1.6.2. Metody
zprostředkovaného přenosu poznatků názorem
Metody přímého přenosu poznatků
usilují o jejich rychlé bezprostřední předání ze subjektu (učitele) na objekt
(žák, student). Student (žák) se opírá o učitelovo slovo a vybavuje si
představy, pojmy, vztahy a poznatek je zvládán především verbálně, bez účasti
smyslů, bez
manipulace s objekty a bez složitější
aktivity.
Již od dob J. A.
Komenského volala didaktika po názorném vyučování, kdy je slovo spojeno s
názorem prostřednictvím demonstrací (metody demonstrační), didaktickým
pozorováním (metodami dlouhodobého pozorování, metodami manipulačními, metodami
pracovními (laboratorními, práce v dílnách, na škol. pozemku, práce obecně
prospěšné) a hrou, jako vyučovací metodou).
K výrazným a
neoddělitelným součástem poznávacího procesu v chemii patří
školní experiment (pokus),
který zařazujeme mezi metody přenosu poznatků názorem:
metody demonstrační a pracovní.
Klasifikace
školních chemických pokusů
Dobrý učitel by se měl na
demonstrační pokus řádně připravit. Musí dobře znát chemikálie, se
kterými bude pracovat (fyzikální a chemické vlastnosti, množství, toxicitu,
likvidaci a využití produktů, aparaturu (funkční a estetický aspekt,
viditelnost, bezpečnost práce, (řízení, inervace chyb, volby fáze vyučovací
hodiny, praktickou přípravu pokusu, ověření průběhu, efektu, bezpečnosti),
finanční bilance pokusu (hledání ekonomičtějších variant, optimální množství
látek vzhledem k efektu a splnění cíle, bezpečnostní rizika.
Základními kritérii hodnocení jsou
didaktická a technická hlediska:
1)
V povinné výuce:
a)
pokusy v hodinách základního typu
b)
pokusy v hodinách laboratorních prací
2)
V nepovinné výuce:
a)
v chemickém praktiku
b)
v chemickém zájmovém kroužku
c)
pro CHO (chem. olympiádu)
Vzhledem k jednotlivým fázím výuky
rozlišujeme:
1)
Pokusy motivační,
uvádějící (motivační fáze – mají vzbudit zájem studenta (žáka) o učivo viz
„chemická kouzla“)
2)
Pokusy při
osvojování učiva
(expoziční fáze)
3)
Pokusy fixační:
při opakování a upevňování učiva
4)
Pokusy diagnostické:
při kontrole vědomostí, hodnotící, kombinované
Vzhledem ke gnozeologickému hledisku
lze pokusy rozlišovat:
1)
Pokusy zjišťující: student (žák) pokusem zjišťuje skutečný stav poznatků
a)
vysvětlující:
jsou zdrojem nových poznatků, učitel ji používá tehdy, když student (žák) nemá
žádné představy o podstatě a průběhu zkoumaného jevu
b)
ověřující:
potvrzující, odporující (žáci mají určitou představu, ověřují)
c)
problémové:
nové poznatky student (žák) získává řešením problémů vznikajících při pozorování
dějů nebo vlastní experimentální prací)
2)
Pokusy dokládající: student (žák) si pokusem poznatky doplňuje,
dokresluje
a)
ilustrující:
požívají na ilustraci učiva předtím vyloženého
b)
aplikující:
aplikace poznatků za změněných podmínek (aplikace aparatur...
c)
reprodukující:
při opakování jednoduchá reprodukce pokusů, při upevňování
a hodnocení
Důležitým
hlediskem podle toho, kdo na pokusu pracuje:
1)
Pokusy učitele (demonstrační): učitel provází a zároveň usměrňuje
pozorování, společné závěry, zajistit dobrou viditelnost
2)
Pokusy studentů (žáků) – pracují samostatně nebo podle pokynů učitele
a)
frontální
pokusy:
žáci pracují na stejných úlohách, většinou podle pokynů učitele – vhodné pro
nácvik základních laboratorních operací
b)
simutální
pokusy:
žáci pracují na stejných úlohách souběžně, ale samostatně, podle vlastních
návodů a tempa
c)
dílčí
pokusy:
žáci pracují samostatně na dílčích úkolech, celkové závěry činí na základě
dílčích úkolů př. důkaz halogenidů
d)
samostatné
žákovské
pokusy:
studenti (žáci) pracují samostatně např. H2
– přípravy, vlastnosti, důkaz. Používají se v laboratorních pracích, chemických
praktikách.
Podle stupně exaktnosti:
1)
pokusy kvalitativní (analytické důkazy)
2)
kvantitativní (s výpočty).
Školní pokusy poskytují
dostatek materiálu na abstraktní myšlení a zobecňování. Jsou významné v
osvojování dovedností a návyků, manuální zručnosti (za předpokladu samostatné
práce – v případě, že by ve dvojici pracoval jen jeden a druhý psal zápis – pro
takové jedince nemá experiment smysl).
Manuální činnost úzce
souvisí s rozumovou činností. Platí: od konkrétního k abstraktnímu myšlení a
odtud zpět k praxi!
Chemický experiment
sehrává významnou úlohu i v získávání intelektuálních zručností. Student (žák)
se učí chemicky myslet. V neposlední řadě pokusy pomáhají při formování
osobnosti mladých lidí, učí je samostatnosti, přesnosti, houževnatosti,
rozhodnosti, cílevědomosti, iniciativě apod.