11. Portfolio dítěte •Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení a jeho rozvoji. •Komu je určeno? •Dítěti •Učiteli •Rodiči • Jeden z nástrojů pro hodnocení (sebehodnocení) •Výhody: •Pokládá základy sebehodnocení, sebereflexe •Podporuje zapojení dětí do plánování •Umožňuje posuzovat výsledky dětí komplexně, dlouhodobě a sledovat jejich pokrok •Pomáhá učitelům, dítěti i rodičům „skládat obraz“ o osobní zdatnosti dítěte •Zvyšuje zapojení všech účastníků vzdělávacího procesu • •Nevýhody: •Časová náročnost – na vytvoření zamýšleného obsahu, výběr prací, průběžnou i souhrnnou reflexi •Přílišný rozsah nebo nedostatečně zastoupený materiál (nepokrytí stěžejních kompetencí, cílů a výstupů, nesystematičnost, nepromyšlenost, co budeme hodnotit) •Občas nezájem rodičů • Způsob zakládání – uložení •krabice, košík, papírové boxy •šanon, pořadač •složky •počítač - elektronické portfolio • •Jihlava 5.6.2012 PORTFOLIO DÍTĚTE •Vstupní záznam •Záznamy z pozorování •Kresba, fotografie aktivit •Průběžný záznam (formulář) •Testy, popřípadě PL zaměřené na sledování ŠZ •Další dokumenty (PPP, záznamy rozhovorů s rodiči …) Vstupní záznam • • • •Jihlava 5.6.2012 •Jana Kratochvílová J:\Fotky ze školy od Cindy\¨Cindy 2\P4040623.JPG •Jihlava 5.6.2012 •Jana Kratochvílová J:\Fotky ze školy od Cindy\¨Cindy 2\P4040409.JPG 7b[1] Formuláře •Pedagogické hodnocení •Oregonská metoda •SuKy •RoK •Záznamový arch rozvoje kompetencí Práce s portfoliem - učitel •Hodnocení výsledků, pokroku, průběhu učení •Plánování (individualizace) •Čas pro „soukromý“ rozhovor s dítětem – spojení se sebehodnocením •Rozhovor s rodiči • •Jihlava 5.6.2012 Rozhovory s rodiči •Podmínka RVP: -Pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. •Povinnost pedagoga: -vést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení • (konzultační hodiny nad portfoliem dítěte) • • • Øhttps://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_403626947&feature=iv&list=PLHbOV2qW4DYb438f SB3rQeXjxmKfLxoKS&src_vid=ce_r62GehEA&v=60QZ3ls4zNI Ø • Výukové video Význam portfolia pro rodiče •Umožní •Sledovat rozvoj dítěte, jeho pokrok •Pochopit cíle vzdělávání v MŠ •Příležitost pro komunikaci s učitelem •Spolupodílet se na rozvoji dítěte Příklad vedení portfolia (Evropské školy) •Strukturované do tří částí: •biografie (vlastní charakteristika dítěte, např. Kdo jsem?, Co rád dělám?, Moje rodina atd.) •soubor prací dítěte dokládající jeho vzdělávací výsledky a pokrok ve čtyřech oblastech kurikula •záznamy o sebehodnocení dítěte • •Kratochvílová, J. (2014). Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole? In http://www.vys-edu.cz/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=600139&p1=1052&id_ktg=1236 • • Proč vést záznamy o dítěti? •záznamy jsou pracovními materiály učitelky, která jich průběžně využívá •smysl záznamů končí odchodem dítěte z mateřské školy •umožňují včasné odhalení problémů a jejich řešení •umožňují spolehlivěji odhadnout prognózu •pro rodiče jsou důkazem, že se učitelka dítěti dostatečně věnuje Závěrem • •nejde o vedení záznamů, ale o způsob práce • •smyslem je využít všech dispozic dítěte, odstranit zbytečné překážky a pomoci dítěti dosáhnout na maximum toho, „na co má“ • •žádná diagnostika nemá smysl, pokud není dále využita, a to ve prospěch těch, které sleduje •