3. Diagnostický proces, etapy, chyby a možná zkreslení •Přístupy v minulosti: -Diagnostika se týkala vzdělávaného jedince (dítě, žák, student) -Určené metody (zkoušení, prověřování), v MŠ nebyla diagnostika jmenovanou povinností -Zaměření převážně na kognitivní složku osobnosti, v MŠ zúžena na přípravu dítěte na vstup do MŠ (ne učitelkami) -Diagnostika sledovala normativní účely (sledovala odchylky od normy – chyby, nedostatky) •Současné přístupy (souvisí s evaluační činností školy): •Předmětem je vše, co souvisí se vzděláváním (dítě, učitel, podmínky..) •Diagnostikují učitelé, ale i rodiče… •Diagnostikuje se celá osobnost (ne jen kognitivní složka) •Sleduje se nejen minulost, ale pozitivní perspektiva Diagnostický proces, etapy, chyby a možná zkreslení 1.Etapy diagnostické činnosti 2.Cíle pedagogické diagnostiky v podmínkách školy 3.Předmět diagnostikování 4.Chyby v diagnostické činnosti 1. Fáze a etapy diagnostického procesu • –Vstupní – výsledkem je vstupní diagnóza –Průběžná – výsledkem je průběžná diagnóza –Výstupní – výsledkem je výstupní diagnóza • Etapy: 1.Přípravná - plánování diagnostického procesu (proč, koho, kdy, jak často a jakým způsobem diagnostikovat) 2.Realizační – sběr dat (dobrý průběh závisí na přípravě 3.Zpracování údajů – uspořádání, třídění, analýza • 4.Vyhodnocení a interpretace dat – formulování diagnostického nálezu (pozor na kauzální atribuci) 5.Finální etapa – formulace prognózy, opatření. Součástí je „sdělení” diagnózy a prognózy 6. • 2. Cíle pedagogické diagnostiky v podmínkách školy •Zjistit, posoudit a zhodnotit vývojové kroky přibližující ke vzdělávacím očekáváním •Zjistit vhodnost vzdělávacího programu •Zjistit dovednosti učitelek •Rozhodnout o pedagogických postupech • •Cíle vycházejí ze smyslu diagnostiky: •Zjistit, kde se dítě nachází ve svém vývoji, co tento vývoj ovlivňuje. Poté připravit podmínky pro jeho optimální vzdělávání. •ANAMNÉZA – co předcházelo současné situaci •DIAGNÓZA – vyjádření současného stavu •RETROGNÓZA – co mělo vliv a s jakým efektem na rozvoj dítěte, jak reagovalo (pedagogické působení) •PROGNÓZA – vyjádření předpokladů k dalšímu vývoji (rozvoji dítěte) 3. Předmět diagnostikování • Rodina •Podnětnost.. •MŠ •Pozice ve skupině, komunikace hra • • • • •Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka •pohybový rozvoj •Koncentrace pozornosti, vnímání, sluchová a zraková percepce, paměť, fantazie, myšlenkové operace Cyklický diagram Postoje, názory, sebepojetí temperament Vyjímečné předpoklady 4. Chyby v diagnostické činnosti •VNĚJŠÍ PŘÍČINY – nedostatečná příprava pedagogů, absence diag. systému ve školním vzd. programu • VNITŘNÍ PŘÍČINY – unáhlené závěry z neúplných informací, obecné, nekonkrétní závěry, neznalost příslušných souvislostí , nesprávné použití termínů – –Haló efekt - vliv prvního dojmu, přecenění nějaké vlastnosti, nápadnost projevů, setrvačnost pověsti –Golemův efekt - negativní očekávání učitele, sebesplňující předpověď –Pygmalion efekt - pozitivní očekávání, upevňování žádoucího chování –Efekt pořadí - působení předcházejícího hodnocení na následující •Centrální tendence – tendence k průměru (nejistota, nízká erudice, nedostatečná zralost osobnosti) •Logická chyba – vyjadřuje, že některé charakteristiky se objevují společně (kdo lže ten krade) •Posuzovací tendence – mírnost, vlastní zkušenosti… •Projekční chyby – projekce vlastních problémů, chyb do posuzovaného Prevence chyb: -Přistupovat k diagnostice jako k nezbytnému předpokladu vzdělávání -Vytvořit „systém“ diagnostikování -porovnávat svoje hodnocení s kolegyněmi –orientačně používat kriteria hodnocení –znát chyby –používat více diagnostických postupů Požadavky na diagnostickou činnost •Individuálnost (vytváření mapy individuálních pokroků) •Komplexnost (ne pouze jeden zdroj, ale objektivní informace z více situací i zdrojů) •Integrativnost - diag. všechny vzájemně působící složky osobnosti •Kontinuálnost – informace z rodiny a předávání na další stupeň školy •Konkrétnost – informace musí být formulována konkrétně •Objektivnost – bez předsudků, věcná zjištění •Konsenzualita – shoda všech účastníků (učitelky, rodiče) na interpretaci zjištěných dat •Prognostický charakter – promítnutí do následujících edukačních situací •Pedagogický optimismus – orientace na klady •Etická a pedagogická odpovědnost a odbornost • •