1.6.  Přehled vyučovacích metod

 

 

            Vzdělávací proces se uskutečňuje především heterodidakticky, tj. mezi subjektem (učitelem) a objektem (žákem, studentem). Subjekt (učitel) ovládá poznatky vědy a upravuje je tak, aby byly žákům přístupné. Lze hovořit o didaktizaci a pedagogizaci obsahu. Pedagogicky vybraný obsah, promítnutý do osnov a učebnic je metodicky upravován k přenosu směrem od subjektu k objektu. Objekt (žák, student) může poznatky získat jako:

 

I.    Přímý přenos poznatků: slovem, interakcí

 

II.   Přenos poznatků zprostředkovaně:

1.      názorem – obraz, schéma, demonstrace, model...

2.      činností – provádění pokusu, výroba modelů...

3.      hrou – modelové situace

 

III. Heuristické objevování poznatků: problémovým přístupem, experimentální prací, výzkumem; v úvodu vyučování je třeba usměrnit a pomocí motiv. metod povzbudit zájem studenta (žáka) → fáze motivační; metodickými postupy lze rozvíjet vědomosti a dovednosti a předávat či objevovat informace → fáze podávání učiva = expoziční; nové poznatky je nutno procvičovat, upevňovat, pečovat, aby si je žáci zapamatovali → fáze fixační. Učitel musí mít přehled o úrovni stavu vzdělání studenta (žáka), musí je kontrolovat, hodnotit a k tomu potřebuje  metody diagnostické a klasifikační → fáze diagnostická