2. E-learning – elektronické vzdělávání
2.1. Úvod
V posledních letech školy a univerzity procházejí obdobím změn. K těmto změnám
přispívají zejména ekonomický tlak zvyšujících se nákladu, požadavky trhu na
absolventy, kteří by měli být schopni fungovat v podmínkách informační
společnosti a větší rozmanitost a různorodost studentů, kteří pokračují ve
vyšším vzdělání. Mnoho institucí reaguje na tyto změny rozvojem distančních
vzdělávacích kurzů a programů on-line. Tyto kurzy a programy mohou nabývat mnoha
podob, např. vytvoření kurzu na internetu, na který mohou mít studenti kdykoli
přístup, ale který nabízí minimální interakci mezi studenty; vývoj stránek s
použitím asynchronní diskuse jako základu pro výuku a učení; a další pokročilé
technologie jako jsou synchronní chat a audio- či videoprezentace. Bez ohledu na
použitou technologii platí, že čím více jsou zapojeni studenti do on-line
studijního procesu, tím spíše dosáhnou úspěšného studijního výsledku.
On-line učebna je potencionálně silným výukovým prostředím, ve kterém významnou
roli hrají nové metody, formy a vztahy. Aby bylo možno úspěšně využívat možností
tohoto média ve vzdělání, musí školy umět používat nejen technologii, ale také
změnit způsoby, jakými organizují a zprostředkovávají studijní materiály. Tyto
změny mohou maximalizovat potenciál studentů v zodpovědnosti za vlastní studijní
proces a mohou přispět k rozvoji pocitu sounáležitosti mezi studenty. Tato
studijní sounáležitost – komunita může a měla by být podporou výuky.
2.1.1. Předchůdci e-learningu a jeho vznik
Vyučovací stroje byly původně speciální mechanické a elektronkové strojky,
později založené na vyšších elektronických prvcích. Na sálových počítačích se
později aplikoval vzdělávací software, který byl založen na teorii
programovaného učení. I původní vyučovací stroje byly schopny reagovat na
alternativní i tvořenou odpověď, požadovat algoritmickou i přiřazovací odpověď a
prezentovat větvené programy. Hlavní důvody malého rozšíření do praxe byly
podobné jako dnes - ekonomická nákladnost a malá připravenost dostatečného počtu
tvůrců kvalitního didaktického software. Vzdělávaní na personálních počítačích
(PC) se začalo rozvíjet v období 1984 až 1993. Podrobné poučení o "Učení s
počítačem" lze studovat v publikaci B. Brdičky na URL adrese http://omicron.felk.cvut.czl~bobr/ucspoc/.
Impuls k většímu rozvoji e-learningu přišel s rozvojem Internetu a webu po roce
1993. Je zajímavé, že do roku 1999 nebyl pojem e-learning zaveden. Zprvu
se více používaly pojmy WBTi nebo on-line learning (což je výuka nejen pomocí
webu, ale i dalších internetových technologií).
Nedávno došlo k nekritickému přecenění možností různých "e" aktivit (e-bussines,
e-banking, e-govemment a jiných, včetně e-learningu) a následně pak k podcenění
některých z nich. Z hlediska budoucnosti e-learningu je důležité, že internetové
a další vzdělávací technologie se nepřetržitě vylepšují. Proto záleží zejména na
přípravě kvalifikovaných realizátoru on-line kurzu, zejména z rad
vysokoškolských a středoškolských učitelů.