1. Určete druhy přísudku podle vzoru. Vzor: Vrátím se zítra. - přísudek slovesný jednoduchý Tatínek je učitelem. – přísudek jmenný se sponou (slovesně-jmenný); být + podstatné jméno Nechceš si na chvíli sednout? - přísudek slovesný složený: modální sloveso + infinitiv Mám něco vzít do učebny? přísudek slovesný složený: modální sloveso + infinitiv Ordinace byla plná k prasknutí. přísudek jmenný se sponou (slovesně-jmenný): být + přídavné jméno Vaše záznamy tady už nemáme. přísudek slovesný jednoduchý Pohled z balkónu byl jako z letadla. přísudek jmenný se sponou (slovesně-jmenný): být + podstatné jméno Odpolední polospánek jej nemohl nijak osvěžit. přísudek slovesný složený: modální sloveso + infinitiv Ve sklepě se nacházela spousta starého i nového nábytku. přísudek slovesný jednoduchý Podivné jméno města zajisté souvisí s vysokým komínem elektrárenským. přísudek slovesný jednoduchý Zvláštní vysvětlení neobvyklého názvu řeky se nabídlo hned první večer. přísudek slovesný jednoduchý Různé spory nakonec vyústily v kompromis. přísudek slovesný jednoduchý Její známý nebyl přítomen. přísudek jmenný se sponou (slovesně-jmenný): být + přídavné jméno Čas rodinných vycházek zatím nenastal. přísudek slovesný jednoduchý Oheň v krbu zůstal hořet ještě několik hodin. přísudek slovesný složený: fázové sloveso + infinitiv Dnešní den má přinést dlouho očekávané setkání. přísudek slovesný složený: modální sloveso + infinitiv Po maturitě měli studenti spoustu plánů. přísudek slovesný jednoduchý 2. Podtrhněte podmět. Vám se dnes ta schůzka nehodí? Snad se mu podaří někoho z rodiny najít. A tu ho přepadl bezhlavý strach. Dávno již nikdo v Bítově nepamatoval koncem srpna tak husté mlhy. Jde z toho až strach. Něco se v koutě neznatelně pohnulo. Málokdo v překvapeném městě ozval se proti studentům. Milánští se tehdy Čechů pořádně vylekali. Dovolená nám začne až příští týden. Také druhý v cíli dosáhl času lepšího než dosavadní světový rekord. Pardubičtí podle očekávání přehráli Mladou Boleslav. Náplní pracovníků polesí je zajišťovat lesnickou činnost na svěřeném úseku. Ve většině restaurací je dnes zakázáno kouřit. Naši jsou teď někde na návštěvě. V lahvi už nebyla ani kapka vody. Stožárů stále přibývalo. Lucii už ubývalo sil. Problémů už snad bylo dost. Po stromech na některých místech nezůstalo ani stopy. Na podzim přibývalo hodin tmy. Tam ale zase přišlo lidí! Přírodních katastrof poslední dobou jako by bylo stále více. V sále jich teď sedělo přes tři sta. A vody jako by v nádrži neubývalo. Střelené zvěře na pasece stále přibývalo. V polní láhvi nebylo ani kapky vody. Přes noc ještě připadlo čerstvého sněhu. Ráno nebylo po mlze ani památky. 3. a) Určete přesně podtržené větné členy. U přívlastku určete druh (shodný x neshodný), u příslovečného určení určete druh (místa, času, způsobu….). b) Je-li podtržené slovo členem rozvíjejícím, spojte jej s jeho členem řídícím a napište, jak je mezi nimi vyjádřena závislost. Vzor: Velké teplotní výkyvy už meteorologové neočekávají. a) výkyvy – předmět b) výkyvy neočekávají (řídící člen) – řízenost (nebo: neočekávají ř (= řízenost) výkyvy Pt Pracovat doma má svoje výhody. Na velikonoční svátky budou všichni odjíždět domů. a) na svátky - příslovečné určení času b) budou odjíždět p na svátky Pu času Na tradiční zvyky její máma vždy dbala. a) na zvyky - předmět b) dbala ř na zvyky Pt Nejstarší zpráva o brýlích pochází z roku 1313. a) o brýlích - přívlastek neshodný b) zpráva p o brýlích PkN A kdo asi nešťastníkovy verše svázal? kdo = podmět Malé pronikavé oči jeho zpozorovaly ihned neobyčejný ruch a pohnutí. a) ruch a pohnutí - několikanásobný předmět b) zpozorovaly ř ruch a pohnutí Pt Skoro všichni promlouvali o téže události. všichni = podmět Proud zlatého světla vnikal do pokoje. a) světla - přívlastek neshodný b) proud ř světla PkN Duben se pomalu chýlil ke konci. a) ke konci - příslovečné určení výsledku děje (tj. druh příslovečného určení způsobu) b) chýlil se p ke konci Pu výsl. děje A je ten příběh skutečně pravdivý? pravdivý = jmenná část přísudku Pátrání po zrcadlovém bludišti nevedlo k cíli. pátrání = podmět Bzučení osamělé mouchy bylo stále více nesnesitelné. nesnesitelné = jmenná část přísudku 4. a) Určete, zda je infinitiv v následujících větách součástí přísudku, nebo zda je jiným větným členem. b) Není-li infinitiv součástí přísudku, napište, kterým je větným členem. Měl bys něco dělat. SOUČÁST PŘÍSUDKU Ke druhé hodině přijde Mářa pozeptat se na jeho přání. PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ÚČELU Děvče začalo pečlivě skládat ubrus. SOUČÁST PŘÍSUDKU Učme se umění žít u stolu. PŘÍVLASTEK NESHODNÝ Nevydržím neustále se zabývat týmiž myšlenkami. PŘEDMĚT Ze všeho nejdříve musím toho chlapce vidět. SOUČÁST PŘÍSUDKU Bez svolení manžela se Líza neodvážila ani pověsit na stěnu malý obrázek. Ten člověk jako by ztratil schopnost radovat se. PŘÍVLASTEK NESHODNÝ Pavlovi se líbilo obědvat mimo domov. PODMĚT Bylo by na místě zařadit do knihy alespoň jednu pověst z časů onoho slavného hlídání hranic. PODMĚT Ty jsi tady měl být ve dvě hodiny odpoledne. SOUČÁST PŘÍSUDKU Hajný šel před chvílí spát. PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ÚČELU Lesníci si půjdou sednout na posed na kraji lesa. PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ÚČELU Lidé se o té události za pár dnů už nebudou vůbec bavit. SOUČÁST PŘÍSUDKU Slušelo by se popřát mistru Matěji více času. PODMĚT 5. Doplňte koncovku v přísudku. Koně, ovce a krávy se pásli na travnatých loukách za městem, stáda ovcí a koz pobíhala u lesa. Petr s Aničkou se vrátil/vrátili dost pozdě, ale neřekli, co je zdrželo. Kotě a štěně spolu odpočívaly před dveřmi. Děvčata, kde jste byla tak dlouho? Celé skupiny vědců se snažily přijít záhadě na kloub, ale zatím bezúspěšně. Dvacet závodníků utvořilo skupinu a do cíle doběhli/doběhlo společně. Všichni postavení sněhuláci už dávno roztáli. Ledoborce dnes ráno opět vypluly na moře. Dnové se v listopadu výrazně zkrátili a noci se prodloužily. Celé hodiny jsme čekali na výsledek rozhodnutí soudu. Davy z náměstí zamířily do vedlejší ulice. 6. Napište po 2 příkladech vět k následujícím větným vzorcům. S[1 ]– VF[fáz ]+ INF Např. Stromy začaly kvést. Vítr přestal foukat. Oheň zůstal hořet. S[1 ]– VF[cop ]+ Adj Např. Petřík je hodný. Dům je starý. Kniha je zajímavá. S[1 ]– VF[cop ]+ S[7] Např. Marie je sekretářkou. Petr se stal učitelem. Praha je naším hlavním městem. S[1] – VF – S[3 ] [] Např. Já jsem mu zatelefonovala. Matka nám nevěří. Rodiče dětem domlouvali. S[1] – VF – S[2 ] [ ]Např. Účinkující se vzdali honoráře. Horolezci dosáhli vrcholu. S[1] – VF – S[7 ] [ ] [] Např. Závodníci hází oštěpem. Dítě zamrkalo očima. Jana zavrtěla hlavou. S[1] – VF – na S[4 ] [] Např. Studenti se soustředili na pokus. Děti se dívají na televizi. Někdo se na nás podíval. S[1] – VF – o S[6 ] [ ] Např. Babička vyprávěla o svém dětství. Všichni přemýšleli o tom zážitku. S[1] – VF – ADV loc Např. Rodiče bydlí v Brně. Skupina turistů přenocovala v hotelu. S[1] – VF – ADV dir . Např. Vlak touto stanicí jen projíždí. Cesta vede přes les. Všichni zamířili k budově. S[1] – VF – ADV mod Např. Všichni se chovali podivně. Pavel se tvářil udiveně. S[1] – VF – S[3 ]– S[4 ] Např. Věra slíbila bratrovi nějaký dárek. Rodiče mi poslali balíček. S[1] – VF – S[4 ]– ADVdir Matka vede dítě do školky. Sekretářka založila spis do desek. Někdo přemístil krabici do vedlejší místnosti.