- 10 - - n _ 1.2 Evropské učebnice praktické matematiky pred r. 1460 Nejvyšší úroveň měly učebnice Leonarda Fisánského (= Fi-bonacciho) napsané už ve 13. stoleti, které přenášely do Evropy již po stalet! propracovávanou učebnicovou literaturu z Byzance, islámských zemí a Indie. Ostatní texty, které se používaly, byly chudší obsahem i metodami, vycházely bud přímo z Fibonacciho nebo z překladů, starších autorů do latiny. V článku 2.2 druhého dílu skript jsme už poznali úryvky z několika učebnic scholastické epochy, nyní přejdeme do pozdějších staletí. Fibonacciho si připomeneme v úvodní ukázce, naznačíme tak i prioritu italských učebnic (psaných zprvu latinsky) v Evropě. A. Leonardo Pisénaký: Kniha o abaku Dílo napsané v r. 1202 a přepracované v r. 1228 bylo velmi obsáhlé, pozdější tištěné vydání mělo rozsah 459 stran. Podrobní informace o knize je v Juškevičově knize, str. 362-374. Vybraná ukázka naznačuje vazbu na Eukleidovo geometrické znázorňování veličin, operuje však také s termínem "majetek" pro druhou mocninu neznámé. ... Rozděl deset na dvě části a vyděl jednu druhou a druhou první a výsledky přičti k 10 a co tím dostaneš, nésob jednou z částí a vyjde 114 . Fibonaccj nazývá jednu část "věci" (rea) ve významu "neznámé", znázorňuje ji úsečkou .a. , na další přímce znázorňuje čísle 10 a podíly částí, a to po řadě úsečkami .b.g. , .g.d , .d.e ; hovoří pak podle potřeby o úsečkách .b.e , .g.e. apod. "Majetek" (= census) je název pro čtverec nad .o. ; z finanční terminologie proniká i denár jako jednotka, číslo- 1 . Protože součin .a. s .b.e. dává 114 , součiny .a. e .b.g. , .a. s .g.d. , .a. s .d.e. dávají dohromady 114. Jestliže odečteme ... součin věci s člelem 10 , zbytek 114 minus 10 věcí je součin čísla .a. s .g.e. , jestliže od toho odečteš součin .a. s --- .g.d. ... pak zbude 104 mi- k g de nus ' věcí pro součin .a. s • d•ô• Součin .a. o .d.e. se rovné podílu čtverce čísla .a. druhou částí, tj. 10 minus věc. Proto při násobení .a. aeboa samým vzniká majetek, při jehož dělení číslem 10 minus věc vzniká 104 minus 9 věcí. ... jestliže vynásobíš 10 minus věc tím 104 minus 9 věcí, dostaneš 1040 a 9 majetků zmenšených o 114 věcí, což se rovné majetku. Proto ... odečti vždy po jednom majetku od každé strany, tak zbude 8 majetků a 1040 denárů rovných 194 věcem, proto děl tento celek počtem majetků a dostaneš majetek a 130 denárů, které se rovnají 24 a čtvrt věci. ÍPoslední kvadratickou rovnici už lze řešit podle pravidla , . . íslušný typ; jde o páté pravidlo uvedené zde,na str. 15 , kde je však slovo majetek vyjádřeno italským censo.] Otázky a úkoly 1. Řešené úloha vede k soustavě rovnic s dvěma neznámými nebo k jedné rovnici s lomenými výrazy. Najděte oba zápisy, sledujte pak ten, který odpovídá Fibonacciho postupu. 2. Dokreslete geometrické útvary, které by doprovázely postup řešení při důsledném uplatňování geometrické algebry (součin = pravoúhelnlk). 3. Vyřešte úlohu tak, jak byste k ní přistoupili dnes, tj. bez ohledu na historické vzory. B. Fridericua: Pravidla falešných předpokladů Autor zpracoval v letech 1455 - 64 rozsáhlý rukopis, ze kterého se zachovaly jen zlomky. Slo o sbírku pravidel a řešených příkladů s různorodou tématikou z praktické aritmetiky, kterou před 250 lety pokryl už Fibonacci. Použité metody pocházejí většinou ze starověku, používal je i Diofantos, čínští a indičtí matematikové. (a) Ólpha_ o_ třech_ druzjc_h_ptéků Kdosi nakupuje za 40 zlatých 40 ptáků tří druhů: kachny, každou za dva zlaté, slepice, každou za zlatku, holubice, každou za půl zlatky. Má se najít, kolik kachen atd. Učiň dva předpoklady. Nejprve předpokládej 12 kachen, 20 slepic, 8 holubic, to je 40 ptáků, ale stojí 48 zlatých. Je tak 8 zlatých t přebytku. Předpokládej proto druhou pozici (= situaci), totiž 9 kachen, 3 2 slepic, 10 holubic, to je 40 ptáků, ale stojí 44 zlatých, a tak přebývají 4 zlaté. Odečti tudíž 4 od 8 , zbýrají 4 , to je společný dělitel. Potom násob 12 a 4 křižem, ryji* 48 , déle opět křížem 9 a 8 , vyjde 72 , od toho odečti 48 , zbude 24 , ty děl čtyřmi [společným dělitele*] , budeš mít 6 kachen. Potom násob 4 a 20 , vyjde 80 , obdobně 21 a 8 , vyjde 168 , od těch odečti 80 , zbude 88 , ty děl čtyřmi, vyjdoa 22 slepice. Obdobně 8 a 10 r vyjde , ty děl čtyřmi, vy- násob 8 a 4 , vyjde 32 , a násob 80 , od těch odečti 32 , zbudou 48 jde 12 holubic, a tak máš 6 kachen, 22 slepic a 12 holubic; 40 ptáků, kteří stojí 40 zlatých. První předpoklad Druhý předpoklad Kachny 12 Slepice 20 Holubice 8 plus 8 9 kachen 21 slepic 10 holubic 4 plus Také 12 kachen, 4 slepice, 24 holubic. ) ^oha_ojävou přji^ych_kupjijícj[ch_dja koně Jsou dva přátelé, kteří chtějí koupit dva koně. První chce koně za 20 zlatých, druhý za 25 zl. A říká první druhému: dej mi třetinu svých peněz, potom zaplatím koně právě za 20 zlatých. Ale druhý říká prvnímu: dej mi čtvrtinu svých peněz, pak já zaplatím přesně 25 zlatých. Chci nyní vědět, kolik mé každý. Nejprve zvol jeden falešný předpoklad, patrně to, že první mé 12 zlatých, druhý 24 . Tedy první říká druhému: dej mi třetinu svých peněz, zřejmě 24 , a to je 8 k mým, to dělá 20 zlatých; ale druhý říká prvnímu: dej mi čtvrtinu svých peněz, totiž z 12 , a tvrdl, to jsou tři. Přidej 3 k 24 , vyjde 27 , a těch 27 přesahuje 25 o dva. Podruhé předpokládej, že první má 16 • druhý 12 , tehdy se nedostává 9 zlatých. Protože pravidlo říká, £e když v jedné posici je nadbytek e ve druhé nedostatek, nají se spolu aečíat, a celek z nich je společný dělitel. Přidej tedy 2 k 9 , vyjde 11 . Potom násob kříže* 9 a 12 , vyjde 108 , obdobně 2 a 16 , vyjde 32 , které přičti k 108 , vyjde 140 , ty když vydělíš [čísle*! 11 , vyjde 12jj zlatých, ty jsou majetkem prvního. Obdobně násob 9 a 24 , vyjde 216 , a 2 a 12 , vyjde 24 , ty sečti navrájem, vyjde 240 . Ty když vydělíš [číslem] 11 , vyjde 21y£ zlatých, majetek druhého. První předpoklad První 12 Druhý 24 plus 2 Druhý předpoklad .6 první 12 druhý 9 minus Otázky a úkoly 1. Pokuste se tentokrát vyřešit vyslovené úlohy nejdříve některou dnes užívanou metodou. Ke kterému typu úloh vede (a), ke kterému (b), máme-li na mysli i obor neznámých? 2. Označte volené hodnoty neznámých písmeny (parametry) a sledujte postup výpočtu předvedeného autorem. Porovnejte (a), Cb). Zdůvodněte, zda úlohy maji či nemají jen jedno řešení. 3. Vyslovte jedno obecné pravidlo, které je zřejmé se zápisů s parametry a které může nahradit dvě pravidla aplikovaná v ukázkách. 4. Najděte v 1. a 2. díle skript ukázky z textů jednotlivých epoch, kde se uplatnila metoda jednoho, reap. dvou, falešných předpokladů. C. Německé učebnice algebry z doby kolem r. 1460 Jde o překladovou literaturu pro účely městských Skol, kde se vzdělávaly děti obchodníků a řemeslníků, jež nestudovaly latinu. (a) Tzv. Gerhardtova algebra Do r. 1461 datovaný text mnicha Friderika je opisem díla, jež má úvod, který uvádíme; je dokladem počátků učebnicové literatury v národních jazycích, šlo nepochybně o volný překlad latinské učebnice; latinské termíny v textu zůstávaly, symbolika ještě chyběla. Slovo "věc í= Ding)" znamenalo neznámý počet (jako latinské res, italské cosa). Itachmet ve své knize Algebra a almalcobula zavedl tato slova: census, radix, numerus. Census je každý počet, který byl sám v sobě vynásoben, je to numerus quadratue. Radix je kořen počtu nebo úroku. Numerus [čísloj je počet považovaný za sebe sama, není ani úrokem, ani kořenem. Z počítání s věcmi uvedl šest případů: první, když se census rovná kořenům, druhý, když se census rovná číslu, třetí, když se číslo rovná kořenům, čtvrtý, když se census a kořeny rovnají číslu, jako když se řekne: jeden census a 10 kořenů se rovná 32 ; pátý je, když se census a číslo rovnají kořenům, šestý, když se kořeny a číslo rovnají censu. (b) Regule delacose (= Pravidla pro výpočet neznámé) Tento text prozrazuje vliv starších italských učebnic, které byly v jihoněmeckých městech známé. Po jazykové stránce je ještě pestřejší než text (a); zařazujeme ukázku, která jakoby nejprve rekapitulovala druhý odstavec z (a). [Německá slova jsou nahrazena českými, italské a latinská jsou ponechána.J Ukázka pokračuje citací několika pravidel. První: Goea se rovná numero. Druhý: Censo se rovná numero. Třetí: Cosa se rovná censo. Čtvrtý: Censo a cosa rovná se numero. Pátý: Censo a numero rovná se cosa. Šestý: Cosa a numerus rovná se censo. Capitulum quartum Když počet, to je numerus, rovné se věci, to je cosa, a censo, pak je třeba dělit tím censo, pak cosa, to jest věc, rozpůlit a tu polovinu samu sebou vynásobit, a co se pak dostane, máš připočítat k počtu, a radix součtu bez poloviny věcí je hodnota věci. Capitulum quintum Když cosa, to je věc, rovné se počtu, to je numero, a censo, pak je třeba dělit tím censo všechny věci, a rozpůlit ty věci, a vynásobit tu polovinu samu sebou a odečíst ty počty, radix z toho [rozdílu] odečtený od poloviny věcí je hodnota věci. Capitulum sextum Když se censo rovná věci a počtu, pak je třeba dělit tím censo, rozpůlit věci a násobit [v orig. multiplicírovat] polovinu jí samou, a co vyjde, je třeba sečíst s počtem, a radix součtu spolu s polovinou věcí je hodnota věci. Pozoruj, co je censo, věc a cubo: Násobit věc a věc dává censo. Násobit věc a censo dává cubo. Násobit věc a cubo dává censo de censo. Násobit censo de censo a věc dává duplex cubo. Násobit censo a censo dává censo di censo. Násobit cubo a cubo dává cubo di cubo. Otázky s úkoly 1.0 kterého Machmeta jde v úvodu ukázky (a)? Jak se přesně jmenuje spis, který je trochu zkomoleně citován? Zavedl přímo ta slova, které jsou v ukázce uvedena? 2. Pomocí dnes obvyklých výrazů ax , bx , c pro census, věc a počet zapište šest typů rovnic uvedených v závěru ukázky (a) a v úvodu ukázky (b). 3. Symbolickými zápisy výrazně rozlište tři typy kvadratických rovnic (čtvrtý až šestý případ) a zapište postup jejich řeš* ní. [Pamatujte, že "dělit tím censo" znamená dělit koeficien tem v ax a že "dělit (rozpůlit) ty věci" znamená dělit (dvěma) koeficient u neznámé x.J 4. Porovnejte poslední odstavec pravidel s učebnicí Diofanto-vou z doby před 1200 léty [viz atr. 11 v 2. dílu skript] . 5. Ukažte, jak zde citované texty ilustrují tvrzení obsažená ve výkladové části druhého dílu skript na str. 130-2. 1.3 Počátky symbolické algebry Obdobně nazvané články v Juškevičově knize (str. 407 a další) a ve druhém dílu těchto skript (61. 4.2) obsahují podrobnější souvislý výklad. Zde zařazujeme jen ukázky zápisů jako dobové doklady tohoto procesu. A. Zkratkové symbolika cossistů p,ro neznámou a její mocniny V italských městech už od 13. století, za Alpami až od poloviny 15. století vznikaly společenské podmínky pro výuku praktické matematiky v městských školách. Jejich učitelé nerozvíjeli teoretické základy matematiky obsažené v díle Fibo-nacciho, ale při častém používání některých praktik nacházeli výhodná zjednodušení výpočtů s arabskými číslicemi i zápisů algebraických úvah. Mezi ně patřily zkratky ustálených názvů pro neznámou a její mocniny. (a) Zkratkové symboly Pacioliho, Rieseho a Rudolffa Luca Pacioli (kol. 1445 - 1514) pocházel z kupecké rodiny, vyučil se v malířské dílně, krátce vedl obchod, v 27 letech a* stal řeholníkea a začal přednášet matematiku na univerzitách. Dílo "Summa aritmetiky, geometrie, poměru a úměrnosti" dokončil v r. 1487, tiskem vydal v r. 1494. Slo o encyklopedii praktické matematiky pro kupce, včetně výkladu o vedení účetních knih. V kapitolách věnovaných algebře shrnul a déle používal zkratky zavedené v Itálii během tří staletí od doby Fi-bonacciho. Adam Riese (1492 - 155.9) byl od r. 1515 důlním úředníkem v šaškem Annabergu, zároveň vyučoval v městské škole a po 40 let psal učebnice praktické matematiky v němčině,, Christoph Rudolff (kol. 1500 - 1545) pocházel ze slezského Javoru, vyučoval ve Vídni, svou knihu vydal ve Štrasburku v r. 1525; užíval stejnou symboliku jako Riese. Pacioli dnes nuBwro n° x° c osa co x1 cenao ca x2 cubo cu X3 censo de cenao ce.ce x* priao relato „o 0 x? cenao de cubo ce.cu x6 secundo relato 2°.r° x? censodecenao de cenao ce.ce.c* x8 Riese, Rudolff tf dragma C cosa, radix y zenaua oř cubue ^J- zenaua da zeneu ä auraolidum y* zenaicubua ki& bisuraolidum J-zenaua zensui da censu (b) Z^atkové_ayaboly Grammatea, Schaubela ^Salignaca^ Grammateus (« Heinrich Schreiber) napaal svou početnici (Rechenbuchlin) v r. 1518. Johann Scheubal (1*94 - 1570) byl profesorem v Tubingen. svou učebnici, vydal v r. 1551. převzal symboliku GrammateoViiľ jen "prima quantitas* nahradil slovem radix a symbolem ra . Petrua Rámus (1515 - 1572) byl francouzským učencem, paal nSJe?-í lofřky» ale 1 Mtematiky; Salignac byl jeho žák. který působil v Německu, jejich symboly pocházely z latinských Grammateus, Scheubel dnes Ramus, Salignac numerus K x° prima quantitae při. x1 / latus secunda -"— se. x2 q quadratus tartia -"- tar. x3 c cubus quarts -"- quar. X4 bq biquadratus quinta -*- quin. X5 s solidus sexta -"- sex. x6 qc quadraticubus apod. LI ♦ 8 4 Stifel - 6 (c) Zápisy výrazů aj^počtůjr cossistické_algebře Grammateus 6 při. + 8 N. krát 5 při. - 7 N. 30 se. ♦ 40 pri. _- 42 pri. - 56 N. 30 sa. - 2 pri. - 56 K. 12 24 - 32 12 ♦ 16c£ 36 Y •*• 24 32 y ♦ 24 18 - Salignac 6tq 2c - k ■ 5^ 10s -i 2bq 2c 2bq k 3e 3s 3a 5* celé je 6t1 * 10« nebo 6c + 5qc 15 ^ 15 qc tq ... triquadra-tue = x Scheub«l 15ae. ♦ 20ra tfěl,n0 _6pri ♦ 8K ^ rOTDa- l?tir * 60pri aěleno 12ra 24pri ♦ 32N roTná 3Épri 9pri 45ter ♦ 60pri 24 pri + 3» 36 pri (d) Zap i ay rovnic 2 z 10 eo rovno numero 28 1 z 21 numer© se rovné 5 e osa t° a 6 numero se roraí 5 coea 2 se. + 18 N. 3« rovná 15 při 2 se. + 500 K. se rovná 95 ^ při. 4j- ♦ 8

minus 3 se musí rovnat 3f minus 2 \lf i* 3I 5 13 yf se mé rovnat Vychází: lif 2 j má první, 4 |> druhý, 3 j třetí. Otázky a úkoly 1. Ukažte společné rysy tvorby zkratek pro mocniny neznámé v různých jazycích, které jsou uvedeny v (a), (b). 2. PřepiSte zadání úloh v (c) dnešním způsobem a zdůrazněte rozdíly v postupu výpočtů. V čem byla hlavní nevýhoda cos-sistické symboliky? 3. Zapište rovnice v (d) a řešení úloh v (e) pomocí x, +, =, jak je dnes obvyklé. V čem se předvedený postup liší od Diofantova? V čem souhlasí s našim postupem? B. N. Chuquet: Trojdílné učebnice včdy o číslech (Dílo bylo dokončeno v r. 1484, zůstalo v rukopise do 19. století.) Nicolas Chuquet z Paříže působil v Lyonu, který byl proslulý řemesly a obchodem; společenské podmínky v něm se podobaly italským městům, proto i zájem měštanů o praktickou aritmetiku byl značný. Lze předpokládat existenci učebnic pro vzdělávání dorostu kupců, řemeslníků a finančníků. Chuquet, ač především lékař, sepsal učebnici "Le Triparty en la science des nombres", která je věnována počítání s racionálními čísly, počítání s iracionálními čísly a teorii rovnic. Originální je Chuquetova symbolika pro mocniny neznámé (viz díl II, str.131), včetně záporných celých exponentů (denominací): .2. ... 2 , .2. ... 2x , .1. ... t 4, to jest tvůj divisor, jakž do- h falešných počtuov s tým menším tehdyt přijdou ... [řešeni souhlasí postupem i výsledkem s 61. 1.2 .] C. Aritmetika Jiřího Goerla z r. 1577 Autor byl Němec, Žil v letech 1550 - 91; v Litoměřicích se naučil česky a přesídlil do Prahy. Svou německou učebnici aritmetiky přeložil do češtiny a vydal v r. 157T. Stal se císařským notářem v r. 1587, ale zemřel poměrně mlád. Geometrické posloupnost (z kapitoly 0 lichvě) Jeden měštěnín vypůjčil sobě v židech na lichvu 350 zlatých českých od jednoho Žida, kterýžto na ten způsob mu půjčil, aby každý rok ze 100 zl. dal 6 zl. a druhý rok z těch 6 zl. zase lichvu tak dlouho dokudby jich užíval. Ten měštěnín užíval těch peněs 4 léta. Otázka, co musí tomu Židu z té hlavní sumy, lichvy a lichvy z lichvy dáti. Operacio Posad" 100 zlatých 4krét, jedno pod druhým, kterýžto multipli-kuj jedné v druhý, produkt posad" do prostředku regule de tri. 100 al. vodtud ta lichva jde, ty posad* naproti 100 zl. a ziskem také 4krét, multiplikuj též podobně jeden v druhý produkt posed" napřed a sumu, kterouž jest vypůjčil, nazad, a stojí takto: 106 106 106 106 -100 -100 -100 -100 126 247 696 100 000 000 100 000 000 zl. dá mi 126 247 696 zl. Co ni dá 350 zl.? Facit 441 zl. 52 gr. 0 penízů 0 malých , j^21 díl jednoho malého. [Poslední údaj lze získat jen převodem měn: 1 zlatý = 60 grošů, 1 groš = 7 bílých penízů (gr. alb.).] Otázky a úlohy 1. Sledujte text v odst. B a porovnejte ho s postupem v 61. 1.2 při řešení obdobné úlohy. Pro které dnešní české termíny jsou použity termíny latinské? - 26 - 27 - 2. FroveSte poetup popsaný v ukázce C včetně trojčlenky. 3. ZapiSte současný způsob řešení úlohy o geometrické posloupnosti. 1.5 Symbolika algebraických textů v letech 1540 - 1580 Vracíme se k sledování formální stránky algebraických textů ve vrcholném období evropské renesance, abychom vystihli zrod symbolické algebry. Na rozdíl od dosavadních článků sou>-středíae zájem na texty italské. A. Cardanovo dílo Ars magna z r. 1545 Girolamo Cardano (1501 - 1575), lékař a matematik, vydal spis "Veliké umění aneb o algebraických pravidlech", ve kterém poprvé publikoval metody řešeni polynomických rovnic 3. a 4. stupně (viz 2. díl, str. 132-4). Zcela obecné úvahy formuloval Cardano jen slovně, v numerických příkladech používal typicky italskou symboliku. Jak už víme, rovnice typu + px = q formuloval Cardano "krychle a věci rovnají se číslu"; v obecném pravidle, jak určit "hodnotu věci", hovoří o počtu věci (číslu p) a o číslu (číslu q). (a) Sezení kubických rovnic-Pravidlo Utvoř krychli z třetiny počtu věcí, přičti čtverec poloviny čísla, najdi kvadratický kořen toho celého, který použiješ v jednom případě tak, že k němu přičteš polovinu čísla, kterou jsi už jednou násobil s ni samotnou, ve druhém případě odečteš touž polovinu, a tak budeš mít dvojčlen [součet] a rozdíl. Potom odečti kubický kořen rozdílu od kubického kořene dvojčle-nu, rozdíl je hodnotou věci. V původním latinském textu pravidla užil Cardano jen zkratku \ pro radix = kořen , q místo "kvadratický", symbol ft místo et = a .V bezprostředně následujícím příkladu je sloupec zcela symbolických zápisů a vedle neho slovní text a mnoha zkratkami. Například, krychle a šest věcí cub p : 6 reí> aeqlis 20 rovná se 20; povyš 2, třetinu z 2 2 6, na krychli, to dá 8, násob 10, 8 - 10 polovinu čísla, sebou samým, to do 100; sečti 100 & 8, vyjde 108, utvoř kořen, který je í^lOS, & u-žij ho, nejprve k němu přičti 10, polovinu čísla, poté odečti totéž m : í^v : cu. 7^108 m ; 10 a dostaneš dvojčlen 7^108 p : 10 , 4 rozdíl fa 108 m : 10 , z nich vezmi Z^Scubal & odečti onen z rozdílu od toho, který je ze součtu, budeš mít hodnotu věci, í^-v : cub : ^ 108 p : 10 m ^ v t cubica % 108 a : 10 . 108 108 p %.108 m í^-v : cu. % 108 p : m : %v : cu. 7^108 ! 10 : 10 10 (b) Počítánl_s_ imaginárními čísly Ponecháme opět symboliku původního textu, abychom poznali Cardanovy způsoby zápisů imaginárních čísel. Naše ukázka je převzata ze 37. kapitoly knihy, ale zápisy imaginárních číeel se v ní objevily už dříve. Dám příklad: Řekne-li vám někdo, rozděl 10 na dvě části tak, že jedna vynásobena druhou dá 30 nebo 40, je zřejmé, že takový případ či otázka je nemožná. Nicméně ji budeme řešit. Rozdělme 10 rovným dílem & budiž jeho polovina 5, vynásob ji sebe samou, vyjde 25. Od 25 odečti součin, to je 40, což dá, jak jsem tě u-čil v kapitole o operacích v knize šesté, zbytek m : 15 , jehož Q přičtený a odečtený od 5 ukáže části, které navzájem vynásobené dají 40, budou to tyto: 5 p :^fm:15&5m:55;m : 15 • (c) fiešeni rovnice 4. stupně Cardano uveřejnil řešení, které gbjevil Ludovico Ferrari (1522 - 1565). Vtip řešení rovnice x + px + qx + r = 0 je v tom, že se přejde k rovnici (x2 + p + y)2 = x2(p + 2y) - qx + (p2 - r + 2py ♦ y2) a diskriminant pravé strany se položí rovným nule, aby se nalezla vhodná p, y . Tak vznikne rovnice 3. stupně pro neznámou y . Ferrari řešil rovnici x + 6x + 36 = 60x , Cardano označil_neznémou jako "posici" zkratkou pos (= positio), symbol qdqd znamená quadratoquadratus. - 29 - ... přidej na každou stranu [řešené rovnice] 6 čtverců a budeš mít 1 qd qd p : 12 qd p : 36 rovné se 6 qd p : 60 posic. ... Ale 1 qd qd p : 12 q"d p. : 36 mé kořen, který je 1 qd p : 6. Kdyby 6 §d p : 60 posic mělo kořen, byli bychom hotovi, ale to> není, tudíž musíme přidat tolik čtverců a nějaké číslo na každou stranu, aby na jedné straně mohl zůstat trojčlen mající kořen, zatímco na druhé straně to nestane také. Budiž tedy počet čtverců neznámou ... [na základě geometrického schématu se zjištuje:] ... na knždou stranu je třeba přidat 1 qd p : 12 posicí a také 2 posice v počtu čtverců. Budeme opět mít, jak každý vidí, tyto kvantity sobě rovné: 1 qd qd p : 2 pos. p : 12 qd^ p : 1 qd . p : 12 pos. přidaných p : 36 rovná se 2 pos. 6 čtverců, p : 60 pos. p : 1 qd p : 12 pos. přidaných Každé strana bude mít kořen, první podle pravidle ale druhá podle předpokladu, že totiž první část [člen] trojčlenu vynásobený třetím vytvoří čtverec poloviny druhé části trojčlenu. Protože z poloviny druhé části násobené sebou vyjde 900 čtverců & z součinu první s třetí vyjdou 2 krychle p : 30 čtverců p : 72 posic čtverců; obdobně bude ... [po zkráceni] ... 2 cu . p : 30 čtverců p : 72 posic rovné se 900, tudíž 1 cu . p : 15 čtverců p : 36 posic rovná se 450 . [Podle pravidel pro řešení kubických rovnic se určuje hodnota neznámé, jež udává počet čtverců:] í^v: cubica 28T -j p: ^80449 j p: %v: cubica 287 j m: "^80449 |«:5 To je tedy počet čtverců, který se mé po zdvojení přidat ne obě strany čtverec [tohoto počtu] je číslem, které se má při- dat apelu s 12tinésobkea, na obě strany. Otázky a úkoly 1. Proč Cardano nepoužíval v obecných návodech takřka žádnou algebraickou symboliku, ale v příkladech ji uplatňoval hojně? 2. Přepište sloupec symbolických zápisů v ukázce (a) v dnešní symbolice a výsledek porovnejte se zápisem, kterým byste rovnici řešili sami. 3. Dnešními prostředky zapište odstavec (b), tj. řešeni rovnice 2. stupně 8 komplexními kořeny. 4. Podle úvodu k ukázce (c) přepisujte Eerrariho postup do dnešní podoby (pomocnou neznámou označte y); řešení dokončete zápisem kořenů rov nice 4. stupně. Co rozumí Cardano slovy "trojčlen má kořen"? B. Dílo "Algebra* Rafaela Bombelliho z r. 1572 Autor byl inženýr a matematik, pracoval zejména v Bologni; ve své knize (vyšla posmrtně) chtěl vyložit základy algebry jasněji než Cardano Přístupně objasnil počítání s imaginárními čísly, jeho obrat "meno di meno" se stal úslovím; s komplexními čísly počítal jako s mnohočleny. V algebraické symbolice zavedl nový způsob zápisu mocnin neznámé, který si ukážeme. (a) Poč_íténl_ s_cdmocn^najm^zépornjch čísel Nalezl jsem jiný rod spolu souvisejících, kubických kořenů, které se významně odlišují od těch, které vznikají při řešení rovnic typu "krychle se rovné kořenům a číslu", když krychle třetiny kořenů je větší než čtverec poloviny čísle kvadratické kořeny toho druhu se při počítání řídl pravidly odlišnými od těch, která platí pro ostatní kořeny, a mají zvléšznl názvy. ... rozdíl čtverce poloviny čísla a krychle třetiny kořenů se nemůže nazvat kladný ani záporný, proto je budu nazývat plus z minusu [piú di meno], když se mé přičítat, a minus z minusu [meno di meno] v případech, kdy se má odčítat. ... kořeny tohoto druhu se budou mnohým jevit spíše jako sólistické než jako něco, co má reálný význam; tento názor jsem zastával do doby, než jsem našel důkazy na přímkách. Plus krát plus z minusu dává plus z minusu. Minus krát plus z minusu dává minus z minusu. Plus krét minus z minusu dává minus z minusu. Minus krát minus z minusu dávé plus z minusu. - 30 - - 31 - Plua z minusu krát plus z minusu dává minus. Plus z minusu krát minua z minusu dává plua. Minus z minusu krát minus z minusu dává minus. Minua z minusu krát plus z minusu dává plus. ( b) fieěeni kvadratických _rovni_c_ Necht 2 Ô p. 12 Ó se rovná 32. Zkrátlme-li tona iď , dostaneme 1& p . S ó se rovná 16. ... vezmeme-li polovinu lineárních veličin, tj. 3 , a přičteme ji ke straně čtverce [v orig. lato di quadrato] , tj. k lď , dostaneme llip . 3 . Čtverec tohoto výrazu bude roven; léf p • 6iS>p.9. Ale my jsme chtěli jen 1 ď p . 6 Ó J proto když přičteme 9 k oběma částem, dostaneme 1 ď p . 6 Ó p . 9 rovná se 25 . Najdeme stranu čtverce 1 £/ p . 6 ó p . 9 , dostaneme liii d . 3 . které se rovná straně z 25 , tj. 5 . Když te3 od obou i částí odebereme 3 , zůstane 2 rovná se 1 60x 60^ 60J 60* Stéle složitější výpočty založené na rovinné a sférické trigonometrii a nezbytné pro vyměřováni pozemků, mořeplavbu, astronomická bádání, stavby pevností, vodních cest atd. bylo třeba nějak ulehčit. Konec 16. století a začátek 17. století přinesl novinky - plnější uplatnění desetinných čísel, záporných čísel a vytvořeni logaritmů. Tyto události si přiblížíme ukázkami z děl Stevina a Napiera. A. Práce Simona Stevina z r. 1585 Vlámský učenec žil v letech 1548 - 1620, pomáhal Nizozemí v bojích za nezávislost a v úsilí o hospodářský rozmach;- prováděl proto mnoha zeměměřičských a inženýrských výpočtů* V roce 1585 vydal dva spÍ6y; jeden propagoval počítání a desetinnými čísly, druhý měl i zčásti algebraický obsah. Všímejte si symboliky zavedené Stevinem pro mocnitele jedné desetiny. resp„ neznámé.