1.4.
Vztah vyučovací metody k organizační formě
Šíře a obsah pojmu
vyučovací forma
se v minulosti měnily podle pojetí různých autorů. V současnosti je za vyučovací
formu uznávána forma
organizační. Základní
organizační formou je vyučovací hodina, která platí zejména pro
hromadné vyučování.
Učitel s ní pracuje ve škole,
ve třídě (laboratoři, tělocvičně, výtvarném ateliéru, hudební síni apod.). Je
limitována časem (45 minut), prostorem (třída, laboratoř, ...), a stanovenými
podmínkami.K organizačním formám patří také
skupinové vyučování
(laboratorní cvičení, výuka jazyků, tělesné výchovy apod.) a
individuální vyučování,
včetně forem autodidaktiky.
Vyučovací jednotkou nelze chápat jen
vyučovací 45 minut trvající hodinu, ale i dvouhodinu (laboratorní práce,
atletika na školním hřišti, gymnastika v tělocvičně apod.).
O významném a mnohdy určujícím vztahu
vyučovací metody k typologii vyučovací hodiny svědčí názory didaktiků na třídění
vyučovacích forem.
Klasifikace vyučovacích hodin:
1.
Klasický
(smíšený) typ vyučovacích hodin:
hodiny s více druhy
zaměstnání, v nichž se používá mnoho vyučovacích metod v pestré variantě sledu.
2.
Hodiny výkladu
nového učiva: (poznávací,
sdělovací, seznamovací) v těchto hodinách převažuje (podle věku a stavu
vědomostí) z vyučovacích metod
vyprávění, výklad, sdělování
poznatků, instrukce, poučování, přednáška
3.
Hodina – beseda:
z metod převažuje dialog
4.
Hodiny
samostatné práce studenta (žáka)
ve třídě: z metod dominují
práce s knihou
(s tabulkami, s učebnicí, časopisem, atlasem, se slovníky)
5.
Hodiny
laboratorních a jiných praktických zaměstnání,
v nichž se nejvíce využívají
pracovní metody, problémové
6.
Hodiny – exkurze
s převahou demonstračních
metod (v závodech) a
pracovních metod
(práce v terénu např. geologická práce s buzolou, biologický sběr, určování
přírodnin apod.)
7.
Hodiny s
využitím audiovizuální techniky
– projekce filmů, videa, s využitím popisu s podporou zrakových a sluchových
vjemů např. hlasy ptáků, rozeznávání rostlin a živočichů, provádění časově
náročných nebo nebezpečných pokusů apod.
Nejrozšířenější formou v
našich školách je hromadné vyučování a tudíž i formy hromadného vyučování jsou
nejrozšířenější organizační formou. Jeden učitel řídí práci studentů (žáků)
jedné třídy tj. 15 – 35 studentů (žáků) prostřednictvím metod hromadného
vyučování. Podle výzkumů se na ZŠ setkáváme nejméně v 66 % s hodinami klasického
(smíšeného) typu, na gymnáziích a ostatních středních školách ještě častěji.
Struktura hodiny prozrazuje i
metodické zřetele:
1. Zahájení hodiny:
(neformální pozdrav, organizační příprava hodiny, zápis do třídní knihy,
kontrola docházky) při kontrole domácích úkolů se zapojují
metody opakování a kontroly
2. Opakování učiva
z předchozí vyučovací hodiny, z metod jsou využívané opět
metody opakovací
(orientační zkoušení, klasifikace
výsledků, zkoušení jednotlivců – ústní či písemné nebo hromadné písemné,
didaktický test)
3. Výklad nového učiva:
je těžištěm vyučovací hodiny, přičemž jsou použity metody motivační nového
učiva, heuristické metody, názorné metody apod. Tato část hodiny trvá obvykle
15 až 20 minut a zpravidla se dělí do tří částí:
1.
motivace nového učiva – povzbuzení a podnícení zájmu studenta (žáka) o
nové poznatky
2.
sdělování a vyvozování nového učiva
3.
zobecnění, shrnutí nových poznatků
4. Opakování a procvičování
nového učiva na
konkrétních příkladech z praktického života (ústně i písemně), rozvoj dovedností
vedoucí k samostatnému využití získaných vědomostí. Převládají
metody diagnostické a fixační,
někdy je třeba znovu vysvětlovat, demonstrovat, pracovat s knihou apod.
5. Zápis a zadání (vysvětlení)
domácího úkolu opět
směřuje k dalšímu prohloubení získaných vědomostí, k jejich samostatnému využití
6. Zakončení hodiny
obsahuje úklid pomůcek, pozdrav apod.
Ostatní vyučovací hodiny
jsou charakteristické tím, která z metod dominuje. Významné jsou vyučovací
hodiny opakovací a procvičující, s maximálním použitím fixačních a
diagnostických metod, zařazované na závěr tematických celků, v závěru pololetí,
na konci školního roku apod.
Metody laboratorní,
demonstrační a pracovní
jsou charakteristické pro hodiny laboratorních prací, pěstitelských prací, prací
na pozemku, exkurze apod.