1.6.1.1.
Motivační metody
Úvodní, vstupní motivační
metody, průběžné motivační metody, osvojování a upevňování učiva.
Motivační metody mají své
výrazné místo ve vyučovacích formách. Do výuky se zařazují i vyučovací hodiny,
jejichž smyslem je především motivovat např. úvodní hodiny chemie, úvodní hodiny
tematických celků a obsahových okruhů. Zájmové poznávací motivace patří k
nejcennějším. Motivační didaktické motivace a jejich realizace jsou vázány na
osobnost učitele.
Ve školách je však
motivace většinou skromná, málo nápaditá, někdy úplně chybí. Žák (student) má
pocit, že učení a pobyt ve škole je „násilím učitele a rodičů páchané na jeho
osobě“. Dlouhodobý prožitek nudy vede k nechuti vyučovacího předmětu, neochotě
vzdělávat se. Přesycení nepřesvědčovací motivací žák otupí a stává se necitlivým
k podněcujícím momentům. Teatrální motivaci (hravá) žák (student), zejména ve
vyšších ročnících ZŠ a na SŠ, odmítá a nevěří jí. Seberealizační motivace
(ctižádost) může vést někdy ke zdravé ctižádosti, ale také k ješitnosti,
egocentrismu, touze po slávě atd. Materiální motivace může vést rovněž k
sobectví, podceňování sociálně slabších spoluobčanů apod.