6. Didaktické testy
Snahy o racionální
řízení výchovně-vzdělávacího procesu nutně vedou k potřebě získat pravdivý a
objektivní obraz o úrovni a kvalitě osvojených vědomostí, dovedností a návyků
studentů (žáků).
Jednou z
cest objektivizace školního hodnocení je používání didaktických testů.
Z hlediska učitele jsou didaktické testy kontrolou kvantitativní stránky
vzdělávání studenta (žáka), tj. rozsahu jeho vědomostí a dovedností vzhledem
k požadavkům učebních osnov i kontrolou kvalitativní stránky vzdělávání studenta
(žáka), tj. stupně rozvoje jeho představivosti, schopnosti logicky myslet,
aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi apod. Rovněž výchovný význam
testů nelze podceňovat, neboť vedou studenty (žáky) k přesnosti, zodpovědnosti i
k osvojení učiva.
Učitel si
pomocí testů může ověřit správnost svých vyučovacích i výchovných metod. Nemalou
roli při jejich používání hraje také značná časová úspora.
Z hlediska studentů (žáků) je test všeobecně považován za spravedlivé
měřítko jejich výkonů, neboť zařazuje rovnost podmínek pro všechny studenty
(žáky) ve třídě a dává příležitost studentům (žákům), kteří se nesnadno
vyjadřují ústně.
Kromě
kontrolní funkce testů vystupuje do popředí funkce diagnostická, která umožňuje
(podle L. Mojžíška):
- Zjišťování výsledků práce
učitele
- Individuální přístup
k studentům (žákům) na základě znalostí jejich schopností
- Zpětnovazebnou informaci o
stavu a kvalitě vědomostí
- Provádění kontroly průběhu a
výsledků učiva jednotlivých tematických celků a větších časových úseků
(pololetí, závěr školního roku)
- Přesnou a objektivní
klasifikaci
- Systematickou práci studentů
(žáků)
- Zjišťování základních
předpokladů pro profesionální orientaci studentů (žáků)
Diagnostická činnost učitelů trpí chronickými neduhy a je trvalým předmětem
kritiky.
Schéma diagnostického procesu
znázorňuje obrázek 1.
Obr. 1
Schéma diagnostického procesu
Cíle diagnostického
procesu
↓
Diagnostické metody
(podněty pro studenty, žáky)
↓
Reakce studentů
(žáků) na podněty
↓
Rozbor reakcí
studentů (žáků), zkoumání pravděpodobných příčin nedostatků
↓
Didaktická diagnóza
↓
Didaktická terapie
Didaktická diagnóza má mnohdy jen krátkodobou platnost, která souvisí s
dynamickou povahou vědomostí, dovedností a návyky studentů (žáků) i s neustálým
působením učitele na studenty (žáky). Z těchto důvodů by měla být uskutečňována
ve vyučovacím procesu průběžně a lze ji využít k několika účelům, v podstatě
umožňuje operativnější řízení učební činnosti studentů (žáků), objektivnější
klasifikaci jejich výkonů, kvalitnější i adekvátnější individuální přístup
k studentům (žákům), objektivnější prosazování přiměřenosti učiva a
v neposlední řadě kvalitnější zpracování didaktických výzkumů.
S didaktickou diagnózou se pedagog nemůže uspokojit. Na jejím základě musí
zvolit didaktickou terapii, tzn. zvolit vhodný didaktický postup, který
bude směřovat k odstranění zjištěných nedostatků. Vhodný didaktický postup je
závislý na zvolených vyučovacích metodách, formách i prostředcích.
Během
pedagogické praxe každý pedagog tříbí svá kriteria při pozorování studentů
(žáků) i jejich výkonů a učí se porozumět jejich projevům. V tomto směru mohou
pomoci testy, zejména standardizované, zpracované podle výsledků zkoumání
dostatečně velkého vzorku respondentů, jejichž kritéria jsou nutně spolehlivější
než kritéria získaná osobními zkušenostmi jednotlivých pedagogů.
Metoda
didaktického testování vyhovuje zejména možnosti hromadného použití. Citlivě
sestavený didaktický test skýtá řadu cenných diagnostických údajů. Nevýhodou je
skutečnost, že není možno při písemném testování průběžně reagovat na odpovědi
studentů (žáků). V tomto směru je výhodnější diagnostický rozhovor spojený s
diagnostickým pozorováním (vhodném především při diagnostikování praktických
dovedností), jejichž prostřednictvím je možné diagnostikovat nejen chybný výkon
studenta (žáka), ale také určit jeho pravděpodobnou příčinu. Uvedenými metodami
však nelze prověřovat více studentů (žáků) najednou, ale lze jimi doplnit metodu
didaktického testování s vybranými zástupci respondentů.