1. Určete druhy otázek. Vysvětlení: A. Doplňovací – zjišťovací B. Pravá – řečnická – rozvažovací Neviděli jste tady Petra? Copak musíte tak křičet? Copak jste zase provedli? Nemůžete chvíli mlčet? Kam jsem jen položil tu knihu? Tak nevím – mám tam jít, nebo nemám? Vám se ještě nechce spát? Co byste od nás ještě potřeboval? Tak bude tady klid, nebo nebude? Rozuměli jste zadání úkolu? Kdy byste s tím mohli být hotovi? Tak znáte odpověď, nebo neznáte? Kde já jsem jen toho člověka už viděl? Nezůstaneme tady ještě chvilku? Dáš si raději kávu, nebo čaj? 2. a) Nařizujte vždy opak (užijte výpověď se záporným slovesem): Vzor: Knihy ukliďte do skříně. – Knihy do skříně neuklízejte. Otevřete prosím to okno Světla při odchodu zhasněte. Vystupte na zastávce Poříčí. Zavolejte nám až po osmé hodině večer. Vraťte se za dvě hodiny na toto místo. Popsaný papír odhoďte do odpadkového koše. Užijte v textu i hovorová slova. Zatáhněte závěsy. b) Došlo ve větě k jiné změně, než je změna kladného slovesa v záporné? 3. Doplňte následující výpovědi tak, aby vznikly: otázka zjišťovací otázka doplňovací přání ____ bychom to mohli vědět ____ bychom to mohli vědět ____ bychom to mohli vědět _____ jste mu to neřekli _____ jste mu to neřekli _____ jste mu to neřekli ______ přestane pršet ______ přestane pršet ______ přestane pršet ________ se opravdu stalo ________ se opravdu stalo ________ se opravdu stalo 4. Doplňte do výpovědí sloveso ve správném tvaru. Zvažte, kterou z následujících funkcí by mohla mít frazeologická výpověď: a) rada, doporučení b) domluva (napomenutí) c) konstatování, poučení ___________ dne před večerem. ____________ vaničku s dítětem. Dvakrát ____________ do stejné řeky. _______ mu prst a chytne celou ruku. ___________ rozum do hrsti. V nejlepším ___________ přestat. _______________ na zítřek, co můžeš udělat dnes. _______________, až se zima zeptá, cos dělal v létě.