1.3. Vztah
vyučovacích metod k vyučovacím zásadám
Vyučovací zásady
jsou vědeckým zobecněním
staletých zkušeností výchovy a vzdělávání ověřeným na půdě školy. Mají vztah k
celému procesu vyučování tj. k obsahu, organizaci, metodám i učiteli a
studentovi nebo žákovi.
Zásada aktivity:
Preferuje metody aktivizující tj.
hravé, audiovizuální, problémové, pracovní apod. Je nutné připomenout, že
kterákoli metoda použitá různými učiteli může studenty (žáky) aktivizovat i
utlumovat, např. výklad nepatří k aktivizačním metodám, ale učitel, který
dokonale ovládá rétoriku, dokáže svým hlasem ovládat třídu a plně ji
aktivizovat. Učitel, který nevhodně použije audiovizuální pomůcky, organizačně
nepříliš nadaný, dokáže aktivitu studenta (žáka) někdy i utlumit.
Zásada názornosti:
Využívá smyslové prožitky; citové a
volní zaujetí dokážou navodit nejen statické a dynamické pomůcky, ale i metody
zajímavého vyprávění, hra, demonstrace, vlastní práce apod. Důležité je, aby
použitá metoda vzbudila v studentovi (žákovi) prožitek radosti, zklamání,
účasti, lásky, spolupráce apod.
Zásada přirozenosti:
Preferoval ji již
J. A. Komenský. Použité
metody mají zajistit, aby charakter, průběh i organizace vyučovací hodiny
probíhaly přirozeně (nikoli vyumělkovaně). Kromě vyprávění z běžného života lze
využít dialogické metody, kdy učitel na základě vhodných otázek získává od
studentů (žáků) odpovědi v souladu s konkrétními případy ze života ilustrující
teoretické učivo.
Zásada soustavnosti a postupnosti:
Vyučovací metody mají také odpovídat
požadavkům zásady soustavnosti a postupnosti,
tzn. že použité vyučovací
metody mají respektovat systém vědy tj. nesmí narušit vědecké a logické
uspořádání učiva. Studentovo (žákovo) poznání by se nemělo podobat pouze
nahromaděným izolovaným poznatkům bez vzájemných souvislostí. Vhodný je
analyticko-syntetický přístup, aby student (žák) poznal části i celek vědeckého
obsahu. Postupnost se promítá i v obtížnosti a náročnosti na myšlení studentů
(žáků). Při výběru metod je třeba dbát
didaktických pravidel:
od jednoduchého k složitějšímu, od známého k neznámému, od konkrétního k
abstraktnímu, od individuálního k obecnému.
Zásada trvalosti:
Promítá se do celkového systému a
způsobu použití jednotlivých vyučovacích metod. Nelze podceňovat účelné,
vyrovnané a pravidelné používání fixačních metod a metod diagnostických,
ověřujících dokonalost osvojení poznatků, dovedností a návyků požadovanými
učebními osnovami.
Zásada individuálního přístupu
k studentům (žákům):
Má rovněž požadavky na charakter
použití vyučovacích metod, které jsou účinné tehdy, když respektují přiměřenost
věku studentů (žáků), stupeň osvojených vědomostí, dovedností a návyků, jejich
individuální, povahové i mentální studijní zvláštnosti. Otázku adaptovat výukové
metody posledně jmenovaným zvláštnostem studentů (žáků) didaktika dosud
nedořešila. Adaptace je uskutečnitelná tempem postupu, frekvencí nových
informací, názorností podání apod.
Do charakteru vyučování se promítá i
skutečnost, je-li učitelem muž nebo žena, věk učitele, jeho odborné zaměření
(humanitní, přírodovědné, technické, umělecké, sportovní), jeho zdravotní stav,
jeho temperament, charakter, názorová orientace apod. Učitel je „architektem i
stavitelem“ vyučovací hodiny a dokáže z ní prostřednictvím správné volby metod a
vyučovacích prostředků vytvořit dílo pedagogického mistrovství nebo naopak
nezáživnou a nudnou činnost. Někteří pedagogové (Lindner, Klíma, Mojžíšek)
přirovnávají práci učitele k umělecké činnosti. Učitel je
scénárista
(tvoří projev, scénář celé hodiny),
režisér
(režíruje její průběh) a
herec (aktér – organizuje
a hraje hlavní roli).