1.2. Vlastnosti
vyučovací metody
Nejvyšším smyslem a
posláním vyučovací metody je dosáhnout účinně a pokud možno
trvale
požadovaných změn ve vzdělání osobnosti objektu (žáka, studenta).
Za didakticky účinnou pokládáme
vyučovací metodu tehdy, když má následující vlastnosti:
1.
je informativně
nosná tj. předává nebo
zprostředkuje plnohodnotné informace a dovednosti, obsahově nezkreslené
2.
je racionálně i
emotivně působivá tj. aktivuje studenta (žáka) k učení a poznávání
3.
je formativně
účinná tj. rozvíjí
poznávací procesy (použití syntézy, analýzy, indukce, dedukce, učivo má být
zvládáno v logických souvislostech)
4.
respektuje
systém vědy a poznání: hierarchie
pojmů obecných i konkrétních, třídění
5.
je výchovná
tj. rozvíjí morální,
sociální, pracovní a estetické vlastnosti studenta (žáka) (houževnatost,
čestnost, přesnost, pečlivost, schopnost adaptace, cílevědomost, samostatnost,
tvořivost atd.)
6.
je přirozená ve
svém průběhu i v důsledcích
(přirozené učivo, které má smysl)
7.
přibližuje školu
života, životní praxi
(vyzbrojuje pro praxi, budoucí práci, k sebevzdělávání)
8.
je adekvátní
studentům (žákům) –
přiměřená jejich úrovni, věku
9.
je didakticky
ekonomická – pěstuje
vědomosti, dovednosti a návyky
10.
je hospodárná,
finančně ekonomická – hospodárné a šetrné využívání pomůcek,
šetrné využívání chemikálií v laboratoři, práce s malým množstvím látek, v
laboratoři využívat mikrosoustavy apod.
Z pozice obecné didaktiky
můžeme hovořit o obecné typologii vyučovacích metod. Každý předmět má svou
osobitou strukturu obsahu, specifické požadavky na dovednosti a návyky studentů
(žáků), což se promítá do charakteru jednotlivých metod. Chceme-li precizovat
obecnou didaktiku jako teoreticko-didaktickou základnu, musíme nezbytně dobře
poznat oblast odborných
předmětových didaktik
(metodik předmětů), kde můžeme nalézat seriozní podkladový materiál pro
zobecňování a naopak. Pedagogika a didaktika musejí především vycházet z praxe a
zase se k ní vracet.
Vyučovací metody jsou
ovlivněny stupněm školy, na kterém budou používány. Na nižším stupni je nutno
střídat metody často v průběhu vyučovací hodiny (protože žáci I. stupně nejsou
schopny dlouho vydržet výklad učitele (byť sebelepší), číst, počítat a udržet
kázeň po celou vyučovací jednotku. Proto jsou hravá zaměstnání spojována s
vážnějším učením, s tělovýchovnými chvilkami, zpěvem, jsou zařazovány výtvarné
práce, modelování, manipulace s objekty, kreslení, dramatizace. Přírodovědné
vyučování je spojené s prováděním jednoduchých pokusů, prohlížením a popisem
přírodnin, popisem obrázků. Na tomto stupni nelze použít přednášek, déle
trvající zkoušení, vypracování delších písemných prací.
Na vyšším stupni již používané metody
přibližně odpovídají teoretickým typům, s nimiž se setkáváme v pedagogické
literatuře. Průměrný žák ZŠ je již schopen systematicky pracovat, přizpůsobit se
použitým metodám a jejich požadavkům, nečiní mu potíže déle trvající práce
abstraktní podoby (ovšem přiměřena věku a schopnostem žáků). Pedagogický růst
osobnosti žáka dospěl k tomuto stadiu postupnou přípravou na nižším stupni, byl
dlouhodobě nacvičován k tomu, aby dokázal pracovat koncentrovaně. Na gymnáziu a
odborných školách jsou studenti schopni obratně se podřizovat požadavkům
didaktických metod a postupně plní stále náročnější úkoly. Problém někdy činí
přechod žáků ZŠ na školy střední, který učitelé mohou pozitivně ovlivnit
citlivou volbou vyučovacích metod.
Poznatky z oblasti přírodních a
společenských věd a výchov (tělesná výchova, hudební a výtvarná výchova) bývají
rozdílného charakteru, mají různé požadavky na názorné vyučování a abstrakci,
kladou odlišné požadavky na paměť, praktické dovednosti, fantazii i
představivost apod., což se opět promítá do požadavků vyučovacích metod.