2.2. Pojetí e-learningu
2.2.1. Základní představy o e-learningu
Pojetí e-learningu není dosud ustálené a v praxi se setkáváme s různým výkladem
pojmu (například pojem "elektronické vzdělávaní" někteří autoři chápou šířeji
než "e-learning", jiní oba pojmy ztotožňují). Ve spojení "e-learning" se klade
obsahový důraz na slovní základ "learning" (učení), nikoliv na předponu "e-"
(elektronické).
Pedagogické, technologické a sítové pojetí představují tri základní varianty z
mnoha existujících vymezení e-learningu (nejde tedy o přesné definice). E-learning
je úplněji charakterizován spojením všech tří uvedených pojetí, než pouze jedním
z nich.
Pedagogické pojetí:
E-learning
je vzdělávací proces, ve kterém používáme multimediální technologie, Internet a
další elektronická média pro zlepšení kvality vzdělávaní.
(Multimedia umožňují používání obrazových, zvukových a textových informací k
obohacení obsahu výuky. Internet poskytuje lepší přístup ke studijním materiálům
a službám, k výměně informací a ke spolupráci vzdělávací komunity.)
Technologické pojetí:
E-learning je spektrum aplikací a procesu jako je Web-based training (WBT),
Computer-based training (CBT), virtuální třídy nebo digitální spolupráce.
Zahrnuje přenos obsahu kurzu prostřednictvím elektronických médií, např.
Internetu nebo Intranetu, satelitního vysílání, interaktivních televizních
poradu a výukových CD-ROMu, často s podporou učitele.
Web-based training (WBT) znamená vzdělávání na webu. Přístup ke vzdělávacímu
obsahu se realizuje prostřednictvím webového prohlížeče.
Computer-based training (CBT) označuje vzdělávání na počítači. Kurz nebo
studijní materiál, který lze samostatně spustit na počítači, zejména na CD-ROMu
či disketě. Na rozdíl od Web-based training nevyžaduje CBT, aby počítač byl
zapojen do internetové sítě a neposkytuje odkazy na vzdělávací prostředky mimo
kurz.
Sítové
pojetí:
E-learning spočívá v užití počítačových sítí pro přenos dovedností a
znalostí. To je úzké vymezení e-learningu, nezahrnuje např. výuku pomocí
CD-ROMu.
E-learning je tedy vzdělávací proces se složitou strukturou. Je problémem
především pedagogickým, poté technickým. Většina autoru se dnes shoduje, že
nejperspektivnější formou e-learningu je Web-based training (WBT).
2.2.2. Vize e-learningu
Vizí se rozumí představa cílového či žádoucího stavu. V praxi se vyskytuje
potřeba vzdělávat různé skupiny studujících v různých disciplínách. Podmínky pro
realizaci e-learningu nejsou stejné a není překvapivé, že i vize e-learningu
jsou různé a diskutabilní.
Základní vizí e-learningu se rozumí takové zapojení e-learningu do vzdělávaní,
které zvýší přístup ke vzdělání a zajistí vyhovující kvalitu vzdělávání za
přijatelnou cenu. V mnoha zemích se používá e-learning hlavně pro zvýšení
přístupu ke vzdělávání, zejména pro zvýšení poctu celoživotně se vzdělávajících
dospělých studujících.
Prezenční studium je forma studia, při které se vyžaduje fyzická účast
studentu při výuce ve třídě. Po dobu výuky jsou učitel a studující v přímém
kontaktu (při studiu doma to neplatí).
Distanční vzdělávání (dále DiV) je vzdělávací proces, který umožňuje
oddělit vyučujícího a studujícího v čase nebo místě, popřípadě v obojím.
Komunikace mezi učitelem a studujícím probíhá v moderních distančních kurzech
hlavně elektronicky (pomocí e-mailu, chatu, audia, videa, telekonference,
nejčastěji v prostředí webu). Výukové materiály, jako knihy, audio a video
kazety, CD-ROM může být někdy účelné zasílat poštou, nikoliv po síti – poté
mluvíme o korespondenčním (klasickém) DiV.
Distanční vzdělávání však nevylučuje, aby část výuky probíhala ve třídě
(tutoriály). Někteří experti se domnívají, že DiV zahrnuje rovněž e-learning,
jiní považují DiVa e-learning za nezávislé discipliny.
Blended learning. V praktické výuce se nevyskytují obvykle "čisté" formy,
například čistá prezenční, elektronická nebo distanční forma. V praxi se
prosazuje koncepce smíšeného vzdělávání (blended learning), což je kombinace
prvku prezenčního i e-learningového vzdělávání, která má největší perspektivu
použití na středních a především vysokých školách.
Na univerzitách se stále více využívá e-learningu jako doplňku k prezenční formě
studia (blended learning). Při vzdělávání vysokoškolské mládeže se student bez
učitele neobejde. V roce 2002 nabízelo distanční vzdělávání asi 2/3 amerických
univerzit, ale jen asi 10 % kurz; bylo distančních.
2.2.3. On-line kurz
Základním prvkem e-learningu, podobně jako v prezenčním vzdělávání, je studijní
kurz. Kurz obsahuje bloky z různých předmětu, uspořádané tak, aby bylo dosaženo
požadovaných cílu vzdělávání. Elektronický studijní kurz (zkráceně e-kurz nebo
on-line kurz) charakterizují zejména tyto složky:
-
vzdělávací obsah studijních materiálu
-
elektronická distribuce vzdělávacího obsahu,
-
elektronická správa on-line kurzu.
Pro vzdělávací obsah on-line kurzu jsou určující jejich vzdělávací
charakteristiky, tj. didaktické naprogramování (didaktická transformace) obsahu
učiva do formy interaktivního počítačového software specificky určeného pro
samostudium. Proto didaktický software pro on-line kurzy obsahuje:
-
programované vstupní informace,
- učební
úlohy,
-
zpětnovazební kontrolní informace
-
nezbytné řídící instrukce.
On-line kurzy obsahují nejčastěji multimediální studijní materiály. Tvorba
obsahu studijních multimediálních materiálu pro on-line kurzy je profesionální
úloha, která vyžaduje mj. znalosti autorských nástrojů pro tvorbu kurzu. Dnes se
klade důraz na:
- dělení
obsahu do znovupoužitelných vzdělávacích objektu,
-
používání standardu.
Příklady vzdělávacích objektu jsou: jednotlivé digitální obrázky, části textu a
jednoduché animace, ale i celé webové stránky, které obsahují text, obrázky,
další média či aplikace a které mohou přenášet relativně malý, ale komplexní
výukový blok. Základní výhodou vzdělávacích objektu je, že mohou být navrženy
jako znovupoužitelné komponenty, které lze mnohonásobně aplikovat v různých
vzdělávacích situacích (kurzech). Vzdělávací objekt je nejen jednotka s obsahem
výuky, ale zahrnuje rovněž svůj vlastní popis, jako jsou informace typu: druh
obsahu, učební cíl, autor, jazyk a verze.
Standardy jsou normy, garantující (při jejich respektování) vzájemnou
přenositelnost a použitelnost softwarových produktu vyvinutých různými firmami.
Výsledkem dosavadních standardizačních snah je soubor doporučení SCORM (Sharable
Content Object Reference Model). SCORM je jednotný souhrn klíčových specifikací
a standardu pro obsah, technologie a služby, spojené s e-learningem. Aplikace
standardu může podstatně zlevnit dosavadní drahé
on-line
kurzy, protože omezí opakované vytváření podobných studijních materiálu a umožní
přenos již hotových on-line kurzu do různých systému pro řízení studia.
V moderních distančních a e-learningových kurzech se pro distribuci obsahu
využívá především Internetu, zejména služby WWW (webu). Přenos obsahu on-line
kurzu se může dít i prostřednictvím satelitního vysílání, interaktivních
televizních poradu a dalších technologií, které mají své výhody a nevýhody.
Jedním z hlavních předpokladů pro úspěšné e-learningové vzdělávání je kombinace
optimálních technologií (jak z pedagogického, tak i z technického a ekonomického
hlediska).
Řízení studia v prostředí webu zabezpečují SW systémy pro řízení studia (Learning
Management Systems [LMS], někdy též Course Management Systems). LMS
usnadňují tvorbu, používání a správu on-line kurzu především tím, že poskytují
minimálně:
·
soubor vzdělávacích nástrojů, usnadňujících učení,
komunikaci a spolupráci, např.:
Ø
komunikační nástroje, umožňující diskuse, výměnu souboru, interní
emailovou korespondenci, chatování, přenos videa atd.
Ø
nástroje pro podporu produktivity vzdělávání, umožňující např.
práci off-line, vkládání vlastních poznámek, použití kalendáře, help atd.
Ø
nástroje pro podporu spolupráce studujících, např. podporu práce
na projektech.
- soubor
podpůrných nástrojů, pomáhajících v procesu správy a vedení kurzu,
např.:
Ø
nástroje pro administraci, např. pro vedení studijních evidencí,
adresářů kontaktu
Ø
nástroje pro řízení, např. nástroje pro management a sledování
práce studujících
Ø
nástroje pro návrh kurikula.
Tvorba studijních materiálu pro on-line kurzy je náročná úloha. Nelze ji zadat
pedagogům bez specifické odborné přípravy. Vyžaduje znalost technologie
didaktického zpracování učiva i znalost autorských nástrojů pro tvorbu kurzu.
Softwaroví specialisté vycházejí z věcného obsahu výukového materiálu, který
musí být didakticky transformován. vývoj a následná optimalizace studijních
materiálu je obvykle nesrovnatelně náročnější, než vývoj učebních materiálu
analogických vzdělávacích kurzu. Klade též vyšší nároky na týmovou spolupráci.
Tvorba on-line kurzu je proto obvykle náročná na finanční i lidské zdroje.
Efektivita elektronického vzdělávání je podmíněna splněním těchto předpokladů:
-
elektronické vzdělávání je aplikováno ve spojení s prezenční výukou tak, aby v
dané konkrétní situaci převládly výhody smíšeného vzdělávání nad jeho
nevýhodami
- metody
a použité technologie jsou vhodné pro cíle výuky
-
probíhá interakce studujících a aktuální zpětná vazba od učitele ke studujícím
-
vzdělávací instituce vytvoří studujícím i učitelům podmínky pro úspěšnou práci
-
vzdělávací instituce zabezpečí realizaci on-line kurzů profesionálním
způsobem.
To znamená, že vytvoří nezbytné zdroje pro vytvoření týmu realizátorů on-line
kurzů.
2.2.4. Přehled technologií pro e-learning
Technologie, užívané pro distribuci vzdělávacího obsahu v e-learningu a v DiV,
lze rozdělit do čtyř základních kategorií podle druhu media, které informace
přenáší:
- tisk,
-
audiotechnologie,
-
videotechnologie,
-
počítačové technologie.
Každá z těchto kategorií se dále dělí, avšak některé technologie uvedené
kategorie přesahují.
Tabulka 1
Přehled technologií, jejich výhody a nevýhody
|
Výhody |
Nevýhody |
Tisk |
Levný materiál
Přenositelnost
Pohodlné studium
Široce dostupné |
Neinteraktivní
Omezené zapojení smyslů
Vyžaduje čtenářské schopnosti
Těžko se aktualizuje |
Hlasová pošta |
Snadné užití
Možná interaktivita |
Omezená délka záznamu
Bez vizuálních prvků |
Audio kazeta |
Levná a dostupná
Snadno se kopíruje |
Neinteraktivní
Bez vizuálních prvků |
Audio konference |
Levná
Snadno se realizuje |
Neinteraktivní
Bez vizuálních prvků
Vyžaduje hardware |
Videokazeta |
Levná
Snadno dostupná
Snadno se kopíruje
Audio a vizuální prvky |
Složité nahrávání
Neinteraktivní
Vyžaduje hardware
Těžko se aktualizuje |
Satelitní
videokenference |
Realistická
Může být interaktivní |
Drahý hardware
Vyžaduje časový rozvrh
Obvykle jen jednosměrné |
Videokonference
přenášená
mikrovlnami |
Realistická
Může být interaktivní
Relativně levná |
Vyžaduje časový rozvrh
Limitovaný dosah
Přenos jen v přímé viditelnosti |
Televize |
Snadno použitelná
Snadno dostupná
Program lze nahrát
Audio a vizuální prvky |
Vysoké produkční náklady
Vyžaduje hardware
Neinteraktivní
Vyžaduje časový rozvrh |
E-mail |
Flexibilní
Interaktivní |
Vyžaduje hardware
Software se liší |
On-line chat |
Současná interaktivita
Přímá zpětná vazba |
Vyžaduje podobný software
Vyžaduje časový rozvrh
Vyžaduje hardware |
Webové vzdělávání |
Může zahrnout multimedia
Celosvětový přístup
Interaktivní
Snadno se aktualizuje |
Vyžaduje počítač
Software může být drahý
Vyžaduje přístup k Internetu
Občas technické problémy |