4. MOTIVAČNÍ PRVKY VE VÝUCE CHEMIE - osobnost učitele je klíčová - záleží na obsahu, učivu - snaha o uplatnění ve společnosti (životní perspektiva) také může motivovat - motivace specifické pro chemii: školní pokus,… - rodičovská motivace (trest za špatné, odměna za dobré známky) o při nedostatečné motivaci využijeme např. mnemotechnické pomůcky - periodická soustava prvků - organika: sacharidy → RAXL → All-A – Glu-Ma – Gul-I – Ga-Ta (Alenka Altem Kluky Mámí, Kukadla Ideální Kádr Tají) (Alle Alte Gänze Möchten Im Garten Tanzen) o motivace musí být pestrá (střídat typy motivace!!) o motivační náboj, odměny a tresty 1) Jen chválená třída 2) Jen haněná třída 3) Studenti z 1. a 2. třídy, ale nebyli ani chváleni, ani haněni 4) Třída, která nebyla ani chválena, ani haněna o zábavná forma motivace = chemické detektivky, pohádky, „seznamka“ kovů, tajenky a rébusy, soutěže, básničky a říkanky o nezapomenout na kázeň, je důležitá! o nyní se upouští od učení technologií (výroby…) → chemie všedního dne, příklady ze života (airbag, čištění skvrn, vaření a pečení…) o PRVKY motivace: Každá lidská činnost je spojena s motivem (s výjimkou případů, že samotná činnost je již motiv = ve výuce řídký jev.) Motivace (která se uskutečňuje prostřednictvím motivačních prvků) je souhrn všech hybných činitelů, které podněcují, podporují, nebo naopak při nevhodném použití i tlumí provádění určitých činností. - např. pro řešení učební úlohy (= pro učební činnost) můžeme studenty motivovat: · efektivním chemickým pokusem · zajímavým údajem souvisejícím s objevením prvku nebo sloučeniny · významem daného prvku nebo jeho sloučeniny pro chemii všedního dne a pro ekologii · zábavnou formou spojenou s řešením křížovky, soutěže organizované jako je „Riskuj“ atd. o díky motivačním prvkům vyvoláme pozornost studentů Ö např. chemickým pokusem - látka = pH roztoku: kyselost daného roztoku je určena větší koncentrací iontů H^+ než OH^-. Studenty upoutáme tím, že do roztoku HCl přidáme pevný Mg, dojde k chemické reakci, při které se mění pH roztoku. Ö motivační prvek z kriminalistiky v různých tematických celcích: - pH: porovnání kyselosti půdy z místa činu a z podrážky podezřelého - HCl, rychlost chemických reakcí: vliv kyselin na organismus, doba úmrtí – stupeň napadení stěn žaludku + vliv teploty prostředí (ovlivňuje rychlost reakce) Ö motivace k neutralizaci: Proč se při pálení žáhy používá jedlá soda? → jedlá soda = NaHCO[3]→ zásaditá hydrolýza → vznikají ionty OH^- → reagují s ionty H^+ v žaludku (kyselé prostředí) → neutralizace = snížení kyselosti žaludku. Ö zábavná forma motivace: - tajenky (vhodné jsou ty, které obsahují např. názvy slavných hudebních skupin, zpěváků) - „počeštěné“ a dnes již nepoužívané názvy pro některé prvky - triviální názvy důležitých sloučenin - hry (Riskuj, kufr, pyramida s chemickou tematikou),… motivační náboj v odpovědích: Jaká chemikálie proslavila Marilyn Monroe? Co objevil Hyatt místo nového materiálu na kulečníkové koule? (celuloid) Kdo dostal Nobelovu cenu za radioaktivitu a za mír? (Pauling)