Noc v údolí řeky byla plná poklidu, neboť nezvěstovala jezevcovým smyslům nepřátele. Vlčí rodina z horních roklí, starý prošedivělý rys a polodivocí psi Logojdů lovili ve smrkovém pralesním hvozdu v sousedství kosodřevin, velký břichatý medvěd z hřebene mezi Studeným a Teplicí přicházíval k řece po půlnoci, když zapředělský ponocný odpískal střed noci, a lišek a divokých koček, brousících podél řeky, se jezevec nebál. Nemusil se bát ani medvěda, neboť to byl plevelník a živil se lesními plody a hmyzí drobotinou. Jezevec to však nevěděl a medvěda se bál, ježto noc o něm prozrazoval, že je to nebezpečná šelma. Ale medvěd tu nebyl a jezevec vklusal do Hricovy kukuřice pln jistoty a naděje v bohatou paši. Zvuková a grafická stránka slova 1. Najděte odlišnosti v souvětích a) a b). Vysvětlete rozdíl jejich významů. I. a) Velký břichatý medvěd z hřebene mezi Studeným a Teplicí přicházíval k řece po půlnoci, když zapředělský ponocný odpískal střed noci, a lišek a divokých koček, brousících podél řeky, se jezevec nebál. b) Velký břichatý medvěd z hřebene mezi Studeným a Teplicí přicházíval k řece po půlnoci, když zapředělský ponocný odpískal střed noci a lišek a divokých koček, brousících podél řeky, se jezevec nebál. II. a) Jezevec se nemusil se bát ani medvěda, neboť to byl plevelník a živil se lesními plody a hmyzí drobotinou. b) Jezevec se nemusil se bát ani medvěda, neboť to byl plevelník, a živil se lesními plody a hmyzí drobotinou. 2. Přepište následující větu foneticky. Vyznačte slovní přízvuky, eventuálně rázy. Noc v údolí řeky byla plná poklidu. Ale medvěd tu nebyl a jezevec vklusal do Hricovy kukuřice. 3. Ve slovech [medvjet] a [fklusal] dochází k asimilaci znělosti. Najděte v textu další místa s asimilací znělosti. 4. Popište hlásky ve slovech hřeben, půlnoci, bát. Vzor: u - samohláska, vysoká, zadní, krátká b - souhláska, obouretná (bilabiální), závěrová, ražená, znělá (vlastnosti psané kurzívou uvádět nemusíte) Slovní zásoba 1. Nahraďte synonymy podtržená slova: Noc v údolí řeky byla plná poklidu, neboť nezvěstovala jezevcovým smyslům nepřátele. Vlčí rodina z horních roklí, starý prošedivělý rys a polodivocí psi Logojdů lovili ve smrkovém pralesním hvozdu v sousedství kosodřevin, velký břichatý medvěd z hřebene mezi Studeným a Teplicí přicházíval k řece po půlnoci, když zapředělský ponocný odpískal střed noci, a lišek a divokých koček, brousících podél řeky, se jezevec nebál. Nemusil se bát ani medvěda, neboť to byl plevelník a živil se lesními plody a hmyzí drobotinou. Jezevec to však nevěděl a medvěda se bál, ježto nos o něm prozrazoval, že je to nebezpečná šelma. Ale medvěd tu nebyl a jezevec vklusal do Hricovy kukuřice pln jistoty a naděje v bohatou paši. 2. Nahraďte zvýrazněná spojení slov jedním slovem se stejným významem. 3. Které slovo z textu je významově nejbližší slovu rokle? 4. Která slova v textu považujete za: a) knižní b) archaismy c) historismy 5. Vysvětlete význam slov v textu: hvozd, rokle, hřeben 6. Užijte v různých větách následující slova tak, aby měla různé významy. smysl, hřeben, brousit 7. Vypište z textu ke slovu medvěd : a) slovo významově nadřazené: b) slova významově souřadná: 8. Ke kterému z následujících slov existuje v češtině: a) homonymum ve zvukové a grafické podobě: b) zvukové homonymum (homofon, např. vít - výt, plod - plot): údolí, poklid, rokle, rys, smrkový, medvěd, řeka, střed, hmyz 9. Které významy může mít slovo nos? 10. Vysvětlete rozdíl významů slov: hvozd - hvozdík paše - paša Tvoření slov 1. Vypište z textu skupiny slov slovotvorně příbuzných. 2. Napište k následujícím slovům slova základová. břichatý, ponocný, brousící, prošedivělý, pralesní 3. Proveďte slovotvornou analýzu následujících slov. slovo základové slovotvorný základ alternace slovotvorný formant slovotvorná kategorie mutace/ modifikace/transpozice přicházívat plevelník brousící jistota sousedství 4. Vypište z textu slova složená. 5. Vypište slova tvořená předponou. 6. Proveďte komplexní morfematický rozbor slov: pralesní ponocný prošedivělý nezvěstovala prozrazoval Tvarosloví 1. Vypište substantiva rodu ženského a určete jejich pád v textu. 2. Jsou následující adjektiva jakostní, nebo vztahová (relační)? plný vlčí velký břichatý brousící bohatý 3. Vypište adjektiva typu jarní. 4. Vypište zájmena. Určete jejich druh, pád a napište je v 1. pádě sg. druh pád tvar 1. pádu sg. 5. Vypište spojovací výrazy a určete, jsou-li souřadicí, nebo podřadicí. 6. Od následujících sloves vytvořte tvary uvedené v záhlaví tabulky. infinitiv 3. os. pl. prézentu, činný rod imperativ kmen minulý přechodník zvěstovala vklusal nebál se věděl 7. Vypište slovesné tvary z následujícího textu a určete gramatické charakteristiky v záhlaví tabulky (řádků je více než sloves v textu). Nevypisujte sloveso být Jezevec to však nevěděl a medvěda se bál, ježto nos o něm prozrazoval, že je to nebezpečná šelma. Ale medvěd tu nebyl a jezevec vklusal do Hricovy kukuřice pln jistoty a naděje v bohatou paši. rod vid třída vzor 8. Najděte v textu nevlastní předložku/nevlastní předložky. 9. Určete slovní druhy. Jezevec to však nevěděl a medvěda se bál, ježto nos o něm prozrazoval, že je to nebezpečná šelma. Ale medvěd tu nebyl a jezevec vklusal do Hricovy kukuřice pln jistoty a naděje v bohatou paši.