Mateřská škola FAMILY Mazourova 2 Brno 636 00 Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání BAREVNÝ SVĚT Nemá být člověk jako strom? Růst v hlubokém zamyšlení, košatět v přívalech bolesti, napínat síly jako větve do nejzazších možností, růst nad sebe, měnit se, krásnět a pak dát všem kolem to, co hledají a co jim prospívá: svěžest, stín, radost, plody ..? František Kožík S kolektivem zpracovala Vlčková Eva, ředitelka školy Platnost od 1.9.2007 č.j.: msfamily/89/2007 1. aktualizace, platnost od 1.3.2009 projednáno pedagogickou radou dne: 9.2.2009 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 OBSAH Část I. Všeobecné informace o mateřské škole FAMILY Část II. Charakteristika školy, poslání a hodnoty, kultura školy Část III. Podmínky vzdělávání Část IV. Uspořádání života Část V. Charakteristika školního vzdělávacího programu Část VI. Vzdělávací obsah Část VII. Evaluační činnost školy Část VIII. Projekty doplňující školní vzdělávací program Část IX. Závěr Část X. Přílohy 2 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část I. Všeobecné informace o mateřské škole FAMILY 1. 1. Název, sídlo, právní forma, IČO, telefon, e-mail, www adresa: Mateřská škola FAMILY Mazourova 2/657 , Brno 636 00 právní subjekt od 1.7.1994 příspěvková organizace IČO 60 555 131 IZO 600 107 728 tel.: 548 216 523, 548 210 720 e-mail: info@msfamily.cz reditelka@msfamily.cz www.msfamily.cz 1. 2. Zřizovatel: Statutární město Brno Městská část Brno-Židenice Gajdošova 7 , Brno 615 00 1. 3. Statutární orgán - ředitelka školy: Vlčková Eva 1. 4. Hlavní činnost: poskytování předškolního vzdělávání dle Zákona č.561/2004 Sb. 1. 5. Součást školy. IZO: školní jídelna IZO: 103 079 041 1. 6. Provoz školy, počet tříd a žáků: 6.45 – 16.45 hodin, 4 třídy po 25 dětech 1. 7. Datum zařazení do sítě škol MŠMT: 25.3. 1996 1. 8. Kapacita MŠ školní jídelny: 100 dětí 120 jídel 1. 9. Profilace školy: komunitní škola s etickým programem 1. 10. Seznam zájmových, občanských sdružení při škole: Klub rodičů při MŠ IČO 48 510 050 ze dne 21.1.1993 Komunitní centrum FAMILY IČO 27 026 663 ze dne 15.3.2006 1. 11. Příloha všeobecné části : Ocenění za projekt „Etická výchova a prosociálnost“ v mateřské škole v roce 2001 Nadací Josefa Luxe, jako jediné MŠ v České republice 3 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část II. Charakteristika MŠ FAMILY 2.1. Charakteristika školy Naše mateřská škola je dvoupodlažní, účelová budova, kterou obklopuje rozlehlá školní zahrada. Nachází se městské části Brno Židenice, v útulné oblasti revitalizovaného sídliště Juliánov. Byla postavena v roce 1964, v roce 2006 prošla celkovou rekonstrukcí a bylo dostaveno 2.patro školy. Od 1.7.1994 se škola stala samostatným právním subjektem. V právní formě je příspěvkovou organizací s identifikačním číslem 60 555 131. Do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení je zařazena pod názvem Mateřská škola FAMILY, Brno, Mazourova 2 a v systému MŠMT je vedena pod identifikačním číslem IZO 600 107 728. Pracuje zde Klub rodičů, který je evidován pod identifikačním číslem IČO 48 510 050 ze dne 21.1.1993 a Komunitní centrum FAMILY, IČO 27 26 663 ze dne 15.3.2006, které rozvíjí etické principy v nabídce programů pro děti a veřejnost. Škola má 4 barevně odlišené třídy, upravené prostory pro děti v suterénu, školní kuchyň. Vše je vybavené moderně, účelně, barevně a hlavně pro děti. 2.2. Poslání a hodnota, mise a vize MŠ FAMILY 2.2.1. Hodnotou školy je otevřenost, partnerství a etické postoje. Nabízíme komunitní vzdělávání s etickými principy Naším záměrem je spoluprací s rodinou utvářet identitu osobnosti dítěte, kultivovat jeho charakter, naučit dítě vnímat život kolem sebe podle etických a prosociálních principů, sociálně kulturních pravidel a MYSLET SRDCEM (EQ – rozvoj emocionální inteligence). Přirozenou, smyslovou a prožitkovou cestou pomáhat dětem objevovat barevný svět společnosti a vzájemných souvislostí, hledat řešení k situacím, dorozumět se v něm, ale také přijímat změny. Je to deviza do budoucnosti. 2.2.2. Nabízíme: … koncepční záměr - víme KAM jdeme a CO chceme … profesionalitu a kulturu školy, týmovou spolupráci, partnerskou atmosféru, pozitivní klima … kvalitní prezentaci školy – webové stránky, informační servis, školní časopis … otevřenost, zodpovědnost, spolupráci … podporu zaměstnancům - benefity a adaptační program pro nového zaměstnance 2.2.3. Chceme rozvíjet filosofii školy v Komunitním centru FAMILY – propojit školu a veřejnost společnou vizí, podporovat hlavní činnost, systematicky dlouhodobě tvořit identitu a roli školy jako vzdělávacího a kulturního centra šířením etických principů a oblasti zdravého životního stylu. 2.2.4. Profilace MŠ FAMILY – komplexní projekt Komunitní škola s Etickým programem 2.3. Kultura MŠ FAMILY 4 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 2.3.1. Profesní etika zaměstnance MŠ FAMILY Platnost od 1.února 2003 1. Ztotožnění se s filosofií, vizí, principy a záměry školy 2. Profesní hrdost - uvědomovat si výsledky práce školy, toho, co škola dokázala, prestiže, ocenění 3. Kredit školy − podporovat vysokou úroveň školy vlastní kvalitní, tvořivou, zodpovědnou prací a zvyšovat hodnotu školy − v každé situaci jde o presentaci školy, nikoliv sebe 4. Kultura vnějšího prostředí : − podporovat kontakty otevřeností a profesionalitou, z jednání zaměstnance by měla veřejnost získat pocit kvalitní a profesionální školy (první kontakt, dojem je důležitý) − uspokojit zákazníka (rodiče a děti) - vstřícnost, odbornost, korektnost − dodržovat Zásady telefonního kontaktu − vkusná prezentace a používat logo, motto školy 5. Kultura vnitřního prostředí : − posilovat týmovou práci, každý článek je velmi důležitý (pozor na mobbing) − podporovat pozitivní vztahy na pracovišti (příjemná atmosféra, spolupráce, soudržnost, loajalita ke škole) − profesionální přístup všech zaměstnanců k práci, dětem, rodičům − přehledný a funkční informační systém − posilovat vysoký standart odborného a efektivního výkonu 6. Dodržovat Kodex zaměstnance MŠ FAMILY 7. Dodržovat pravidla školy, kázeň, řád 8. Profesionálně komunikovat s veřejností: − odborný, vstřícný přístup - zdvořilost, takt, cit, ochota při řešení situací, porozumění, klid, vyrovnanost, důvěra, mlčenlivost o osobních údajích, soukromí při rozhovoru atd. ( pozor na familiární a emotivní chování a na soukromé záležitosti) − nenechat se vyprovokovat nevhodným jednáním druhé strany (ověřit si fakta) 9. Vhodné oblékání - zachovat decentnost a vkus (chyby - výstřední nebo vyzývavé, průsvitné oblečení ) 2.3.2. Kodex zaměstnance MŠ FAMILY Platnost od. 1.září 2002 1. Naplňování výchovných zásad každý zaměstnanec respektuje výchovné zásady MŠ Family a je ochoten být nápomocný při naplňování cílů výchovy tak, aby všichni měli radost a uspokojení z pokroků, kterých budou děti dosahovat. 2. Zaměstnanec je článek týmu. práce každého zaměstnance je částí celku výchovné koncepce MŠ Family a proto se od nich očekává pozitivní přístup k lidem a pěstování pocitu sounáležitosti se spolupracovníky, dětmi i rodiči. 3. Osobní nasazení každý zaměstnanec by se měl snažit podávat co nejlepší osobní pracovní výkon, kterým přispívá ke kvalitě týmové práce. 4. Vzájemný respekt nepovyšovat se nad děti, rodiče či kolegy. Nevysmívat se, neponižovat, respektovat odlišný názor. Hledat na všech spíše to, co je na nich pozitivní. 5. Láska k dětem pozitivní přístup a jednání dětí a obtížné situace řešit s láskou a pochopením ke svým žákům. Vždy dětem naslouchat, povzbuzovat je, aby vyprávěli nejen o svých radostech, ale i starostech. 6. Pravdivost a spravedlnost nikdy dětem nelhat. I nepříjemná pravda se dá říci tak, abychom nezranili. Každý by měl konkrétně vědět (dítě, učitel), co udělal špatně. 7. Důvěra naslouchat ušima i srdcem, důvěrné informace nesdělovat, respektovat dohodnutá pravidla. Učitel důvěřuje i dětem, nejen děti jemu. Učitel má být ochoten dětem pomoci. každý zaměstnanec podporuje u dětí sebedůvěru. Problémy řeší klidně a s úctou k osobnosti dítěte, rodičů i ostatních spolupracovníků. 8. Využívat humoru jako výchovného prostředku laskavým humorem se dá dosáhnout více než strohou přísností. Používat jej při komunikaci s rodiči i ostatními zaměstnanci, nezaměňovat s vysmíváním se, shazováním a ponižováním. 5 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 2.3.3. Zásady telefonního kontaktu Platnost od: 1.9.1999 Informace o škole podává pouze ředitelka školy nebo statutární zástupce. (na základě zákona 101/2000 S.b o ochraně osobních údajů, Směrnice MŠ FAMILY 12-00-1). Nelze poskytovat informace: - individuální data zaměstnanců či dětí (adresa, telefon, datum narození, věk, mzda - tzv.soukromé údaje) - informace o vnitřních organizačních záležitostech školy, obchodní smlouvách Pravidla pro komunikaci prostřednictvím telefonu (liší se od pravidel osobního kontaktu, protože používáme pouze verbální komunikaci. O to více záleží na tom, jak budeme verbálně zdatní při telefonním kontaktu a jak se budeme vyjadřovat) 1. Hovořte jako profesionál, ohlaste : MŠ FAMILY, jméno a pozdravte. 2. Každým zvednutím telefonu prezentujete školu i sebe. Hovořte optimisticky a pozitivně. Volající slyší i váš úsměv. 3. První dojem si volající vytváří právě z prvního telefonního kontaktu do organizace. 4. Lidé Vás nevidí a posuzují Vás výhradně na základě verbálního projevu. 5. Sluchátko zvedat je mezi 2-3 zavoněním (ideální doba). Delší vyzvánění může být může být bráno jako výraz nezájmu, lhostejnosti a vytváří negativní obraz o škole 6. Naslouchající Vás hodnotí podle toho, jakým stylem hovoříte, věnujte mu dostatek pozornosti, udělejte dobrý dojem. 7. Dobrý dojem se dá velmi lehce pokazit. 8. Vneste do hovoru i osobní tón, zeptejte se na jméno a oslovujte ho jménem. Dáváte mu najevo nejen zájem o něj, ale i to, že hovor je pro Vás důležitý. 9. Získejte důvěru, hovořte pozitivně. Neplatí však zásada, že telefon snese všechno. Při telefonním kontaktu můžeme napáchat větší škody než při osobním jednání. 10. Nikdy neberte telefon jako vyrušení z práce. Sice někdy telefon zvoní v nevhodný okamžik, ale volající to samozřejmě nemůže vědět. 11. Profesionálně se chovejte i při přepojování. 12. Pokud je ředitelka či pracovníci mimo pracoviště, volte odpověď opatrně-např. „ mohu vyřídit vzkaz?“Nevhodné výrazy jsou: „ještě nepřišla, nevím kdy přijde, už jsem ji hledala apod.“. Rovněž nesdělujte osobní informace: šla k zubaři, jela na dovolenou na Moravu. Od volajícího přijměte a předejte dotyčnému: 1. kdo volal, název organizace, telefonní číslo 2. zapište celý vzkaz a volajícímu ho zopakujte.Ujistíte nejen sebe, že informace, kterou budete dál předávat, je souvislá a kompletní 3. poděkujte volajícímu, že zavolal 4. poznačte DATUM ,ČAS a hodinu, kdy byl vzkaz pořízen 6 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část. III. Podmínky předškolního vzdělávání v MŠ FAMILY Prioritou školy je: vytvářet kvalitní podmínky pro výchovu, vzdělání a rozvoj osobnosti dle osobních možností a předpokladů, v rámci pravidel, k zdravému životnímu postoji, etickým hodnotám, toleranci, k prosociálnosti a k aktivnímu, tvořivému myšlení. Chceme, aby naplňovaly tématický název ŠVP „Barevný svět“- tedy vše kolem dětí je pestré, hravé, příjemné, bezpečné a podnětné. 3.1. Věcné podmínky pro výchovu a vzdělávání aneb co je kolem nás Naším hlavním záměrem je vytvářet vnitřní i vnější prostory školy barevné, veselé, příjemné, inspirující, estetické a funkční. Zároveň splňující bezpečnostní, hygienické a technické požadavky. Na výzdobě prostředí se podílí děti vlastními výrobky, které jsou rozmístěny po celé škole. Nábytek ve třídách je ergonomický, účelný a funkční, splňující hygienické, bezpečnostní normy (dětské stoly a židle jsou přizpůsobeny výšce dětí, hračky a pomůcky máme v otevřených skříňkách v dosahu dětí a v dostatečném množství pro všechny věkové skupiny, lehátka k odpočinku jsou lehká, vzdušná, hygienická) Třídu pedagog dotváří podnětným metodickým materiálem k probíranému tématu. Veškerý materiál (hračky, didaktické pomůcky, knihy odborné i dětské) doplňujeme dle nabídky a potřeby a pedagog vede děti k šetrnému zacházení . Škola má vysoký stupeň ochrany dětí i zaměstnanců školy. Hlavní vstup je bezpečně zajištěn elektronikou proti vstupu nežádoucích osob. Dovnitř mohou vstoupit pouze evidované osoby prostřednictvím čipu, tedy nezkopírovatelného elektronického klíče. Tento pozitivní prvek dává rodičům pocit sounáležitosti se školou vstupují do své školky bez čekání. I vnitřní dveře hlavního vstupu jsou upraveny tak, aby zamezili možnému volnému odchodu dětí z MŠ. Školní zahradu je pro děti bezpečně zajištěna oplocením. Je rozlehlá a účelně vybavena rozmanitým barevným zahradním nábytkem, zajišťujícím soukromí i možnost společných her. Chystáme se řešit projekt „ Moderní třída – řešení prostoru ke hrám“ etapa I, II,III „ Moderní hygienické zázemí“ 3.2. Životospráva aneb vše v rovnováze Připravujeme pro děti denní program, který má vyvážený poměr aktivit a klidu, zátěže a relaxace, rozvoje i odpočinku tělesného a psychického. Je přizpůsoben heterogenní skupině dětí, reaguje také na potřeby dětí. Chodíme s dětmi denně ven, aby měly dostatek pohybu i her na čerstvém vzduchu. Je to pro ně zdravé a zajímavé. Jsou-li zhoršené klimatické podmínky (silný mráz, déšť, inverze, silné sluneční záření ) je pobyt venku organizačně upraven či zrušen. Odpolední relaxací na vzdušném lůžku zajišťujeme dětem odpočinek psychický i fyzický a dětem s menší potřebou spánku nabízíme klidný program při tónech relaxační hudby a respektu k druhému. Ve vlastní, moderně vybavené kuchyni připravujeme plnohodnotnou, kvalitní, zdravou, pestrou stravu za dodržení pravidelných intervalů mezi podávanými jídly. Svačina je průběžná i společná podle potřeb dítěte dětí i denního programu, oběd je vždy společný Děti vedeme motivačně : … ke kultuře stolování a k dodržování správných stravovacích návyků (přiměřený klid, učíme se přijímat nové jídlo i dojídat) … k sebeobsluze – děti si samy na své místo připraví svačinu či oběd (mimo polévky), chystají si příbor … k podpoře radosti z jídla (menší porce s možností opakovaného přidání) a k volbě (nejsou nuceny ke konzumaci celého jídla, ale je jim šetrně nabídnuta možnost pouze ochutnat- obzvlášť odmítá-li dítě jídlo úplně). … k pitnému režimu po celý den - je nabízen konvičkami na každém stolku ve třídě a děti si samostatně nalévají do vlastních hrníčků. V letním období je pitný režim zajištěn i na školní zahradě za dodržení hygienických předpisů. 7 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 3.3. Psychohygiena aneb spokojené dítě, spokojený rodič Tato hlavní myšlenka je zakomponována do filosofie, motta, kultury a atmosféry školy již od roku 2000, kdy jsme začali rozvíjet etickou výchovu. Spočívá v zajištění příjemného, klidného, čistého a podnětného prostředí vzájemné důvěry, citu, úcty, komunikace, otevřenosti a pravidel mezi dětmi a dospělými. Ve třídě jsou vytvořeny i rodinné koutky s foto rodiny dítěte, které jim pomáhají překonat počáteční potíže. Celkové klima poskytuje dítěti pocit bezpečí a sebepřijetí, rozvíjí etické hodnoty a prosociálnost přirozenou cestou u každého dítěte a v každé situaci. Důležitou roli v péči o duševní hygienu hraje citová výchova. Je potřeba, aby u dítěte převažovaly city kladné, protože dítě soustřeďuje pozornost jen na objekt, který jej citově zaujal. Dítě s kladným sebepojetím je připraveno pro další stupeň citového rozvoje. Negativní vlivy – nestabilita, ponižování, nepřiměřené tresty, násilí - brání rozvoji osobnosti, vzniká nízké vědomí o vlastní hodnotě, problematické může být začleňování do kolektivu, komunikace a mohou vznikat zárodky patologického chování v budoucnosti. Prioritním úkolem pedagoga i ostatních zaměstnanců při každém setkání s dítětem je vybudování a posilování pocitu bezpečí, jistoty, důvěry, řádu, pocitu užitečnosti, pozitivního ocenění. S citem a láskou jej provázet po celý den. Při nástupu správně zvolená adaptace vytvoří dítěti kvalitní základ pro další období. Nabízíme individuálně přizpůsobený adaptační program, jehož součástí mohou být i rodiče a strávit s dítětem určitý čas v novém prostředí a dostávají speciální číslo časopisu Rodinka s potřebnými informacemi týkající se nástupu dítěte do školky. Abychom dětem zajistili stabilitu vnitřního života, máme ve všech třídách vytvořen stejný modul denního přivítání (i loučení) podáním ruky a pozdravem, zobrazených pravidel ve třídě, rodinného koutku, společného setkání v komunitním kruhu a organizaci stravování, odpočinku, scházení i rozcházení. Principy etické výchovy , které posilují duševní rovnováhu dítěte (etická výchova, R.R.Olivar, L. Lenz) 1. potřeba pozitivní komunikace (rozvoj verbální a neverbální komunikace, přístup k lidem, situacím, světu,) 2. potřeba adaptace a bezpečí (důvěra, jistota, pravidla, harmonie, naslouchání, pomoc, přizpůsobení) 3. potřeba úcty, sebeúcty, přijetí (důstojnost, rozvoj sebedůvěry, poznávání a ocenění sebe i ostatních) 4. potřeba kreativity (řešení vztahů, situací, úkolů, překonávání překážek, vlastní názor. poznávat, flexibilita ) 5. vyjádření pocitů pozitivních i negativních (komunikace citů, empatie, umět říci ne) 6. potřeba lásky a sounáležitosti (vzájemné vztahy, vyjádření neverbální) 7. potřeba pravdy (význam dodržování pravidel, důvěry a pravdivosti tvrzení) 8. potřeba prosociálního chování (myslet na druhé, pomoc, spolupráce, darování) 9. potřeba komplexní prosociálnosti (vyšší, obsáhlejší myšlení k pomoci) 10. přijmout a znát 9 pedagogických zásad pedagoga (viz bod 3.6.1) 3.4. Organizace aneb práce, hra, pohyb, jídlo, odpočinek v harmonii Program dne má svůj řád, který zahrnuje vyváženou, rozmanitou a podnětnou nabídku činností řízených a spontánních, skupinových či individuálních, v různé úrovni náročnosti pro věkové skupiny a dle vzdělávacího tématu z třídního vzdělávacího programu. Dětem dáváme po celý den dostatek prostoru ke hře, učení, pohybu, odpočinku i soukromí, ale též je program přizpůsobován měnícím se okolnostem, situacím a potřebám dětí. Odpolední odpočinek vychází z potřeb dítěte a je nabídnut klidný program. Dle možností a schopností dětí podporujeme rozvoj, hodnoty, samostatnost, volbu a dokončení práce. Většina programu a her probíhá ze zdravotních důvodů na zemi pokryté kobercem (kromě činností vyžadujících přítomnost pedagoga – stříhání, grafomotorické práce), kde děti přirozenou neustálou změnou pohybů posilují svalstvo celého těla. Heterogenními skupinami dětí (3-6 leté společně), jejichž počet odpovídá právním předpisům, vytváříme přirozenou skupinu, která podporuje sounáležitost, vzájemnou pomoc, přirozený růst a rozvoj a naopak odstraňujeme způsob věkové nadřazenosti mezi třídami. Spojujícím organizačním prvkem ve třídách je stejný modul : vytvoření pravidel a jejich dodržování, přivítání, rozloučení s dítětem podáním ruky, očním kontaktem a pozdravem, příprava svého místa - značka, prostírání, hrníček na pití, setkání v Komunitním kruhu, organizace nabídky jídla a pití, osobní hygieny a odpočinku, třídění papíru. 8 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Program dne umožňuje začleňování zvláštních akcí – dny otevřených dveří, kulturní nabídku, akce s rodiči, výlet, návštěva v ZŠ, knihovny, výstavy apod., které jsou organizačně zajištěny tak, aby nebylo narušeno stravování ani odpočinek dětí. Školní akce s rodiči, na jejichž organizačním zajištění se podílí celý kolektiv, zařazujeme odpoledne a informace sdělujeme vždy v předstihu, aby rodiče mohli návštěvu v MŠ zkoordinovat s pracovními povinnostmi. Nadstandartní aktivity – kroužky probíhají většinou v odpoledním čase, aby nenarušovaly hlavní výchovně vzdělávací činnost. Bezpečnost dětí je pro nás důležitá, pedagog vyhodnocováním rizik zajišťuje dětem pocit bezpečí a klidu v daném místě a dodržuje daná pravidla předávání dítěte dalším osobám. Při odchodu mimo areál školy používáme pro děti z bezpečnostních důvodů reflexní vesty – první a poslední dvojice nebo celá skupina a pedagogové přepočítávají děti před akcí a po skončení akce. Chystáme se řešit Projekt „ Zdravé tělo, zdravý pohyb…“ 3.5. Řízení školy aneb důležitá je pro nás kultura školy a kvalitní tým 3.5.1. vedení zaměstnanců demokratické řízení školy je založeno především na otevřenosti k zaměstnancům i rodičům, systému, informovanosti, důvěře a týmové spolupráci. Přirozená, upřímná komunikace a vzájemná dohoda posiluje pozitivní mezilidské vztahy. Tento styl vedení se projevuje na dobré atmosféře a klima školy. Základem je zapojení zaměstnanců do života školy konkrétní rolí a zodpovědností v rámci kompetence. Rozdělení pravomocí a krátké operativní porady zajišťující všem pružnou informovanost. Zaměstnanci školy jsou podporováni a motivováni k tvůrčí schopnosti řešit situace, k reprezentaci školy a její filosofii, hodnotám a zásadám respektujícím důstojnost člověka. Je jim vytvářeno kvalitní a moderní zázemí pro práci i krátkodobý odpočinek. 3.5.2. komplexní řízení školy Ředitelka školy koordinuje strategický rozvoj školy ve všech oblastech - lidských zdrojů, výchovně vzdělávací, technické, ekonomické, projektové, image. Přehledný a funkční plánovací systém korespondující s evaluací je podstatný pro život školy. Kontrolní systém je využíván ke zdokonalení a efektivitě práce, ale též k vyhledání a řešení skrytých problémů. Motivační systém - pěkné prostředí, seberealizace, společenské ocenění, stabilita, odměňování či benefity – přispívají ke stimulaci výkonu práce. 3.5.3. filosofie školy Naši společnou ideu jsme kolektivně zkoncipovali a vyjádřili textově i graficky mottem a logem školy. Motto školy DÍTĚ Stimulací pozitivních vlastností, respektováním osobních potřeb probouzet v dětech sebedůvěru, lásku,city, schopnost komunikace, naslouchání druhému, přijímat i dávat. Vlastním prožitkem rozvíjet touhu po poznání, podílet se na utváření pravidel, podporovat svobodu a zodpovědnost, mít svůj názor. Kultivovat dětskou duši prosociální výchovou tak, aby svůj další život mohlo žít jako poctivý a charakterní člověk. (říjen 2002) KOLEKTIV 1. Být pozitivní“je životní filozofie, pohled (na sebe i na svět) z nadhledu, vědomí své hodnoty, lásky a citu, přístupu k životu, žebříčku hodnot a pochopení jemného přediva mezilidských vztahů.“ 2. Nejlepší reklamou je naše práce. Kvalitní týmová práce vede k cíli, úspěchu. (duben 2002) 3. Nejdůležitější věc v životě není, abychom sami vyhrávali, ale pomáhali druhým vyhrát ! (leden 2007) Logo graficky vyjadřuje filosofii školy a školního vzdělávacího programu. Bylo vytvořeno naší p.učitelkou. Dlaně charakterizují rozdílnost dětí či lidí, v kruhu vyjadřují sounáležitost. Barevné dlaně pak ukazují 5 základních oblastí výchovně vzdělávacího programu BAREVNÝ SVĚT a korálky uvnitř symbolizují rozmanitost světa kolem nás a jeho propojenost. (září 2004) 3.5.4. informační systém komunikace s rodiči či veřejností je spojena s prezentací školy, kterou považujeme za podstatnou oblast. Posilujeme tím identitu školy. Hlavní zásadou je vkusnost, srozumitelnost a aktuálnost. K přehlednému informačnímu systému využíváme v MŠ: web stránky info o životě školy, akcích apod. vitrína info o zápisu, uzavření školy, kroužky či k novému šk.r. 9 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 hlavní chodba info o stravování, hlavní informace o škole a akcích, kroužky, foto apod. šatny info o dění konkrétní třídy k výchovně vzdělávací činnosti dveře šatny info pouze o aktuální o akci, dveře třídy info o provozu třídy či organizačních změnách školní časopis info o výchovně vzdělávací práci Informace o životě školy prezentujeme také v místním zpravodaji. Rodiče mají možnost elektronického přihlašování a odhlašování stravy. Otevřenost školy dokazuje schránka důvěry na webu školy, kde mohou rodiče či veřejnost sdělit postřehy, náměty, připomínky. Cenným zdrojem informací a zpětné vazby pro zlepšování práce školy jsou pro nás také ankety a konzultační hodiny s rodiči. 3.5.5. spolupráce s dalšími organizacemi K posílení odbornosti, kvality, konzultací či rozšíření výchovně vzdělávací práce spolupracujeme zejména s Pedagogicko psychologickou poradnou, základní školou, knihovnou apod. 3.6. Personální a pedagogické zajištění aneb přirozené zrcadlo pro dítě Disponujeme kvalifikovaným personálem - u pedagogů je požadováno: o středoškolské či vysokoškolské vzdělání se zaměřením na předškolní výchovu o průběžné odborné vzdělávání, které by mělo zajistit zařazování novým metod a forem práce ve výchovně vzdělávacích činnostech. Rozvrh služeb je upraven tak, aby zohlednil délku provozu a zajistil dětem optimální pedagogickou péči. Pedagog je profesionál, který pracuje dle filosofie a kultury školy (viz část II, bod 2.3), principů etické výchovy a je odborný partner pro rodiče. Vždy vycházíme z důvěry, důstojnosti, respektu soukromí, rovnosti a spolupráce při hledání společné cesty. 3.6.1. Profesionální role etického pedagoga: 1. je odborník, otevřený, taktní, diskrétní, má zájem spolupracovat s rodiči, s kolegy a tvořit 2. přirozeně komunikuje - oční kontakt, klidný projev, pozitivní myšlení, vyrovnanost, hledá řešení 3. projevuje mravní a hodnotový postoj – pozitivní reálný vzor ovlivňuje dítě (pozor na negativní zobrazené i reálné vzory - média, modelky, scestné modely chování a jednání), děti napodobují své okolí 4. má promyšlenou přípravu na práci s dětmi – nabídka rozmanitých činností k tématu s možností volby 5. je přirozeným vzorem pro dítě po celý den – pravdivost tvrzení se projevuje v komunikaci a situacích 6. přijímá 9 pedagogických zásad etické výchovy (R.R.Olivar, L.Lenz): 1. vytvořit z třídy sjednocenou skupinu atmosféra bezpečí,důvěry, spolupráce, pravidla třídy, sounáležitost 2. přijmout dítě takové jaké je nerozdělovat děti na hodné a ostatní, projevovat mu přátelský vztah 3. připisovat dětem pozitivní vlastnosti hledat v nich pozitiva, vyjadřovat pozitivní očekávání 4. formulovat jasná a splnitelná pravidla zajišťují dětem bezpečí, orientaci; přísná autorita rozvíjí agresivitu 5. negativní jevy-řešení učit konstruktivně řešit konflikt (ne TY, ale co jsi udělal je špatné) 6. nabízení k prosociálnímu chování povzbuzovat dítě, pomáhat si, být kamarád, myslet na druhé 7. odměna a trest používat opatrně, účinná stimulace je připisovat pozitivní vlastnosti 8. zapojit do výchovného procesu rodiče rozvíjet důvěru ve školu, konzultace výchovných záležitostí 9. být nositelem radosti a lásky k sobě a druhým pozitivní atmosféra pomáhá otevřít srdce a duši dítěte 7. rozvíjí v dětech principy etické výchovy ( bod 3.3.) 8. projevuje prosociální postoj – přináší čistotu a hlubší vztah klíčovým bodem mravního, prosociálního chování je schopnost překročit hranice svého “já“, zohlednit zájmy ostatních lidí, resp. udělat něco pro druhého, v jeho prospěch, aniž bychom za to očekávali zisk, výhody, ocenění, pochvalu, uznání, odměnu. Motivem a předpokladem je vnitřní potřeba udělat to, co pomůže druhému. Charakteristické znaky prosocionálního člověka: sebedůvěra, vyrovnanost, otevřeně a pravdivě komunikovat, naslouchat, rozvíjet empatii, pozitivně hodnotit druhé, problémy řešit rozvážně, tvořivě, poskytnout fyzickou pomoc, službu, darovat, dělit se, konat ve prospěch druhých, úspěchy jiných přijímat bez závisti. 10 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 3.6.2. Výchovný styl pedagoga zahrnuje kvalitní, ale ve svých požadavcích náročnou výchovu k životním postojům a přístupu k dítěti, rozvoj jeho charakteru a harmonické osobnosti. Výsledek dlouhodobého procesu je jako práce zahradníka, který pěstuje a jemně kultivuje rostlinky v optimálních podmínkách a dle zákonitostí. Zahrnuje: 1. pravidelné sebevzdělávání – odborné kursy, literatura 2. vnímat a dodržovat 9 pedagogických zásad 3. uplatňovat principy etické výchovy 4. vše pro přínos dítěti - vytvořit rozmanitou nabídku činností pro dítě - vytvořit prostředí příjemné, stimulující, přirozené a odpovídající tématu vzdělávací práce - vytvořit a dávat dítěti atmosféru bezpečí a důvěry, radosti, spokojenosti a intelektového růstu - důležité je, zda se dobře cítí a jaké zážitky si ze situace odnáší - všímat si zdánlivě nedůležitých, ale pro dítě v danou chvíli prioritních věcí - komplexní rozvoj osobnosti - psychické, fyzické a sociální dovednosti dle osobních možností 5. osobní individuální pokrok dítěte - vést dítě tak, aby dosáhlo úrovně rozvoje, který odpovídá jeho osobním možnostem - dávat a podporovat pozitivní šance - oceníme konkrétní pokrok - neporovnávat a nevyžadovat stejný výkon od všech dětí - sledovat potřeby (soukromí,odpočinek,osobní tempo, stravování aj.), schopnosti a možnosti dítěte - zaznamenávat osobní individuální pokrok dítěte průběžně 6. aktivní vzdělávání - otázkami – Proč, Co by se stalo, Najdi řešení… vést k přemýšlení , uvědomění, hledání několika řešení a vše propojujeme do reálného života, pospojovat vše (vše se vším souvisí,vše ke všemu patří) - motivací získat děti ke spolupráci - vést k porozumění sobě i světu kolem, orientovat se, komunikovat - využívat vzniklých situací jako příležitostí k růstu dětí - kooperativním, prožitkovým učením, přemýšlením nad řešením probouzíme v dítěti zájem o učení, zkoumání a objevování po celý den - rozvíjíme samostatnost dítěte ( aktivní myšlení, řešení, sebeobsluha) - vedeme děti k dokončení úkolu 7. v každé situaci mít na mysli cíle předškolního vzdělávání - ROZVOJ do života - čemu v tomto okamžiku dítě učím, smysl a význam pro něj? - HODNOTY morální, lidské, společenské - jakou hodnotu podporuji, rozvíjím? - SAMOSTATNOST - může dítě ovlivnit situaci, má prostor pro samostatnost, rozvoj sebevědomí ? 8. při řešení situací dávat dítěti prostor, aby náprava či řešení vyšlo z uvědomění dítěte, nikoliv z uč. 9. nepodporovat nezdravé soutěžení Rizikové faktory 1. není respektováno 9 pedagogických zásad 2. nejsou uplatňovány etické principy– necitlivé jednání, pokyny ke slepé, zdánlivé poslušnosti…. 3. nejsou sledovány individuální potřeby- osobní možnosti, schopnosti, tempo dítěte 4. málo promyšlená práce, malá nabídka činností, pasivní předávání informací pedagogem, jsou zahlcování informacemi, chybí vedení k samostatnému tvořivému myšlení a rozhodování 5. přístup k dítěti není v souladu s filosofií MŠ FAMILY a ŠVP 6. vzdělávání nezasahuje celou osobnost, je členěné či nevychází z přirozených situací 7. děti se necítí dobře, nabídka není pro ně lákavá, zajímavá a přínosná 8. děti jsou výkonnostně srovnávány, porovnávány, je s nimi manipulováno 9. situace řeší za děti pedagog 3.6.3. Formy a metody a výchovně vzdělávací práce 1. Nabízené činnosti a aktivity probíhají v těchto formách: - přirozené situace – učení podle modelu - napodobováním - řízené činnosti s individualizací – učení oceňováním, pochvalou - řízené činnosti s malou skupinou - řízené činnosti s celou skupinou - volné činnosti - klidný odpolední program pro děti s nízkou potřebou spánku - kombinace různých forem práce 11 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Používáme moderní metody učení: - komunikaci osob z očním kontaktem – nepokřikovat na sebe - pravidla vytváříme s dětmi (pro třídu i okolí) , která dodržujme - řád je důležitý pro zajištění jistoty - oceníme kvalitu, životní hodnoty, spolupráci, aktivní řešení - prožitkové aktivní učení hrou– cesta uvědomění skrze prožívání o seznámení (přiblížení) s tématem prostřednictvím aktivity, hry o prožívání - pochopení významu tématu srdcem o získání zkušenosti - osvojit si prvky z aktivity - experimentováním, zkoušením o propojit se životem - uplatňování získaných způsobilostí v běžném chování, jednání - komunitní kruh - diskusní kruh - rituály ve třídě (opakované společné akce – oslavy, stolování, relaxace s hudbou…) - motivace loutkou, příběhem, dopisy….. - adaptační program - příchod dítěte do nového prostředí MŠ je obdobím pozvolné adaptace, ve kterém etická výchova velmi vhodně pomáhá překonávat počáteční komunikační obtíže. Chystáme se řešit Projekt „Plánujeme funkčně a prakticky….“ „Evaluace funkčně a prakticky“ „ Kvalitní didaktický materiál“ 3.7. Spoluúčast rodičů aneb co nás spojuje Motto naší spolupráce s rodinou je : „Nabízíme důvěru a spolupráci.Přijmete-li ji, bude to společná cesta k rozvoji šťastného dítěte.“ duben 2002 Nabízíme aktivní spolupráci a komunikaci, která je založena na důvěře a kooperaci. Rodič je partner, který se může podílet na vzdělávací činnosti třídy a s kterým hledáme společné řešení výchovného problému. Nabídkou předškolního programu dáváme rodičům možnost společného prožívání vzdělávací činnosti. Podporujeme vzájemné naslouchání, sledujeme cestu vzájemného výchovně vzdělávacího působení ve prospěch dítěte a ke spokojenosti obou stran. Respektujeme vždy důstojnost člověka a soukromí. Vycházíme z filosofie naší MŠ – z komunitních principů – jsme otevřená škola, kterou spojuje oboustranná důvěra, partnerství, otevřenost, korektnost, úcta, pravidla, systém a řád. Na začátku šk.roku nabízíme rodičům společné setkání, během roku pak individuální konzultační schůzky a pravidelně pořádáme dny otevřených dveří 1x měsíčně. S Klubem rodičů se ředitelka školy setkává v průběhu roku k projednání důležitých záležitostí školy. Při společných akcích (děti, škola, rodiče) vytváříme a využíváme velké množství příležitostí k neformálnímu setkávání a komunikaci s rodiči. Při těchto akcích používáme pro děti a zaměstnance trička s logem MŠ FAMILY v barvě každé třídy. Nabízíme program pro rodinu: 1. den otevřených dveří – možnost být s dítětem ve třídě nebo postupná adaptace dítěte před nástupem 2. adaptační – pro dítě „ na míru“ a pro rodiče „příručku“ s informacemi o škole 3. konzultační – při hledání vzájemného postupu při výchově a vzdělávání dítěte 4. společenský – Tradice školy - společné akce v odpoledních hodinách ( Dětský den, Letní slavnosti, Vánoční setkání, Mikuláš ) 5. tvořivé dílny - rukodělné akce 6. předškolní program –aktivní spoluúčast rodičů s dítětem na přípravě budoucího školáka 7. odborný poradenský – na vyžádání rodičů ve spolupráci s dalšími organizacemi, při záležitosti, která přesahuje kompetence či možnosti školy. 8. aktivity pro děti či dospělé v Komunitním centru – k rozvoji schopností a předpokladů dítěte Vzájemné dobré, korektní a profesionální vztahy se projevují i na pomoci rodičů škole – finanční, materiální podporou a někdy i komplexním se zajištěním opravy . Chystáme se řešit Projekt „Partnerský kruh rodiny a třídy “ setkání rodičů své třídy, konzultace vzdělávacích pokroků dítěte, informovat rodiče o výchovně vzdělávací práci a dění třídy apod. 12 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část. IV. Uspořádání života v MŠ FAMILY 4.1. Informace o nás:  Každá třída, kancelář a školní kuchyň má svoje telefonní číslo a e-mail.  PROVOZ ŠKOLY:  MŠ je OTEVŘENA: Po - Pá 645 - 1645 hodin ZÁŘÍ - ČERVEN  MŠ je UZAVŘENA z bezpečnostních důvodů mimo určené hodiny  V době školních prázdnin v průběhu roku bývá provoz částečně přerušen, nejsou aktivní zájmové kroužky, o uzavření školy v červenci a srpnu jsou informace oznámeny v květnu  Budou-li rodiče potřebovat přivést nebo vyzvednout dítě mimo určené hodin,y rádi po domluvě vyhovíme  Děti se ráno scházejí v přízemí ve třídě „Koťátek“, ostatní třídy se postupně otevírají. Odpoledne se třídy uzavírají postupně.  V letním období využíváme školní zahradu i odpoledne, v poledne je režim pobytu upraven z důvodu silného sluneční záření. Zohledňujeme klimatické podmínky.  TŘÍDY vzdělávání probíhá“ve třech ročnících, přičemž 3-6 leté děti jsou zařazeny do tříd na uvolněná místa, sourozenci jsou spolu. Je –li možné z kapacitních důvodů, rádi zohledníme požadavky rodičů na zařazení do vybrané třídy. Třídy mají k dispozici označenou šatnu, síť a nástěnku na informace: Koťátka (červená) přízemí Motýlci(modrá) 2.p.vpravo Berušky (zelená) 1.p. vpravo Kuřátka (žlutá) 1.p. vlevo  ORIENTAČNÍ SCHÉMA VZDĚLÁVÁNÍ dětí : každá třída má svůj Třídní vzdělávací program a řád, který je flexibilní, reaguje na aktuální změny či potřeby dětí 645 1000 výchovná a vzdělávací práce dle Třídních programů 700 830 nabídka ovoce je průběžná dle potřeby dětí, zajištěna sebeobsluhou 845 900 nabídka svačiny je průběžná dle potřeby dětí, zajištěna sebeobsluhou 1000 1150 pobyt venku, zájmová činnost. 1200 1300 oběd, vyzvedávání dětí po obědě 1245 1430 odpolední relaxace, individuální klidný program 1430 1645 svačina, vzdělávací program, zájmová činnost, volné hry dětí Při nevhodných klimatických podmínkách mají děti zajištěn náhradní program. V letním období je v poledne pro intenzivní sluneční záření pobyt venku upraven . 4.2. Práva a povinnosti rodičů a zákonných zástupců: - dodržovat pravidla, režim a řád MŠ FAMILY a pravidla slušnosti - dojednat délku a dny pobytu dítěte v MŠ a jeho stravování - zajistit, aby dítě bylo zdravé, čisté a upravené v MŠ, vhodně oblečeno do třídy i na pobyt venku - včas platit školné + stravné a dodržovat termíny splatnosti - oznámit údaje (školní matrika) a jejich ZMĚNY, které jsou podstatné pro vzdělávání, bezpečnost dítěte  BEZPEČNOST DĚTÍ - do MŠ doprovází dítě rodiče, sourozenec či jiná zákonným zástupcem pověřená osoba - rodiče jsou povinni osobně předat dítě učitelce ve třídě, za dítě ponechané v šatně p.uč. NEODPOVÍDÁ - z MŠ dítě vyzvedávají rodiče či jiná pověřená osoba. Osobám bez písemného zmocnění nelze dítě vydat. - za bezpečnost dítěte během pobytu v MŠ zodpovídá učitelka, v době vašeho pobytu v MŠ zodpovídáte Vy (převlékání, společné akce v MŠ i mimo MŠ, den otevřených dveří apod.) - rodiče jsou povinni oznámit poranění, úraz ke kterému došlo doma. Učitelka je povinna oznámit poranění, úraz ke kterému došlo v MŠ - třída se naplňuje do počtu 25 dětí na jednu třídu - při pobytu venku mimo MŠ odpovídá učitelka za 20 dětí starších 3 let - všechny děti jsou pojištěny v případě úrazu v době pobytu v MŠ  POSTUP PŘI VÝSKYTU INFEKČNÍHO ONEMOCNĚNÍ (včetně vší) dle Zákona 564/2004Sb § 30 při zjištění nebo důvodném podezření z infekčního onemocnění budou neprodleně telefonicky informováni zákonní zástupci žáka a žák bude do jejich příchodu oddělen od ostatních žáků, aby nedošlo k šíření infekce. Pokud zákonný zástupce žáka se školou nespolupracuje, může jej ředitel školy vyzvat, aby se osobně zúčastnil projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka (§ 22 odst. 3) - této výzvě je zákonný zástupce žáka povinen vyhovět.  VARIANTY DOCHÁZKY: - docházka dítěte se stanovuje dle individuální dohody se zákonným zástupcem v příslušné třídě 13 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 4.3. Platby v MŠ  Vše o platbách a identifikaci se projednává s hospodářkou školy  Každé DÍTĚ má variabilní symbol a každý KROUŽEK specifický symbol  Prioritní jsou bezhotovostní platby  STRAVOVÁNÍ 3x denně + pitný režim , děti odcházející po obědě domů si odnáší svačinu s sebou  ŠKOLNÉ - platí děti zařazené v 1. a 2.ročníku, 3.ročník je bezplatný. Platba je společně se stravným - na následující měsíc. Základní částka platí na daný školní rok a je pohyblivá. Snížení úplaty je možné, ale není na něj právní nárok .  ČIPY – platí se záloha, která bude po ukončení docházky dítěte do MŠ vrácena  VYÚČTOVÁNÍ PŘEPLATKŮ – • přeplatky se odečítají ze zálohy na další měsíc • při ukončení docházky dítěte do MŠ  KULTURNÍ AKCE platba je na celý šk.rok na účet Klubu rodičů (složenkou, převodem)  ZÁJMOVÁ ČINNOST platba na každé pololetí (složenkou, převodem) 4.4. Vybavení dítěte v mateřské škole  Administrativní: evidenční list dítěte, délka docházky a zmocnění k vyzvedávání dítěte  Ostatní: - do třídy – pohodlné oblečení, pyžamo , pevné papučky dle sezóny - na vycházku vhodné oblečení a boty dle počasí - FOTO rodiny a tváře dítěte pro rodinný koutek - všechny věci dítěte ve vlastním zájmu OZNAČIT 4.5 V mateřské škole NENÍ dovoleno  zástěrky, šaty a jiné nevhodné oblečení se zapínáním na zádech, volnou obuv (pantofle aj.)  nosit snídaně, sladkosti z hygienických důvodů  nosit řetízky, prstýnky, korálky z bezpečnostních důvodů  vlastní hračky, koloběžky apod.  ostré, bodavé předměty např.odznaky, spony a napodobeniny zbraní Za vnesené věci zodpovídají rodiče (hračky, prstýnky, řetízky apod.). 4.6. Přijímání dětí do mateřské školy dle Zákona 561/2004Sb, §34 v platném znění Zápis dětí na následující školní rok probíhá zpravidla v období od 15.2 do 15.3., termín je určen zřizovatelem. O konání zápisu do MŠ je veřejnost včas informována na web stránkách školy, vyvěšením na vstupních dveřích. Podmínky pro podávání žádostí a postup přijímání dětí do MŠ FAMILY 1. Žádost o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání se vydává pouze ve dnech vyhlášených k zápisu do MŠ 2. Rodiče v daném termínu zaevidují na evidenční list povinné údaje a vyzvednou si číselně označenou Žádost o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání. 3. Řádně vyplněnou žádost podají v určeném termínu do kanceláře školy 4. Při zápisu rodiče předloží originál rodného listu dítěte a potvrzení praktického lékaře pro děti a dorost o tom, že se dítě podrobilo stanovenému pravidelnému očkování. 5. V rámci přijímacího řízení ředitelka školy rozhoduje dle stanovených kriterií a počtu volných míst o přijetí či nepřijetí dítěte. 6. Při rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole bude brán v úvahu součet jednotlivých kritérií. V případě shodného součtu se bude přihlížet k pořadí evidované žádosti a datumu podání žádosti. 7. Do 30.dnů po ukončení vyhlášeného termínu zápisu do MŠ obdrží rodiče písemnou zprávu o přijetí či nepřijetí dítěte. 8. Dítě může být přijato i v průběhu školního roku pokud se uvolní místo, a to podle pořadníku evidovaných žádostí. 4.7. Ukončení docházky dítěte dle Zákona 561/2004Sb, §35 v platném znění 1. rodiče písemně ukončí docházku k dohodnutému datu a vyrovnají finanční závazky 2. ukončení docházky doporučí lékař 3. ředitel může po písemném upozornění zákonných zástupců ukončit docházku dítěte z důvodů: - dítě se bez omluvy jeho zástupcem neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než 2 týdny - zástupce dítěte opakovaně závažným způsobem narušuje provoz školy - zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání 14 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část. V. Charakteristika školního vzdělávacího programu Mateřská škola FAMILY měla od roku 1990 ve výchovně vzdělávací práci vždy vlastní vizi – výchova k hodnotám a rovnováze člověka (fyzická, psychická, duševní). Tato integrující myšlenka byla zpracována do sebe navazujících projektů, posilujících filosofii školy v souladu s požadavky Rámcového programu pro předškolní vzdělávání, legislativně v souladu se Zákonem č. 561/2004 Sb.v platném znění. Přehled realizovaných projektů: 1992 Zdravý životní styl 2000 Zdravý životní styl s prvky etické výchovy a prosociálnosti (Etická výchova R.R.Olivar) Za tento autorský projekt získala v roce 2001 naše škola (jako jediná mateřská škola v České republice) ocenění Nadace J.Luxe v celostátní soutěži projektů 2004 Barevný svět s etickou výchovou 2006 Komunitní škola s etickým programem (zařazeny komunitní prvky) Školní vzdělávací projekt prošel inovací v únoru 2009. Byla to týmová autorská práce. Tento synergický proces byl uplatněn právě proto, že škola principy vzájemné spolupráce všech členů týmu rozvíjí a dlouhodobě uplatňuje. Zahrnuje i preventivní prvky sociálně patologických jevů. Směřuje ke třem cílům předškolního vzdělávání: 1. ROZVOJ - rozvíjení dítěte a jeho schopností 2. HODNOTY - osvojení si základů hodnot 3. SAMOSTATNOST - získání identity a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost Vzdělávací program je reálný dokument, vycházející z podmínek a možností školy. Je také dostatečně otevřený, aby mohl být dle potřeb doplňován, upravován. Hlavním cílem školního vzdělávacího programu MŠ FAMILY je komplexní pozitivní rozvoj dítěte vycházející z ETICKÝCH principů, hodnot, k citovému prožívání a vyjadřování vztahů, situací, sociálnímu cítění a ve spolupráci s rodinou, který se uskutečňuje v situacích přirozených pro dítě. Záměrem je dovést dítě na konci předškolního věku k tomu, aby dle svých možností získalo přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, komunikační schopnost a základy předpokladů k dalšímu růstu. Komunitní principy – záměrem je být otevřenou školou rodičům a veřejnosti, být centrem které nabízí spolupráci a komunikaci. K posilování komunitního rozměru školy používáme tyto prostředky: 1. spolupracujeme s obcí – sdělujeme jí své záměry a zveme do školy 2. oslovujeme rodiče – vnímáme je jako partnery, kteří spolupracují a vtahujeme je do života školy, pro nové máme „příručku pro rodiče“ 3. prezentujeme se - web stránky, školní časopis, venkovní vitrína, informační letáky, poděkování 4. program pro veřejnost - v prostorách školy – otevřený Projekt do dalších roků Co znamená Etická výchova v praxi? Naše MŠ etickou výchovu R.R.Olivara a L.Lenze podporuje od roku 1999. Jde o kvalitní a náročnou výchovu postojů a názorů, rozvoj charakteru dítěte se zřetelem na jednotlivá vývojová období, pozitivní psychosociální vývoj dítěte, dle jeho schopností a možností, kultivováním jemné dětské duše ve vyrovnanou osobnost. Přestože si v ČR teprve hledá své místo, je jistě jednou z cest kultivace ducha, lásky a charakteru dětí. Cesta rozvoje sebedůvěry, etických zásad a vlastní identity dítěte je nejlepší přípravou pro náročné životní situace, k prevenci sociálně patologických jevů a prevenci proti stresu. Uplatňování ETV v praxi je dlouhodobý, trvalý proces, který své plody přináší nenápadně a mnohem později. Je třeba, aby v MŠ zásady etické výchovy přijala učitelka (a to je základní úkol), a byla tak přirozeným vzorem Rovněž provozní personál by měl principy ETV vnímat a akceptovat. Prevence sociálně patologických jevů – školní vzdělávací program obsahuje prvky prevence šikany a dalších patologických jevů, lze ji zařadit do kategorie tzv. Minimálních preventivních programů a programu Strategie prevence těchto sociálních fenoménů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT, jejichž společným cílem je vzdělávací působení na mladou generaci, vytváření a upevňování morálních hodnot, postojů, sociální komunikace atd. 15 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Výchovně vzdělávací model zahrnuje:  moderní přístup a metody práce s dětmi - nevyžadujeme stejný výkon, vycházíme z předpokladů a možností dítěte, učíme dítě individuálně každou vzniklou situací a v průběhu celého dne = tzv.prožitkové učení, záleží nám na pocitu dítěte z prožitého úspěchu  přípravu dítěte pro život - veškerá činnost v mateřské škole probíhá na základě přirozenosti, hravosti, motivovanou formou a kooperativním, prožitkovým učením - na základě vnitřního pochopení a spolupráce v kolektivu, vše vychází z přirozenosti, prožitků a aktivní výchovy a vzdělávání (tvořivost, rozhodovat se a nést zodpovědnost, zvídavost, samostatnost, vhodně komunikovat, vnímat souvislosti, utvářet životní hodnoty, chápat změny - psychická otužilost, uvědomění si svých možností a limitů, poznávat svou roli, práci na úspěchu). Rozvíjíme pozitivní osobnost, vedeme dítě k celostnímu zdraví a pochopení jeho významu – harmonizace člověka  vše ve prospěch dítěte - rozvíjíme děti k chápání světa v nejširších souvislostech k propojení s realitou, rozvíjíme předpoklady, možnosti, vedeme jej k samostatnosti, objevování světa kolem sebe, zodpovědnosti, schopnosti komunikovat s okolím, řešit překážky a to vše aktivním a přirozeným učením  rozvoj charakteru, mezilidských vztahů, morálních hodnot a emocionální inteligence EQ (čistému myšlení, jednání a konání podle pravidel v souladu s mravními principy, položit základy hodnotového řádu, přirozenost, lidskost, úcta k sobě a druhému, vnímat a vyjadřovat pocity, naslouchat, komunikovat)  rozvoj sociálních vztahů a přirozené komunikace - respektovat řád skupiny, zapojit se, přijímat chyby, překážky, změny, učit se hledat řešení problému, chápat rozdílnost názorů, schopnost spolupracovat, vyjádřit postoj kultivovanou formou, rozvoj citu pro situaci, vnímat a posilovat vzájemnou důvěru, pomáhat druhému, ovlivňovat dění kolem sebe, chápat nežádoucí projevy  základní časová jednotka plánování výchovně vzdělávací práce do tématických celků, není určena, je flexibilní dle situace  program pro předškolní děti: rozvoj cílových kompetencí předškoláka (grafomotorika, logika, myšlení, schopnost se soustředit, slovní zásoba, řeč, aktivní a přirozené zapojování do činností kolektivu )  Komunitní centrum MŠ FAMILY – nabízí doplňkové aktivity rozvíjející schopnosti dětí. Projekty pro veřejnost podporují a rozvíjí filosofii školy. Je to místo, kde lidé najdou nabídku sledující určité životní hodnoty. Hlavní myšlenky prolínající do všech témat, kterými rozvíjíme dítě:  etické principy a morální hodnoty, rozvoj charakteru a tvořivého myšlení  podpora vlastní identity  rozvoj samostatnosti, odpovědnosti a komunikace dle svých předpokladů  být citlivé a projevovat city, prožívat situace, vztahy  uvědomění si své role ve skupině, schopnost komunikovat v prostředí  nalézat různé cesty či alternativní řešení k běžným  zvídavost a zájem o nové, aktivní tvořivost  pozitivní motivací dítěte probouzet zájem o poznávání, učení  vnímat a přijímat změny, odlišnosti, že se vše rozvíjí  obezřetně se chovat při podezřelých situacích „Jen si děti všimněte, co je krásy na světe, jen se děti rozhlédněte, co tu kolem kvítí kvete. Kolik je tu zvířátek, kolik ptáků, ptáčátek. Kolik je tu dobrých lidí, co si radost nezávidí. Jen si děti všimněte, co je krásy na světě.“ Jan Čarek (báseň z knihy Ráj domova) 16 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část. VI. Vzdělávací obsah školního vzdělávacího programu Vzdělávací obsah pro výchovně vzdělávací práci je ve ŠVP zařazen v obecné rovině a v TVP v konkrétní podobě a rozpracován v třídním plánu. 6.1. Školní vzdělávací program (ŠVP) : je zpracován na 3-4 roky a rozčleněn do 5 integrovaných, tématicky i barevně odlišných celků, zahrnující všechny vzdělávací oblasti (biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a enviromentální). Každý integrovaný celek obsahuje: … název tématu … charakteristiku … klíčové kompetence 6.2. Třídní vzdělávací program (TVP) : byl inovován dle potřeb školy a dokončen v únoru 2009. Respektuje konkrétní podmínky třídy a zahrnuje podrobně rozpracovaných 5 integrovaných celků, z nichž každý obsahuje: … okruh … téma … cíle etické a dílčí … vzdělávací výstupy - kompetence ze všech oblastí 6.3. Třídní plánování : má svůj daný funkční systém záznamů, není přesně časově ohraničeno, aby byla zajištěna flexibilita. Obsahuje : I.list vzdělávací záměr okruh, téma, podtéma, dílčí a etické cíle II.list vzdělávací nabídka tzv. myšlenková mapa činností k tématu III.list evaluace vzdělávacího přínosu 6.4. Vzdělávací integrované celky 1. PŘÍRODA - dívám se kolem sebe Charakteristika Objevováním světa kolem sebe se děti učí citlivě chápat souvislosti živé a neživé přírody, poznávat ekosystém, vnímat sounáležitost člověka a přírody, respektovat zákonitosti a žít v harmonii s přírodou vytvářet a rozvíjet vztah k životnímu prostředí, orientovat se v přírodním čase a vnímat přirozené změny a souvislosti přírody, šetřit přírodu (např. třídíme papír) Klíčové kompetence Kompetence k učení - má elementární poznatky o světě lidí, kultury, techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu e dění v prostředí, ve kterém žije - získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení - učí se nejen spontánně,ale i vědomě - klade otázky a hledá na ně odpovědi 17 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Kompetence k řešení problému - problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti;postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje - zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární a matematické souvislosti Kompetence komunikativní - ovládá řeč, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, vede smysluplný dialog - průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu - dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými) Činnostní a občanské kompetence - ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit - dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní přírodní prostředí 2. TRADICE - vnímám umění Charakteristika Vnímáním a rozvíjením estetické oblasti si děti vytvářejí poznatky o kultuře a umění hudebním, slovesném, výtvarném, dramatickém (divadla, výstavy, koncerty, lidové zvyky), rozvíjíme jejich tvořivost, představivost, fantazii. Děti se podílí na utváření své třídy, školy, jazykový a řečový projev – hrajeme si divadlo, sluchové hříčky, hádanky, vytváříme vztah ke knize, slovu. Podporujeme pocit radosti a sounáležitosti dětí při společných akcích s rodiči (Dětský den, vánoční setkání, Letní slavnosti) nebo oslavách v MŠ (narozeniny) Klíčové kompetence Kompetence k učení - má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije - odhaduje své síly,učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých Kompetence k řešení problému - spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací;hledá různé možnosti a varianty(má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností,fantazii a představivost Kompetence komunikativní - dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity,nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými) - dokáže využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knihy, encyklopedie, PC, audiovizuální technika, telefon) Sociální a personální kompetence - dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším; vnímá nespravedlnost, agresivitu, ubližování a lhostejnost - ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy Činnostní a občanské kompetence - ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit 18 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 3. RODINA - mám rád své blízké a kamarády Charakteristika Děti se učí žít v různých skupinách, prostředí a chápat odlišnost i pravidla skupiny, učí se spolupracovat, spolupodílet se, začlenit se, navazovat vztah, rozdělit se, řešit konflikt, neubližovat si, ale také přijímat základní formy společenského chování. Rozvíjí se schopnost odloučit se na určitou dobu od rodiny a uvědomovat si samostatnost. Děti se učí chápat, že všichni mají stejnou hodnotu, ale každý je jiný. Zábavnou hrou a aktivitami se dítě učí prožívat i vyjadřovat různými způsoby své citové vazby, pocity. Učíme základům prosociálního chování – nabídnout pomoc, myslet na druhého, mít radost z dělání radosti. Zaměřujeme se i na hry a situace, které učí děti chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi, odmítnutí při podezřelých situacích. Klíčové kompetence Kompetence k učení - učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí - pokud se mu dostává uznání a ocenění Kompetence k řešení problému - všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí, učí se s chutí, rádo objevuje - přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem - spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní originální nápady), využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost - rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli) a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit - chápe, že vyhýbat se problémům nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou - nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu Kompetence komunikativní - hovoří ve vhodně formulovaných větách, rozumí slyšenému - dokáže se vyjadřovat různými prostředky (výtvarnými, hudebními, dramatickými) - slovní zásobu aktivně používá k dokonalejší komunikaci s okolím Sociální a personální kompetence - samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej - dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost - ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy - napodobuje modely prosociálního chování mezilidských vztahů, ze svého okolí - spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim - je schopno chápat, že lidé jsou různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem Činnostní a občanské kompetence - dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky,poznávat svoje slabé stránky - odhaduje rizika svých nápadů,jde za svým záměrem,ale dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem - chápe,že se může o tom co uděl,rozhodovat svobodně,ale že za svá rozhodnutí také odpovídá - má smysl pro povinnost ve hře,práci,učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně;váží si práce druhých - zajímá se o druhé i o to co se kolem děje;je otevřené aktuálnímu dění - má základní dětskou představu o tom,co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami,i co je s nimi v rozporu,a snaží se podle toho chovat - spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky,rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat - uvědomuje si svá práva i práva druhých,učí se je hájit a respektovat; chápe že všichni lidé mají stejnou hodnotu 19 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 4. PLANETA ZEMĚ - vnímám souvislosti (ekologie, člověk, technika, bezpečí) Charakteristika Děti se učí chápat sounáležitost člověka, ekologie, techniky, vesmíru, vytvářet povědomí o rozmanitosti kultur a národností. Vedeme děti k úctě k životu ve všech jeho formách a vytváříme tím základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí i k planetě. Vedeme děti k uvědomění si, že vše se neustále mění a rozvíjí a že změny způsobené lidskou činností mohou svět kolem nás pozitivně rozvíjet, ale také poškozovat. Směřujeme děti k orientaci v prostředí, kde dítě pobývá, učíme je vnímat grafické symboly, bezpečně se chovat na ulici, při hrách a hledat konstrukční a grafická řešení, různé cesty. Vedeme děti k pochopení, že mohou nastat nečekané, nežádoucí či nebezpečné situace –s cizím člověkem, psem – učíme se hledat cesty, řešení, být opatrný nikoliv lhostejný. Klíčové kompetence Kompetence k učení - soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků, piktogramů, symbolů - má elementární poznatky o světě lidí, kultury i techniky,který dítě obklopuje,o jeho rozmanitostech a proměnách;orientuje se v řádu a dění v prostředí ve kterém žije - klade otázky, hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá co se kolem něho děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo zvládlo a dokázalo - soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dojít k výsledkům - odhaduje své síly, učí se hodnotit své pokroky i oceňovat pokroky druhých Kompetence komunikativní - ovládá řeč,samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi - dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity, nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými) - průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu - dovede využít informativní a komutativní prostředky se kterými se běžně setkává (knihy, encyklopedie, PC, audiovizuální technika, telefon) - ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Činnostní a občanské kompetence - ví, že není jedno v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit - dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (společenské) 20 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 5. ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL – rovnováha uvnitř i kolem sebe Charakteristika Vedeme děti k uvědomění si sebe sama, svých možností a limitů, rozvíjíme v dětech svobodu a zodpovědnost za svá rozhodnutí, úctu k sobě i k druhému. Děti se učí respektovat se navzájem, dorozumět se ve skupině, v prostředí, najít si svoji roli a respektovat pravidla skupiny Vytváříme povědomí o cestě podporující své zdraví i o ochraně před nebezpečím. Rozvíjíme v dětech zdravé životní návyky, názory či postoje, povědomí o svém těle, zvládat běžné pohybové projevy a koordinaci, rozvíjíme všechny smysly, osobní hygienu, sebeobsluhu a samostatnost Vedeme děti k uvědomění si, že ke zdravému životnímu stylu patří dobrá výživa, pitný režim, vyvážený poměr pohybu a odpočinku, dostatek spánku, ale i duševní vyrovnanost– vše se vším souvisí. Klíčové kompetence Kompetence k učení - soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů - učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí co započalo;dovede postupovat podle instrukcí a pokynů,je schopno dojít k výsledkům - odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat pokroky druhých Kompetence k řešení problému - řeší problémy na které stačí;známé opakující se situace se snaží řešit samostatně(na základě nápodoby či opakování),náročnější s oporou a pomocí dospělého - při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích - zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické dovednosti - uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může ovlivnit situaci Kompetence komunikativní - dokáže se vyjadřovat různými prostředky(řečovými,výtvarnými,hudebními,dramatickými) - ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní Sociální a personální kompetence - samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj vlastní názor - uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky - při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná umí odmítnout - chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování Činnostní a občanská kompetence - svoje činnosti a hry se učí plánovat,organizovat,řídit a vyhodnocovat - chápe, že zájem o to, co se kolem něho děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají své nepříznivé důsledky - uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu - dbá na osobní zdraví a bezpečí druhých 21 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část VII. Evaluační činnost školy Hodnocení školy v oblastech technické, lidských zdrojů, výchovně vzdělávací a organizační je nezbytnou i když náročnou součástí práce MŠ FAMILY od roku 2002. Funkční a propracovaný evaluační systém podle stanovených kriterií nám dává pravidla hodnocení a souvisí s kontrolním systémem (kde jsme) a ukazuje nám pozitiva, rezervy a možnosti další cesty. Jaké podmínky potřebuje evaluace? Evaluace by měla splňovat svůj smysl – vyhodnotit cestu a vést školu - její tým dál, aby se naplňovala vize školy. Je však potřebné nejdříve vybudovat důvěru v kolektivu, aby informace v evaluační práci byly sdělovány pravdivě a nebyly zneužity proti zaměstnancům. Ve výchovně vzdělávací oblasti zaznamenáváme a sledujeme propojenost ŠVP a TVP a vyhodnocujeme: profesní hodnocení zaměstnanců 2 x ročně ředitelka akce organizované školou 1 x ročně vyhodnocení za školu pedagogové za třídu ředitelka ŠVP interval 1 - 2 roky, komplexně za 3-4roky vyhodnocení za školu pedagogové ředitelka TVP průběžně po skončení tématického celku 1 x ročně souhrn pedagogové vzdělávání dětí – portfolia dětí průběžně pedagogové projekty školy čtvrtletně ředitelka test týmových rolí nový zaměstnanec po nástupu týmově interval 5let ředitelka autoevaluace pedagoga a provozních interval 3-5 let ředitelka Jaké techniky používáme na zjišťování podkladů? Sbíráme a zpracováváme informace a poznatky průběžně i plánovaně zjištěné kontrolním systémem naplňování kompetencí dětí prostřednictvím vzdělávací nabídky, hospitace – tabulkový systém kriterií, průběžné kontroly ředitelky - tabulkový systém kriterií, vyhodnocení ŠVP - tabulkový systém kriterií, závěry z porady, výsledky ankety, schránka důvěry, portfolia - průběžný sběr informací . Chceme, aby hodnocení bylo přehledné, srozumitelné a funkční. Část VIII. Programy doplňující vzdělávací projekt školy 7.1. Tradice školy 7.1.1. Slavnosti jsou významnou součástí života a kultury MŠ FAMILY. Tyto tradice, na kterých sdílejí prožitky společně rodiče, děti, zaměstnanci školy, event. zástupci obce či města, se vždy pravidelně opakují, mají hluboký, lidský význam a posilují sounáležitost školy s rodinou či týmu. Konají se v mateřské škole nebo v kulturním domě. Jedná se o tyto projekty, vztahující se vždy k určité příležitosti: - Mikulášská nadílka, Vánoční setkání, Juliánovský jarmark, Dětský den, Letní slavnosti, narozeniny dětí. 7.1.2. Tématické pobyty jsou velmi oblíbené dětmi i rodiči: - denní výlety - poznáváme okolí školy, poznáváme zvířátka, přírodu aj. - vícedenní školy v přírodě - plavání, lyžování, tenis, ekologie 7.2. Komunitní centrum FAMILY Mateřská škola využívá výukové prostory v přízemí k doplňkové činnosti. Cílem je vytvořit školu jako snadno přístupné a otevřené centrum, které bude svou obsahovou náplní posilovat identitu školy, rozvíjet myšlenky a etické principy její koncepce a školu zviditelňovat. Pozitivním způsobem posilovat vztahy v komunitě a šířit vzdělanost, kulturu a poznání v oblasti zdravého životního stylu a rozvíjení filosofie MŠ FAMILY v aktivitách pro děti a veřejnost. Realizují se odpoledne či o víkendu pro děti - sportovní, hudební či jazykový program rozvíjející jejich schopnosti, možnosti, nadání a pro dospělé - s různou tématikou (keramika, malba, šperky), odborné semináře , Klubíčko - pro maminky s dětmi od 1 roku event. dle možností lektorů 22 Školní vzdělávací program Mateřská škola FAMILY 1.aktualizovaná verze, platnost od 1.3.2009 Mazourova 2, Brno 636 00 Část IX. Závěr Principy etické výchovy jsou pro dítě nejhodnotnější deviza do budoucnosti, kterou může mateřská školy FAMILY dítěti dát. V předškolním věku se utvářejí základy budoucího sociálního chování, duševního a mravního života, ze kterých bude člověk později čerpat. Výzkumy ukázaly, že pokud si dítě osvojí prosociální postoje a chování, s velkou pravděpodobností vyroste v charakterního člověka. Jedním z hlavních výsledků špatného zacházení s dítětem (tj. nerespektování lidské důstojnosti, ponižování, nedůvěra, přísné a nepřiměřené tresty, vysoké požadavky nepřiměřené věku, násilí apod.) je vznik různých podob nestability, strachu, škodolibosti, pocitů křivdy, nepřátelství, agresivity a patologického chování. Vzniká tak nízké vědomí o vlastní ceně a nemůže se rozvinout sebedůvěra a sebejistota, problematické je i začlenění do kolektivu. I to může být příčinou neúspěchu v pozdějším životě….. Vyrovnaný člověk, který je spokojený sám se sebou, má svou vnitřní sílu, má kladný vliv i na své sociální okolí, vyroste v osobnost. Je odolnější vůči psychosomatickým poruchám. Dítě, které je dobře a optimálně vedeno od nejútlejšího věku ke zdravému sebevědomí, je schopno stát se silnou osobností a získá jistotu a schopnost nést odpovědnost za své jednání, chování, akceptovat sám sebe, dokáže přijímat jiné a pomáhat druhým, překonávat překážky pozitivně. Realizace ŠVP je cesta otevřená, barevná, plná rozmanitostí. Chceme jít po ní klidně, trpělivě, vnímat všechny krásy, které nabízí i respektovat překážky. Nikoliv přeskakovat či bloudit……. „Nehovoř o všem, cos v životě poznal, nevěř všemu cos slyšel, nedychti po všem co jsi viděl ! Nechť umíš cokoli, dělej co máš.“ Jan Amos Komenský (z eposu St. Dominita) Za kolektiv Vlčková Eva ředitelka školy Část X. Přílohy Přílohou školního vzdělávacího projektu jsou:  školní časopis  TVP  třídní plánování  Ocenění v celostátní soutěži projektů  Fotodokumentace o životě školy 23