1.6.1.
Heterodidaktické metody
I. Metody
usměrňující zájem – metody motivační
1. Úvodní, vstupní
motivační metody
a)
motivační rozhovor:
učitel aktivizuje vzpomínky studentů (žáků), zkušenosti, řízený rozhovor musí
být pro studenty (žáky) přitažlivý, žáci se rádi pochlubí ostatním, přednesou
své zkušenosti; potřebuje více času
b)
motivační vyprávění:
usiluje často o oživení dřívějších zkušeností studentů (žáků) poutavým
způsobem, má být poutavé, emotivní, má vytvořit atmosféru zvědavosti, touha
poznat něco nového
c)
motivační demonstrace:
patří k nejpřitažlivějším motivačním metodám – pomůcky, film, video, motivační
úkol, modely, pokusy, pracování na pozemcích, ...
2. Průběžné
motivační metody
a) aktualizace obsahu:
použití příkladů z
denního života zařazované do výkladu, události z tisku, odborné časopisy –
požadavky na znalosti učitele
b) ilustrace učiva, uvádění
příkladu z praxe, ze života:
zařazujeme do výkladu obrázky, grafy, schémata, náčrtky učitele nebo studenta
(žáka); přepojování 1. signální soustavy (názor) na 2. signální soustavu (oblast
mozku)
c) podněcování studenta (žáka)
výzvou, pochvalou: zapojujeme,
když vidíme jeho únavu
II. Metody podání
učiva – metody expoziční
1. Metody přímého
přenosu, přímého sdělování (metody monologické)
a)
vyprávění
b) výklad
c) popis
d) vysvětlování, instrukce
e) přednáška
2. Metody
zprostředkovaného přenosu poznatků názorem
a) demonstrační metody:
mají podnětovou funkci (z lat. demonstro = předvádím, ukazuji), student (žák)
třídí své smyslové informace, hodnotí je, srovnává → podstata
1. obrazová demonstrace:
doprovázená slovem učitele, popis
2. demonstrace diafilmů,
diapositivů: demonstrace
klidu i pohybu, objekty k demonstraci je třeba vybírat a sledovat uvážlivě,
usilovat o zapojení 1. i 2. signální soustavy
3. filmy, videa:
(chyby: přemíra názorů škodí – týká se bodu II. až IV.)
4. demonstrace trojrozměrných
objektů: (modelů, skut.
objektů) preparáty, aparatury
5. exkurzní demonstrace:
(ve výrobě, v terénu) v muzeu, vědeckých institucích; příprava, provedení,
zhodnocení i využití
6. akustické:
magnetofon, hudební nástroj, skutečný
objekt
7. demonstrace složitých
pracovních, technických výkonů, životních situací:
pohybová demonstrace
8. demonstrace čichové,
chuťové, kinetické aj. –
chemie: pozor na chuť, neochutnávat
b) metody dlouhodobého pozorování
jevů: hlavně v
přírodovědných vědách
1. pozorování ve speciálních
zařízeních (laboratořích):
růst krystalů, vývoj rostlin
2. pozorování v terénu
( v přírodě, na škol. pozemku, v praxi)
c) metody manipulační, montážní,
demontážní (práce se
stavebnicemi, konstrukce, sestavování aparatur)
d) metody pracovní:
připravuje pro život, práci každého člověka
1.
laboratorní práce
(aplikační, problémové, ilustrační): rozvoj dovedností, návyků
2.
práce jako vyučovací metoda
(na školním pozemku, ve školní dílně, veřejně prospěšná práce s didaktickým
zaměřením)
e) hra jako vyučovací metoda:
je blízká žákům nižších stupňů, ale lze využít i u starších žáků a studentů, v
chemii i motivační úkoly
1. hra námětová:
student (žák) napodobuje život, učí se jednat s lidmi, konverzovat, hrát si se
stavebnicí, modely (staví vzorce sloučenin, znázorňuje vazby mezi jednotlivými
atomy, v Bi: vyhledává plody, květy, ovoce
2. inscenace didaktické povahy:
situační hry – chemická kouzla
3. dramatizace:
hry na detektiva (identifikace chemických látek, příčin reakce atd.)
3. Metody
heuristického charakteru = metody problémové
a) metody dialogické:
1. sokratovská, heuristická
metoda (malé problémové
metody)
2. beseda
b) velké problémové metody:
1. vlastní
problémy
2. projekty
4. Metody
samostatné práce a autodidaktické metody
a) samostatná práce s knihou
(učebnice, tabulky PSP, grafy; práce s knihou: věty, odstavce, kapitoly)
b) samostatná práce v laboratoři:
viz. školní experimenty
c) samostatné studium terénu,
cestování za účelem poznání:
nácvik pozorování
d) zobecňování technické metody
samostatného studia:
diferenciace podle schopností studenta (žáka)
1. audio-orální:
magnetofon, poslech v radiu, nahrávání (hlasy, zvířat, ptáků, zvuk. efektů –
výbuch)
2. video-auditivní:
využívání audiovizuální techniky jako zdroje poznání – programová výuka
3. e-learning:
využívání informačních a komunikačních technologií, zejména Internetu jako
zdroje poznání – programová výuka, atd.
5. Metody
bezděčného učení (podle kladných či záporných vzorů)
a) odezírání mimiky, gest
b) napodobení inteligentních
motorických, uměleckých pracovních činností
c) metody autorativních přenosů
myšlenek, názorů ...
III. Metody
opakování a procvičování učiva – metody fixační
1. Metody
opakování vědomostí
a) ústní opakování
b) katechetická metoda
c) písemné opakování
d) opakovací rozhovor
e) opakovací četba
f) beseda k prohloubení učiva
g) semináře, seminární cvičení
h) laboratorní práce jako
opakovací metoda
i) exkurzní demonstrace jako
opakovací metoda
j) projekce filmů, videa jako
opakovací metoda
k) ilustrace
l) demonstrace
m) domácí úkoly
2. Metody nácviku
dovedností
a) nácvik poznávacích procesů,
intelektuální trénink
b) motorický trénink,
tělovýchovný, pracovní, umělecký nácvik
IV. Metody
hodnocení, kontroly a klasifikace – metody diagnostické
a
klasifikační
1. Klasické,
didaktické, diagnostické metody hodnocení vědomostí a dovedností
a) ústní zkoušení
b) písemné zkoušení
c) didaktické testy
d) výkonové zkoušky
2. Diagnostické
metody vědeckovýzkumného charakteru (malé formy vědecko-výzkumných metod)
a) systematické pozorování
studentových (žákových) projevů
b) pozorování studentů (žáků) v
tzv. uzlových situacích
c) rozbor studentských
(žákovských) prací
d) explorační metody (rozhovor,
dotazník)
e) anamnéza
f) speciální diagnostické
metody (diagnóza zájmů, procesu učení, čtení, psaní, vyjadřování, stylizace,
matematických výkonů, tvořivosti, volních vlastností, organizačních schopností
apod.)
3. Metody třídění
a interpretace diagnostických údajů
4. Metody
klasifikační, didaktické charakteristiky, klasifikační symbolika
a) aproximativní klasifikační
metody (odhadem)
b) exaktní metody
(kvalitativní, kvantitativní)
c) didaktické charakteristiky