Komunikace •Lidský život je založen na interakčních a komunikačních procesech •Komunikační procesy probíhají mezi všemi živými organismy (tj. nejen mezi živočichy) •Nejdůležitějším prostředkem mezilidské komunikace je …………. • Komunikace •Komunikační kompetence •Soubor pravidel k produkování promluv a jejich pochopení. (Chomsky) • •Běžnější pojetí: •Schopnost užívat jazyk i mimojazykové prostředky v řečové činnosti adekvátně komunikační situaci. •Schopnost adekvátně jednat jazykově i nejazykově v různých komunikačních situacích. • • • Komunikační kompetence •Předpokládá: -Řečové schopnosti, znalost jazykových i nejazykových prostředků pro řečovou činnost -Znalost komunikačních norem oficiálních i neoficiálních (tj. pravidel chování, sociálních kontaktů) -Potřebné znalosti k uplatnění se v komunikační situaci (tj. včetně znalostí encyklopedických) Komunikace • •Zjednodušený pohled: • •Zdroj kanál/prostředí příjemce Komunikace KOMUNIKACE A JEJÍ SOUČÁSTI (při pojetí komunikace jako předávání informací) Zdroj informace Mluvčí/Pisatel/ Vysílač/Produktor + disponuje informací, kódem komunikace, tvoří signál Kanál Prostředí Tudy prochází signál předávající informaci Forma kontaktu Adresát, Příjemce KOMUNIKACE • •Komunikační situace •Komunikační událost •Komunikační bariéry •Komunikační situaci tvoří -Čas a místo komunikace, kulturněhistorický kontext -Účastníci komunikace, jejich charakteristika a vztahy -Forma kontaktu mezi účastníky komunikace -Zkušenostní komplex účastníků komunikace Komunikační situace •Komunikační situace tvoří (kromě čtyř předchozích) • •Téma komunikace, objekty komunikace •Komunikační a jazykový kontext • • Typy komunikace/komunikační události podle prostředí •Komunikace občan - instituce •Komunikace zákazníka s prodávajícím / nabízejícím zboží •Komunikace lékař – pacient •Komunikace žák – učitel •Pracovní komunikace (pracovní porada, pracovní diskuse – řešení praktických problémů) Typy komunikace/komunikační události podle prostředí (pokračování) •Odborná komunikace – týká se odborných (vědeckých) problémů a jejich řešení •Každodenní „běžná“ komunikace – zahrnuje všechny nespecifikované komunikace (komunikace mezi přáteli, nezávazné rozhovory, komunikaci v rodině…)