Rozvoj komunikačních schopností •Rámcové vzdělávací programy • -publikované tiskem -na internetových stránkách Výzkumného ústavu pedagogického v Praze •http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=367 Rozvoj komunikačních schopností •Rámcové vzdělávací programy jsou k dispozici pro všechny stupně vzdělávání •pro předškolní vzdělávání •pro základní vzdělávání (i pro speciální školy) •pro gymnázia (včetně sport. zaměřených) •pro jazykové školy s právem konat státní zkoušku; pro umělecké školy – pilotní verze • Rozvoj komunikačních schopností •Předškolní vzdělávání •Požadavek na „výstupní“ schopnosti a dovednosti (kompetence): -schopnost navazovat kontakty s jinými osobami -slovní zásoba (názvy známých zvířat, základních věcí, jevů, stavů, činností…) • Rozvoj komunikačních schopností •Předškolní vzdělávání •Požadavek na „výstupní“ schopnosti a dovednosti (kompetence): -rozlišování vět podle postoje (otázka, oznámení výzva) -gramaticky správné vyjadřování -správná výslovnost • Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání • •Jazyková výchova vede žáky k přesnému a logickému myšlení, které je základním předpokladem jasného, přehledného a srozumitelného vyjadřování. Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Jazyková výchova – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy -schopnost samostatné práce s jazykovými příručkami; -schopnost odlišit spisovný jazyk od nespisovných útvarů národního jazyka; schopnost kultivovaně používat spisovný jazyk; schopnost zdůvodnit potřebu užití spisovného jazyka; • Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Jazyková výchova – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy -schopnost správně užívat jednotky slovní zásoby, odlišit slova užitá v původním významu a slova užitá jako přenesené pojmenování (metafora, metonymie…) -schopnost doložit konkrétními případy obohacování slovní zásoby; Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Jazyková výchova – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy -znalosti o jazykové normě a schopnost využít je při tvorbě jazykového projevu adekvátního komunikační situaci; -správná spisovná výslovnost slov cizích i českých • Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Jazyková výchova – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy -důkladná znalost slovních druhů a jejich významů; -schopnost správného tvoření slov; -schopnost dodržovat pravidla všech typů pravopisu (lexikální, morfologický, syntaktický) při tvorbě textu; -schopnost poznat gramatické vztahy jednotek ve větě a v souvětí. Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Komunikační a slohová výchová – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy -četba s porozuměním, porozumění různým jazykovým sdělením -schopnost rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu vztahujícího se k nejrůznějším situacím - • Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Komunikační a slohová výchova – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy -kritické posouzení obsahu textu, schopnost analýzy textu -posouzení formální stránky textu (ve vyšších ročnících) -kultivované vyjadřování písemné i ústní - • Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Komunikační a slohová výchova – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy •Schopnost odlišit ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, schopnost ověřit fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji; •schopnost rozpoznat manipulativní komunikaci v masmédiích; Rozvoj komunikačních schopností •Základní vzdělávání •Komunikační a slohová výchova – předpokládané „výstupy“ na konci základní školy •Schopnost základního studijního čtení – vyhledání klíčových slov; pořízení poznámek, výpisků nebo výtahu z přečteného textu; žák samostatně připraví a s oporou o text přednese referát •Schopnost uspořádat informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoření koherentního textu s dodržováním pravidel mezivětného navazování Rozvoj komunikačních schopností •Gymnaziální vzdělávání •Předpokládá se, že student: •efektivně a tvořivě využívá dostupných prostředků komunikace; •pružně reaguje na rozvoj informačních a komunikačních technologií a využívá je při komunikaci s okolním světem; • Rozvoj komunikačních schopností •Gymnaziální vzdělávání •Předpokládá se, že student: •prakticky používá komunikativní dovednosti v dalším studiu i ve svém osobním, profesním a občanském životě; •rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; Rozvoj komunikačních schopností •Gymnaziální vzdělávání •Předpokládá se, že student: •používá s porozuměním matematická a grafická vyjádření informací různého typu; •vyjadřuje se jasně, srozumitelně a přiměřeně ke komunikačnímu záměru a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných; •adekvátně vystupuje na veřejnosti, přiměřeně sebevědomě se prezentuje v mluveném projevu.