1. Vyučovací
metody
Teoretická a praktická
znalost vyučovacích metod patří k nejdůležitější výzbroji současného i budoucího
učitele. Učitelé, kteří nejsou schopni
vysvětlit, naučit
a upřesnit
učivo, nemohou vzbudit přirozený zájem dětí a mládeže o poznání a nedokážou
rozvinout kladné citové a volní požitky spojené s poznáváním. Vytvoří naopak u
studentů (žáků) pocit averze k poznání, učení a ke škole.
V učebnicích didaktik
jsou při zmínce o vyučovacích metodách uváděny většinou metody vzdělávací.
Takové třídění je sice z logického hlediska přijatelné, avšak z hlediska
pedagogického jde o zúžení problematiky, neboť osobnost studenta (žáka) je i ve
vyučovacím procesu ovlivňována vždy jako celek.
Předkládá-li učitel studentům (žákům)
novou látku (nové učivo) nevhodnými didaktickými metodami, zůstávají studenti
(žáci) při jejím přijímání pasivní, málo samostatní při rozvoji svých
myšlenkových operací a neschopni aplikovat přijímané informace při řešení
konkrétních praktických úkolů. Vhodnými metodickými prostředky však lze výuku
podstatně zkvalitnit. Přitom je prokázáno, že zkvalitnění výuky nepotřebuje
často téměř žádných finančních nákladů, ale dokonalé využití vhodných, ale
běžných vyučovacích a výchovných metod, vnitřní a volní sílu učitelů a studentů
(žáků). Nejde o plané „metodikačení“. Vyučovací proces nelze zjednodušovat
jednostranným preferováním tzv. „moderních“,
„pokrokových“ nebo dokonce
„nejlepších“ metod
tj. metodických hitů. Tyto „módní hity“, charakteristické pro určité časové
období, studentům (žákům), častou frekvencí používání ve všech předmětech,
zevšední a z rolí katalyzátorů procesu poznávání přebírají funkci inhibitorů
např. exploze používání zpětného projektoru po jeho zakoupení pro školní
kabinety, vlna využívání videonahrávek chemických pokusů místo experimentální
činnosti učitelů i studentů (žáků), programové vyučování jako náhrada výkladu
učitele. Každá vyučovací metoda má kladné i záporné stránky svého působení a
jednostrannou, necitlivou preferencí nemůže učitel dosáhnout předpokládaného
cíle. Je třeba respektovat zásadu, že vyučovací metody mají být voleny podle
toho, jak nejvhodněji odpovídají výchovnému a vzdělávacímu cíli, obsahovému
zaměření výuky, podmínkám výuky a především objektu i subjektu, tj.
studentovi (žákovi)
a učiteli.