrné uspořádání obsahu vyučování, činnosti učitele a žáka, které směřuje k
dosažení stanovených výchovných a vzdělávacích cílů
a to v souhlasu se zásadami organizace vyučování. Odlišuje metodu od
vyučovací formy,
která je uspořádáním organizačních podmínek vyučování, v němž se uplatní vícero
metod pro dosažení stanovených cílů.
Prostředkem vyučování
se
rozumí jevy, předměty,
jichž se používá v podmínkách vyučování. Vyjde-li se z těchto charakteristik, je
vyučovací hodina formou, výklad – metodou a modul, film,přírodnina –
prostředkem.
Podle
E. Stračára vyučovací
metoda v sobě spojuje záměrnou činnost učitele (vyučování) a aktivní postoj žáka
k této činnosti – jeho učení se.
Z psychologického hlediska lze
vyučovací proces charakterizovat jako stálé a vzájemné interakce učitele a žáka.