2.3. Studující v elektronickém vzdělávání
2.3.1. Výhody a nevýhody e-vzdělávání pro
studujícího
Výhody
elektronického vzdělávání:
-
Aktivita studujícího. Dobře motivovaný a připravený studující není
ve-learningu pasivním účastníkem jako tomu často bývá při tradičním kurzu,
který není dostatečně přizpůsoben potřebám studujících). Studující je
interaktivním systémem donucen informace vyhledávat a vytvářet z nich potřebné
znalosti. Jeho studium tak může být efektivnější.
-
Individuální přístup ke studujícímu spočívá v didaktické transformaci
učiva. Vychází (na rozdíl od klasického podání učiva) z psychologie řízeného
učení a je zaměřena na specifické potřeby učících se. Podstatou didaktické
transformace je dělení učiva na přiměřené bloky, prezentace učiva v zaručených
logických souvislostech, prezentace jen nezbytných prvku učiva, přiměřenost
učebních úkolu, návaznost učebních- úkolu na učivo, bezprostřední poskytování
potřebné zpětné vazby, soustava řídích instrukcí usměrňujících činnost
studujícího, snížený časový nátlak dávající každému časovou šanci individuálně
studovat, zajištění shrnutí, přesné vymezení cílu, atd. To vše chybělo v
klasické výuce a proto byla nepřiměřená jedinci i celým skupinám. Je třeba
zdůraznit, že tento didaktický přínos, vlastní dobře zpracovaným on-line
kurzům i kurzům DiV, je často učiteli hodnocen jako velký přínos i pro jejich
klasickou prezenční výuku.
-
Flexibilita. Moderní e-learningový systém umožňuje vyšší
flexibilitu zejména tím, že on-line kurzy jsou sestaveny z malých přehledných
bloku (opakované využitelných vzdělávacích objektu), které lze studovat podle
individuálních potřeb a požadavku uživatelů.
-
Studium vlastním tempem. Podstata vlastního tempa při učení z
programovaných materiálu v rámci e-learningu spočívá v tom, že studující se
může zabývat každou prezentovanou informací dle individuální časové potřeby,
může kdykoliv přerušit učení na potřebnou dobu a opět navázat, může řešit
každý úkol dle svých časových potřeb, není časově tlačen výkonem kolegu,
požadavkem učitele aj. Je třeba zdůraznit, že ne každý je schopen si stanovit
optimální vlastní tempo. Ideální je částečce řízené tempo na základe
průběhových charakteristik učení a osobnostních charakteristik a potřeb
studujícího. Další výhodou e-learningu je, že při asynchronní diskusi je
student lépe schopen sledovat komentáre svých kolegu a teprve potom na ne
odpovědět nebo postoupit k další části studia. Odpovědi poté budou
promyšlenější, než v případe osobní diskuse, kdy musí účastníci pohotově
reagovat na komentáre ostatních a rychle formulovat odpovědi.
-
Průběžné testování úrovně znalostí v průběhu učení. Zatím jen elektronická
forma výuky umožňuje osvojování učiva formou řešení soustavy projektovaných
úkolu (řešení s bezprostředním vyhodnocováním a poskytováním zpětné vazby) v
průběhu celého procesu učení, ne až na jeho konci. Testy lze ukládat do
databáze a tvořit kombinace otázek, což znesnadňuje snahy o opisování.
Anonymní testování dovoluje prosadit se i nejistým osobám, které by během
tradičních kurzu aktivitou příliš neoplývaly.
-
Vyšší míra interaktivity. Interaktivita souvisí s řešením úkolu a spočívá
v nutnosti přiměřeně reagovat na didaktické podněty. Tím se rozumí i
skutečnost, že na reakci obdržíme individuální zpětnovazební informaci.
Oblíbeným prostředkem interaktivity jsou simulace, ve kterých si uživatel může
modelovat reálné situace a navrhnout jejich řešení. Na návrh řešení poté
dostane studující odpověď ve formě simulace následku návrhu řešení. . Vetší
možnosti multimediálního obsahu. Multimediální prvky obohacují obsah a zvyšují
pravděpodobnost rychlejšího a správného osvojení studované látky. Spolupráce
účastníků kurzu. On-line kurzy umožňují interakci nejen mezi tutorem a
studujícími, ale i mezi studujícími navzájem. Studující mohou dle individuální
potřeby společně sdílet zdroje a myšlenky. Vzniká trvalá součinnost tím, že
jednotlivci přispívají do diskuse a komentují práci ostatních. Tento druh
spolupráce přispívá ke zvýšení kvality výuky a může snížit nároky na přehnanou
interakci mezi učitelem a studujícím. (Pokud bude studující či učitel nucen
proti své vůli s někým zbytečně komunikovat, zveřejňovat o sobe zbytečné
informace či diskutovat o tématech, která ho nezajímají, často on-line kurz
opustí.)
-
Úroveň jednání. V elektronickém kurzu si studující udržují značnou úroveň
anonymity. Diskriminující faktory (jako jsou věk, oblečení, vzhled, rasa,
pohlaví, zdravotní handicap) zde většinou chybějí. Pozornost se tak může
zaměřit na obsah diskuse a na schopnost účastníků inteligentně odpovídat a
přispívat k diskutovaným tématům.
-
Přístup ke zdrojům. Tutor může pro studující sestavovat on-line zdroje s
odkazy na odborné články, instituce a další materiály související s náplní
kurzu tak, aby jim umožnil hlubší rozbor učiva i jejich vlastní výzkum. Do
činnosti virtuální třídy je možné zapojit také odborníky nebo studující z
jiných institucí.
-
Aktuálnost informací. Sítové technologie umožňují prezentaci
nejaktuálnějších materiálu. Změny v obsahu e-learningových kurzu (ať už jsou
dané třeba zastaráním nějaké informace, změnou legislativních opatření či
změnou v požadavcích uživatele kurzu) lze provádět díky propojitelnosti a
pravidelné aktualizaci serveru ihned,
z jednoho místa a snadno. Obsah tolik nezastarává, jako je tomu v případe
tištěných materiálu, jejichž aktualizace je složitá a finančně nákladná.
-
Studium odkudkoliv. Studující mohou být účastníky on-line kurzu kdekoliv
ve světe, pokud mají vyhovující přístup na Internet a příslušné technické
vybavení.
-
Studium kdykoliv. E-learningový systém je většinou přístupný (na rozdíl od
tradičních vzdělávacích kurzu) v libovolnou dobu. Poskytuje informace v čase,
který není určován vzdělávacími centry nebo školícím plánem instituce, nýbrž
samotným uživatelem. Studující tak mají přístup ke studijním materiálům,
úkolům i k virtuálním diskusím ve třídě prakticky pokaždé, když mají čas.
Výjimkou jsou ovšem synchronní aktivity typu chat nebo virtuální konference,
které je nutno časově vymezit.
Nevýhody elektronického vzdělávání:
-
Nerovný přístup k informačním technologiím. Dostupnost Internetu u nás
není ještě dosud zcela běžná. Ne každý z nás má možnost připojení k
internetové síti, popř. si to nemůže z finančních důvodů dovolit. Účast v
on-line kurzu není z tohoto hlediska pro všechny studující stejně dostupná.
-
Technické problémy. Velmi důležitým článkem úspěšného e-learningového
kurzu je uživatelsky přívětivá, spolehlivá a na obsluhu nenáročná technika.
Protože technika není bezchybná, její poruchy mohou vzdělávací proces
negativně ovlivnit.
-
Nevyrovnaná úroveň didaktického zpracování kvality obsahu. Obsah
znalostních databází je zatím nedostatečný a ne vždy má potřebnou didaktickou
úroveň. Tento nedostatek je způsoben zejména malým počtem specialistů na
tvorbu interaktivních učebních materiálů pro on-line kurzy, malými zkušenostmi
s vývojem on-line kurzu i vysokými náklady na tvorbu obsahu (využívajícího
interaktivní multimediální prvky).
-
Náročná podpora samostudia. On-line kurzy musí studujícím poskytovat
komplexní pedagogickou i technickou podporu samostudia. Tato podpora je
součástí LMS kurzu, případně podpůrných webových stránek a zahrnuje též
speciálně vypracované studijní materiály (učebnice v tištěné i elektronické
podobě, multimediální materiály a simulace). Informační materiály by měly
obsahovat základní informace o kurzu, kontakty na pedagogickou a technickou
podporu studia a návod, jak v e-learningové formě výuky studovat. Nelze
připustit, aby technické problémy (například problémy SW a HW nebo špatné
internetové spojení) odváděly studující od vlastního studia.
-
Nedostatek schopností samostatně studovat. Distanční vzdělávací metody
mohou být velmi účinným alternativním prostředkem vzdělávání dospělých. Nejsou
však zcela vhodným výukovým prostředím pro méně samostatné studující, kteří
nemají organizační schopnosti, disciplínu, zodpovědnost a silnou motivaci ke
studiu. Studující, kteří potřebují při výuce více vedení a je pro ne obtížné
převzít zodpovědnost za sebe samé, by měli používat on-line formy jen jako
doplněk k prezenční výuce.
-
Nekompatibilita a nerozvinuté standardy. Kvůli nekompatibilitě SW pro
vytváření a provozování kurzů dochází k tomu, že kurzy vytvořené v jednom SW
systému nelze používat v dalších e-learningových kurzech. Zatím chybí
platforma, která by byla všeobecně uznávaná a používaná. V současné době
probíhá mnoho pokusu o vytvoření e-learningových standardu. Výsledkem
dosavadních snah organizace ADL (Advanced Distributed Learning) je soubor
doporučení SCORM (Sharable Content Object Reference Model), založený na
existujících standardech a udržovaný tak, aby byl trvale s těmito standardy
kompatibilní.
-
Nevhodnost pro určité typy učiva. E-learning není vhodný zdaleka pro
všechny typy vzdělávání. Některé znalosti nelze kvalitně zprostředkovat pomocí
informačních a komunikačních technologií; v takových případech je nutno
preferovat učitele – člověka před "elektronickým učitelem". Jedná se například
o školení, která vyžadují:
Ø
praktický přístup k aplikaci znalostí
Ø
podporu spolupráce studujících
Ø
přímé sdílení zkušeností s ostatními
Ø
neustálou komunikaci
Ø
týmovou spolupráci
Ø
výcvik manuálních dovedností
Ø
výměnu informací z očí do očí
Ø
výměnu hmotných objektu
Ø
vnímání řeči těla ostatních studujících.
Lidský faktor je důležitý např. v manažerském studiu podnikové strategie,při
výuce komunikačních schopností, výuce divadelních umělců, atd. Avšak i v
kurzech, které nemohou být prezentovány pouze za využití technologií, lze nalézt
možnosti jeho použití. Studující si mohou například ještě před zahájením
prezenčního školení sami nastudovat pomocí e-learningu teorii a s tutorem se
věnovat hlavně praktické výuce (tutor = učitel, který vede a řídí výuku v
on-line kurzu).
-
Nevhodnost pro určité typy studujících. Navzdory značným možnostem e-learningu
přizpůsobit se potřebám, přáním i požadavkům studujících není e-learning
vhodný pro každého. Důvodu je více:
Ø
Většina e-learningových aplikací komunikuje s uživateli pomocí
textových zpráv.
Ø
Z tohoto důvodu je nutné, aby studující dokázali převádět své
myšlenky a řešení praktických úkolu do slovní podoby.
Ø
E-learning se nehodí pro vyhraněné sluchové a pohybové typy
studujících. Pro ty je nejvhodnější tradiční způsob výuky.
Ø
Někteří starší lidé e-learning odmítají. Činí tak například ze
strachu, že nové poznatky nezvládnou, protože nejsou dostatečně počítačově
gramotní, zvláště při srovnání s mladšími kolegy, kteří jsou často počítačovými
nadšenci.
Ø
Mnoha lidem schází osobní interakce s ostatními studujícími. Při
distančním studiu se cítí osamoceni.
-
Frustrace ze špatně vytvořených on-line kurzu. Nekvalitně navržené a
vedené on-line kurzy umožňují mnohem méně interaktivity než tradiční
vzdělávaní. E-learning je pak neosobní a přináší do procesu vydělávání pocit
marnosti, který pramení zejména z:
Ø
přesycenosti elektronickými zprávami (existuje nebezpečí odsunutí
vydělávání až na druhé místo za čtení a zasílání e-mailu)
Ø
absence fyzické komunikace a kontaktu s ostatními uživateli nebo s
tutorem
Ø
nedostatku podnětu, inspirace a okamžité odezvy
Ø
nejasné nebo víceznačné instrukce
Ø
problému technického nebo technologického rázu.
2.3.2. Kvalita nabízeného e-learningového kurzu
Na vzdělávaní se dnes stále více díváme jako na službu, kterou by vzdělávací
instituce mela svým zákazníkům, tedy studujícím, poskytovat v přiměřené kvalitě
a za přiměřenou cenu. Různé vzdělávací instituce, ale i malé firmy, budou stále
více usilovat o peníze svých zákazníku a nabízet jim (nezřídka přehnané
vychválené) e-learningové kurzy. Doporučuje se ověřit si, jaká je publikační
činnost organizátoru a přednášejících v kurzu a jak jsou citováni.
Kvalitu nabízeného kurzu je možné zjistit nejlépe ověřením si spokojenosti
studujících, kteří právě kurz dostudovali. Příklady některých otázek:
-
Osvojili jste si požadované znalosti a dovednosti?
- Splnil
e-learningový kurz vzdělávací potřeby velkého procenta absolventu?
-
Dokončilo studium velké procento přihlášených studujících?
- Byli
studující spokojeni s prací učitelů a ostatních zaměstnanců vzdělávací
instituce? Jaké byly podle mínění absolventu kurzu slabé a silné stránky
jejich e-vzdělávaní?
2.3.3. Základní schopnosti úspěšného
studujícího v e-learningu
Úspěšné studium v e-learningovém prostředí vyžaduje tyto základní schopnosti:
-
Schopnost samostatně si řídit práci v e-learningovém prostředí
předpokládá, že si studující musí umet sám poradit. Studující by měl např.
rozhodnout, zda obsah on-line kurzu vyhovuje jeho potřebám, zda má dostatečné
vstupní znalosti, potřebné k úspěšnému absolvování kurzu, jaké jsou jeho
mezery a jak je doplnit. (Toto rozhodování studujícího by melo být usnadněno
tím, že vybraný kurz bude obsahovat testy vstupních znalostí studujících a
doporučení, jak si případné nedostatky doplnit.)
-
Schopnost využít čas ke studiu. Studující musí být schopen efektivně
využít svůj čas. Pracovní úkoly studujícího mají obvykle přednost před
vlastním studiem, a proto by se mel rozhodnout pro takové on-line kurzy, které
přímo přispívají k plnění jeho pracovních úkolu. S vyšší kvalifikací bude
zaměstnanec své úkoly plnit rychleji a získá čas, potřebný ke svému dalšímu
rozvoji.
-
Schopnost samostudia znamená, že studující by mel mít povědomí o podstatě
učení. To mu umožní, aby rozpoznal, jaký je studijní typ a jaký studijní styl
mu pravděpodobně nejvíce vyhovuje. K tomu by mu mel návrhář kurzu připravit
odpovídající testy a navrhnout kurz tak, aby vyhovoval studujícím s rozličnými
styly učení. Studující by mel být také schopen kriticky zhodnotit své
znalosti, získané v on-line kurzu. Bez schopnosti kritického zhodnocení
výsledku samostatného testování je studium v on-line kurzu nemožné. Nestačí
pouze formální či dokonce nepoctivé plnění zadaných úkolu a testu. Jde o to,
aby studující získal schopnost nabyté znalosti aplikovat v praxi.
-
Schopnost spolupracovat s tutorem a s kolegy. Způsoby komunikace v e-learningovém
prostředí se podstatně odlišují od těch, které se používají v klasické třídě.
Kromě psaných projevu je ve třídě důležité sdělování informací hlasem i "řečí
těla". Ve-learningovém prostředí je základním předpokladem pro všechny způsoby
komunikace (ať již jde o e-mail, chat, diskusní skupiny, elektronické
konference či elektronické tabule) schopnost psát na klávesnici počítače a
stručně, jasně a správně se vyjadřovat písemnou formou.
2.3.4. Vybrané typy pro úspěšné studium v e-learningovém
prostředí
Tipy pro úspěšné studium v e-learningovém prostředí:
-
Zajistit si podporu svého okolí. Je dobré mít okolí, které chápe a
respektuje úsilí při mnohahodinové práci s počítačem.
-
Seznámit se podrobně se sylabem kurzu. Sylabus by mel obsahovat všechny
informace, které studující potřebuje k rozhodnutí, zda se do kurzu
zaregistruje: popis kurzu, cíle studia, požadavky na vstupní znalosti
studujícího, časový rozvrh virtuálních i presenčních setkání studujících s
tutorem, způsoby hodnocení, testování a zkoušení, použitá multimédia a výukové
technologie, časový rozvrh kurzu včetně termínu plnění úkolu, kontaktní
informace na tutora i technickou podporu kurzu.
- Zjistit
přístup k potřebnému technickému vybavení. Pro mnoho kurzu je základním
požadavkem připojení počítače na Internet a e-mail, případně přístup k videu,
magnetofonu, faxu a mobilnímu telefonu.
-
Ověřit si realisticky časové možnosti. Přesto, že zde není vazba pevným
školním rozvrhem, je třeba pravidelně studovat. V sylabu kurzu je uvedeno,
kolik času je potřeba na osvojení si studia. Nedostatek času vede k frustraci
a v konečném důsledku ke studijním neúspěchům.
-
Stanovit si interní cíle a časový rozvrh a řídit se jimi. Je třeba si
uvědomit, že ke konci kurzu bývá více práce, než na jeho začátku. Stanovit si
nejvhodnější dobu pro studium a nezapomenout na časové rezervy.
- Být
v častém kontaktu se svým tutorem a se spolužáky. Je velmi důležité udělat
vše, aby se studující necítil izolován. Přispívat svými nápady, názory a
komentáři k studovanému předmětu, a číst zároveň příspěvky spolužáků.
-
Připojovat se ke kurzu pokud možno každý den. Jakmile student vstoupí do
systému asynchronní komunikace, bude chtít vědět, kdo komentoval jeho
příspěvky a přečíst si odezvu tutora a kolegů i zda někdo poslal něco nového,
k čemu by se mohl vyjádřit. Pokud nechá uběhnout více dní, aniž by se
připojil, zaostane a obtížněji bude dohánět zpoždění. Časté kratší studium je
účinnější, než dlouhé jednorázové.
-
Využít výhodu anonymity. V on-line prostředí na studenta nebudou působit
neverbální reakce jiných studujících na jeho příspěvky. Bude mít tolik času na
rozmyšlení a zformulování své odpovědi, kolik bude potřebovat.
-
Používat to, co se student naučí. Aplikovat znalosti získané v on-line
kurzu na praktických příkladech. Pokusit se také najít souvislost mezi tím, co
se student učí, a pracovními postupy, které používá nebo bude používat ve svém
zaměstnání.