1.6.
Přehled vyučovacích metod
Vzdělávací proces se
uskutečňuje především heterodidakticky, tj. mezi subjektem (učitelem) a objektem
(žákem, studentem). Subjekt (učitel) ovládá poznatky vědy a upravuje je tak, aby
byly žákům přístupné. Lze hovořit o didaktizaci a pedagogizaci obsahu.
Pedagogicky vybraný obsah, promítnutý do osnov a učebnic je metodicky upravován
k přenosu směrem od subjektu k objektu. Objekt (žák, student) může poznatky
získat jako:
I.
Přímý přenos poznatků:
slovem, interakcí
II.
Přenos poznatků zprostředkovaně:
1.
názorem – obraz, schéma, demonstrace, model...
2.
činností – provádění pokusu, výroba modelů...
3.
hrou – modelové situace
III.
Heuristické objevování poznatků:
problémovým přístupem, experimentální prací, výzkumem; v úvodu vyučování je
třeba usměrnit a pomocí motiv. metod povzbudit zájem studenta (žáka) →
fáze motivační;
metodickými postupy lze rozvíjet
vědomosti a dovednosti a předávat či objevovat informace →
fáze podávání učiva = expoziční;
nové poznatky je nutno
procvičovat, upevňovat, pečovat, aby si je žáci zapamatovali →
fáze fixační.
Učitel musí mít přehled o úrovni stavu vzdělání studenta (žáka), musí je
kontrolovat, hodnotit a k tomu potřebuje metody diagnostické a klasifikační →
fáze diagnostická