1.6.3. Metody
heuristického charakteru = metody problémové
1)
Metody dialogické
– založené na dialogu učitele a studenta(ů), učitel klade otázky, student (žák)
odpovídá
a)
Sokratovská metoda:
heuristická (názvy někteří ztotožňují, jiní považují za dva), je disputačního
typu (od Sokrata, který chodil mezi lidmi a vhodně volenými otázkami dovedl lidi
k poznání pravdy, kterou by sami neodhalili)
heuristická – nespokojuje se
pouze s diskuzí a vzpomínáním dřívějších, ale hledá pro zdůvodnění svých úvah
důkazy: prohlíží si objekty, měří, srovnává, objevuje
b)
beseda:
těžiště metody je u studentů (žáků), (u předchozí heuristické metody u učitel,
studenti (žáci) kladou otázky, učitel odpovídá, beseda má mít jasný cíl, někdy
se však může vést nežádoucím směrem, je na učiteli taktně besedu usměrnit, v
závěru besedy je třeba pozvolna roztřídit a zobecnit
c)
katechetická metoda:
tato metoda patří k
historicky starým dialogickým metodám – dnes překonaná, student (žák) mechanicky
opakoval látku, citáty, teze, poučky... podle předříkajícího učitele. Celá třída
opakuje. Nedostatky: vede k memorování, drilu, bez aktivní účasti. Rehabilitace
v jazykovém vyučování (cvičení výslovnosti).
2)
Komplexní
(velké problémové metody) –
(platí o problémové přednášce) nacvičování v problémové přednášce, začíná na
řešení malých problémů, nároky se postupně zvyšují.
a)
v úvodu použít účinnou motivaci
b)
formulovat problém
c)
orientace v problému (analýza)
d)
hledání podstaty problému
e)
řešení
f)
nalezení řešení nebo zjištění neúspěchu
g)
formulace obecného řešení problému.