- 10 - - n _ 1.2 Evropské učebnice praktické matematiky pred r. 1460 Nejvyšší úroveň měly učebnice Leonarda Fisánského (= Fi-bonacciho) napsané už ve 13. stoleti, které přenášely do Evropy již po stalet! propracovávanou učebnicovou literaturu z Byzance, islámských zemí a Indie. Ostatní texty, které se používaly, byly chudší obsahem i metodami, vycházely bud přímo z Fibonacciho nebo z překladů, starších autorů do latiny. V článku 2.2 druhého dílu skript jsme už poznali úryvky z několika učebnic scholastické epochy, nyní přejdeme do pozdějších staletí. Fibonacciho si připomeneme v úvodní ukázce, naznačíme tak i prioritu italských učebnic (psaných zprvu latinsky) v Evropě. A. Leonardo Pisénaký: Kniha o abaku Dílo napsané v r. 1202 a přepracované v r. 1228 bylo velmi obsáhlé, pozdější tištěné vydání mělo rozsah 459 stran. Podrobní informace o knize je v Juškevičově knize, str. 362-374. Vybraná ukázka naznačuje vazbu na Eukleidovo geometrické znázorňování veličin, operuje však také s termínem "majetek" pro druhou mocninu neznámé. ... Rozděl deset na dvě části a vyděl jednu druhou a druhou první a výsledky přičti k 10 a co tím dostaneš, nésob jednou z částí a vyjde 114 . Fibonaccj nazývá jednu část "věci" (rea) ve významu "neznámé", znázorňuje ji úsečkou .a. , na další přímce znázorňuje čísle 10 a podíly částí, a to po řadě úsečkami .b.g. , .g.d , .d.e ; hovoří pak podle potřeby o úsečkách .b.e , .g.e. apod. "Majetek" (= census) je název pro čtverec nad .o. ; z finanční terminologie proniká i denár jako jednotka, číslo- 1 . Protože součin .a. s .b.e. dává 114 , součiny .a. e .b.g. , .a. s .g.d. , .a. s .d.e. dávají dohromady 114. Jestliže odečteme ... součin věci s člelem 10 , zbytek 114 minus 10 věcí je součin čísla .a. s .g.e. , jestliže od toho odečteš součin .a. s --- .g.d. ... pak zbude 104 mi- k g de nus ' věcí pro součin .a. s • d•ô• Součin .a. o .d.e. se rovné podílu čtverce čísla .a. druhou částí, tj. 10 minus věc. Proto při násobení .a. aeboa samým vzniká majetek, při jehož dělení číslem 10 minus věc vzniká 104 minus 9 věcí. ... jestliže vynásobíš 10 minus věc tím 104 minus 9 věcí, dostaneš 1040 a 9 majetků zmenšených o 114 věcí, což se rovné majetku. Proto ... odečti vždy po jednom majetku od každé strany, tak zbude 8 majetků a 1040 denárů rovných 194 věcem, proto děl tento celek počtem majetků a dostaneš majetek a 130 denárů, které se rovnají 24 a čtvrt věci. ÍPoslední kvadratickou rovnici už lze řešit podle pravidla , . . íslušný typ; jde o páté pravidlo uvedené zde,na str. 15 , kde je však slovo majetek vyjádřeno italským censo.] Otázky a úkoly 1. Řešené úloha vede k soustavě rovnic s dvěma neznámými nebo k jedné rovnici s lomenými výrazy. Najděte oba zápisy, sledujte pak ten, který odpovídá Fibonacciho postupu. 2. Dokreslete geometrické útvary, které by doprovázely postup řešení při důsledném uplatňování geometrické algebry (součin = pravoúhelnlk). 3. Vyřešte úlohu tak, jak byste k ní přistoupili dnes, tj. bez ohledu na historické vzory. B. Fridericua: Pravidla falešných předpokladů Autor zpracoval v letech 1455 - 64 rozsáhlý rukopis, ze kterého se zachovaly jen zlomky. Slo o sbírku pravidel a řešených příkladů s různorodou tématikou z praktické aritmetiky, kterou před 250 lety pokryl už Fibonacci. Použité metody pocházejí většinou ze starověku, používal je i Diofantos, čínští a indičtí matematikové. (a) Ólpha_ o_ třech_ druzjc_h_ptéků Kdosi nakupuje za 40 zlatých 40 ptáků tří druhů: kachny, každou za dva zlaté, slepice, každou za zlatku, holubice, každou za půl zlatky. Má se najít, kolik kachen atd. Učiň dva předpoklady. Nejprve předpokládej 12 kachen, 20 slepic, 8 holubic, to je 40 ptáků, ale stojí 48 zlatých. Je tak 8 zlatých t přebytku. Předpokládej proto druhou pozici (= situaci), totiž 9 kachen, 3 2 slepic, 10 holubic, to je 40 ptáků, ale stojí 44 zlatých, a tak přebývají 4 zlaté. Odečti tudíž 4 od 8 , zbýrají 4 , to je společný dělitel. Potom násob 12 a 4 křižem, ryji* 48 , déle opět křížem 9 a 8 , vyjde 72 , od toho odečti 48 , zbude 24 , ty děl čtyřmi [společným dělitele*] , budeš mít 6 kachen. Potom násob 4 a 20 , vyjde 80 , obdobně 21 a 8 , vyjde 168 , od těch odečti 80 , zbude 88 , ty děl čtyřmi, vyjdoa 22 slepice. Obdobně 8 a 10 r vyjde , ty děl čtyřmi, vy- násob 8 a 4 , vyjde 32 , a násob 80 , od těch odečti 32 , zbudou 48 jde 12 holubic, a tak máš 6 kachen, 22 slepic a 12 holubic; 40 ptáků, kteří stojí 40 zlatých. První předpoklad Druhý předpoklad Kachny 12 Slepice 20 Holubice 8 plus 8 9 kachen 21 slepic 10 holubic 4 plus Také 12 kachen, 4 slepice, 24 holubic. ) ^oha_ojävou přji^ych_kupjijícj[ch_dja koně Jsou dva přátelé, kteří chtějí koupit dva koně. První chce koně za 20 zlatých, druhý za 25 zl. A říká první druhému: dej mi třetinu svých peněz, potom zaplatím koně právě za 20 zlatých. Ale druhý říká prvnímu: dej mi čtvrtinu svých peněz, pak já zaplatím přesně 25 zlatých. Chci nyní vědět, kolik mé každý. Nejprve zvol jeden falešný předpoklad, patrně to, že první mé 12 zlatých, druhý 24 . Tedy první říká druhému: dej mi třetinu svých peněz, zřejmě 24 , a to je 8 k mým, to dělá 20 zlatých; ale druhý říká prvnímu: dej mi čtvrtinu svých peněz, totiž z 12 , a tvrdl, to jsou tři. Přidej 3 k 24 , vyjde 27 , a těch 27 přesahuje 25 o dva. Podruhé předpokládej, že první má 16 • druhý 12 , tehdy se nedostává 9 zlatých. Protože pravidlo říká, £e když v jedné posici je nadbytek e ve druhé nedostatek, nají se spolu aečíat, a celek z nich je společný dělitel. Přidej tedy 2 k 9 , vyjde 11 . Potom násob kříže* 9 a 12 , vyjde 108 , obdobně 2 a 16 , vyjde 32 , které přičti k 108 , vyjde 140 , ty když vydělíš [čísle*! 11 , vyjde 12jj zlatých, ty jsou majetkem prvního. Obdobně násob 9 a 24 , vyjde 216 , a 2 a 12 , vyjde 24 , ty sečti navrájem, vyjde 240 . Ty když vydělíš [číslem] 11 , vyjde 21y£ zlatých, majetek druhého. První předpoklad První 12 Druhý 24 plus 2 Druhý předpoklad .6 první 12 druhý 9 minus Otázky a úkoly 1. Pokuste se tentokrát vyřešit vyslovené úlohy nejdříve některou dnes užívanou metodou. Ke kterému typu úloh vede (a), ke kterému (b), máme-li na mysli i obor neznámých? 2. Označte volené hodnoty neznámých písmeny (parametry) a sledujte postup výpočtu předvedeného autorem. Porovnejte (a), Cb). Zdůvodněte, zda úlohy maji či nemají jen jedno řešení. 3. Vyslovte jedno obecné pravidlo, které je zřejmé se zápisů s parametry a které může nahradit dvě pravidla aplikovaná v ukázkách. 4. Najděte v 1. a 2. díle skript ukázky z textů jednotlivých epoch, kde se uplatnila metoda jednoho, reap. dvou, falešných předpokladů. C. Německé učebnice algebry z doby kolem r. 1460 Jde o překladovou literaturu pro účely městských Skol, kde se vzdělávaly děti obchodníků a řemeslníků, jež nestudovaly latinu. (a) Tzv. Gerhardtova algebra Do r. 1461 datovaný text mnicha Friderika je opisem díla, jež má úvod, který uvádíme; je dokladem počátků učebnicové literatury v národních jazycích, šlo nepochybně o volný překlad latinské učebnice; latinské termíny v textu zůstávaly, symbolika ještě chyběla. Slovo "věc í= Ding)" znamenalo neznámý počet (jako latinské res, italské cosa). Itachmet ve své knize Algebra a almalcobula zavedl tato slova: census, radix, numerus. Census je každý počet, který byl sám v sobě vynásoben, je to numerus quadratue. Radix je kořen počtu nebo úroku. Numerus [čísloj je počet považovaný za sebe sama, není ani úrokem, ani kořenem. Z počítání s věcmi uvedl šest případů: první, když se census rovná kořenům, druhý, když se census rovná číslu, třetí, když se číslo rovná kořenům, čtvrtý, když se census a kořeny rovnají číslu, jako když se řekne: jeden census a 10 kořenů se rovná 32 ; pátý je, když se census a číslo rovnají kořenům, šestý, když se kořeny a číslo rovnají censu. (b) Regule delacose (= Pravidla pro výpočet neznámé) Tento text prozrazuje vliv starších italských učebnic, které byly v jihoněmeckých městech známé. Po jazykové stránce je ještě pestřejší než text (a); zařazujeme ukázku, která jakoby nejprve rekapitulovala druhý odstavec z (a). [Německá slova jsou nahrazena českými, italské a latinská jsou ponechána.J Ukázka pokračuje citací několika pravidel. První: Goea se rovná numero. Druhý: Censo se rovná numero. Třetí: Cosa se rovná censo. Čtvrtý: Censo a cosa rovná se numero. Pátý: Censo a numero rovná se cosa. Šestý: Cosa a numerus rovná se censo. Capitulum quartum Když počet, to je numerus, rovné se věci, to je cosa, a censo, pak je třeba dělit tím censo, pak cosa, to jest věc, rozpůlit a tu polovinu samu sebou vynásobit, a co se pak dostane, máš připočítat k počtu, a radix součtu bez poloviny věcí je hodnota věci. Capitulum quintum Když cosa, to je věc, rovné se počtu, to je numero, a censo, pak je třeba dělit tím censo všechny věci, a rozpůlit ty věci, a vynásobit tu polovinu samu sebou a odečíst ty počty, radix z toho [rozdílu] odečtený od poloviny věcí je hodnota věci. Capitulum sextum Když se censo rovná věci a počtu, pak je třeba dělit tím censo, rozpůlit věci a násobit [v orig. multiplicírovat] polovinu jí samou, a co vyjde, je třeba sečíst s počtem, a radix součtu spolu s polovinou věcí je hodnota věci. Pozoruj, co je censo, věc a cubo: Násobit věc a věc dává censo. Násobit věc a censo dává cubo. Násobit věc a cubo dává censo de censo. Násobit censo de censo a věc dává duplex cubo. Násobit censo a censo dává censo di censo. Násobit cubo a cubo dává cubo di cubo. Otázky s úkoly 1.0 kterého Machmeta jde v úvodu ukázky (a)? Jak se přesně jmenuje spis, který je trochu zkomoleně citován? Zavedl přímo ta slova, které jsou v ukázce uvedena? 2. Pomocí dnes obvyklých výrazů ax , bx , c pro census, věc a počet zapište šest typů rovnic uvedených v závěru ukázky (a) a v úvodu ukázky (b). 3. Symbolickými zápisy výrazně rozlište tři typy kvadratických rovnic (čtvrtý až šestý případ) a zapište postup jejich řeš* ní. [Pamatujte, že "dělit tím censo" znamená dělit koeficien tem v ax a že "dělit (rozpůlit) ty věci" znamená dělit (dvěma) koeficient u neznámé x.J 4. Porovnejte poslední odstavec pravidel s učebnicí Diofanto-vou z doby před 1200 léty [viz atr. 11 v 2. dílu skript] . 5. Ukažte, jak zde citované texty ilustrují tvrzení obsažená ve výkladové části druhého dílu skript na str. 130-2. 1.3 Počátky symbolické algebry Obdobně nazvané články v Juškevičově knize (str. 407 a další) a ve druhém dílu těchto skript (61. 4.2) obsahují podrobnější souvislý výklad. Zde zařazujeme jen ukázky zápisů jako dobové doklady tohoto procesu. A. Zkratkové symbolika cossistů p,ro neznámou a její mocniny V italských městech už od 13. století, za Alpami až od poloviny 15. století vznikaly společenské podmínky pro výuku praktické matematiky v městských školách. Jejich učitelé nerozvíjeli teoretické základy matematiky obsažené v díle Fibo-nacciho, ale při častém používání některých praktik nacházeli výhodná zjednodušení výpočtů s arabskými číslicemi i zápisů algebraických úvah. Mezi ně patřily zkratky ustálených názvů pro neznámou a její mocniny. (a) Zkratkové symboly Pacioliho, Rieseho a Rudolffa Luca Pacioli (kol. 1445 - 1514) pocházel z kupecké rodiny, vyučil se v malířské dílně, krátce vedl obchod, v 27 letech a* stal řeholníkea a začal přednášet matematiku na univerzitách. Dílo "Summa aritmetiky, geometrie, poměru a úměrnosti" dokončil v r. 1487, tiskem vydal v r. 1494. Slo o encyklopedii praktické matematiky pro kupce, včetně výkladu o vedení účetních knih. V kapitolách věnovaných algebře shrnul a déle používal zkratky zavedené v Itálii během tří staletí od doby Fi-bonacciho. Adam Riese (1492 - 155.9) byl od r. 1515 důlním úředníkem v šaškem Annabergu, zároveň vyučoval v městské škole a po 40 let psal učebnice praktické matematiky v němčině,, Christoph Rudolff (kol. 1500 - 1545) pocházel ze slezského Javoru, vyučoval ve Vídni, svou knihu vydal ve Štrasburku v r. 1525; užíval stejnou symboliku jako Riese. Pacioli dnes nuBwro n° x° c osa co x1 cenao ca x2 cubo cu X3 censo de cenao ce.ce x* priao relato „o 0 x? cenao de cubo ce.cu x6 secundo relato 2°.r° x? censodecenao de cenao ce.ce.c* x8 Riese, Rudolff tf dragma C cosa, radix y zenaua oř cubue ^J- zenaua da zeneu ä auraolidum y* zenaicubua ki& bisuraolidum J-zenaua zensui da censu (b) Z^atkové_ayaboly Grammatea, Schaubela ^Salignaca^ Grammateus (« Heinrich Schreiber) napaal svou početnici (Rechenbuchlin) v r. 1518. Johann Scheubal (1*94 - 1570) byl profesorem v Tubingen. svou učebnici, vydal v r. 1551. převzal symboliku GrammateoViiľ jen "prima quantitas* nahradil slovem radix a symbolem ra . Petrua Rámus (1515 - 1572) byl francouzským učencem, paal nSJe?-í lofřky» ale 1 Mtematiky; Salignac byl jeho žák. který působil v Německu, jejich symboly pocházely z latinských Grammateus, Scheubel dnes Ramus, Salignac numerus K x° prima quantitae při. x1 / latus secunda -"— se. x2 q quadratus tartia -"- tar. x3 c cubus quarts -"- quar. X4 bq biquadratus quinta -*- quin. X5 s solidus sexta -"- sex. x6 qc quadraticubus apod. LI ♦ 8 4 Stifel - 6 (c) Zápisy výrazů aj^počtůjr cossistické_algebře Grammateus 6 při. + 8 N. krát 5 při. - 7 N. 30 se. ♦ 40 pri. _- 42 pri. - 56 N. 30 sa. - 2 pri. - 56 K. 12 24 - 32 12 ♦ 16c£ 36 Y •*• 24 32 y ♦ 24 18 - Salignac 6tq 2c - k ■ 5^ 10s -i 2bq 2c 2bq k 3e 3s 3a 5* celé je 6t1 * 10« nebo 6c + 5qc 15 ^ 15 qc tq ... triquadra-tue = x Scheub«l 15ae. ♦ 20ra tfěl,n0 _6pri ♦ 8K ^ rOTDa- l?tir * 60pri aěleno 12ra 24pri ♦ 32N roTná 3Épri 9pri 45ter ♦ 60pri 24 pri + 3» 36 pri (d) Zap i ay rovnic 2 z 10 eo rovno numero 28 1 z 21 numer© se rovné 5 e osa t° a 6 numero se roraí 5 coea 2 se. + 18 N. 3« rovná 15 při 2 se. + 500 K. se rovná 95 ^ při. 4j- ♦ 8
minus 3 se musí rovnat
3f
minus
2 \lf
i* 3I
5 13 yf se mé rovnat
Vychází: lif 2 j má první, 4 |> druhý, 3 j třetí. Otázky a úkoly
1. Ukažte společné rysy tvorby zkratek pro mocniny neznámé v různých jazycích, které jsou uvedeny v (a), (b).
2. PřepiSte zadání úloh v (c) dnešním způsobem a zdůrazněte rozdíly v postupu výpočtů. V čem byla hlavní nevýhoda cos-sistické symboliky?
3. Zapište rovnice v (d) a řešení úloh v (e) pomocí x, +,
=, jak je dnes obvyklé. V čem se předvedený postup liší od Diofantova? V čem souhlasí s našim postupem?
B. N. Chuquet: Trojdílné učebnice včdy o číslech
(Dílo bylo dokončeno v r. 1484, zůstalo v rukopise do 19. století.)
Nicolas Chuquet z Paříže působil v Lyonu, který byl proslulý řemesly a obchodem; společenské podmínky v něm se podobaly italským městům, proto i zájem měštanů o praktickou aritmetiku byl značný. Lze předpokládat existenci učebnic pro vzdělávání dorostu kupců, řemeslníků a finančníků. Chuquet, ač především lékař, sepsal učebnici "Le Triparty en la science des nombres", která je věnována počítání s racionálními čísly, počítání s iracionálními čísly a teorii rovnic. Originální je Chuquetova symbolika pro mocniny neznámé (viz díl II, str.131), včetně záporných celých exponentů (denominací):
.2. ... 2 , .2. ... 2x , .1. ...