2.3.  Studující v elektronickém vzdělávání

 

 

2.3.1.  Výhody a nevýhody e-vzdělávání pro studujícího

 

Výhody elektronického vzdělávání:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nevýhody elektronického vzdělávání:

 

 

 

 

 

 

 

Ø      praktický přístup k aplikaci znalostí

Ø      podporu spolupráce studujících

Ø      přímé sdílení zkušeností s ostatními

Ø      neustálou komunikaci

Ø      týmovou spolupráci

Ø      výcvik manuálních dovedností

Ø      výměnu informací z očí do očí

Ø      výměnu hmotných objektu

Ø      vnímání řeči těla ostatních studujících.

 

Lidský faktor je důležitý např. v manažerském studiu podnikové strategie,při výuce komunikačních schopností, výuce divadelních umělců, atd. Avšak i v kurzech, které nemohou být prezentovány pouze za využití technologií, lze nalézt možnosti jeho použití. Studující si mohou například ještě před zahájením prezenčního školení sami nastudovat pomocí e-learningu teorii a s tutorem se věnovat hlavně praktické výuce (tutor = učitel, který vede a řídí výuku v on-line kurzu).

 

Ø      Většina e-learningových aplikací komunikuje s uživateli pomocí textových zpráv.

Ø      Z tohoto důvodu je nutné, aby studující dokázali převádět své myšlenky a řešení praktických úkolu do slovní podoby.

Ø      E-learning se nehodí pro vyhraněné sluchové a pohybové typy studujících. Pro ty je nejvhodnější tradiční způsob výuky.

Ø      Někteří starší lidé e-learning odmítají. Činí tak například ze strachu, že nové poznatky nezvládnou, protože nejsou dostatečně počítačově gramotní, zvláště při srovnání s mladšími kolegy, kteří jsou často počítačovými nadšenci.

Ø      Mnoha lidem schází osobní interakce s ostatními studujícími. Při distančním studiu se cítí osamoceni.

 

Ø      přesycenosti elektronickými zprávami (existuje nebezpečí odsunutí vydělávání až na druhé místo za čtení a zasílání e-mailu)

Ø      absence fyzické komunikace a kontaktu s ostatními uživateli nebo s tutorem

Ø      nedostatku podnětu, inspirace a okamžité odezvy

Ø      nejasné nebo víceznačné instrukce

Ø      problému technického nebo technologického rázu.

 

 

2.3.2.  Kvalita nabízeného e-learningového kurzu

 

Na vzdělávaní se dnes stále více díváme jako na službu, kterou by vzdělávací instituce mela svým zákazníkům, tedy studujícím, poskytovat v přiměřené kvalitě a za přiměřenou cenu. Různé vzdělávací instituce, ale i malé firmy, budou stále více usilovat o peníze svých zákazníku a nabízet jim (nezřídka přehnané vychválené) e-learningové kurzy. Doporučuje se ověřit si, jaká je publikační činnost organizátoru a přednášejících v kurzu a jak jsou citováni.

 

Kvalitu nabízeného kurzu je možné zjistit nejlépe ověřením si spokojenosti studujících, kteří právě kurz dostudovali. Příklady některých otázek:

 

 

 

2.3.3.  Základní schopnosti úspěšného studujícího v e-learningu

 

Úspěšné studium v e-learningovém prostředí vyžaduje tyto základní schopnosti:

 

 

 

 

 

 

2.3.4.  Vybrané typy pro úspěšné studium v e-learningovém prostředí

 

Tipy pro úspěšné studium v e-learningovém prostředí: