Mediální kultura Marek Lollok Mediální výchova „V mediální výchově, na rozdíl od ostatních školních předmětů, po dětech chceme, aby zkoumaly, jak vědí, to co vědí. V mediální výchově se musejí pídit po tom, odkud informace a myšlenky přicházejí a ne přijímat fakt, že tu prostě jsou.“ (Cary Balgazette, 1989) Reálný vliv, který mají (mohou mít) média na společnost a na jedince: -média se podílejí na organizaci a rytmu denního života -nabízejí reflexi, možnost přemýšlet o vlastním životě -média nabízejí vzory jednání a vzory sociálních rolí -jsou významným zdrojem naplňování volného času -posilují prožitek ztotožnění s nějakou skupinou, s nějakým celkem -jsou nositelem „symbolické moci“, tj. institucí, jež sděluje, jaké významy mají slova, obrazy, gesta nebo činy, které se používají v sociální praxi Komunikační model - komunikace jako dynamický proces - speciální případ: modely komunikace prostřednictvím médií Způsoby studia médií - -obsahová analýza – se snaží kvantifikovat množství a povahu materiálu -obrazová analýza: -http://eurozpravy.cz/pictures/photo/2014/09/05/bm0o0055_resize-1409939356-6cd07f46_660x371.jpg - -http://www.mediar.cz/s/2013/08/stropnicky.jpg - -http://media.novinky.cz/578/395785-top_foto1-0foup.jpg?1381262406 -další (sekundární zdroje informací) -zkoumání reakcí příjemců (zkoumání zpětné vazby) - -textová analýza -sémiotická analýza -strukturní analýza – sleduje organizační principy, podle nichž je text uspořádán; jedná se spíše o zjišťování, jak je význam do textu vkládán, nikoli o jaký význam jde - -média jako předmět zájmů jiných oborů