3.2. Oblasti vyžití e-learningu v chemii
Hlavním cílem e-learningu a to nejen
pouze v chemii je efektivní zapojení informačních a komunikačních technologií do
systémů vzdělávání a odborné a didaktické přípravy na školách. Zastřešujícím
prostředkem je Internet a jeho možnosti a služby.
3.2.1.
Získávání, prezentace a přenos informací a
poznatků
Nejdůležitější, nejúčinnější a nejpotřebnější
součástí e-learningové výuky v chemii je znázornění dějů, reakcí a jejich
mechanismů, výrob aj. a to nejen pomocí popisné formy za použití přednášek,
různých schémat, chemických rovnic, vzorců, statických obrázků v různých
velikostech, grafických formátech a barevných provedeních, nejen pomocí
videozáznamů, ale také pomocí počítačových animací.
Počítačové animace podobně jako videozáznamy
patří k nejatraktivnějším výukovým prostředkům a poskytují studentům dokonalý
obraz a to jak dějů či postupů v makroměřítku, tak i v mikroměřítku nebo dějů
okem či finančně zcela nedostupných (struktury molekul a atomů, výskyt a pohyb
elektronů, krystalická struktura látek, změny skupenství, krystalizace látek,
struktury sloučenin, mikroskopické reakce, oxidačně-redukční reakce, srážecí
reakce, tvorba sraženin (micel), nebezpečné či výbušné reakce, bengálské ohně,
výbuchy atd.).
3.2.2.
Procvičování zvládnutých teoretických informací
Konzultace a opakování látky, jakož i zkoušení a
přezkušování a v neposlední řadě i tisk různých testů a písemných prací z dané
problematiky. Student tak může zjistit mezery ve svých vědomostech a příslušné
kapitoly se doučit a nebo učitel může bezprostředně pomocí zpětné vazby v kurzu
reagovat na neznalost studentů a obtížné pasáže se studentem či studenty
podrobně rozebrat, vysvětlit jim je, či názorně demonstrovat.
U konzultací se vychází z několika možností:
·
konzultace s volbou nebo bez volby
stupně přesvědčení o nabytých znalostech
·
konzultace řízené počítačem
– řízené procházení v e-learningovém kurzu v rámci daného učebního celku
(automatický skok na logicky předcházející, zpravidla jednodušší učební části,
při nezvládnutí právě probírané kapitoly)
·
konzultace řízené uživatelem
– libovolné skoky a návraty (i opakovaně) v e-lerningovém kurzu v rámci daného
učebního celku (možnost vyčerpání všech otázek i variant odpovědí), skoky na
předchozí i navazující učební celky dle libosti uživatele, příp. dle
doporučených posunů v informacích k probírané látce.
Zkoušení vychází nejlépe ze dvou možností:
·
zkoušení s mezihodnocením –
po každé odpovědi je zobrazována informace, zda bylo zodpovězeno správně,
částečně správně či nesprávně
·
zkoušení bez mezihodnocení
– vyhodnocení je známo až po ukončení zkoušení z dané učební části.
Ideální postup je takový, že si
student nejprve dané učivo pomocí výukové části podrobně probere. Při nabídce
správných odpovědí se pak připraví na možné varianty daných problémů a
zkušebních otázek. V konzultaci je vhodné si nejprve zvolit strategii řízenou
uživatelem, aby mohl student projít všemi otázkami v dané databázi. Velmi
výhodné je zvolit si zpočátku také stupeň přesvědčení, aby si student sám
prověřil, do jaké míry je přesvědčen o znalosti odpovědi na daný problém.
V případě, že je student přesvědčen, že už danou látku zvládl, je možné se
nechat pomocí strategie řízené počítačem předběžně prozkoušet. Student si může
také nechat některé těžší učební pasáže vytisknout pro domácí samostudium.
3.2.3.
Procvičování chemických výpočtů
Výuka a procvičování výpočtů, tj.
algoritmů řešení numerických úloh, kdy počítač např. nabízí studentům postup
řešení, avšak ponechává i na studentovi možnost nalezení vlastní cesty
k vyřešení příkladu, což vede k rozvoji tvůrčího logického myšlení studenta.
U výpočetních příkladů je dána
možnost využití různých strategií:
·
student sám počítá a srovnává svůj
vypočtený výsledek
·
postup řešení daného příkladu je
dán pomocí navádějících dílčích otázek a algoritmů
·
postup řešení daného příkladu je
dán formou výukového textu s možností internetové konzultace s vyučujícím.
3.2.4.
Procvičování praktických úloh a postupů před
vstupem
do chemické laboratoře
E-learningová výuka pomocí
multimediální výukových programů a prostředků slouží nejen k nenásilnému nabytí
teoretických znalostí a souvislostí mezi jevy, ale i k procvičování praktických
úloh a postupů před vstupem do laboratoře a to formou simulace různých
chemických dějů, laboratorních nebo výrobních postupů či barevných reakcí nebo
k jejich animovanému provedení, kdy se student může názorně seznámit s průběhem
dané reakce v závislosti na experimentálních podmínkách (výběr správných
pomůcek, chemikálií, pořadí míchání roztoků, výběr indikátoru, počátečních
objemů, velikosti přídavků titračních činidel, průběhu titrace, změn pH aj.) a
vytvářet si tak konstruktivistický způsob myšlení a učení. Počítač umožňuje
pozorovat barevné změny, dokáže reakce či barevné přechody zpomalit nebo naopak
zrychlit, krokovat i několikrát opakovat, aby student později, při experimentu,
neudělal chybu a snadno reakci prakticky provedl a ověřil její průběh před
započetím vlastního experimentu.
Rychlý průběh počítačových simulací umožňuje
realizovat ve vymezeném čase podstatně více pokusů, což lze uplatnit při využití
experimentování jako metody řešení problému, při odvozování empirických
zákonitostí, při hledání optimálních podmínek pro průběh experimentu apod., čímž
se významně přiblížíme vědeckému experimentování.
Dobře předem naučená, rozebraná a
zažitá látka umožní studentům nejen značnou časovou úsporu pro provádění daného
experimentu, ale slouží i jako výborný vstupní předpoklad pro úspěšné praktické
zvládnutí experimentu. V důsledku správného výpočtu navážek či koncentrací
látek, výběru činidel nebo zajištění optimálních podmínek pro správné provedení
experimentu, může student ušetřit nejen chemikálie, ale i elektrickou a tepelnou
energii v důsledku zkrácení doby trvání měření (elektrolýza, zahřívání atd.).
V tomto směru může být e-learningový
kurz velmi kvalitním doplněním praktických laboratorních cvičení a může být
v některých oblastech nenahraditelný.
3.2.5.
Zpracování dat a výsledků v laboratorním
cvičení
Výuka metod a způsobů vyhodnocování
výsledků měření a stanovení neznámých koncentrací látek. K tomu slouží většinou
řada drobných i obecnějších externích programů nebo algoritmů v programu
Microsoft Excel snadno stažitelných z e-learningového kurzu do vlastního
počítače studenta. Součástí programů jsou podrobné popisy výpočetních metod,
samotné ovládání a použití programu, srozumitelný popis organizace vstupních dat
a získaných výsledků.
3.2.6.
Komplexní chemické výukové, databázové a
expertní systémy
Nacházíme je převážně jako demoverze u výrobců
chemických přístrojů a autorů rutinních chemických analýz pro seznámení se
uživatele s nabízeným přístrojem a jeho využitím.
3.2.7.
Počítačem řízený chemický experiment či výroba
Toto využití je hitem posledních
let. Zahrnuje komplexní postupy od přípravy vzorku, dávkování vzorku, praktická
měření, grafické výstupy a zpracování výsledků stanovení nebo výroby.